Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase?


TollerRetriver

Recommended Posts

Ta en titt på Portugisisk eller Spansk vannhund :yes: Høres ut som at de passer kravene dine. De spanske er mindre enn de portugisiske (som igjen er ca. på størrelse med en toller).

Portugisisk vannhund er en utrolig herlig hund. :D

Men vet ikke ennå om det er heeelt det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund er en utrolig herlig hund. :yes:

Men vet ikke ennå om det er heeelt det jeg er ute etter.

Alt tiltaler ikke/passer ikke alle, vettu :D Men bare spør hvis du lurer på noe.

Hva tenker du om mindre, liknende raser, da? Raser i gruppe 8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen her har cocker, den har ødelagt mitt syn på rasen. Tenker på den med en gang. Er en hund som ikke tåler Dina. Liker vel egentlig ingen hunder. Bjeffer som en gal når vi går forbi. (det er egentlig ganske dumt, da huset er rett ved siden av en tursti, så mange irriterer seg.)

ESS er en veldig sjarmerende rase. De jeg har møtt på er helt gærne, på en positiv måte. :) Fulle av energi og en hale som logrer konstant.

Det er mitt inntrykk av ESS, er det helt feil?

Aktivitetsnivået er ganske høyt, så hvordan tåler de perioder med lite tur, f.eks rundt eksamen?

Jeg har jo gått på skole (universitet) stort sett hele tiden mens jeg har hatt Tulla, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Inntrykket du har fått, stemmer ganske bra, selv om det fins variasjoner selvsagt. Variasjoner innad i rasen, og innad i individet.. Tenker da på tisper som kan forandre seg litt alt etter som hvor de er i løpetidssyklusen, dog er kanskje Tulla ett av de mest ekstreme tilfellene jeg har hørt om der. Ville nok satset på en "vanlig" springer, og ikke en jaktvariant, med mindre du har konkrete planer om å konkurrere i noe som krever den type fart osv, eller om du evt vil bruke den på jakt. Jeg har selv aldri møtt en jaktvariant, men jeg innbiller meg at de jo nesten er nødt å kreve noe mer enn en vanlig springer; dermed kan jeg jo ikke si hvordan de vil være i en eksamensperiode. Men altså; har du toller, klarer du da en springer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om kanskje portis blir litt for stort.

Hvor mye tid bruker du på tur og trening med din hund hver dag?

Jeg trener når det passer for meg - dvs. et par ganger i uka. Noe mer enn det har jeg ikke tid til rett og slett. Det fungerer helt supert. Det som er så bra med portisen er at den ikke maser om å få trene/aktiviseres hele tiden, men at den gjerne blir med og trener hvis det er det den skal. Vi går en langtur med Chessea hver dag, dvs. alt fra 1-3 timer. En dag uten hverken langtur eller trening går helt fint, som regel slapper dyret bare av i senga si. hehe. Men nå er min en veldig bedagelig jente, da. Det finnes variasjoner, men jeg har "tilgode" å se en portis som flyr på veggen om den ikke får finne på noe hele tiden.

På agilitytrening er Chessea helt gira - hun er en helt annen hund enn hjemme. Mye mer energi og driv enn jeg trodde fantes i den bikkja, som til daglig elsker å ligge og kose i sofaen. Personlig kunne jeg ikke fått en mer perfekt miks av egenskaper. Hvis jeg ville trent hver dag tviler jeg på at det skulle være noe problem å få med seg bikkja. De blir litt hva du gjør dem til og lærer utrolig raskt.

Tispene skal være mellom 42 og 52 cm. høye. Det er litt synd, men de blir stadig større. Og det er vanskelig å forutse hvor stor en valp blir. Men å velge valp etter små foreldre er nok en fordel da. De fleste oppdrettere har både store og små tisper - det finnes store variasjoner innenfor rasen størrelsemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom- eller dvergpuddel?

Tenkte jeg også på... tror det kunne vært noe for deg av de mindre rasene. Mellompuddelen er jo hakket mindre enn tolleren, men er allikevel litt hund sånn størrelsemessig (litt å ta i liksom). Dvergpuddelen blir igjen litt mindre, da. Men sånn jeg kjenner de to rasene har de mye til felles med vannhunden. Jeg liker dem begge kjempegodt. de virker lettlærte og kvikke. Eneste er at jeg ofte ser de to rasene gneldre en del. Men det har nok mye å gjøre med hva man legger inn av innsats for å forhindre gneldringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...