Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


Nikitaf

Recommended Posts

Om du har tenkt i mange år, hvorfor kommer du nå og må ha nå? Er det ikke bedre å bruke tid på å finne ut kombinasjoner, vær ærlig og fortell oppdretter hva du er ute etter. jeg tror ikke en bc etter gode gjeterlinjer er tingen for deg, om du ikke vet du vil holde på med gjeting i tillegg.

Avstand bør være det minste problemet mener jeg når du ser etter valp.

år og år. kanskje gått rundt siden fjord sommer å tenkt på ossen rase jeg skulle ha. å alle som jeg kjenner sier jeg burde ha border collie.. å etter en stund valgte jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

år og år. kanskje gått rundt siden fjord sommer å tenkt på ossen rase jeg skulle ha. å alle som jeg kjenner sier jeg burde ha border collie.. å etter en stund valgte jeg det.

Du skrev jo selv at du har gått å tenkt i mange år :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre hunder i mitt liv... hund nr 2 var 75% BC. Etter han kjøpte jeg en BC og oppdaget at blandingen jeg hadde hatt ikke hadde driftene til en BC i det hele tatt... jeg bare trodde det :blink: Jeg sier bare at en blanding og ren rase er to vidt forskjellige ting. Men jeg visste at jeg ville ha en konkurransehund da jeg sluttet med hest (måtte jo fylle tiden med noe annet  :rolleyes: )

Lykke til hvertfall og bruk tid på å finne gode linjer og seriøst oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre hunder i mitt liv... hund nr 2 var 75% BC. Etter han kjøpte jeg en BC og oppdaget at blandingen jeg hadde hatt ikke hadde driftene til en BC i det hele tatt... jeg bare trodde det :lol: Jeg sier bare at en blanding og ren rase er to vidt forskjellige ting. Men jeg visste at jeg ville ha en konkurransehund da jeg sluttet med hest (måtte jo fylle tiden med noe annet  :rolleyes: )

Lykke til hvertfall og bruk tid på å finne gode linjer og seriøst oppdrett.

Ja.. Det er i alle fall sant.

Blanding av border collie og border collie fra gjeterlinjer er to HELT forskjellige hunder.

Nå vet jeg bare at Nikita er "litt slakk" kanskje. Og det er sikkert derfor du vil ha en til hund. Sikkert det "samme problemet" som jeg har med Labbetuss. Du må bare kjøpe border for min del altså. Sier bare at du må være klar over at det er stor forskjell på blanding og rene gjeterlinjer.

Men hvordan bor du da? Her hvor jeg bor kan jeg bare "slippe" dem ut døra (Båndtvang, hva er det for no lzm?? :blink: ) .. Vi bor slik at jeg kan ha dem løse. (I alle fall Labbetuss kan jeg ha løs nesten hvoren jeg går, stoler ikke helt på den andre). Så de får løpe mye fra seg på tur. Ellers så driver jeg å lære henne å løpe ved siden av hestene våre på tur. Vi kjører ganske langt, og hun følger/gjeter med på hestene der.. Så da får hun brukt hode på det litt, uten at jeg trenger å tenke så mye ;P . Og når jeg får fiksa sykkelen, så skal jeg lære henne å løpe ved siden av den (Vanlige gåturer er så kjedelig synest jeg ;P. Men gøy også da altså.)

Jeg har litt de samme holdningene som deg. Jeg vil prøve ut ting og ser hvor det bærer hen. Så lenge hun får brukt hode på noe, og både jeg og hun liker det vi driver med, så er jeg fornøyd. Men skal prøve ut gjeting en gang i fremtiden.

Visst dette er noe du virkelig vill, så tror jeg at du kan fint klare det. :lol:

PS: sheltie er faktisk ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er i alle fall sant.

Blanding av border collie og border collie fra gjeterlinjer er to HELT forskjellige hunder.

Nå vet jeg bare at Nikita er "litt slakk" kanskje. Og det er sikkert derfor du vil ha en til hund. Sikkert det "samme problemet" som jeg har med Labbetuss. Du må bare kjøpe border for min del altså. Sier bare at du må være klar over at det er stor forskjell på blanding og rene gjeterlinjer.

Men hvordan bor du da? Her hvor jeg bor kan jeg bare "slippe" dem ut døra (Båndtvang, hva er det for no lzm?? :blink: ) .. Vi bor slik at jeg kan ha dem løse. (I alle fall Labbetuss kan jeg ha løs nesten hvoren jeg går, stoler ikke helt på den andre). Så de får løpe mye fra seg på tur. Ellers så driver jeg å lære henne å løpe ved siden av hestene våre på tur. Vi kjører ganske langt, og hun følger/gjeter med på hestene der.. Så da får hun brukt hode på det litt, uten at jeg trenger å tenke så mye ;P . Og når jeg får fiksa sykkelen, så skal jeg lære henne å løpe ved siden av den (Vanlige gåturer er så kjedelig synest jeg ;P. Men gøy også da altså.)

Jeg har litt de samme holdningene som deg. Jeg vil prøve ut ting og ser hvor det bærer hen. Så lenge hun får brukt hode på noe, og både jeg og hun liker det vi driver med, så er jeg fornøyd. Men skal prøve ut gjeting en gang i fremtiden.

Visst dette er noe du virkelig vill, så tror jeg at du kan fint klare det. :lol:

PS: sheltie er faktisk ikke så dumt.

ja, her løper de bare lause au uanset, rett med skogen er det au. så ingen problem. så er det en bane her. man kan trene hunder på :lol:. så veldig greit.. sånn er det med kita au, løper laus overalt. utrolig lydig.. men er jo noe jeg har ønket å ha en egen bc, så nå ha jeg sjangsen... å det tenker er faktiskaånn jeg tenker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å fornærme deg altså.

