Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå står det mellom disse 4 rasene..


zobra

Recommended Posts

Hadde tidligere et innlegg der jeg spurte litt rundt om 11 forskjellige hunderaser som jeg vurderte som rase til min neste hund. Etterhvert har jeg klart å eliminere en del av de, og sitter nå igjen med 4 raser:

- Whippet

- Dvergpincher

- Cairn Terrier

- Korthåret Collie

Av disse heller jeg nok mest mot Whippet og Dvergpincher, men har de 2 andre som en mulighet også.

Jeg liker alle rasene veldig godt, og kunne godt tenkt meg å ha alle sammen om jeg hadde hatt mulighet, men nå skal jeg nok aldri ha mer enn 2 hunder på samme tid (har en langhåret Collie på 4år fra før av).

Det kommer nok til å ta minst 1år før jeg går til anskaffelse av neste hund, men liker å være ute i god tid, og håper dere kan hjelpe meg litt på første steg av veien, som er rasevalget.

Kriterier:

- Lite bjeffing/vokting

- Nogenlunde enkel å trene

- Sosial (gå greit med mennesker og dyr)

- Ikke stresse lett

- Tåle varme greit

- Ha en grei av og på knapp (rolig inne, aktiv ute)

- Middels aktivitetsnivå

- Klare seg greit om jeg f.eks er syk en dag

Vet at en del av disse kommer ann på miljø og kan trenes bort med riktig trening.

Den kommer til å få en tur på ca. 15-20min om morgenen, en tur etter skole på ca. 1 1/2time + noe trening, og en kveldstur på ca. 20min. Kommer til å trene noe mellom dags- og kveldsturen + en hel del lek. Den kommer også til å få løpe fritt minst en gang hver dag på en inngjerdet plass.

Blir veldig takknemlig om det er noen her med erfaring med en eller flere av disse rasene som kan hjelpe meg å lære mer om disse rasene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om Whippet passer best inn i kriteriene dine. Veldig sjarmerende hunder altså, jeg sjekka dem ut selv jeg, da jeg lurte på hvilken rase jeg skulle ha.

Ja, det er utrolig nydelige hunder :ahappy: Har dessverre ikke møtt så mange, men de få jeg har hilst på virket veldig koselige. Tror også en Whippet hadde fungert ganske bra sammen med den hunden jeg har fra før av, noe som er ganske viktig.

Tok dette bildet av en Whippet(om jeg ikke tar heelt feil) i en Zoo i Danmark i ferien:

1218324357_resized.jpg

Vakker hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet, og synes det er en utrolig fantastisk rase! (kommer nok alltid til å være en whippet eller to i mitt hus)

Men det er ett av kriteriene dine som kan (sier kan) krasje med en whippet..

Fordi:

1. De er ikke kjent som verdens enkleste hunder å trene.. De er slett ikke umulige, jeg trener masse med min, og har det kjempegøy! Men det er dager som hun virklig bare ikke gidder, og da er det ikke vits i å prøve å få henne med.

Dette er selvsagt veldig individbetinget..Noen whipper har bordercollie-gen, og lærer ting knallraskt, mens andre er sære griser som ikke gidder noenting! Det blir mye til hva man gjør det til selv tror jeg..!

Men jeg anbefaler deg virkelig å møte mange whippeter før du bestemmer deg, lite tips er at det er whippetspesial i drammen søndag den 17 august (altså til helgen) og dit kommer hele 66 whipper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg så veldig godt til dvergpincher, men ut i fra det jeg har sett og hørt, så synes jeg ikke den passer til dine kriterier i det hele tatt.. Hørt at de er vaktsomme,gneldrete, sære og masete hunder.. (kanskje et treningsproblem? De jeg har sett har vært bortkjemte?) Whippet er et mye bedre valg i mine øyne :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Dvergpincher

Kriterier:

- Lite bjeffing/vokting

- Middels aktivitetsnivå

Jeg tror du bør droppe denne rasen.

Bjeffing/vokting er jo nærmest et varemerke for de.

