Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra navn? Hva er egentlig vitsen?

siljestokka

Recommended Posts

Hei!

Jeg bare lurer jeg :wub: Ser at renrasete hunder på sonen her ofte har et navn som betyr noe for hunden kanskje. Liksom et navn som for eksempel først står kennelnavnet, så står et tillegsnavn og så har de et navn som de bruker til daglig.

Er det bare for "kos"? Eller er det liksom nødvendig?

Det er jo veldig gøy å finne på navn til valper dam så skjønner visst det bare er for gøy egentlig.

Og hva er din hunds fulle navn? Vil bare se alle de snåle/søte/geniale navnene som er "ute og går"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Begge mine hunder har kennelnavn, og "hverdagsnavn".

Kennelnavnet er det offisielle navnet som finnes på stamtavle og diverse registre som NKK og SKK.

Synes ikke disse navnene er brukbare til hverdagsbruk, og vil gjerne gi hundene navd selv, ergo har vi andre navn til hverdags.

Jeg har en DSG som heter Moonix A-Meriadoc Brandybuk Av Lene.

Altså kommer han fra kennel Moonix, er fra A-kullet og sønn av Lene.

I tillegg var oppdretter fan av Ringenes herre...

Til hverdags heter han Hampus.

Shibaen min heter Soldoggens Jet Lee.

Soldoggen er kennelen, og Jet Lee en filmstjerne.

Linus til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelnavnet er et hundens navn i tilknytning til et oppdrett, og trenger nødvendigvis ikke å ha noe med hundens dagligdagse navn å gjøre. Kennelnavnet kan være nyttig, særlig i offisielle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvehunden heter: Rosen Ramona av Grunningen (kennelen bestemte navn, og kullet hadde blomstertema). Til vanlig Mona

Aussien heter: Aussie Gårdens Rimfrost. Til vanlig Siri, syns ikke det passer seg å rope Rimfrost rundt omkring :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så teit at jeg syns litt navn med betydning/tema er kult :wub:

Blaze heter:

Glimmergruvans Ô-Blaze. (Kennelnavn, dette er ett Ô-kull-oppdretter har gitt kullene alfabetiske navn, og sist navnet vi gav Blaze)

Deepeyes Talia al Ghul I. (Kennelnavn, temanavn og hvilket kull dette er hos oppdretter) Kalles Talli til dagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm kommer fra kennel Myrullens I kull. Og i stede for at han skulle bli hetende I-Nirm eller noe, så ble det Isko Nirm. Jeg har ikke helt sansen for å bare sette bokstaven foran navnet. Da heller et ekstra navn. Eneste er kullsøstra til Nirm, for hun heter Tide (I Tide). Det blir litt morsomt. :wub:

Vida kommer fra Marschas V kull, og heter Marschas V I. (romertallet for 6). Hu het "Vi" da jeg fikk henne, men jeg omdøpte henne til Vida i stede. Litt schizofrent å snakke om at jeg og Vi skal på trening (meg og alle mine personligheter....) og ikke kan jeg løpe rundt og rope "seks" heller. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Det syntes jeg du skulle, Mikkel :wub: Om ikke folk syntes du er litt halvgæren fra før, så har du dem hvertfall på telefonen etter noe psykiatrisk krisehjelp da (om ikke politiet om du skulle kalle henne seks..)!

Spike heter Papanova's C-Spike, fordi han var fra et C-kull. Det som irriterer meg mest er vel stavefeilen i kennelnavnet, samt at det høres ut som noe en hip-hopper eller et dophode kunne hete...

Isis heter Artigtittens Isis. Jeg har vært heldig og fått velge navn selv på mine hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm kommer fra kennel Myrullens I kull. Og i stede for at han skulle bli hetende I-Nirm eller noe, så ble det Isko Nirm. Jeg har ikke helt sansen for å bare sette bokstaven foran navnet. Da heller et ekstra navn. Eneste er kullsøstra til Nirm, for hun heter Tide (I Tide). Det blir litt morsomt. :)

Vida kommer fra Marschas V kull, og heter Marschas V I. (romertallet for 6). Hu het "Vi" da jeg fikk henne, men jeg omdøpte henne til Vida i stede. Litt schizofrent å snakke om at jeg og Vi skal på trening (meg og alle mine personligheter....) og ikke kan jeg løpe rundt og rope "seks" heller. :wub:

Du er så feig! :wub:

For ti års tid siden lagde jeg statistikk på hvilke navn som var mest vanlig i vår rase - og jeg tok utgangspunkt i registreringspapirene. Da tronet Bamse og Ronja som suverene vinnere. Andre navn som gikk igjen (med ulike skrivemåter) var Bonso, Chiko, Brutus, Buster, Sasha, Bella. Når flere hunder som er aktive i rasen heter det samme, er det vanskelig å vite hvem som er hvem. Hvilken Bamse er pappa til Bonso? For noen år siden var det to gode hannhunder som ble stilt. Den ene het Pluggen og den andre ble kalt Klumpen, og selv de to navnene klarte folk å blande en del, ringte til feil person med avlsforespørsler, også videre.

