Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


Nikitaf

Recommended Posts

JEg er på utkikk etter Border collie valp nå..

Så lurte jeg på om det er noen som ved om noen Kennler eller oppdrett i område til Kr.sand. eller noen byer nærheten ?

Men er vel ikke så mange kennler i nærheten her. ..

Eller om det er noen privat personer som selger..

Får jeg er veldig intressert visst noen vet ??

Jeg vil gjerne ha en god gjeterhund. for kommer til å prøve litt gjeting..

Å lydighet og kanskje litt freestyle.. Har alltid ønsket meg en svart hvit langhåret en :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har jo skikkelig kvalitetsbordere på www.bordercollie.no (eller .com) og en til, en eller annen gård ting. Folk vet sikkert hva jeg mener :console:

De har morsomme farger, men jeg synes ikke fine farger skal gå foran metalitet og naturlige gjeteregenskaper.

Husk å få fra oppdrett med gjeterprøve på begge foreldre (evt. alle besteforeldrene) og gjerne mentaltest eller bruks-titteler. Jeg anbefaler kennel tunevannet, men hun pleier bare å selge til de som er villige til å få hunden godkjent gjeterhund (man kan godt holde på med andre sporter, men bør ha et mål om å godkjenne likevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke tog der neddi sør? Har du ingen venner / familie som kan kjøre?

Jeg kom meg 4 timer unna med båt og buss for å hente bikkja jeg :cry: Og jeg bor i NORD, her hvor infrastrukturen er litt dårligere enn i sør :console:

http://www.akersborg.no/

der var de jeg mente.

jo, går nok noe tog her.. men kan vel alltid få ordnet det :lol:

Nærmeste jeg fant var rogaland.

Vil du ikke heller ha fine linjer og hund med foreldre til det bruket du ønsker enn å finne en nærme?

Det er ofte annonser på finn.no med border collier i vest agder, men ofte uten papirer.

jojo, seff vil jeg det :lol: men bare lurte på omdet var noe i nærheten ..

Ja, ar au sett det på finn. vil gjerne ha papirer på de..

*dobbelpost, mod Anette*

Det var utrolig mange flotte border collier på Akersborg må jeg si:D

De er veldig opptatt av gjeting ?

De har morsomme farger, men jeg synes ikke fine farger skal gå foran metalitet og naturlige gjeteregenskaper.

Husk å få fra oppdrett med gjeterprøve på begge foreldre (evt. alle besteforeldrene) og gjerne mentaltest eller bruks-titteler. Jeg anbefaler kennel tunevannet, men hun pleier bare å selge til de som er villige til å få hunden godkjent gjeterhund (man kan godt holde på med andre sporter, men bør ha et mål om å godkjenne likevel).

Ja, det skal jeg huske.. Men syntes det var mange flotte hunder på kennelen akersborg da:D

Men vil gjerne prøve meg på gjeting , å så har jeg tenkt på lydighet og lyst å prøve litt på freestyle :wub:

*dobbelpost, mod Anette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra akersborg kan man få mye forskjellig. Han avler veldig ulike kull. Om hundene er pene eller ikke, burde ikke ha så mye å si. Akersborg avler rene gjeterhunder. Det kan komme hunder derfra som er helt suverene i hundesporter, rolige hunder, litt nervøse hunder, hunder som er litt kjekkaser osv. Uansett vektlegges gjeting. Hvis du undersøker og forhører deg godt, kan du få en meget bra hund fra akersborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er på utkikk etter Border collie valp nå..

Så lurte jeg på om det er noen som ved om noen Kennler eller oppdrett i område til Kr.sand. eller noen byer nærheten ?

Men er vel ikke så mange kennler i nærheten her. ..

Eller om det er noen privat personer som selger..

Får jeg er veldig intressert visst noen vet ??

Jeg vil gjerne ha en god gjeterhund. for kommer til å prøve litt gjeting..

Å lydighet og kanskje litt freestyle.. Har alltid ønsket meg en svart hvit langhåret en :wub:

Vil anbefale deg å se litt rundt på omplasseringshunder :cry: . Min nye er omplasseringshund.

Mange som omplasserer valper på finn osv. Min har ikke stamtavle da.. Men jeg tror jeg kan få tak. Og hun er utrolig flink. :console: Men trenger bare litt øvelse i ting. Min har gjeterdrifter, så det vil jeg prøve ut. Og agility og lydighet som bare kos. Og så får jeg se hvor det bærer hen.

Men skjønner visst du aller helst vil finne "den perfekte valp" ut i fra "perfekte foreldre med stamtavle". Jeg sier bare at du kan finne en like bra omplasseringshund med stamtavle (MYE BILLIGERE) :lol: . Ikke det at pris skal ha så mye å si. Men jeg likte den hunden jeg fant og jeg trenger ikke hund med stamtavle fordi jeg har ikke så veldig mange planer.