Ellers har de vel relativt høyt aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten er jo så flott så flott! :console:

Eneste som stoppet meg er at den sikkert ikke liker seg så godt i kulden som er rundt her, og jeg er LITT usikker på hvordan den er i forhold til stress / nye miljøer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den erfaringen jeg har fra Whippet er at det er veldig herlige og elskverdige hunder med mye fart i, men jeg har også erfart at flere kan være litt treige i hodet (mest fordi de ikke gidder), noe som har irritert meg veldig enkelte ganger :rolleyes:

Jeg mener fremdeles at den Korthårete Collien er den som passer best til kriteriene dine (de jeg har møtt oppfyller alle til punkt og prikke), men jeg er også ganske begeistret for Whippeten, bare ikke i like stor grad :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet, og synes det er en utrolig fantastisk rase! (kommer nok alltid til å være en whippet eller to i mitt hus)

Men det er ett av kriteriene dine som kan (sier kan) krasje med en whippet..

Fordi:

1. De er ikke kjent som verdens enkleste hunder å trene.. De er slett ikke umulige, jeg trener masse med min, og har det kjempegøy! Men det er dager som hun virklig bare ikke gidder, og da er det ikke vits i å prøve å få henne med.

Dette er selvsagt veldig individbetinget..Noen whipper har bordercollie-gen, og lærer ting knallraskt, mens andre er sære griser som ikke gidder noenting! Det blir mye til hva man gjør det til selv tror jeg..!

Men jeg anbefaler deg virkelig å møte mange whippeter før du bestemmer deg, lite tips er at det er whippetspesial i drammen søndag den 17 august (altså til helgen) og dit kommer hele 66 whipper!

Nå quotet jeg en hel del her, men skal prøve å svare på alt.

Vet det er en del her inne som trener mye med hundene sine og deltar i konkurranser osv, men jeg er mer på det plan at jeg liker å delta på treninger osv, og synes det selvsagt er gøy når det går fremover med treningen, men har ikke tenkt til å satse på å nå høyt i noen gren (ikke foreløbig i hvertfall), og derfor er jeg helt fornøyd om hunden klarer de grunnlegende kommandoene som sitt, dekk osv i løpet av sitt første år. Collien jeg har nå kan kun 2-3triks utenom det grunnlegende, og noe mer trenger jeg ikke i hverdagen, da er det i såfall kun trening av triks for morroskyld og hjernetrim.

Har veldig lyst til å møte flere Whippeter, så jeg skal prøve å få kommet meg ditt i helgen (om jeg får kjøre).

Kennel Emprezy driver med både collie og whippet - kanskje det kan være en idé å ta en prat med dem for å høre hvordan de opplever likheter/forskjeller mellom rasene?

Det var smart :lol: Tror jeg sender dem en mail jeg :console:

Leser at mange her mener at kanskje Dvergpincheren kan bli for gneldrete osv, og da tror jeg kanskje den faller litt bort da jeg ikke er veldig begeistret for gneldrebikkjer XD

Whippeten er jo så flott så flott!

Eneste som stoppet meg er at den sikkert ikke liker seg så godt i kulden som er rundt her, og jeg er LITT usikker på hvordan den er i forhold til stress / nye miljøer?

Jeg regner med å studere i Australia noen år, og der kommer det i hvertfall til å være varmt nok :wub: Ellers finnes det sikkert noen greie dekken å bruke på vinterstid om det blir veldig kaldt ute. Jeg regner også med å bruke mest tid på sosialisering og nye miljøer de første månedene, så jeg håper det vil holde greit, også vil jeg kun velge linjer der foreldredyrene er trygge og rolige dyr.

Den erfaringen jeg har fra Whippet er at det er veldig herlige og elskverdige hunder med mye fart i, men jeg har også erfart at flere kan være litt treige i hodet (mest fordi de ikke gidder), noe som har irritert meg veldig enkelte ganger

Jeg mener fremdeles at den Korthårete Collien er den som passer best til kriteriene dine (de jeg har møtt oppfyller alle til punkt og prikke), men jeg er også ganske begeistret for Whippeten, bare ikke i like stor grad

Jeg er utrolig glad i den korthårede Collien, og tror faktisk den hadde passet meg utrolig bra. Kommer til å ha en i fremtiden en gang i hvertfall, men lurer litt på om jeg heller skal gå for en hund i noe mindre størrelse nå, og da faller kortisen litt bort.

Tusen takk for alle innspill og forslag hittil, og det er bare å fortsette :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med å studere i Australia noen år, og der kommer det i hvertfall til å være varmt nok :console: Ellers finnes det sikkert noen greie dekken å bruke på vinterstid om det blir veldig kaldt ute. Jeg regner også med å bruke mest tid på sosialisering og nye miljøer de første månedene, så jeg håper det vil holde greit, også vil jeg kun velge linjer der foreldredyrene er trygge og rolige dyr.