I løpet av de siste ti årene har flere og flere fått kennelnavn i min rase, og nå er det veldig få oppdrettere uten kennelnavn. Men det blir fremdeles veldig mange Bamse'r, selv om det er kennelnavn. Derfor er det ok å sette et stamtavlenavn på hunden som gjør at den er lettere å huske, at den skiller seg ut. Men mange som skal ha sin første hund synes oppriktig at Balder er et flott navn, de vil at hunden skal hete det, og tenker ikke på at det er veldig mange andre Balder der ute. Dermed blir hunden hetende én ting på stamtavla - navnet vi forholder oss til i avl og utstilling, navnet vi kan kjenne igjen i offisielle sammenhenger, navnet som gjør at vi finner igjen hunden. Hva eier kaller den i skogen er ikke så viktig.

Men, når det er sagt, så liker jeg at stamtavlenavn og hverdagsnavn har litt sammenheng. Når noen blogger eller forteller om sine hunder, er det jo hyggelig å vite hvem hundene er.

Mine to bernere heter Latrudas Even Long Shots Make It. Latruda er kennelnavnet. Han heter Even (som i guttenavnet, ikke med engelsk uttale) til hverdags, fordi det var så åpenbart at han måtte det. Stamtavlenavnet fikk han fordi vi tok et lite skudd fra hofta, vi tok en sjanse og beholdt vår første berner hannhund, som skulle bo og gå med en stor tispeflokk. Men det gikk veldig greit - for Even Long Shots can Make It. Det er for øvrig E-kullet.

Den andre heter Xkumle X-Faktorer av Hiselfoss. Hiselfoss er kennelnavnet til oppdretteren, og X'en (hverdagsnavnet) er fra X-kullet. Hun fikk navnet fordi det å kjøpe valp er et lottospill. Det er en valp det er knyttet mange drømmer, ambisjoner, håp og forventninger til - men samtidig er det en del ting som skal klaffe for at hun blir det vi ønsket og trengte. Det er en del ukjente X-Faktorer når en kjøper valp, og disse er jo litt skumle. Så da lekte jeg meg litt med språket, og skrev skumle med X - X kan tross alt uttales som vanlig S. Vi lette etter hva hun skulle hete (jeg hadde Z-navn klart, for det var den bokstaven kombinasjonen ville bli. Oppdretter parret to tisper omtrent samtidig, og den første gikk tom, og da "rykket" min kombinasjon tilbake til X, som jeg ikke var forberedt på...), og i mellomtiden kalte vi henne bare X'en. Hun skulle jo hete noe på X, men jeg fant ikke noe jeg likte, noe som var bra nok og ikke brukt opp. En dag innså samboeren og jeg at hun nok allerede het X'en... :) Oppdretter foreslo at vi kunne kalle henne Xkumla, men det syntes jeg ikke var noe stas, og hun kjøpte glatt X'en da det ble foreslått (ikke at hun hadde hatt stemmerett på hverdagsnavn, men det er jo hyggelig at hun liker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lett rotete og uoversiktlig om man ikke har kennelnavn, det fører jo gjerne til at veldig mange hunder heter akkurat det samme på papiret (som Emma nevner).

Orry heter Fantins Oroveso på papiret. Fantin er kennelnavnet, han er fra O-kullet. Temaet til kullet skulle egentlig være opera, men jeg tror ikke hun fant nok navn på O :wub: Oroveso er fra en opera riktignok.

Norma heter Lochaline's Kitty White. Her var temaet musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak heter Gjiway's Inaki-Isak på stamtavlen. Han hadde Isak som hverdagsnavn hos oppdretteren også før han kom til meg. Jeg syns det var et greit navn og beholdt det.

Pablos stamtavlenavn er Mithra-Shan's Lokesh Habanero. Mithra-Shan er kennelnavnet. Dette var et L-kull og han fikk navnet Lokesh. Oppdretteren drev opprinnelig med tibetansk terrier, derav det asiatiske kennelnavnet. Når hun begynte med oppdrett av havanais, la hun Habanero til navnet til havanaisene for at man utifra stamtavlenavnet skulle kunne se hvilken rase det var. Bichon Habanero er det spanske/cubanske navnet på rasen. Navnet Pablo har jeg gitt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmh... Kennelnavnet og "tilleggsnavnet" er det som hunden er registrert med i NKK, innsendt fra oppdretter...

