Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt og hårløst med død flått i midten


SusieB

Recommended Posts

Fant nettopp et hårløst område på hunden min ca. på størrelse med en enkroning. Det var rødt og litt hovent og midt i satt en død flått. Flåtten var helt flat, jeg fikk den ut med en pinsett. Jeg mistenker at hun har klødd "hull" på den slik at den døde?

Men hvorfor er området rundt der den satt hårløst og rødt?

Skal til veterinæren om noen dager for en helsesjekk uansett så skal sjekke det der, men noen andre som har opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona hadde en rett ved øyet som jeg mistenker at Siri har "drept", hun er jo hele tiden i ansiktet hennes med klør og tenner. Var ganske hovent og rødt, men det gikk ned av seg selv da jeg tok ut flåtten. Hvis du uansett skal på sjekk snart, så kan du jo høre om det ikke går ned av seg selv :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom det dukker opp en rød ring kan det tyde på at hun har fått borrelia smitten i seg... da ville jeg tatt henne til veterinæren i morgen,for å ta en blodprøve for å sjekke dette. er hun smittet må hun settes på en lengre antibiotika-kur. boriella-smitten kan føre til flere alvorlige sykdommer,så å starte behandlingen tidligst mulig er viktig for å ha god prognose for å bli bra. lykke til. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom det dukker opp en rød ring kan det tyde på at hun har fått borrelia smitten i seg... da ville jeg tatt henne til veterinæren i morgen,for å ta en blodprøve for å sjekke dette. er hun smittet må hun settes på en lengre antibiotika-kur. boriella-smitten kan føre til flere alvorlige sykdommer,så å starte behandlingen tidligst mulig er viktig for å ha god prognose for å bli bra. lykke til. :blink:

Den "røde ring" dukker føst op efter 14 dage fra biddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes egentlig med en rød ring? At det er en rød ring rundt bittet? Eller at heller greia er en rød ring? Om dere skjønte.

er ikke sikker på hva du mente ;) men det er en rød ring fra flåttbittet og ut i huden rundt det,tror jeg... og den vokser etterhvert,tror jeg? uansett greit å ta blodprøve hos veterinæren. om ikke annet,så for å utelukke det. :blink:

har hunden vist sykdomstegn ellers? vert slapp,haltet,virket støl....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hun har vel vert litt slappere en vanlig de siste dagene, men then again så har det jo vært ufattelig varmt også. Så vet ikke helt.. Vi får vertfall sjekke det opp med veterinæren.

ja ikke sant,er ikke lett å si i denne varmen... er jo ikke rart om hun er slapp da,selv om hun er frisk :blink:

har du termometer? kanskje greit å ta tempen... et av di første symptomene er slapphet/feber.

greit å sjekke med veterinæren ja. er jo ikke sikkert det er grunn til bekymring i det hele tatt,men alltid best å være på den sikre siden synes jeg ;)

her kan du lese litt om flåttbitt på hund:

http://www.dsg-bergen.net/flatt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva menes egentlig med en rød ring? At det er en rød ring rundt bittet? Eller at heller greia er en rød ring? Om dere skjønte.

Jeg tror det kan variere. Jeg har sett to tilfeller av borrelia-smitte på mennesker, og på den ene var det kun en rød ring ca 10 cm utenfor bittområdet(normal farge innenfor den røde ringen, med bittet i midten). Mens i det andre tilfellet var det helt rødt innenfor ringen og. Vanskelig å forklare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...