Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase?


TollerRetriver

Recommended Posts

Jeg har begynt å planlegge en hund til. Har nesten bestemt meg for rase, men vet ikke om de jeg tenker på blir riktig, derfor spør jeg her for å få tips om andre raser også.

Jeg vil ikke ha en stor hund. Toller og mindre er det jeg ser etter. (selv om det ikke er viktig.) Hunden kommer til å få 1-2 timer tur hver dag + den får brukt hodet. Vil nok prøve lydighet, agility og/eller freestyle, men dette er mest for morro. Når det gjelder vokt, så er jeg vandt med en hund som bjeffer når det kommer folk, så lenge det ikke blir mere enn det, går det greit. Pelsstell er ikke noe problem.

Tror jeg har tatt med det meste nå. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer..

Har sett noe på dverschnauzer, men hundene jeg har møtt virker litt usikre på en måte. Dette var salt/pepper tisper. Møtte en sort/silver hannhund i sommer, han var helt annerledes, var en skikkelig herlig hund.

Er det så stor forskjell på hannhund/tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noe på dverschnauzer, men hundene jeg har møtt virker litt usikre på en måte. Dette var salt/pepper tisper. Møtte en sort/silver hannhund i sommer, han var helt annerledes, var en skikkelig herlig hund.

Er det så stor forskjell på hannhund/tispe?

Det er som den hannen de skal være, både hanner og tisper. Det er imidlertid rasetypisk at de er reserverte, det er jo opprinnelig vakthunder. Men de skal ikke være usikre eller fryktsomme. Det er også til dels gemyttforskjeller mellom fargeforskjellene, hvor de sorte går for å være klassens klovn og sort/sølv og salt/pepper går for å være roligere og mer avbalanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren er jo ikke så stor, så vil du ha noe mindre enn den igjen så kunne du jo kanskje sett på kooiker, schipperke, Papillon/Phalene, dansk-svensk gårdshund, Västgøtaspets, jack russel terrier / parson jack russel terrier, pumi, mittelspitz, sheltie og Lancashire Heeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge og vrake med de kravene der! Alt fra retrievere til spaniels, gjeterhunder osv.

Noe retriever tviler jeg på at det blir.

Vil helst ikke ha en hund med mye jakt, heller ikke en typisk gjeterhund.

Beskriver en pumi du jo :rolleyes:

Kanskje jeg bør ta en nærmere titt på pumien? :blink:

Tolleren er jo ikke så stor, så vil du ha noe mindre enn den igjen så kunne du jo kanskje sett på kooiker, schipperke, Papillon/Phalene, dansk-svensk gårdshund, Västgøtaspets, jack russel terrier / parson jack russel terrier, pumi, mittelspitz, sheltie og Lancashire Heeler?

Er raser jeg kunne tenke meg. Vanskelig å velge. :blink:

----

Hadde vært ekstra greit med linker sammen med rasetipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sheltie synes jeg høres grei ut ..

Vet høyden ikke stemmer på denne, men hva med belgisk fårehund? Tervuren, eller groendael?

Har tenkt litt på belgisk fårehund. Alle er for store, og jeg tror de krever litt for mye.

Jeg har sett litt på Dansk-svensk gårdshund og Jack Russel selv når det gjelder hund nr 2. Syns det virker som to flotte raser som vil fungere bra til de aktivitetene du nevner.

DSG og JRT er sikkert bra hunder, men det er noe som mangler på en måte. Er litt vanskelig å forklare. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo være så "original" at jeg foreslår min egen rase, bichon havanais. (Og nei, en havanais er ikke det samme som en bichon frisé med litt annen pels og farge på.) Det er ikke det at jeg syns at alle skal ha samme rase som meg, men jeg syns at rasen trenger flere personer som er interessert i å være aktiv med den :blink: De har mye futt og fart, er utrolig lærevillige og morsomme å jobbe med. Perfekt hvis du har lyst til å leke deg innen ulike hundesporter. Mer om havanaisen: http://www.isaktheo.com/havanais.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo være så "original" at jeg foreslår min egen rase, bichon havanais. (Og nei, en havanais er ikke det samme som en bichon frisé med litt annen pels og farge på.) Det er ikke det at jeg syns at alle skal ha samme rase som meg, men jeg syns at rasen trenger flere personer som er interessert i å være aktiv med den :blink: De har mye futt og fart, er utrolig lærevillige og morsomme å jobbe med. Perfekt hvis du har lyst til å leke deg innen ulike hundesporter. Mer om havanaisen: http://www.isaktheo.com/havanais.php

Tror jeg må lese litt mer om bichon havanais.

Hvor mye tid bruker du på pelsstell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må lese litt mer om bichon havanais.

Hvor mye tid bruker du på pelsstell?

Hvor lang tid som kreves kommer litt an på vær og vind, hva man har drevet med og på pelsen til den enkelte hund. Med en havanais i full pels må man børste noen ganger i uka. Jeg pleide å ta noen minutter her og der med noen dagers mellomrom, pluss en grundig gjennombørsting i uka. Hvor lang tid det tok kunne variere en del, men jeg brukte vel kanskje gjennomsnittlig ca. en halvtime. Jeg badet med 2-3 ukers mellomrom. Da var det først gjennombørsting, bading og så føning/børsting. Skal man ha utstillingspels bør man kanskje bade litt oftere enn det. Men mesteparten av tiden har jeg hatt mine klippet ned. Da har det holdt med en kjapp gjennombørsting i uka og bad en gang i mnd og klipping 3-4 ganger i året.