Men gjeting er noe jeg også vill. Må bare finne kurs.

EDIT: Endret litt for jeg skriver så uforståelig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å se litt på omplasseringshunder :P . Min er den søteste i hele verden av tispene (Labbetuss er jo selvfølgelig den beste hannhunden). Mange som omplasserer valper på finn osv. Min har ikke stamtavle da.. Men jeg tror jeg kan få tak. Og hun er utrolig flink. :) Men trenger bare litt øvelse i ting.

Hun har gjeterdrifter, så det vil jeg prøve ut. Og agility og lydighet som bare kos. Og så får jeg se hvor det bærer hen.

Men skjønner visst du aller helst vil finne "den perfekte valp" ut i fra "perfekte foreldre med stamtavle". Jeg sier bare at du kan finne en like bra omplasseringshund med stamtavle (MYE BILLIGERE) :P . Ikke det at pris skal ha så mye å si. Men jeg likte den hunden jeg fant og jeg trenger ikke hund med stamtavle fordi jeg har ikke så veldig mange planer.

Men gjeting er noe jeg også vill. Må bare finne kurs.

ja, er mange flotte hunder/ valper på omplassering..kunne jo sett på den.. har du noen bilder?? men har litt lyst på papirer på den. å at jeg ved litt hvem foreldrene er å at jeg har sett de og at alt er greit med di å sånn visst du skjønner.. men kunne jo gjerne fått en omplasseringshund. kanskje neste gang:P

Fra akersborg kan man få mye forskjellig. Han avler veldig ulike kull. Om hundene er pene eller ikke, burde ikke ha så mye å si. Akersborg avler rene gjeterhunder. Det kan komme hunder derfra som er helt suverene i hundesporter, rolige hunder, litt nervøse hunder, hunder som er litt kjekkaser osv. Uansett vektlegges gjeting. Hvis du undersøker og forhører deg godt, kan du få en meget bra hund fra akersborg.

ja, så det var en del forskjellige hunder der .. ja, det må eg se litt nærmere på. likte de veldig odt til nå hvertfall:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på én ting, har du tenkt å prøve hunden litt (som du skriver) på sau eller har du virkelig tenkt og satse på gjeting med eventuell ny hund? Har du ikke tenkt å bruke hunden til stort annet en lp, ag og kos, så kan man fort ta seg vann over hode ved å gå på rene gjeterlinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på én ting, har du tenkt å prøve hunden litt (som du skriver) på sau eller har du virkelig tenkt og satse på gjeting med eventuell ny hund? Har du ikke tenkt å bruke hunden til stort annet en lp, ag og kos, så kan man fort ta seg vann over hode ved å gå på rene gjeterlinjer.

vil prøve å se først om det er noe for meg (og hunden ) hehe.. men kommer jo selvfølgeli å holde på med andre ting au lydighet, freestyle og agility. blir jo sikkert noe av det.... folk som har border collie, det er jo ikke mange som holder på med gjeting da egentlig.. så

Men jeg har ei tispe fra før. hva er best da å kjøpe hannhund eller tispe?

JEg har alltid ønsket meg en stor hannhund da men ?

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på én ting, har du tenkt å prøve hunden litt (som du skriver) på sau eller har du virkelig tenkt og satse på gjeting med eventuell ny hund? Har du ikke tenkt å bruke hunden til stort annet en lp, ag og kos, så kan man fort ta seg vann over hode ved å gå på rene gjeterlinjer.

Der vil jeg si meg HELT uening. Gode gjeterlinjer egner seg godt til alt annen enn gjeting også. Det er ikke slik at de som er gode gjetere, gjeter biler, skyklister o.l. Amira er fra 100% gjeterlinjer og er blandt de få border colliene som f.eks ikke gjeter på kjeglene i lydighet. Jeg vil anbefale deg å ikke satse på "lydighetslinjer" eller andre mindre seriøse oppdrett.

Hvis du har hundegård (er) og mulighet for å holde 2 hunder avskillt, er det skjeldent noe stort problem i forhold til løpetid. Det har alltid gått lekende lett her i gården, men det kan jo variere fra ulike individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil jeg si meg HELT uening. Gode gjeterlinjer egner seg godt til alt annen enn gjeting også. Det er ikke slik at de som er gode gjetere, gjeter biler, skyklister o.l. Amira er fra 100% gjeterlinjer og er blandt de få border colliene som f.eks ikke gjeter på kjeglene i lydighet. Jeg vil anbefale deg å ikke satse på "lydighetslinjer" eller andre mindre seriøse oppdrett.