Jeg tok vann over hodet mitt med en ren raset border collie ifra gjeter linjer, og jeg ønsker ikke at andre skal gjøre den samme feilen feilen.

For dette er en nydelig rase, vakre som få, kloke og smarte, men de er avlet opp, lagd og brukt til å arbeide. Det er gjeter hunder, og det rettferdige for hunden er at den blir brukt til aktiviteter. Og det kan godt hende at dere begynner med agility for eks og elsker det og gjør det kjempe bra. Men det kan også hende at dere ikke liker det og ikke får muligheten av en grunn til å gjøre det. Og det er en sjanse å ta. Når jeg kikket på ny rase etter min border collie, fant jeg ut at sheltien var ganske så lik borderen bare "lettere" mht hva den krever o.l og den kan være mer familie hund, derfor foreslo jeg den som et godt alternativ. Ikke for å fornærme deg eller påstå at du ikke har satt deg godt nok inn i situasjonen.

Men hvorfor har du sjansen akkurat nå?

Har livsituasjonen endret seg eller jobb /skole /bo forhold?

du har jo ikke funnet oppdrett og slik jeg har forstått har de blitt ganske strenge på å finne de som bruker rasen til det "riktige" og venteliste kan ta litt tid.

Vi stod på venteliste i 9 måneder nå med hun forrige, håper du slipper noe slikt.

det ligger forresten annonse på finn nå om valper i Åseral. Det er jo ikke så altfor langt fra oss. Ingen bilder

Tribbelpost brug redigeringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vært forsiktig med å velge en valp fra akersborg, ikke fordi de ikke har bra valper, men fordi det er så mange dårlige også. Jeg har sett noen fra den kennelen som eierene virkelig ikke takler, og det er synd om du kjøper deg en hund du ikke takler. derfor vær veldig ops på hvilke linjer du velger der. mange av bikkjene derfra er veldig harde og trenger en streng hånd helt fra begynnelsen.

min hund er delvis derfra, og jeg kjenner mange av bikkjene som står på kennelen der. nå er mange byttet ut, så valpene kan være noe andeledes nå, men innhaver av kennelen liker sterke hunder.

dette er jo selvfølgelig noe du må se etter hoa andre også, for man får jo oftest høre om de gode valpene og mer sjelden om de dårlige. hvertfall fra kennelen selv.

vær nøye og sjekk mange kenneler før du bestemmer deg, ender du opp med feil bc kommer du til å angre mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vært forsiktig med å velge en valp fra akersborg, ikke fordi de ikke har bra valper, men fordi det er så mange dårlige også. Jeg har sett noen fra den kennelen som eierene virkelig ikke takler, og det er synd om du kjøper deg en hund du ikke takler. derfor vær veldig ops på hvilke linjer du velger der. mange av bikkjene derfra er veldig harde og trenger en streng hånd helt fra begynnelsen.

min hund er delvis derfra, og jeg kjenner mange av bikkjene som står på kennelen der. nå er mange byttet ut, så valpene kan være noe andeledes nå, men innhaver av kennelen liker sterke hunder.

dette er jo selvfølgelig noe du må se etter hoa andre også, for man får jo oftest høre om de gode valpene og mer sjelden om de dårlige. hvertfall fra kennelen selv.

vær nøye og sjekk mange kenneler før du bestemmer deg, ender du opp med feil bc kommer du til å angre mye.

Hvilke kenneler anbefaler du selv? Bare lurer sånn egentlig. :wub: .

(Vet at det kommer ann på hvilke linjer og sånn du vil ha, men tenker på en helt vanlig gjeter bc som "funker" til andre ting en gjeting også.. )

Det er liksom litt greit å vite, i tilfelle noen skulle lure. Jeg skal i alle fall ikke ha en til Bc i nermeste fremtid. Men hadde vert kjekt å kunt litt om fordkjellige kenneler og linjer osv. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

år og år. kanskje gått rundt siden fjord sommer å tenkt på ossen rase jeg skulle ha. å alle som jeg kjenner sier jeg burde ha border collie.. å etter en stund valgte jeg det.

Hva i huleste har det med valg av hunderase å gjøre, at andre sier du burde ha border collie? Det er kun deg selv som vet om du med sikkerhet vil takle å ha en aktiv hund av arbeidsjern-kaliber. Jeg tror du undervurderer andre raser litt, det er mange hunder som egner seg til "skal prøve litt av hvert og se hvor det bærer". En Bc er mer "jeg skal ha godkjent gjeterhund, utdannet redningshund" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så får man omplasseringshunder MED papirer også, det er ikke noe autmatikk i det at når en hund omplasseres mister den papirene sine.. ;) Du kan jo ha det som kriterie når du leter etter omplasseringshund, ganske enkelt. Ved å velge omplassering vet du også hvilken type BC du får, i stedet for å gamble med å håpe og satse på at hunden blir sånn at den passer deg. Ha den på prøve en stund, og finn ut om du liker den og om den passer med deg og den andre hunden din. Omplasseringshunder er det forresten kort venteliste på også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ville gått fint for deg å ha en BC jeg. De færreste er gale...! Men jeg ville, som både Tine og jeg har hintet som tidligere, vært forsiktig med akersborg, siden du kan få mye forskjellig derfra. Hva med kennel Sindergaarden?

HEe:D takk ...

jaja, men visst ikke jegbare finne noe hos privat personer au. med papir .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...