Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå står det mellom disse 4 rasene..


zobra

Recommended Posts

Nå dobbeltposter jeg litt her, men vil bare si at jeg har endt på Whippet :P

Det kommer til å komme en korthåret Collie inn i livet mitt en gang også, men tror jeg vil vente med det til jeg er mer etablert og har et fast bosted.

Har lest litt rundt på nettet o.l. om Whippeten, og det virker som er utrolig hærlig rase :P

Nå kommer jeg ikke til å gå til anskaffelse av en før jeg har kommet inn på et universitet osv, men det er morsomt og bra å være forberedt i god tid :P

Om noen vet om noen Whippetoppdrettere i Australia så er det bare å si ifra :D

Har forresten lest at Whippeter ofte er veldig hypre som valper frem til ca. 1års alder. Er de veeldig mye "værre" enn vanlige valper, eller er de høyt og lavt dagen lang?

Takk for alle som har hjulpet meg til å komme frem til en beslutning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ett supert valg av rase :-) Tviler på at du noen gang vil angre. . eh jo kanskje når de som valper er høyt o lavt ja.. (kan sammenlignes med AD/HD barn noen ganger)

De er nok litt verre en andre valper.. men jeg synes kanskje det roer seg litt allerede ved 6 mnds alder. La den få mulighet til å rase fra seg ute, de holder ikke på så lenge av gangen heldigvis hihi

Det er mye mer latter enn tårer i denne perioden, da de er uhorvelig morsomme. :P :P :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Australia litt for langt unna til at jeg kan si jeg har peiling på oppdrettere der ut over at det produseres en god del fine utstillingshunder. Det kommer vel litt an på hva du er ute etter også, og Australia er et stort land. Dette kan i hvert fall være en fin side å starte søket på - mange whippetoppdrettere er listet der: http://www.dogzonline.com.au/

Gratulerer med et godt valg, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ett supert valg av rase :-) Tviler på at du noen gang vil angre. . eh jo kanskje når de som valper er høyt o lavt ja.. (kan sammenlignes med AD/HD barn noen ganger)

De er nok litt verre en andre valper.. men jeg synes kanskje det roer seg litt allerede ved 6 mnds alder. La den få mulighet til å rase fra seg ute, de holder ikke på så lenge av gangen heldigvis hihi

Det er mye mer latter enn tårer i denne perioden, da de er uhorvelig morsomme.

Så bra å høre at de ikke er helt umulige som valper XP

Tror nok at jeg skal komme meg gjennom det uten alt for mange tårer, men forhåpentligvis med en hel del latter :D

Whippeter er fine dyr, lykke til!

Ja, de er noen utrolig vakre dyr når du først får øynene opp for dem :P

Nå er Australia litt for langt unna til at jeg kan si jeg har peiling på oppdrettere der ut over at det produseres en god del fine utstillingshunder. Det kommer vel litt an på hva du er ute etter også, og Australia er et stort land. Dette kan i hvert fall være en fin side å starte søket på - mange whippetoppdrettere er listet der: http://www.dogzonline.com.au/

Gratulerer med et godt valg, og lykke til!

Takk for linken :P Surfet litt rundt på siden der og var innom noen oppdrettersider.

Så ut til at de fleste avlet mest på utseende, og skrev ikke så mye om gemytt o.l, noe jeg synes er en del viktigere, men nå kan det hende de ikke skriver alt på hjemmesiden sin heller da. Skal sjekke innom noen flere oppdrettere senere (selv om det er en god stund til jeg eventuelt drar til Australia) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt en Whippet. Korthåret collie er ofte nervøse, pg lite avlsmateriale

Det er vell ikke helt riktig.. Den korthårede Collien er stortsett en trygg og fin rase i motsetning til den langhårede der det fortsatt er ganske normalt å møte usikre og nervøse individer, selv om man selvsagt prøver å få avlet dette mest mulig bort(det er mange gode individer der og). I avlen på den korthårede så satser de fleste målrettet på et godt gemytt og sunnhet for å unngå at den skal gå i samme retning som den langhårede. I norge er det ikke så altfor mange kortiser, men i nabolandet vårt, Sverige, er det en hel del flere, og mange av oppdretterne der mentaltester alle hundene sine, og satser på å avle kun på de som består testen med gode resultater og som i tillegg har et godt gemytt.