Hvis du har hundegård (er) og mulighet for å holde 2 hunder avskillt, er det skjeldent noe stort problem i forhold til løpetid. Det har alltid gått lekende lett her i gården, men det kan jo variere fra ulike individer.

ja, men det skal jeg nok huske. for jeg vil gjerne prøve gjeting for å se om vi kunne trives med det. men selvfølgelig kommer jeg til å bruke den til mer en gjeting ( det er vel ikke noe problem)?.

Ja, for kita er jo blanding så da kunne jeg heller steralisert henne. så slepper jeg alt det tullet med løpetida, hvis det blir hannhund :)

Helle Bergan driver med BC-oppdrett, og bor i lillesand(sområdet). Mener hun er registrert på canis:

hmm, det må jeg sjekke da. har hun en hjemmeside ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil jeg si meg HELT uening. Gode gjeterlinjer egner seg godt til alt annen enn gjeting også. Det er ikke slik at de som er gode gjetere, gjeter biler, skyklister o.l. Amira er fra 100% gjeterlinjer og er blandt de få border colliene som f.eks ikke gjeter på kjeglene i lydighet. Jeg vil anbefale deg å ikke satse på "lydighetslinjer" eller andre mindre seriøse oppdrett.

Jeg sier da ikke at hunder fra rene gjeterlinjer ikke kan egne seg til annen hundesport også. Men man får jo garantert en viss motor på en slik hund - for det er faktisk en arbeidsmaskin - kanskje litt for mye motor. Men ikke vet jeg, synes bare det er viktig å peke på at en border collie som vil noe den vil så veldig, veldig mye, og en slik hund passer ikke for alle og en hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund var en border collie fra gjeter foreldrene og hun var absolutt for mye for meg som ikke ville drive med gjeting. Det er jo flotte hunder , lydige og lettlærte som få, men en må holde de aktive.

Er du forresten hundre prosent sikker på at det er border collie du vil ha? Shetland sheepdog er jo også flotte og kan brukes til det du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund var en border collie fra gjeter foreldrene og hun var absolutt for mye for meg som ikke ville drive med gjeting. Det er jo flotte hunder , lydige og lettlærte som få, men en må holde de aktive.

Er du forresten hundre prosent sikker på at det er border collie du vil ha? Shetland sheepdog er jo også flotte og kan brukes til det du vil!

jeg er helt sikkert på at jeg vil ha en border collie.

har jo en halveis en nå.hun er jo nesten bare en border collie. Å ved ossen de kan være å ikke være..

Har passet mange forskjellige border collie er så ved hva jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje det er litt "drastisk" å kjøpe seg BC når man -kanskje- skal prøve hunden på sau og har den "får se hva vi synes er moro" holdningen. Jeg mener personlig at man burde ikke hive seg på en sånn rase hvis man ikke har funnet ut hva man vil drive med. Man kjøper seg liksom ikke et arbeidsjern for å sjekke ut om freeatyle er noe moro, for å si det på en annen måte. Og så er det en ting med en BC blanding, men en helt annen ting med en gjeteravlet rein BC. Men men.. du har jo passet flere BC så da vet du vel alt om hva du går til.... :rolleyes::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje det er litt "drastisk" å kjøpe seg BC når man -kanskje- skal prøve hunden på sau og har den "får se hva vi synes er moro" holdningen. Jeg mener personlig at man burde ikke hive seg på en sånn rase hvis man ikke har funnet ut hva man vil drive med. Man kjøper seg liksom ikke et arbeidsjern for å sjekke ut om freeatyle er noe moro, for å si det på en annen måte. Og så er det en ting med en BC blanding, men en helt annen ting med en gjeteravlet rein BC. Men men.. du har jo passet flere BC så da vet du vel alt om hva du går til.... :rolleyes::blink:

ja, men når jeg jeg jo f'' gått å tenkt i mange år på om jeg skal ha bc eller ikke. å jeg falt for den rasen, å jeg føler den passe meg utmerket.. å jeg kommer uansett å holder på med lydighet og agility og freestyle(visst det finnes kurs)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men når jeg jeg jo f'' gått å tenkt i mange år på om jeg skal ha bc eller ikke. å jeg falt for den rasen, å jeg føler den passe meg utmerket.. å jeg kommer uansett å holder på med lydighet og agility og freestyle(visst det finnes kurs)..

Om du har tenkt i mange år, hvorfor kommer du nå og må ha nå? Er det ikke bedre å bruke tid på å finne ut kombinasjoner, vær ærlig og fortell oppdretter hva du er ute etter. jeg tror ikke en bc etter gode gjeterlinjer er tingen for deg, om du ikke vet du vil holde på med gjeting i tillegg.

Avstand bør være det minste problemet mener jeg når du ser etter valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...