Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator


Recommended Posts

Hadde tenkt å kjøpe fra canis, men er jo utsolgt for medium som nevnt lenger opp. Var det billigste stedet jeg fant den og...

På Ebay selges det nye furminator medium til halvparten av prisen Canis tar. :wub: Vurder selv å kjøpe en slik ,men litt usikker på om den vil funger på den typen pels hunden har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar
På Ebay selges det nye furminator medium til halvparten av prisen Canis tar. :wub: Vurder selv å kjøpe en slik ,men litt usikker på om den vil funger på den typen pels hunden har..

Litt lite bilde da, men er det en korthåret border collie? Om det er det, så fungerer den utmerket (Nirm er korthåret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den funket til og med på Emma som jeg ikke trodde røytet noe i det hele tatt. Og den kutter ikke pels, den tar det som er LØST og dødt :wub:

Helt sikker på det? Jeg vurderer fremdeles å kjøpe den, men er redd for å ødelegge pelsen fullstendig. På Orry er det ikke noe stort problem, han stilles jo ikke ut, samtidig vil jeg ikke gjøre pelsen verre enn del allerede er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken&Rotta

Den pelshaugen lignet på menneskehår! :S næææsty ha ha ha

Debbie her inne har jo kjøpt den til sin dalmis, og den fungerte :wub: Så da gleder jeg meg til å teste på Casper pels også :)

Gjør det noe om jeg kjøper small egentlig, er jo litt billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe til kutting av pels ihvertfall. Jeg kan prøve å ta et bilde av furminatoren MED pels PÅ imorgen, så får dere se hvor hele hårene er.

Den tar nesten INGEN dekkhår i det hele tatt, den går "rett igjennom" den pelsen på en måte og fester seg ikke før den kommer borti ulla/røytepelsen, også blir det dratt ut.

Det føles rett og slett som om jeg drar av hårene som ikke skal være der lengre mens de andre blir igjen. Jeg får ingen "klippe" følelse i det hele tatt av å bruke den.. Har prøvd den mye bak/under ørene på My for å se om den klarte å kutte av den brune, døde pelsen hun har der men den tok ikke det engang. Hadde den kuttet pels, hadde den tatt den pelsen - det er helt sikkert..

Og som sagt, det virker som om den skraper/river ut pelsen som SKAL ut uansett. Det er som om de sunne, friske hårene ikke setter seg fast i børsten, og derfor blir igjen..

De få dekkhårene jeg ser at forsvinner sammen med ulla er veldig lange og jeg ser ofte rota(!) - så jeg har veldig dårlig tro på at furminatoren kutter så mye pels som mange skal ha det til.

På min hund så rives pelsen ut ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ebay selges det nye furminator medium til halvparten av prisen Canis tar. :wub: Vurder selv å kjøpe en slik ,men litt usikker på om den vil funger på den typen pels hunden har..

Har ikke Fie sånn labrador pels da? Hvis jeg ikke husker feil. Furminatoren tar vel den type pels også, skulle man tro :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bedre at pelsen rives ut, enn at den kuttes. Men ville folk brukt den på sitt eget hår?? Og hva ville evt resultatet vært?

Jeg tenker bare med frykt på det PsychoLynx skrev, om at Bridie virket så "naken" i skjørtene etterpå, og at hun kanskje hadde tatt "litt mye". Altså - hvis man kan ta "for mye"(sånn apropos å "ta det som skal av uansett"), så tar den jo ærlig talt MER enn den kanskje burde gjøre - og ergo er det ikke rart at noen av oss er skeptiske..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bedre at pelsen rives ut, enn at den kuttes. Men ville folk brukt den på sitt eget hår?? Og hva ville evt resultatet vært?

Jeg tenker bare med frykt på det PsychoLynx skrev, om at Bridie virket så "naken" i skjørtene etterpå, og at hun kanskje hadde tatt "litt mye". Altså - hvis man kan ta "for mye"(sånn apropos å "ta det som skal av uansett"), så tar den jo ærlig talt MER enn den kanskje burde gjøre - og ergo er det ikke rart at noen av oss er skeptiske..?