Nå har jeg jo havnet på Whippet, men skal som sagt ha en kortis i fremtiden også :whistle:

(om jeg skrev noen feil her så er det bare å rette på meg :ermm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler på ingen måte Dverg Pinsher..

Men jeg kan jo ta og fortelle litt ut i fra erfaringer.

Dverg Pinsheren er ikke kjennt for å ha god psycke, og har et ekstremt vokter instinkt.

Det er veldig viktig att en dverg pinsher får brukt seg mye både fysisk og psyckisk, da de ved understimulans lett utvikler dette til stress og nervøsitet. Det er utrolig viktig med sosialisering, og det er også veldig viktig att du er nøye på oppdretter.

Det er en typisk enmanns hund, og fungerer best sammen med EN person, blir det flere en EN som skal ha kontroll, blir de fort stresset eller nervøse.

Jeg ville ikke engang tenkt på dverg pinsher, ja de er søte og fine osv... men de er mye hund! De har lett for å vokte mat osv.. og er sjeldent glad i andre hunder! Gneldrette...

hehe, dette er bare ut ifra mine erfaringer, det finnes selvsagt hunder som ikke er slik, og din hund trenger på ingen måte og bli sånn.

Det jeg har sett rundt av dverg pinsher, har ikke imponert meg på noen måte...

Huff huff blir så lei meg når jeg leser slikt om Dvergpinchere . Det er mye her som ikke stemmer på våre Dverger da . Dvergpincheren er IKKE en en manns hund i det hele tatt. Vi er 7 personer i familien og alle våre Dverger ser på oss alle som likeverdige. Men selvsagt er alle med på å gi hundene det de trenger av mat, drikke, turer osv osv osv.

Våre Dvergpinchere ville være med fremmede mennesker, den ene tispen vår bruker litt tid for å "måle" deg og se om du ikke er "farlige" hehe . Mens de andre blir helt i hundre når det kommer folk, de springer rett bort og gir masse kos og havner som oftes på fanget etter 2 sekunder ;-)

At en Dvergpincher kan være gneldrete er KUN den som eier dem som IKKE har gitt hunden den rette opplæringen . Har møtt nok av de hunde eiere som ikke bryr seg om gneldringen, og da blir hundene der etter.

At Dvergpinchere ikke liker andre hunder er også tull. Det kommer selvsagt ant på hvordan hunden er oppdratt og lært av sosiale ferdigheter . Våre Dvergpinchere går sammen med den andre rasen vår Basenji, og mange andre raser som vi har kontakt med i vår hverdag.

At Dvergpinchere har dårlig psyke har ikke vi opplevd på våre, men vet at det har vært avlet på feil på dårlig gemytt osv osv. Det som du sa at en må finne gode oppdrettere og treffe foreldre dyrene osv er viktig.

Og bare så det er klart, så er alle som vil det hjertelig velkommen for å se hvordan våre Dvergpinchere er :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så dårlig stilt med rasen?

Da burde den jo egentlig ikke anbefales til noen da, for den vokter mye, er gneldrete, masete, sære, dårlig pshycke(eller hvordan det skrives), ofte stress og nervøsitet ved for lite trening, lite glad i andre hunder og en enmannshund.

Er det virkelig ikke en eneste her med gode erfaringer med rasen?

Jeg har nå så å si utelukket Dvergpincheren, mye ut ifra hva dere skriver om rasen, men også fordi jeg tror en whippet er et mer riktig valg :D

Nå tror jeg egentlig det kommer mest ann på om jeg vil satse på en middels (Whippet) eller litt større hund (Korthåret Collie)

Noen her som kan komme med noen gode argumenter for å velge en "stor" eller "liten" hund?

