Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


Nikitaf

Recommended Posts

Om du har tenkt i mange år, hvorfor kommer du nå og må ha nå? Er det ikke bedre å bruke tid på å finne ut kombinasjoner, vær ærlig og fortell oppdretter hva du er ute etter. jeg tror ikke en bc etter gode gjeterlinjer er tingen for deg, om du ikke vet du vil holde på med gjeting i tillegg.

Avstand bør være det minste problemet mener jeg når du ser etter valp.

år og år. kanskje gått rundt siden fjord sommer å tenkt på ossen rase jeg skulle ha. å alle som jeg kjenner sier jeg burde ha border collie.. å etter en stund valgte jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

år og år. kanskje gått rundt siden fjord sommer å tenkt på ossen rase jeg skulle ha. å alle som jeg kjenner sier jeg burde ha border collie.. å etter en stund valgte jeg det.

Du skrev jo selv at du har gått å tenkt i mange år :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre hunder i mitt liv... hund nr 2 var 75% BC. Etter han kjøpte jeg en BC og oppdaget at blandingen jeg hadde hatt ikke hadde driftene til en BC i det hele tatt... jeg bare trodde det :blink: Jeg sier bare at en blanding og ren rase er to vidt forskjellige ting. Men jeg visste at jeg ville ha en konkurransehund da jeg sluttet med hest (måtte jo fylle tiden med noe annet  :rolleyes: )

Lykke til hvertfall og bruk tid på å finne gode linjer og seriøst oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre hunder i mitt liv... hund nr 2 var 75% BC. Etter han kjøpte jeg en BC og oppdaget at blandingen jeg hadde hatt ikke hadde driftene til en BC i det hele tatt... jeg bare trodde det :lol: Jeg sier bare at en blanding og ren rase er to vidt forskjellige ting. Men jeg visste at jeg ville ha en konkurransehund da jeg sluttet med hest (måtte jo fylle tiden med noe annet  :rolleyes: )

Lykke til hvertfall og bruk tid på å finne gode linjer og seriøst oppdrett.

Ja.. Det er i alle fall sant.

Blanding av border collie og border collie fra gjeterlinjer er to HELT forskjellige hunder.

Nå vet jeg bare at Nikita er "litt slakk" kanskje. Og det er sikkert derfor du vil ha en til hund. Sikkert det "samme problemet" som jeg har med Labbetuss. Du må bare kjøpe border for min del altså. Sier bare at du må være klar over at det er stor forskjell på blanding og rene gjeterlinjer.

Men hvordan bor du da? Her hvor jeg bor kan jeg bare "slippe" dem ut døra (Båndtvang, hva er det for no lzm?? :blink: ) .. Vi bor slik at jeg kan ha dem løse. (I alle fall Labbetuss kan jeg ha løs nesten hvoren jeg går, stoler ikke helt på den andre). Så de får løpe mye fra seg på tur. Ellers så driver jeg å lære henne å løpe ved siden av hestene våre på tur. Vi kjører ganske langt, og hun følger/gjeter med på hestene der.. Så da får hun brukt hode på det litt, uten at jeg trenger å tenke så mye ;P . Og når jeg får fiksa sykkelen, så skal jeg lære henne å løpe ved siden av den (Vanlige gåturer er så kjedelig synest jeg ;P. Men gøy også da altså.)

Jeg har litt de samme holdningene som deg. Jeg vil prøve ut ting og ser hvor det bærer hen. Så lenge hun får brukt hode på noe, og både jeg og hun liker det vi driver med, så er jeg fornøyd. Men skal prøve ut gjeting en gang i fremtiden.

Visst dette er noe du virkelig vill, så tror jeg at du kan fint klare det. :lol:

PS: sheltie er faktisk ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er i alle fall sant.

Blanding av border collie og border collie fra gjeterlinjer er to HELT forskjellige hunder.

Nå vet jeg bare at Nikita er "litt slakk" kanskje. Og det er sikkert derfor du vil ha en til hund. Sikkert det "samme problemet" som jeg har med Labbetuss. Du må bare kjøpe border for min del altså. Sier bare at du må være klar over at det er stor forskjell på blanding og rene gjeterlinjer.

Men hvordan bor du da? Her hvor jeg bor kan jeg bare "slippe" dem ut døra (Båndtvang, hva er det for no lzm?? :blink: ) .. Vi bor slik at jeg kan ha dem løse. (I alle fall Labbetuss kan jeg ha løs nesten hvoren jeg går, stoler ikke helt på den andre). Så de får løpe mye fra seg på tur. Ellers så driver jeg å lære henne å løpe ved siden av hestene våre på tur. Vi kjører ganske langt, og hun følger/gjeter med på hestene der.. Så da får hun brukt hode på det litt, uten at jeg trenger å tenke så mye ;P . Og når jeg får fiksa sykkelen, så skal jeg lære henne å løpe ved siden av den (Vanlige gåturer er så kjedelig synest jeg ;P. Men gøy også da altså.)

Jeg har litt de samme holdningene som deg. Jeg vil prøve ut ting og ser hvor det bærer hen. Så lenge hun får brukt hode på noe, og både jeg og hun liker det vi driver med, så er jeg fornøyd. Men skal prøve ut gjeting en gang i fremtiden.

Visst dette er noe du virkelig vill, så tror jeg at du kan fint klare det. :lol:

PS: sheltie er faktisk ikke så dumt.

ja, her løper de bare lause au uanset, rett med skogen er det au. så ingen problem. så er det en bane her. man kan trene hunder på :lol:. så veldig greit.. sånn er det med kita au, løper laus overalt. utrolig lydig.. men er jo noe jeg har ønket å ha en egen bc, så nå ha jeg sjangsen... å det tenker er faktiskaånn jeg tenker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å fornærme deg altså.