Har du tenkt å ta med deg hund til Australia, eller kjøpe en der? Å ta med hund fra Australia til Norge er ganske uproblematisk - andre veien er det litt verre: http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs/countries/cat2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Korthåret Collie er at de bjeffer endel og at dem vokter maten sin.

Ellers er dem lettlærte og enkle hunder å ha med å gjøre. Passer veldig bra til kriteriene dine.

Den jeg har erfaring med, var det gjort veldig dårlig forarbeid med (edit: dårlig sosialisert) . Så om du sosialiserer den mye og oppdarer den kosekvendt men posetivt, uten bruk av fysisk staff, kan de bli herlige hunder å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Korthåret Collie er at de bjeffer endel og at dem vokter maten sin.

Ellers er dem lettlærte og enkle hunder å ha med å gjøre. Passer veldig bra til kriteriene dine.

Den jeg har erfaring med, var det gjort veldig dårlig forarbeid med (edit: dårlig sosialisert) . Så om du sosialiserer den mye og oppdarer den kosekvendt men posetivt, uten bruk av fysisk staff, kan de bli herlige hunder å ha.

Du har bare vært uheldig i møtet ditt. Rasen er kjent for å være veldig lydfri og det er overhodet ikke et rasetypisk trekk at Korthåren vokter maten sin. Hunden som viste til disse egenskapene er nå så godt som lydfri og vokter ikke maten sin. Det hadde altså kun med den flokken den bodde i som liten valp :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, den har det bra nå :console: !

Jeg møtte ikke den hunden før den var 4 mnd, så hva som skjedde før den tid, er ikke jeg sikker på.

Den vokta ikke maten sin ovenfor mennesker, bare hunder. Var ikke få ganger det smalt så sykt at jeg måtte mate de i hvert sitt rom. Til og med godbiter voktet den ovenfor andre hunder. Selv kunne jeg ta maten ut av munnen dens uten at den gjorde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å ta med deg hund til Australia, eller kjøpe en der? Å ta med hund fra Australia til Norge er ganske uproblematisk - andre veien er det litt verre: http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs/countries/cat2

Jeg er ikke sikker på om jeg velger å ta med den nåværende hunden til Australia, eller om den får bli hos foreldrene mine i Norge. Den nye hunden kommer jeg i såfall til å skaffe i Australia da dette utelukker mye unødvendige utgifter o.l.

Takk for linken forresten, var mye interessant å lese om importering til Australia.

Min erfaring med Korthåret Collie er at de bjeffer endel og at dem vokter maten sin.

Ellers er dem lettlærte og enkle hunder å ha med å gjøre. Passer veldig bra til kriteriene dine.

Den jeg har erfaring med, var det gjort veldig dårlig forarbeid med (edit: dårlig sosialisert) . Så om du sosialiserer den mye og oppdarer den kosekvendt men posetivt, uten bruk av fysisk staff, kan de bli herlige hunder å ha.

Dette er ikke atferd som er typisk Collier nei, så du har nok bare møtt et mer uheldig stilt individ. Kommer til å fokusere mye på sosialisering, så tror ikke (og håper ikke) dette området blir noe problem.

Jeg har prøvd meg litt på klikkertrening, noe jeg synes er veldig spennende og morsomt, og bruker godbiter o.l både under innlæring og senere. Jeg liker å ha glade hunder som elsker å trene, og ikke kuede hunder som er redd meg :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg så veldig godt til dvergpincher, men ut i fra det jeg har sett og hørt, så synes jeg ikke den passer til dine kriterier i det hele tatt.. Hørt at de er vaktsomme,gneldrete, sære og masete hunder.. (kanskje et treningsproblem? De jeg har sett har vært bortkjemte?) Whippet er et mye bedre valg i mine øyne :)

Jeg anbefaler på ingen måte Dverg Pinsher..

Men jeg kan jo ta og fortelle litt ut i fra erfaringer.

Dverg Pinsheren er ikke kjennt for å ha god psycke, og har et ekstremt vokter instinkt.

Det er veldig viktig att en dverg pinsher får brukt seg mye både fysisk og psyckisk, da de ved understimulans lett utvikler dette til stress og nervøsitet. Det er utrolig viktig med sosialisering, og det er også veldig viktig att du er nøye på oppdretter.

