Gå til innhold
Hundesonen.no

Atletisk og smidig brukshund uten vokt og dårlige nerver


Poter

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
Hvis man vil ha en brukshund som er atletisk og smidig, med gode nerver og lite vokt, hvilken rase ender man opp med da?

Rekeschäfer! ;);):D

Det var bare fleip altså, men det du beskriver er jo den ideelle sportsschäferen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at Lone tenker på noe lettere enn schäfer (rundt 15-25kg?), eller tar jeg kanskje feil?

De fleste raser har individer med dårlige nerver, men hvis den skal være "mellomstor" og man kan være litt kresen på oppdrettere så kan det kanskje være en toller? Eller en puddel? eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at Lone tenker på noe lettere enn schäfer (rundt 15-25kg?), eller tar jeg kanskje feil?

De fleste raser har individer med dårlige nerver, men hvis den skal være "mellomstor" og man kan være litt kresen på oppdrettere så kan det kanskje være en toller? Eller en puddel? eller...?

Tenkte litt mer generelt enn det vi selv leter etter, for å få åpnere svar :D

Toller, puddel, jakt golden, jakt labrador, hmm krøllete-mellomstor-sak-som-leter-kantareller-og-er-italiensk-men-som-jeg-ikke-husker-navnet-på ( ;) ).... flere?

Men REKEschæfer *ler* Den var ny!

Grønlandshund:=).

Brukshund som i type allroundhund som kan gjøre det bra i de fleste sportsgrener? Har hatt alaska husky, så kjenner typen ;) Og må bare si at om en grønnlandshund eller de andre huskytypene kan vise seg å være ypperlige brukshunder, så ja, kom hit med valpen!

Og moderator: ser jeg har dobbelpostet, men får ikke bort siste post! Iiik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke problematisk å finne slike schäfere som veier ned i 25 kg, og under det.

Har du linker til slike schæfre?

"krøllete-mellomstor-sak-som-leter-kantareller-og-er-italiensk-men-som-jeg-ikke-husker-navnet-på" = Lagotto romagnolo...

Susanne

Ah, takk! Lagotto var det, ja :D Trener sammen med to, skikkelig herlige typer. Hevder de seg noe innenfor bruksverdnen?

Flatcoated retriever oppfyller de kravene.

Men er de like smidige, lett på foten og kjappe som jakt golden og jakt labrador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de like smidige, lett på foten og kjappe som jakt golden og jakt labrador?

:D Jeg har nok mistanke om at flatten overgår disse.. jakt-golden er uhyre mye mer lettere på foten enn "vanlig" golden som er ganske så tunge greier, det samme gjelder labrador - men enhver flat er pr definisjon en smidig og kjapp hund! Hva er det man sier - jo - "FLAT = FLying AThlete", og det stemmer veldig godt. Er en del negativt man kan si om flatten, men det skal den ha - den er en kjapp, smidig og veldig energisk hund med svært gode bruksegenskaper (såfremt man kan håndtere tendensen til å koke over.. men det var vel ikke det som det var spørsmål om her..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOXER - verdens beste allroundhund med de perfekte bruksegenskaper, heldigvis en del oppdrettere som ikke bare avler på show-boxeren, men på brukshunden Boxer. For det er det den er avlet for i utgangspunktet.

Smidig, lett på foten, kjapp, lærevillig, glad, nervesterk og stødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha en brukshund som er atletisk og smidig, med gode nerver og lite vokt, hvilken rase ender man opp med da?

Jeg tenkte også på Lagotto Romagnolo eller Storpuddel. Lagottoen er veldig populær i Sverige og brukes til det meste, den er rå på søksarbeid har jeg hørt. Og har lite vakt, men noe mer lyd enn storpuddelen, jaktinnstinkt har den visstnok ikke noe særlig av. Pelsstellet er også betydelig mindre på Lagotto, og den har visst heller ikke den "borrelås effekten" puddel pelsen kan ha.

Storpuddelen og Lagottoen er begge lettlærte raser, kan begge være reserverte mot fremmede og har krøllete pels, men jeg vil nok påstå at likheten slutter omtrent der også.. ;)

Slik jeg kjenner storpuddelen er nok den "mer", den kan ha et sterkt jaktinnstinkt, (dvs de fleste har noe jaktinnstinkt), noe vakt, den er utrolig atletisk og utholdene (egentlig en fuglehund vettu) og den må ha mer pelstellsarbeid og drar mest sannsynlig mer av skogen inn i stua.. :D Storpuddelen er en rolig og bedagelig innehund, men i full fart ute, og den har generelt lite lyd og høy terskel for bjeffing.