Jeg børstet igjennom skjørtene til My jeg og, og JA det løsnet MYE, men det var bare død pels! Den er ikke sort engang, den er tørr og den er... Død. Den skal jo av uansett? Jeg syns det er bedre å ha litt sunn pels på bikkja enn mye død pels :)

Når man ser på selve furminatoren, så ser det ikke ut som den har særlig til kniver heller. HVIS det er kniver som er imellom metalltaggene, så er de neppe særlig funksjonelle.. Det er så utrolig tett imellom metalltaggene, at den døde pelsen setter seg fast og blir sittende i børsten, eller legger seg løst utpå den andre pelsen til hunden så man bare kan børste det rett av med en hånd.

Men altså, det er jo ingen som tvinger noen til å kjøpe en furminator. Trives man med utstyret man har, så hvorfor ikke bare fortsette sånn? Har man veldig lyst på en furminator alikevel, så kan man jo få lånt en og prøvd den på sin egen hund. Er jo bare å prøve på et område som ikke vises så godt elns..

*hilsen Anniken som kjenner hun er glad for at hun ikke må stresse så mye med pelsstell og utstillinger* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børstet igjennom skjørtene til My jeg og, og JA det løsnet MYE, men det var bare død pels! Den er ikke sort engang, den er tørr og den er... Død. Den skal jo av uansett? Jeg syns det er bedre å ha litt sunn pels på bikkja enn mye død pels :)

Når man ser på selve furminatoren, så ser det ikke ut som den har særlig til kniver heller. HVIS det er kniver som er imellom metalltaggene, så er de neppe særlig funksjonelle.. Det er så utrolig tett imellom metalltaggene, at den døde pelsen setter seg fast og blir sittende i børsten, eller legger seg løst utpå den andre pelsen til hunden så man bare kan børste det rett av med en hånd.

Men altså, det er jo ingen som tvinger noen til å kjøpe en furminator. Trives man med utstyret man har, så hvorfor ikke bare fortsette sånn? Har man veldig lyst på en furminator alikevel, så kan man jo få lånt en og prøvd den på sin egen hund. Er jo bare å prøve på et område som ikke vises så godt elns..

*hilsen Anniken som kjenner hun er glad for at hun ikke må stresse så mye med pelsstell og utstillinger* :D

;) Jeg tørr jo ikke å kjøpe en sånn, selv om den høres helt fantastisk ut liksom.. :) Det er ikke for å rakke ned på de av dere som har kjøpt en og "liksom ikke bryr dere om pelsen til hunden". Det er bare at JEG er så utrolig redd for å ødelegge pelsen til Tulla mer enn nødvendig - samtidig som jeg har lyst på et bra og effektivt hjelpemiddel for å få pelsen til å se fin ut. Men det som høres for godt ut til å være sant, ER ofte nettopp det. Men altså; jeg VET jo ikke om det er kniver på denne saken, men den minner meg mye om CoatKing, som liksom heller ikke skal ha kniver (men som har det), og som visstnok kan ødelegge en spanielpels temmelig mye (men resultatet der og da blir jo strålende)!

Og ang død pels; på springere er det liksom ikke bare dekkhår og underull. Mange har en slags blanding som minner mer om ull enn dekkhår, og dette er tynn, tynn pels som er beheng. Spesielt bak på lårene (skjørtene) er det sånn pels. Jeg er livredd for å "ta" den om jeg prøver Furminator der. For den virker ikke spesielt levende, men kanskje heller ikke død, om du skjønner? Og pelsen på ørene (ikke at ørene er noe problem), men der er også pelsen veldig myk, og ikke typisk dekkhår akkurat! Jeg lurer virkelig på hvordan de ville sett ut etter en omgang med Furminatoren..?? :wub: Ikke for å være spydig, men fordi jeg oppriktig lurer på det! Det er forskjell på pels og pels, og på underull og dekkhår og annen pels. Og jeg syns det er mye rart som blir sagt om den, som motsier seg selv. Som fx at den ikke kutter (men den river?), og at likevel tar pels på hunder som ikke røyter (men den skal kun ta røytepels?)...? Jeg vet også at det kreves MASSE for å holde en spanielpels pen i årevis, og at mye av det man gjør med pelsen ødelegger den i lengden. Og det er noe jeg ganske enkelt helst vil unngå å gjøre for mye av.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen fryktelig lyst på en furminator, men det er fordi den gir en veldig lettvindt løsning der og da på en riesen. På lang sikt så tar den for mye feil pels, men den skal visst være veldig fin for å få frem "lagene" i pelsen tydelig. Hvor mye den kutter av pelsen tipper jeg avhenger mye av hvaslags pels man jobber med. Vil del tro det er lettere at den kutter stri pels som ikke "føyer" seg så lett, som myk pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den på Dina, og den kutter ikke hennes dekkhår ihvertfall. Men nå har hun hatt litt rar pels etter det siste kullet sitt (jeg aner ikke hvorfor, hun var ikke sånn etter første kullet :) ), så jeg er ikke så veldig redd for å ødelegge noe.