Det er en typisk enmanns hund, og fungerer best sammen med EN person, blir det flere en EN som skal ha kontroll, blir de fort stresset eller nervøse.

Jeg ville ikke engang tenkt på dverg pinsher, ja de er søte og fine osv... men de er mye hund! De har lett for å vokte mat osv.. og er sjeldent glad i andre hunder! Gneldrette...

hehe, dette er bare ut ifra mine erfaringer, det finnes selvsagt hunder som ikke er slik, og din hund trenger på ingen måte og bli sånn.

Det jeg har sett rundt av dverg pinsher, har ikke imponert meg på noen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så dårlig stilt med rasen?

Da burde den jo egentlig ikke anbefales til noen da, for den vokter mye, er gneldrete, masete, sære, dårlig pshycke(eller hvordan det skrives), ofte stress og nervøsitet ved for lite trening, lite glad i andre hunder og en enmannshund.

Er det virkelig ikke en eneste her med gode erfaringer med rasen?

Jeg har nå så å si utelukket Dvergpincheren, mye ut ifra hva dere skriver om rasen, men også fordi jeg tror en whippet er et mer riktig valg :)

Nå tror jeg egentlig det kommer mest ann på om jeg vil satse på en middels (Whippet) eller litt større hund (Korthåret Collie)

Noen her som kan komme med noen gode argumenter for å velge en "stor" eller "liten" hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk med liten:

Kan bæres om du skulle få behov

Tar mindre plass (mindre bur i bil osv)

Spiser mindre :)

På mange måter "enklere" å ha med seg på plasser / lettere å få "innpass" enkelte plasser

Praktisk med stor:

Kan gjøre litt andre ting enn en liten, kløv f.eks.

"Mer" hund

Ofte roligere /mindre gneldrete enn små hunder

Når jeg kjøpte min første, så jeg store fordeler med å ha en liten hund framfor en stor. Da jeg skulle ha en til merka jeg at jeg "savna" å ha en stor i tillegg.. Hver er praktisk på sin måte :P

HVis du skal "satse" på noe, ville jeg helt klart valgt Collien framfor whippeten. Jeg kjenner til ganske mange Whippeter og mange av dem vil trene, men det er på langt nær den samme intensiteten og treningsgleden som hos korthårene jeg har sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så stor størrelsesforskjell på de to rasene at det utgjør noen reell praktisk forskjell. Det eneste måtte være hvis hunden skulle skade seg i skogen og du må bære den et stykke - da teller hver kilo for hvor langt du klarer det (og nei, at whippeten skal ha spesielt lett for å skade seg, stemmer ikke)!

Ellers trenger selvsagt en mindre hund litt mindre mat og doseringer av diverse medikamenter, men du blakker deg vel ikke akkurat på en collie heller.

Ellers vet jeg at det finnes en hel del gode whippetoppdrettere i Australia - hvordan er det med korthårscollie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Collie langhår og whippet.. og jeg synes det er en super komibinasjon.

De utfyller hverandre veldig, begge er lekne, og begge er veldig førermyke.

Whippeten får litt "fart" på collien, da collien elsker å "jage" whippet. Så når jeg er på tur med alle mine, så kan man si at collien får "kjørt" seg hihi..

Men når vi kommer hjem, så ser jeg stor fordel med whippet kontra collien.. da collien har med seg heeele skogen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så dårlig stilt med rasen?

Da burde den jo egentlig ikke anbefales til noen da, for den vokter mye, er gneldrete, masete, sære, dårlig pshycke(eller hvordan det skrives), ofte stress og nervøsitet ved for lite trening, lite glad i andre hunder og en enmannshund.

Er det virkelig ikke en eneste her med gode erfaringer med rasen?

Jeg har nå så å si utelukket Dvergpincheren, mye ut ifra hva dere skriver om rasen, men også fordi jeg tror en whippet er et mer riktig valg :)

Altså, en Dvergpincher kan være en veldig flott hund, jeg kjenner til sosiale gode eksemplarer.. Men jeg kjenner også til det motsatte.

Pincher er en rase som er avlet for vakthold, og det er naturligvis en egenskap man da får med..