Å, syns det er litt synd du dropper Cairn terrien, det er en sjønn liten hund. Kjenner en del av dem, og de er både sosiale og pen, syns jeg .. :closedeyes: Men Men.. Av de alternativene du snakker om, syns jeg At en korthåret Collie ser penest ut, og at en Whippet kanskje er greiest. Spørs hvor mye tid du legger i trening.

Dessuten er jeg litt enig med at det kan bli kaldt, og hvis du studerer i Australia, kan den ikke få problemer med varmeforskjellen? Ikke vet jeg, er ikke så inn på Whippet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: ser at du allerede har valgt rase :D

Lykket til med ny hund..

og ps:

Altså, en Dvergpincher kan være en veldig flott hund, jeg kjenner til sosiale gode eksemplarer.. Men jeg kjenner også til det motsatte.

Pincher er en rase som er avlet for vakthold, og det er naturligvis en egenskap man da får med..

Husk at en Dvergpincher er en Dobermann i liten kropp :)

En Dvergpinscher er ikke en dobermann i en liten kropp.. Om DPen skulle være noe, så er det en Pinscher i liten kropp. Pinscher er opphavet til både DP og Dobermann, men både Dvergpinscher og Pinscher er en mye eldre rase enn Dobermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff blir så lei meg når jeg leser slikt om Dvergpinchere . Det er mye her som ikke stemmer på våre Dverger da . Dvergpincheren er IKKE en en manns hund i det hele tatt. Vi er 7 personer i familien og alle våre Dverger ser på oss alle som likeverdige. Men selvsagt er alle med på å gi hundene det de trenger av mat, drikke, turer osv osv osv.

Våre Dvergpinchere ville være med fremmede mennesker, den ene tispen vår bruker litt tid for å "måle" deg og se om du ikke er "farlige" hehe . Mens de andre blir helt i hundre når det kommer folk, de springer rett bort og gir masse kos og havner som oftes på fanget etter 2 sekunder ;-)

At en Dvergpincher kan være gneldrete er KUN den som eier dem som IKKE har gitt hunden den rette opplæringen . Har møtt nok av de hunde eiere som ikke bryr seg om gneldringen, og da blir hundene der etter.

At Dvergpinchere ikke liker andre hunder er også tull. Det kommer selvsagt ant på hvordan hunden er oppdratt og lært av sosiale ferdigheter . Våre Dvergpinchere går sammen med den andre rasen vår Basenji, og mange andre raser som vi har kontakt med i vår hverdag.

At Dvergpinchere har dårlig psyke har ikke vi opplevd på våre, men vet at det har vært avlet på feil på dårlig gemytt osv osv. Det som du sa at en må finne gode oppdrettere og treffe foreldre dyrene osv er viktig.

Og bare så det er klart, så er alle som vil det hjertelig velkommen for å se hvordan våre Dvergpinchere er

Så bra å høre om noen med postive og gode erfaringer med rasen :) Jeg tror faktisk ikke det er en så håpløs rase som mange vil ha det til her inne, men jeg vet heller ikke om jeg helt tørr å satse på en når det er såpass mange med dårlige erfaringer :) De er i hvertfall noen utrolige vakre hunder, og den ene Dvergpincheren jeg har møtt på (i Praha) var helt nydelig, snill og ga ingen lyd fra seg.

Å, syns det er litt synd du dropper Cairn terrien, det er en sjønn liten hund. Kjenner en del av dem, og de er både sosiale og pen, syns jeg .. Men Men.. Av de alternativene du snakker om, syns jeg At en korthåret Collie ser penest ut, og at en Whippet kanskje er greiest. Spørs hvor mye tid du legger i trening.

Dessuten er jeg litt enig med at det kan bli kaldt, og hvis du studerer i Australia, kan den ikke få problemer med varmeforskjellen? Ikke vet jeg, er ikke så inn på Whippet..