I perioden hvor de skifter fra valpepels til voksenpels må man belage seg på å børste hver dag. Da er pelsen vanskeligere enn ellers. Siden de ikke røyter blir den gamle valpepelsen sittende fast i den nye voksenpelsen og det blir det lett floker av.

Det kan være store forskjeller på pelstypene. Jo mer krøller, jo mer krevende pels. Valpen jeg har nå har glattere pels enn de andre jeg har hatt og pelsen hans ser ut til å bli mye enklere å håndtere. Mange mener også at sorte/mørke havanaiser er mer lettstelte enn de lyse.

Det bare å spørre hvis du vil vite mer om rasen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker? Evt kan du jo gå for den større varianten, hvis det frister mer. :icon_confused: Springeren har jo mindre pelsstell enn cocker, men cockeren har muligens pittelitt mindre jaktinstinkt enn springeren. (Og for en sjelden gangs skyld foreslår jeg min egen rase.) De cockerne jeg kjenner brukes aktivt til alt fra lydighet, agility, utstilling, til spor og apport-trening, og jakttrening (dog ikke rettet mot praktisk jakt, men mot prøver), og annet nesearbeid. De er muntre hunder som ikke er de sofaputene folk antar de er. De krever mer enn man tror, og trives godt i skogen. Førerorienterte, jobber veldig bra for godis, men liker også lek (dette må nok trenes opp i større grad enn hva som er nødvendig hos springer). Bjeffer lite (ikke gneldrebikkjer), liker å svømme, har en hendig størrelse og er robuste. De hjelper gjerne til å trekke på ski, men selvsagt blir hjelpen begrenset i forhold til en malamute.. Hvis du er interessert i linker til aktive folk, gi beskjed, så legger jeg inn. Linker til oppdrettere skal jeg ikke begi meg ut på, for så godt kjenner jeg ikke rasemiljøet at jeg vil anbefale noen fremfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker? Evt kan du jo gå for den større varianten, hvis det frister mer. :ahappy: Springeren har jo mindre pelsstell enn cocker, men cockeren har muligens pittelitt mindre jaktinstinkt enn springeren. (Og for en sjelden gangs skyld foreslår jeg min egen rase.) De cockerne jeg kjenner brukes aktivt til alt fra lydighet, agility, utstilling, til spor og apport-trening, og jakttrening (dog ikke rettet mot praktisk jakt, men mot prøver), og annet nesearbeid. De er muntre hunder som ikke er de sofaputene folk antar de er. De krever mer enn man tror, og trives godt i skogen. Førerorienterte, jobber veldig bra for godis, men liker også lek (dette må nok trenes opp i større grad enn hva som er nødvendig hos springer). Bjeffer lite (ikke gneldrebikkjer), liker å svømme, har en hendig størrelse og er robuste. De hjelper gjerne til å trekke på ski, men selvsagt blir hjelpen begrenset i forhold til en malamute.. Hvis du er interessert i linker til aktive folk, gi beskjed, så legger jeg inn. Linker til oppdrettere skal jeg ikke begi meg ut på, for så godt kjenner jeg ikke rasemiljøet at jeg vil anbefale noen fremfor andre.

Naboen her har cocker, den har ødelagt mitt syn på rasen. Tenker på den med en gang. Er en hund som ikke tåler Dina. Liker vel egentlig ingen hunder. Bjeffer som en gal når vi går forbi. (det er egentlig ganske dumt, da huset er rett ved siden av en tursti, så mange irriterer seg.)

ESS er en veldig sjarmerende rase. De jeg har møtt på er helt gærne, på en positiv måte. :icon_confused: Fulle av energi og en hale som logrer konstant.

Det er mitt inntrykk av ESS, er det helt feil?

Aktivitetsnivået er ganske høyt, så hvordan tåler de perioder med lite tur, f.eks rundt eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med Tolleren da ?

Forstår ikke helt hvorfor man skal finne en annen rase når man har en rase som man selv føler duger, må jo være greiere å få en ny Toller i huset når man allerede har en fra før, da kjenner du jo rasen.

Bare vet med meg selv, dersom jeg skal få lyst på enda en hund vet jeg jo allerede nå at det ikke kommer inn andre raser hos meg enn den jeg allerede har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med Tolleren da ?

Forstår ikke helt hvorfor man skal finne en annen rase når man har en rase som man selv føler duger, må jo være greiere å få en ny Toller i huset når man allerede har en fra før, da kjenner du jo rasen.

Bare vet med meg selv, dersom jeg skal få lyst på enda en hund vet jeg jo allerede nå at det ikke kommer inn andre raser hos meg enn den jeg allerede har fra før.

Det var ikke jeg som bestemte at vi skulle ha toller. Det var pappa. :devil:

Men etter hunden kom i hus, har det blitt mer min hund enn pappas.

Vurderer toller, men greit å se igjennom andre raser før man bestemmer seg.

Hadde egentlig tenkt å ha en litt mindre rase denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med Tolleren da ?

Forstår ikke helt hvorfor man skal finne en annen rase når man har en rase som man selv føler duger, må jo være greiere å få en ny Toller i huset når man allerede har en fra før, da kjenner du jo rasen.

Bare vet med meg selv, dersom jeg skal få lyst på enda en hund vet jeg jo allerede nå at det ikke kommer inn andre raser hos meg enn den jeg allerede har fra før.

Der er vi forskjellige! Selv om hunden man har duger, så kan det finnes raser som duger enda mer til det man ønsker seg hund etter. Eller man rett og slett vil prøve noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...