Husk at en Dvergpincher er en Dobermann i liten kropp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk med liten:

Kan bæres om du skulle få behov

Tar mindre plass (mindre bur i bil osv)

Spiser mindre

På mange måter "enklere" å ha med seg på plasser / lettere å få "innpass" enkelte plasser

Praktisk med stor:

Kan gjøre litt andre ting enn en liten, kløv f.eks.

"Mer" hund

Ofte roligere /mindre gneldrete enn små hunder

Når jeg kjøpte min første, så jeg store fordeler med å ha en liten hund framfor en stor. Da jeg skulle ha en til merka jeg at jeg "savna" å ha en stor i tillegg.. Hver er praktisk på sin måte

HVis du skal "satse" på noe, ville jeg helt klart valgt Collien framfor whippeten. Jeg kjenner til ganske mange Whippeter og mange av dem vil trene, men det er på langt nær den samme intensiteten og treningsgleden som hos korthårene jeg har sett..

Takk for svar :lol:

Ser at det er fordeler og "ulemper" med begge, og jeg har selv også tenkt på det at det kanskje blir litt "lite" hund, men jeg tror egentlig det bare er noe jeg innibiller meg fordi jeg er vant til litt større hunder. Tror det kommer til å bli veldig koselig med en hund som har muligheten til å ligge på fanget mitt uten å knuse bena mine :lol: Og nå har jeg jo en større en fra før av og, så savnet etter enda større hund er ikke akkurat der :blink:

Regner ikke med å satse på noen sport, i såfall bare litt for morroskyld, og da trenger jeg ingen "superhund" akkurat :lol: Om jeg skulle ønske det senere så har jeg alltid muligheten til å skaffe meg en mer passende rase da (når den eldste hunden har gått bort).

Jeg synes ikke det er så stor størrelsesforskjell på de to rasene at det utgjør noen reell praktisk forskjell. Det eneste måtte være hvis hunden skulle skade seg i skogen og du må bære den et stykke - da teller hver kilo for hvor langt du klarer det (og nei, at whippeten skal ha spesielt lett for å skade seg, stemmer ikke)!

Ellers trenger selvsagt en mindre hund litt mindre mat og doseringer av diverse medikamenter, men du blakker deg vel ikke akkurat på en collie heller.

Ellers vet jeg at det finnes en hel del gode whippetoppdrettere i Australia - hvordan er det med korthårscollie?

Klarer fint å bære Collien min og, som bare veier 18-19kg, og jeg tror egentlig ikke det er så mange cm som skiller dem da min Collie ikke er så veldig høy av seg.

Har ikke begynt å se så mye på oppdrettere i Australia enda, har kontaktet en som driver med oppdrett av langhåret Collie, men det var kun for å få svar på noen spørsmål ang. importering osv, men det burde vell finnes gode oppdrettere av begge rasene der nede og..

Jeg har både Collie langhår og whippet.. og jeg synes det er en super komibinasjon.

De utfyller hverandre veldig, begge er lekne, og begge er veldig førermyke.

Whippeten får litt "fart" på collien, da collien elsker å "jage" whippet. Så når jeg er på tur med alle mine, så kan man si at collien får "kjørt" seg hihi..

Men når vi kommer hjem, så ser jeg stor fordel med whippet kontra collien.. da collien har med seg heeele skogen hjem.

Så bra å få høre litt fra noen med erfaring med begge rasene sammen ;)

Jeg har liksom alltid tenkt at en collie og en whippet hadde passet sammen av en eller annen grunn, men dette beviser det jo også. Og det er ganske sant det med pelsen til collien, den drar fort med seg mye utenfra og blir fort ganske skitten og våt etter f.eks en tur i regnet. Nå er det ikke pelsen som er avgjørende, men det er i hvertfall et pluss ;)

Altså, en Dvergpincher kan være en veldig flott hund, jeg kjenner til sosiale gode eksemplarer.. Men jeg kjenner også til det motsatte.

Pincher er en rase som er avlet for vakthold, og det er naturligvis en egenskap man da får med..

Husk at en Dvergpincher er en Dobermann i liten kropp

Nå har jeg møtt noen Dobermanns, og de har i hvertfall vært veldig sosiale og snille hunder, men har sett det du sier om vokterinnstinktet hos dem, men alt det andre negative som er nevnt hos dvergpincheren har jeg ikke sett hos noen av de Dobbermans som jeg har møtt i hvertfall, så da regner jeg med at det burde være "gode" individer av DPen også.

Jeg håper det for rasens skyld i hvertfall :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...