Helsemessig vet jeg at Lagottoen sliter med veldig varierende hd status (det avles på hunder med kjent hd status..), mens HD ikke er et nevneverdig problem på storpuddel. Storpuddelen er generelt en frisk rase.

I min mening to spennende raser som har mye innenbords og som helt sikkert er morsomme å trene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher? Doberman? Begge er vakthunder, men det kommer an på hva du legger i "lite vokt". De varsler gjerne en gang eller to når det kommer noen, men er ikke noen bråkebøtter som angriper alt som beveger seg innenfor territoriet, akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg har nok mistanke om at flatten overgår disse.. jakt-golden er uhyre mye mer lettere på foten enn "vanlig" golden som er ganske så tunge greier, det samme gjelder labrador - men enhver flat er pr definisjon en smidig og kjapp hund! Hva er det man sier - jo - "FLAT = FLying AThlete", og det stemmer veldig godt. Er en del negativt man kan si om flatten, men det skal den ha - den er en kjapp, smidig og veldig energisk hund med svært gode bruksegenskaper (såfremt man kan håndtere tendensen til å koke over.. men det var vel ikke det som det var spørsmål om her..)

Hm, jeg har ikke møtt noen jaktlabber eller jaktgoldener, men likevel har jeg vanskelig for å tro at en flat er mer atletisk, kjapp og smidigere enn dem? Jeg har møtt en del flatter, både av den store, tunge storten og av den mer smidige og lette typen. Alle, bortsett fra en (og den er ikke rasetypisk), er rimelig tunge i rumpa. Joda, de er atletiske og smidige på sitt flat-vis, men sammenlignet med aussier som jeg er vant til, blir de tunge i rumpa! Og det er absolutt ikke negativt ment, vil ikke trå på noen sine flat-tær her nå :D MEN jeg tviler ikke på at flatter er gode brukshunder, det vet jeg at de er :D

EN BC med gode nerver- dessverre er ikke det alltid like lett å forhåndsbestille- har lite vokt, er atletisk, praktisk størrelse og er jo ofte en fin brukshund.

Det samme med aussien...

BOXER - verdens beste allroundhund med de perfekte bruksegenskaper, heldigvis en del oppdrettere som ikke bare avler på show-boxeren, men på brukshunden Boxer. For det er det den er avlet for i utgangspunktet.

Smidig, lett på foten, kjapp, lærevillig, glad, nervesterk og stødig.

Har ikke boxere en god del vokt? Hvordan gjør de det i agility?

Eks. Wiska og Aylar til kennel XO :P

Oj, det var lekre, små schæfere! *akutt lyst på schæfer* :D Hvordan er rygglengden til denne typen schæfer?

Pinscher? Doberman? Begge er vakthunder, men det kommer an på hva du legger i "lite vokt". De varsler gjerne en gang eller to når det kommer noen, men er ikke noen bråkebøtter som angriper alt som beveger seg innenfor territoriet, akkurat...

Vel, vokt er jo et vanskelig kapittel, da min erfaring er at en hund godt kan ha en del vokt i seg, så lenge den har pondus nok til å bruke den rett. Dvs kun ta den frem når det virkelig gjelder og som lar seg stoppe av eier. Ikke en som er løsmunnet og vokter for den minste ting og som har vanskeligheter med å stoppe når den først har begynt.

Jeg tenkte på Kelpie jeg da, men den blir kanskje for liten?

Kelpier virker bra! Hendig størrelse, passe rygglengde, sosiale og minimalt med vokt.

Korthåret Vorsteh? :rolleyes: Men dem jakter jo :ermm:

Synes ikke hunder med så pass mye jakt i seg er gode brukshunder. Nytter liksom ikke på rundering når hunden helst vil lete etter fugl... Fine hunder, ikke det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har ikke møtt noen jaktlabber eller jaktgoldener, men likevel har jeg vanskelig for å tro at en flat er mer atletisk, kjapp og smidigere enn dem? Jeg har møtt en del flatter, både av den store, tunge storten og av den mer smidige og lette typen. Alle, bortsett fra en (og den er ikke rasetypisk), er rimelig tunge i rumpa. Joda, de er atletiske og smidige på sitt flat-vis, men sammenlignet med aussier som jeg er vant til, blir de tunge i rumpa! Og det er absolutt ikke negativt ment, vil ikke trå på noen sine flat-tær her nå :whistle: MEN jeg tviler ikke på at flatter er gode brukshunder, det vet jeg at de er :ermm:

Sammenlignet med aussier blir vel de fleste hunderaser ganske tunge i rompa? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...