Cairn er kjempefine hunder de, så masse av dem når jeg var i Danmark i sommer, men jeg vet ikke helt om det er "min type hund" på en måte, aner ikke hvorfor :) også synes jeg kanskje det kan bli en del pelsstell i tillegg til Collien jeg har fra før. Korthåret Collie kommer en gang i fremtiden, men ikke enda...

En Dvergpinscher er ikke en dobermann i en liten kropp.. Om DPen skulle være noe, så er det en Pinscher i liten kropp. Pinscher er opphavet til både DP og Dobermann, men både Dvergpinscher og Pinscher er en mye eldre rase enn Dobermann.

EDIT: ser at du allerede har valgt rase

Lykket til med ny hund..

Regner med at du egentlig hadde skrevet noe positivt om DPen :)

Tusen takk forresten, selv om det ikke blir før om en god stund, og mitt rasevalg kan jo alltids endre seg noe innen den tid, så det er bare å reklamere for rasen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, hadde skrevet både positivt og negativt. Dumt at jeg tok det vekk da <_<

Først og fremst at det skrives Dvergpinscher, og ikke Dvergpincher, alle glemmer den S'en :)

Lite bjeffing/vokting:

Opprinnelig vakthund, bjeffer om den får lov, men ingen gneldribikkje, se tekst under.

Nogenlunde enkel å trene:

Ja, de er lettlærte, og elsker å trene.

Sosial (gå greit med mennesker og dyr):

Ja, går bra med dyr og mennesker, men noen kan være litt reserverte, se tekst under.

Ikke stresse lett:

Kan stresse lett, se tekst under.

Tåle varme greit:

De elsker varme!

Ha en grei av og på knapp (rolig inne, aktiv ute):

Ja, men viktig å trene rotrening med den som valp, så den ikke stresser seg opp som voksen, se tekst under.

Middels aktivitetsnivå:

Ja, middels til stort aktivitetsnivå.

Klare seg greit om jeg f.eks er syk en dag:

JA, vil antagelig ligge i armkroken din å trøste deg, de er veldig kjærlige og elsker sin eier over alt på jord.

Her er en artikkel om DPen som kan være verdt å lese. Der står det både negative og positive ting om rasen som kan være værdt å få med seg, den er hentet fra min hjemmeside, her.

Opprinnelse/Historie:

Dvergpinscheren er en gammel tysk rase avlet ned i størrelse fra den opprinnelige tyske Pinscheren. I gamle arkiver finner vi rasen omtalt for første gang her i landet da Dronning Maud kom til Norge i 1905 med en Dvergpinscher fra England. Rasen var da blitt meget populær på Kontinentet, særlig etter at den Tyske Pinscherklubben ble stiftet i 1895, og et organisert arbeid for utvikling av rasen var kommet i gang.

De to første utstilte eksemplarer av rasen i Norge finner vi i 1911, med senere stigende popularitet og antall frem til 1970-80.

Norsk Dvergpinscherklubb ble stiftet i 1946 og eksisterte som egen raseklubb frem til 1978, da både Dvergpinscherklubben og Norsk Mellompinscher Klubb gikk inn i Norsk Schnauzerklubb.

Nå har vi stiftet egen raseklubb igjen, denne gang sammen med Pinscheren (tidligere Mellompinscher) og Affenpinscher. 15. august 2001 ble vi godkjent som samarbeidende klubb med Norsk Kennelklubb, med virkning fra 01.01.2002.

Denne teksten ble hentet fra Norsk Pinscherkubb sin hjemmeside: www.pinscher.no

Beskrivelse:

Dvergpinscheren er en liten stram kvadratisk hund uten dvergpreg.

Høyde/Vekt:

Høyde: 25-30 cm

Vekt: 4-6 kg

Viktige proporsjoner:

Kroppslengden (fra manken til haleansatsen) svarer omtrent til mankehøyden. Det kileformede hodets totale lengde (fra snutespissen til nakkeknølen) tilsvarer halve kroppslengden.

Ørene bæres høyt ansatt, stående eller hengende forover. Det er vanligst med stående ører.