Men ihvertfall, hun begynte å røyte, så jeg bada henne for å få underulla til å løsne (jeg er ikke SÅ glad i å børste hund), også lånte jeg furminator av Jeanette. Jeg fikk dratt av henne en god del med den, men hun har jo no inni granskauen mye underull, så jeg fikk ikke tatt alt. Vi hadde en runde med kam her i forrige uke, og jeg dro av henne nesten like mye underull da, jeg bare brukte "litt" lenger tid på det.

Ifølge Siri og Belgerpia er det visst redskapet fra *******, men det sier Belgerpia om schäferkarde også, så det tar jeg ikke så tungt *flir* Det er klart at det er synlig når man har dratt av all død pels på en times tid, noe annet ville jo vært rart (og deprimerende *ler*), men kan ikke se at det har ødelagt pelsen hennes noe særlig. Jeg skal kjøpe furminator på Vikingskipet (om jeg finner), og om det betyr at jeg ikke kan stille Dina igjen, så bekymrer ikke det meg så veldig - hun har ikke sånn belgerpels som jeg er vant til (på de 3 andre belgerene jeg har hatt, har jeg børsta gjennom de kanskje en gang annenhver uke), og det tar for mye tid og energi å holde henne i utstillingskondisjon (å gå gjennom hele pelsen hennes lag for lag med kam har jeg ikke hender til, samme hvor mye penere hun muligens ville vært da), så det kommer jeg neppe til å gjøre uansett.

Men furminatoren skal jo bare brukes under røyting, skal den ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bedre at pelsen rives ut, enn at den kuttes. Men ville folk brukt den på sitt eget hår?? Og hva ville evt resultatet vært?

Jeg tenker bare med frykt på det PsychoLynx skrev, om at Bridie virket så "naken" i skjørtene etterpå, og at hun kanskje hadde tatt "litt mye". Altså - hvis man kan ta "for mye"(sånn apropos å "ta det som skal av uansett"), så tar den jo ærlig talt MER enn den kanskje burde gjøre - og ergo er det ikke rart at noen av oss er skeptiske..?

Hmm, jeg har tenkt litt på dette i ettertid, og det er jo faktisk mulig at Bridie SKULLE blir så naken bak da... Røytinga hennes har ikke helt stabilisert seg etter steriliseringa.

MEN, når det er sagt så ble Lucifer bar på skuldra av den da... Men den KUTTET nok ikke hår, bare dro det ut fordi jeg begynte med børsta på samme sted hele tida. (han må liksom tvinges litt :P)

Men ja, jeg har testet den på både hodet og armen min. på hodet løsnet ET år.... På armen ble det ikke et merke ;)

Men furminatoren skal jo bare brukes under røyting, skal den ikke? :)

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme Lola...

Jeg venter på gavekort fra canis, så skal jeg bestille fra canis. Takler ikke mer røyt, støvsugde tidligere i dag, og trappa er allerede dekket i sorte hår! Luna får **** meg omega 3 inn alle veier (les: for, tilsetning etc) og hun vaskes i anti-røyteshampoo. Hun røyter nøyaktig like mye som før hun startet på noe, og når hun kun fikk fettsyretilsetninger. Folk kødder iallefall ikke når de sier at Labradorer røyter, skulle ikke forundre meg om jeg ble allergisk av hunder pga dette.

*sukk* Da fikk jeg iallefall ut irritasjonen over alt røytet :) Kan FURminator være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det frister veldig å kjøpe en furminator, men er litt usikker, håper jo at den i så fall tar mer enn schæferkarda gjør.

