Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdanning, skoler, hva anbefaler du?


LindaM

Recommended Posts

Nja, det blir jo lignende nå - altså, for å få studiekompetanse må man uansett ha hatt et visst antall timer med engelsk, geografi, naturfag, samfunnsfag, norsk, gym, historie, matte og religion (hvis jeg ikke har glemt noen fag nå).

Det er lettere å forklare med et eksempel, kanskje? Om man velger restaurant- og matfag, har man 981 timer i vg1 (336 av dem er allmenntimer, 168 er prosjekt uten undervisning) og 982 timer i vg2 (252 av dem er allmenntimer, 253 er prosjekt uten undervisning). På allmenn påbygging har man derimot bare 841 timer, så det er klart at det kan kjennes lettere ut fordi man har færre timer, samtidig som det f.eks. ikke er fysisk krevende, så man blir ikke sliten av det på samme måten. Samtidig kan jeg se for meg at det er litt tøft å gå over fra en skolehverdag med mye praktisk arbeid til en skolehverdag med bare teori. Dessuten må det jo være litt slitsomt å ha så mye norsk i uka? Det er jo fort gjort å få høy fraværsprosent i alle fall, om man tilfeldigvis er borte noen av de dagene man har 4-5 timer med norsk...

Totalt sett har man altså 2804 timer om man går restaurant- og matfag vg1, matfag vg2 og allmenn påbygging vg3. Til sammenligning har jeg 2523 timer totalt i løpet av mine tre år på vgs. Ja, jeg har færre timer, og jeg tror faktisk at allmenn på mange måter kan være like greit (om ikke enklere) å komme gjennom som en del andre linjer. Det er litt pes i perioder, men så lenge man velger greie fag så går det fint. Eller - det er ikke bare å velge greie fag fordi de er "enkle", man bør jo helst ha en interesse for dem for å komme seg gjennom også.

Eh, ja. Nå tror jeg poenget mitt forsvant litt her, jeg glemte helt hva det var i alle fall. :D

Du skrev iallefall mitt poeng her, at ikke allmenn nødvendigvis er tyngre- for meg og flere andre har til og med allmenn påbygg (med grøsselige ti timer norsk i uka ... ok, who am I kidding, jeg elsker norsk *ler*) og vanlig allmenn vært lettere å komme igjennom. Alt handler om hvordan man er satt sammen som menneske og hvordan man lærer best tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også gå folkehøgskole på linjer med hund eller hest. 3 poeng får man av det + mye annen, nyttig kunnskap!

Når det gjelder arbeidsrutiner, er min erfaring at det er en ting å ha det på vgs, men å ha det på universitetet er noe helt annet. Å studere på universitetet er milevidt fra å gå på videregående. Det kan knapt sammenlignes. Et stort hopp i kvalitetsnivå og vanskelighetsgrad, uansett om man har gått allmenn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg føler jeg har hatt stort utbytte av lærdommen jeg gjorde på vgs da :D Jeg kan ha samme arbeidsrutiner, med litt mer seriøs innlevelse (mao lese mer enn bare delkapittel, i stedet HELE kapittel) og litt mer samarbeid med andre - da vil iallefall mine førstesemesterfag gå godt i havn! Kanskje jeg bare hadde gode arbeidsteknikker fra VGS, who knows, men jeg synes det har vært med på å legge et utrolig godt grunnlag for universitetet (unntatt i matte, matteboka har vært ragende dårlig! VGS matte er jo ingen ting lenger!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orket jeg bare lese startinnlegget; men jeg går på natur vgs nå, med vg2 hund. I fjor gikk jeg vg1 smådyr i Trondheim og begynte på en spesiell studiekompetanse innen matematikk og naturfag. I år orker jeg ikke det, så i år tar jeg hund i stedet for matte og kjemi, som jeg må ha for å fortsette på den spesielle studiekompetansen og for å komme inn på veterinærhøyskolen. Det jeg gjør er å ta opp igjen den kjemien og matten senere, siden jeg uansett har tenkt å ta meg et friår før jeg begynner å studere. Da kan jeg ta de to ekstra fagene på skolen og jobbe utenom. Blir nesten et friår og jeg får gjøre det jeg vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...