Dvergpinscher finnes i to godkjente farger:

Rød: hjorterød, rødbrun til mørkerødbrun.

Black and Tan: lakksort med røde eller brune tan tegninger.

For å lese FCI-standarden på Dvergpinscher, trykk her.

Mentalitet/Bruksområder:

Dvergpinscheren er en stor hund i en liten kropp. Den er intelligent, livlig, temperamentsfull, selvsikker og harmonisk. Den er aktiv, våken og uredd, men kan også være noe skarp. Det er en hund som setter flokken sin foran alt annet, og vil beskytte den til det siste.

Når det gjelder oppdragelse må man sette klare grenser helt fra man får valpen i huset, hva den skal få lov/ikke lov til, være konsekvent og bestemt. Den kan være temmelig dominant, og krever derfor en fast hånd fra eierens side. Blir den skjemt for mye bort kan den bli en liten tyrann, men den blir også nervøs ved for streng behandling. Rasen trenger en fast og stødig leder, men bør behandles mykt på alle måter. Ofte er et lite kremt nok til at hunden forstår at den har gjort noe galt.

Det som ofte kan bli et problem, fordi folk ikke er obs på det, er vokting. Det er opprinnelig en vakthund, og den har lett for å varsle på saker den syns det er viktig å varsle på. Om man ikke er konsekvent fra starten av, kan man få en hund som bjeffer på alt fordi den skal si i fra. Dette er ikke noe problem om man setter klare grenser fra begynnelsen av, da lærer hunden at det slett ikke er nødvendig å gi beskjed om alt som skjer utenfor. Rasen kan altså komme til å utvikle noen mindre attraktive egenskaper, men disse egenskapene kan unngås ved riktig sosialisering og oppdragelse av hunden.

I forhold til fremmede så er mange Dvergpinschere reserverte. Reserverthet er ikke det samme som å være nervøs, nervøs skal en Dvergpinscher aldri være! De fleste Dvergpinschere overser fremmede totalt, noe som kan være veldig positivt på tur og i treningssammenheng, da man slipper en hund som løper bort til alle mennesker den ser. Får man besøk av fremmede hjemme tar det dog ikke lang tid før Dvergpinscheren godtar de besøkende, og ser på dem som en del av flokken.

Dvergpinscheren er en hund som trives veldig godt sammen med andre hunder. Selv om den er liten er den veldig robust, og tåler helt fint lek med store hunder. Det er en hund med et svært godt utviklet språk, så den har ingen problemer med å si i fra på en rolig måte til andre hunder hvis det blir for voldsomt.

Dvergpinscheren er intelligent, oppfinnsom og lekelysten, den har et utrolig tempo, og en stor arbeidslyst. De fleste Dvergpinschere er også svært førerorienterte, og de liker å bruke kroppen og hodet sitt. Dette gjør at rasen egner seg godt til forskjellige hundesporter. Dvergpinscheren blir av mange omtalt som "en brukshund i lite format".

Helse:

Dette er en meget sunn og frisk rase som ofte blir 15 år uten noe særlig problemer av noe slag. Det er ingen spesielle sykdommer eller andre skavanker på rasen.

For å få et kull godkjent av NPK's avlsråd må hunder som brukes i avl være fri for Patellaluksasjon og øyelyst fri.

For å lese mer om blandt annet Patellaluksasjon og øyensykdommer, trykk her.

Pelsstell:

Dvergpinscheren krever så å si ingen pelsstell, og pelsen er selvrensende. Noen gnir over pelsen med en fuktig klut før utstilling, for å få glansfull pels, og for å få vekk løse hår.

En annen ting som bør nevnes om Dvergpinscher er at den så å si er luktfri.

Aktivitetsbehov:

Dvergpinscheren har et middels,- til stort aktivitetsbehov. Den kan virke som en Duracell-kanin der den spinner omkring uten å miste energi. Mange Dvergpinschere kjenner heller ikke sin egen begrensning, og det er viktig, spesielt om man har valp eller unghund, at man begrenser hunden på tur, slik at den ikke sliter seg fullstendig ut.