Roma heter Chevy's Kahroma, fordi oppdretter kjører de tre første bokstavene lik i navnet på alle i kullet (Kahroma, Kahron, Kahriff, Kahn, Kahoko, Djiengis, Djinga, Djimi, Djippi, osv) Og jeg ville kalle hunden min Roma til daglig, da ble det Kahroma på stamtavlen...

Gigi var jeg så heldig med at jeg fant et navn på "G" som jeg virkelig likte, så da ble det Grimmendans (som er kennelnavnet) Gigi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien heter Dancing Skies Lyng Star på stamtavla hvor Dancing Skies er kennelnavnet. Han het egentlig Dancing Skies Compadre, men jeg syntes ikke det var noe pent til ham og ville at han skulle hete Lyng til hverdags. Oppdretter var så grei at hun syntes det burde stå på stamtavlenavnet også, men ville gjerne slenge på noe annet bak, så da ble han oppkalt etter sin bestefar (Dancing Skies Coyote Star) og fikk slengt på et Star bak. Er enkelt når stamtavlenavn og hverdagsnavn stemmer litt overrens da når man ser på hunder.

Får ta med sambos rhodesian ridgeback også da, hun heter Rex Ventors Penzima. Rex Ventors er kennelnavnet, det var et P kull, så sambo valgte Penzima, Zima til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ki-Ro-Ma's Blue Blondie, Blondie til hverdags(i og med at hun er en omplassering, bestemte jeg hverken stamtavlenavnet eller hverdagsnavnet)

Bredekærs High Hopes, Kokos til hverdags(Skulle ha Pink Floyd tema i stamtavlen og da sto jeg mellom Run Like Hell eller det hun ble hetende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ki-Ro-Ma's Blue Blondie, Blondie til hverdags(i og med at hun er en omplassering, bestemte jeg hverken stamtavlenavnet eller hverdagsnavnet)

Bredekærs High Hopes, Kokos til hverdags(Skulle ha Pink Floyd tema i stamtavlen og da sto jeg mellom Run Like Hell eller det hun ble hetende)

ååå, et PINK FLOYD kull, DET liker vi!!

Bridie heter jo Hakinos Better Behave Bridie... Hakino er jo kennelen, og Bridie er et B-B kull, og derfor sikkert de doble navnene foran. Dessuten passer det VELDIG bra med "Better Behave" på Bridie :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten passer det VELDIG bra med "Better Behave" på Bridie :)

Alldeles korrekt :wub:

Her har vi Schanderulvens Panu, Toiwo til daglig. Toiwo fordi vi ville ha et finsktklingende navn og litt fordi det betyr "håp".

Etter å ha måttet avlive 2 hunder altfor tidlig håper vi selvsagt på å få ha Toiwo i maaange år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er viktige. Pippin heter ganske enkelt Virtawheat Pippin, det første er kennelnavnet og han er fra kennelens P-kull. Noen av søsknene fikk P-navn på papiret, men har helt andre navn til daglig, men vi ville at han skulle hete Pippin. Symra heter Lärkängen's Take it Easy. I tillegg het hun Majken til daglig hos oppdretteren. Vi forandret det til Symra, det er et navn jeg bestemte da jeg begynte å planlegge kjøp av en beardistispe. At hun heter Take it Easy passer godt, hun ble nemlig min store trøst etter at den tispen jeg ventet valp fra fikk en eneste valp, og den var dødfødt. Og Lärkängen's synes jeg er et vakkert kennelnavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er viktige. Pippin heter ganske enkelt Virtawheat Pippin, det første er kennelnavnet og han er fra kennelens P-kull. Noen av søsknene fikk P-navn på papiret, men har helt andre navn til daglig, men vi ville at han skulle hete Pippin. Symra heter Lärkängen's Take it Easy. I tillegg het hun Majken til daglig hos oppdretteren. Vi forandret det til Symra, det er et navn jeg bestemte da jeg begynte å planlegge kjøp av en beardistispe. At hun heter Take it Easy passer godt, hun ble nemlig min store trøst etter at den tispen jeg ventet valp fra fikk en eneste valp, og den var dødfødt. Og Lärkängen's synes jeg er et vakkert kennelnavn!

Venninna mi hadde faktisk hund fra Virtawheat, hun het Virtawheat Bessamie, "Bessie". Har aldri hørt om andre med hunder derfra, så det var litt koselig :wub:

Til topic: Jeg er også av de som synes det er moro med litt temanavn og slikt, jeg er mye over middels opptatt av navn, så valpene herfra får gjennomtenkte navn som skal bety noe. Litt moro må en oppdretter få ha vel? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...