Det flyr store hårballer rundt i leiligheten her, og støvsuger'n begynner nok å bli lei av å bli forstyrra fra hvila i boden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har furminator og han har riesen. Han er kjempe fornøyd for han får vekk underulla etter at hunden er klippet og pelsen tar seg fortere opp igjen i den kondisjon den skal være i. Søsteren hans har en blandingshund med ganske kort pels men som røyter som et uvær når den røyter, så hun låner børsten og er kjempe fornøyd. Var skeptisk etter å ha lest her om kutting av pels men har nå fåt lånt meg en børste for å sjekke det ut på egen hund. Den tok oe hår på meg, men ikke mer enn jeg røyter om dagen. Og resten av dagen var jeg røytefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det frister veldig å kjøpe en furminator, men er litt usikker, håper jo at den i så fall tar mer enn schæferkarda gjør.

Det flyr store hårballer rundt i leiligheten her, og støvsuger'n begynner nok å bli lei av å bli forstyrra fra hvila i boden.

Den tar MYE mer enn den karden. Og etter et par omganger med Furminatoren, så har hybelkaninbestanden blitt redusert drastisk. Det synes faktisk ikke på gulvet at jeg har to hunder i røyteperioden her.

Furminatoren er eneste børste hittil som begge mine nyter å bli børstet med faktisk. Selv Nirm som hater børster kunne sitte å glippe med øynene da han ble børsta, og Vida komme og dytter seg inntil børsten (eneste annet pelsstellet hu har likt hittil er støvsuging...). Jeg har ikke sett noe kutting av pels eller noe. Prøvde å kutte papir med den i går da, en det gikk ikke. Men om man børster mye og hardt på et sted, får man sikket av mer enn det man hadde planer om. Jeg legger ikke noe kraft bak børstetakene med den.

Så jeg er helfrelst.

For å "reklamere" litt for Canis. Jeg bestilte et BOT dekken i morges som var midlertidig utsolgt, og det ble sendt idag faktisk.... Så de får ting inn fortløpende tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... da bestiller jeg fra canis med en gang :) Nå børsta jeg pelsen med den rævva børsten vi har, og jeg kunne "nappe" ut dævv-hår i store dotter lenge etterpå. Nå kommer også underulla ut, vi omkommer i sort pels! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My elsket også furminatoren, det ser virkelig ut som om hun nyter det... Og jeg er ikke verdens mest forsiktige person heller mens jeg driver med pelsstell. :P

My har så langt fått 3 omganger med furminatoren og jeg tenkte å ta en idag også. Det er moro å se at det kommer mindre og mindre pels av henne for hver dag som går nå! :P

Sambo prøvde forresten furminatoren på sitt eget hår og kommentaren ble: "den funker ihvertfall ikke på menneskehår" ;)

Og Huldra; Jeg tror My har sånn pels som du snakker om på ørene og en hel del bak ørene igjen. Den er utrolig mye mykere og tynnere enn vanlig pels, og den blir fortere "død" .. Jeg har børstet henne en god del med furminatoren der og, og jeg syns ikke den tar mer enn det som er helt brunt og dødt. :)

My har utrolig spesielle dekkhår, de er ganske tykke og ganske stive mens underulla er nettopp det: underULL. Ikke minst har hun masse krøvler, snurrer og greier i pelsen på ryggen og særlig på rumpa - men jeg syns ikke furminatoren tar NOE av det, bare det som er løst og dødt under der igjen og som skal av uansett.

Men jeg tror absolutt det ligger noe i det Raksha skrev; altså at den antagelig fungerer forskjellig fra pels til pels. Jeg ser for meg at den kan kutte stri riesenpels, men jeg ser ikke for meg at den skal klare å kutte noe av mine hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror absolutt det ligger noe i det Raksha skrev; altså at den antagelig fungerer forskjellig fra pels til pels. Jeg ser for meg at den kan kutte stri riesenpels, men jeg ser ikke for meg at den skal klare å kutte noe av mine hunder..

Akkurat det akter jeg å finne utav ganske kjapt. :D Har bestilt den og får den på døra om en times tid. *flire* Uansett så vil den nok fungere fint på beinpels på schnauzere og etter napping for å holde ulla vedlike. Håper jeg. Hvis ikke så blir det en furminator størrelse liten til salgs her ganske snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...