Dvergpinscheren er også en lettstresset hund, så ro-trening er et must! Selv om den blir lett stresset av ting, er det også en rase som tåler stress veldig bra. Rasen er veldig flink til å avreagere når den har reagert. Det er en rase som vil få med seg alt, være med på alt, og som reagerer på alt. Det er en vilter rase som elsker å løpe og sprette rundt om kring. Lærer man valpen god ro-trening fra den er valp, blir den mye flinkere til å slappe av, i situasjonen den må slappe av, når den blir større.

Dvergpinscheren er en rase som elsker å være ute på tur. Den blir gjerne med på lange fjellturer, men krever ikke flere timer lange turer om dagen. Det som er viktig å gi den er mental stimuli. Den liker å bruke hodet sitt, og må bruke hodet sitt for å trives optimalt. En understimulert Dvergpinscher blir fort til en hyperaktiv liten pøbel som finner på alt mulig for å underholde seg selv, og tar på seg oppgaver man helst ikke vil at de skal ha, og kan da fort bli en liten problemhund. Gir man derimot hunden nok hodebry hver dag, samt gir hunden mulighet til å få løpt løs og virkelig få brukt kroppen sin, så får man en super familiehund.

Dette er også en rase som ofte ikke er spesielt glad i dårlig vær, og på slike dager kan mange foretrekke korte turer, og heller litt ekstra aktivisering inne. Dette gjelder dog ikke alle Dvergpinscherne, noen trives på tur uavhengig av vær og vind. Man skaper ofte selv den hunden man har, vil man ha en værbestandig hund, så får man det ved å herde den i vær og vind. For de hundene som fremdeles ikke syns vind og regn er noe særlig, så hjelper det mye med et vann,- og vindtett dekken.

Dvergpinscheren er også ekstremt varmesøkende, og befinner seg ofte foran peisen, ovnen, eller under husets varmeste dyne.

Når det er sakt, så tror jeg DPen vil passe deg utmerket, det er en utrolig flott, sjarmerende liten hund. Du vil i alle fall ikke få et kjedelig hundeliv om du velger en DP :)

EDIT:

Nå kjenner ikke jeg så veldig godt til dvergpincher, men ut i fra det jeg har sett og hørt, så synes jeg ikke den passer til dine kriterier i det hele tatt.. Hørt at de er vaktsomme,gneldrete, sære og masete hunder.. (kanskje et treningsproblem? De jeg har sett har vært bortkjemte?) Whippet er et mye bedre valg i mine øyne :)

Hehe, DP og DS har ganske mange likheter da.. Er det slik du opplever din egen rase også?

Nei, leste gjennom tråden nå, og må si jeg blir litt sjokkert over hvordan folk opplever DPen.. Jeg har truffet MANGE, og opplever dem ikke sånn i det hele tatt. Noen hopper rett opp i fanget, andre snuser, og så er de ferdig med hilsingen. Min DP utvelger seg folk, noen hopper hun opp i fanget til, andre snuser hun på, og så gidder hun ikke mer. Poenget er at om man forventer seg en retriever mht mennesker, så er DP feil valg.

Siden Dvergpinschere er så utrolig obs på eieren sin, og hele tiden vil være med sin eiers side, så er de enkle å trene, og går ikke lei kjappt.Min kan trene i timesvis om hun får bestemme selv. Det er heller ikke en spesielt vanskelig hund å oppdra, men pga det er en liten hund, så faller mane i fellen med å behandle den som en dukke. Den skal behandles på lik linje som en Pinscher, Dober, Rottis, Dalmis, Collie, osv.

Når det er sagt så er det en noe gemytt på rasen, mye fordi at folk avler og avler, fordi det er en miniatyr rase.. Dette ungår man ved å kjøpe fra seriøse kennler (selvsagt, går an å være uheldig). Jeg vil anbefale de som står på Pinscherklubbens sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...