Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt og hårløst med død flått i midten

SusieB

Recommended Posts

Skrevet

Fant nettopp et hårløst område på hunden min ca. på størrelse med en enkroning. Det var rødt og litt hovent og midt i satt en død flått. Flåtten var helt flat, jeg fikk den ut med en pinsett. Jeg mistenker at hun har klødd "hull" på den slik at den døde?

Men hvorfor er området rundt der den satt hårløst og rødt?

Skal til veterinæren om noen dager for en helsesjekk uansett så skal sjekke det der, men noen andre som har opplevd noe liknende?

Skrevet

Mona hadde en rett ved øyet som jeg mistenker at Siri har "drept", hun er jo hele tiden i ansiktet hennes med klør og tenner. Var ganske hovent og rødt, men det gikk ned av seg selv da jeg tok ut flåtten. Hvis du uansett skal på sjekk snart, så kan du jo høre om det ikke går ned av seg selv :blink:

Skrevet

dersom det dukker opp en rød ring kan det tyde på at hun har fått borrelia smitten i seg... da ville jeg tatt henne til veterinæren i morgen,for å ta en blodprøve for å sjekke dette. er hun smittet må hun settes på en lengre antibiotika-kur. boriella-smitten kan føre til flere alvorlige sykdommer,så å starte behandlingen tidligst mulig er viktig for å ha god prognose for å bli bra. lykke til. :blink:

Skrevet
dersom det dukker opp en rød ring kan det tyde på at hun har fått borrelia smitten i seg... da ville jeg tatt henne til veterinæren i morgen,for å ta en blodprøve for å sjekke dette. er hun smittet må hun settes på en lengre antibiotika-kur. boriella-smitten kan føre til flere alvorlige sykdommer,så å starte behandlingen tidligst mulig er viktig for å ha god prognose for å bli bra. lykke til. :blink:

Den "røde ring" dukker føst op efter 14 dage fra biddet.

Skrevet
Den "røde ring" dukker føst op efter 14 dage fra biddet.

ikke nødvendigvis,det kan dukke opp alt fra etter et par dager,til flere uker etter.

Skrevet
Hva menes egentlig med en rød ring? At det er en rød ring rundt bittet? Eller at heller greia er en rød ring? Om dere skjønte.

er ikke sikker på hva du mente ;) men det er en rød ring fra flåttbittet og ut i huden rundt det,tror jeg... og den vokser etterhvert,tror jeg? uansett greit å ta blodprøve hos veterinæren. om ikke annet,så for å utelukke det. :blink:

har hunden vist sykdomstegn ellers? vert slapp,haltet,virket støl....?

Skrevet

Tja, hun har vel vert litt slappere en vanlig de siste dagene, men then again så har det jo vært ufattelig varmt også. Så vet ikke helt.. Vi får vertfall sjekke det opp med veterinæren.

Skrevet
Tja, hun har vel vert litt slappere en vanlig de siste dagene, men then again så har det jo vært ufattelig varmt også. Så vet ikke helt.. Vi får vertfall sjekke det opp med veterinæren.

ja ikke sant,er ikke lett å si i denne varmen... er jo ikke rart om hun er slapp da,selv om hun er frisk :blink:

har du termometer? kanskje greit å ta tempen... et av di første symptomene er slapphet/feber.

greit å sjekke med veterinæren ja. er jo ikke sikkert det er grunn til bekymring i det hele tatt,men alltid best å være på den sikre siden synes jeg ;)

her kan du lese litt om flåttbitt på hund:

http://www.dsg-bergen.net/flatt.htm

• 2 weeks later...
Skrevet
Hva menes egentlig med en rød ring? At det er en rød ring rundt bittet? Eller at heller greia er en rød ring? Om dere skjønte.

Jeg tror det kan variere. Jeg har sett to tilfeller av borrelia-smitte på mennesker, og på den ene var det kun en rød ring ca 10 cm utenfor bittområdet(normal farge innenfor den røde ringen, med bittet i midten). Mens i det andre tilfellet var det helt rødt innenfor ringen og. Vanskelig å forklare..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...