Jeg tok vann over hodet mitt med en ren raset border collie ifra gjeter linjer, og jeg ønsker ikke at andre skal gjøre den samme feilen feilen.

For dette er en nydelig rase, vakre som få, kloke og smarte, men de er avlet opp, lagd og brukt til å arbeide. Det er gjeter hunder, og det rettferdige for hunden er at den blir brukt til aktiviteter. Og det kan godt hende at dere begynner med agility for eks og elsker det og gjør det kjempe bra. Men det kan også hende at dere ikke liker det og ikke får muligheten av en grunn til å gjøre det. Og det er en sjanse å ta. Når jeg kikket på ny rase etter min border collie, fant jeg ut at sheltien var ganske så lik borderen bare "lettere" mht hva den krever o.l og den kan være mer familie hund, derfor foreslo jeg den som et godt alternativ. Ikke for å fornærme deg eller påstå at du ikke har satt deg godt nok inn i situasjonen.

Men hvorfor har du sjansen akkurat nå?

Har livsituasjonen endret seg eller jobb /skole /bo forhold?

du har jo ikke funnet oppdrett og slik jeg har forstått har de blitt ganske strenge på å finne de som bruker rasen til det "riktige" og venteliste kan ta litt tid.

Vi stod på venteliste i 9 måneder nå med hun forrige, håper du slipper noe slikt.

det ligger forresten annonse på finn nå om valper i Åseral. Det er jo ikke så altfor langt fra oss. Ingen bilder

Tribbelpost brug redigeringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vært forsiktig med å velge en valp fra akersborg, ikke fordi de ikke har bra valper, men fordi det er så mange dårlige også. Jeg har sett noen fra den kennelen som eierene virkelig ikke takler, og det er synd om du kjøper deg en hund du ikke takler. derfor vær veldig ops på hvilke linjer du velger der. mange av bikkjene derfra er veldig harde og trenger en streng hånd helt fra begynnelsen.

min hund er delvis derfra, og jeg kjenner mange av bikkjene som står på kennelen der. nå er mange byttet ut, så valpene kan være noe andeledes nå, men innhaver av kennelen liker sterke hunder.

dette er jo selvfølgelig noe du må se etter hoa andre også, for man får jo oftest høre om de gode valpene og mer sjelden om de dårlige. hvertfall fra kennelen selv.

vær nøye og sjekk mange kenneler før du bestemmer deg, ender du opp med feil bc kommer du til å angre mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vært forsiktig med å velge en valp fra akersborg, ikke fordi de ikke har bra valper, men fordi det er så mange dårlige også. Jeg har sett noen fra den kennelen som eierene virkelig ikke takler, og det er synd om du kjøper deg en hund du ikke takler. derfor vær veldig ops på hvilke linjer du velger der. mange av bikkjene derfra er veldig harde og trenger en streng hånd helt fra begynnelsen.

min hund er delvis derfra, og jeg kjenner mange av bikkjene som står på kennelen der. nå er mange byttet ut, så valpene kan være noe andeledes nå, men innhaver av kennelen liker sterke hunder.

dette er jo selvfølgelig noe du må se etter hoa andre også, for man får jo oftest høre om de gode valpene og mer sjelden om de dårlige. hvertfall fra kennelen selv.

vær nøye og sjekk mange kenneler før du bestemmer deg, ender du opp med feil bc kommer du til å angre mye.

Hvilke kenneler anbefaler du selv? Bare lurer sånn egentlig. :wub: .

(Vet at det kommer ann på hvilke linjer og sånn du vil ha, men tenker på en helt vanlig gjeter bc som "funker" til andre ting en gjeting også.. )

Det er liksom litt greit å vite, i tilfelle noen skulle lure. Jeg skal i alle fall ikke ha en til Bc i nermeste fremtid. Men hadde vert kjekt å kunt litt om fordkjellige kenneler og linjer osv. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

år og år. kanskje gått rundt siden fjord sommer å tenkt på ossen rase jeg skulle ha. å alle som jeg kjenner sier jeg burde ha border collie.. å etter en stund valgte jeg det.

Hva i huleste har det med valg av hunderase å gjøre, at andre sier du burde ha border collie? Det er kun deg selv som vet om du med sikkerhet vil takle å ha en aktiv hund av arbeidsjern-kaliber. Jeg tror du undervurderer andre raser litt, det er mange hunder som egner seg til "skal prøve litt av hvert og se hvor det bærer". En Bc er mer "jeg skal ha godkjent gjeterhund, utdannet redningshund" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så får man omplasseringshunder MED papirer også, det er ikke noe autmatikk i det at når en hund omplasseres mister den papirene sine.. ;) Du kan jo ha det som kriterie når du leter etter omplasseringshund, ganske enkelt. Ved å velge omplassering vet du også hvilken type BC du får, i stedet for å gamble med å håpe og satse på at hunden blir sånn at den passer deg. Ha den på prøve en stund, og finn ut om du liker den og om den passer med deg og den andre hunden din. Omplasseringshunder er det forresten kort venteliste på også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ville gått fint for deg å ha en BC jeg. De færreste er gale...! Men jeg ville, som både Tine og jeg har hintet som tidligere, vært forsiktig med akersborg, siden du kan få mye forskjellig derfra. Hva med kennel Sindergaarden?

HEe:D takk ...

jaja, men visst ikke jegbare finne noe hos privat personer au. med papir .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...