Gå til innhold
Hundesonen.no

Collien Vita


starlight

Recommended Posts

Det er over ett år siden "planleggingen" av hund nr. 2 startet. Da stod valget mellom en Sheltie til, eller Collie. Valget ble etter hvert Collie og endelig er resultatet kommet hjem :ahappy:

For tre dager siden dro jeg til Sverige for å hente ei lita trijente - Fachings Black Ferrari, Vita til daglig ;) Jeg hadde valget mellom to kull hos den oppretteren jeg helst ville ha fra, enten sobel, eller tri. Jeg ville egentlig ha sobel, men foretrakk den ene kombinasjonen (selv om begge var bra). I det kullet ble det bare tri, og da var valget egentlig enkelt. Farge er uvesentlig i forhold til linjer og resultat ;)

Bilturen hjem tok ti timer, og jenta var kjempeflink. Sov for det meste, og storkosa seg hver gang vi stoppa. Å ha på bånd for første gang, og å raste rett ved hovedveien var da ikke noe problem! Foreløpig har hun ikke vært redd en eneste ting, hun er glad i alle mennesker og hunder vi har møtt, og er veldig aktiv (den mest aktive i kullet). Jeg har vært litt skeptisk til hvordan Tessa skulle takle det hele, siden hun er så forsiktig. Foreløpig går det greit. Tessa aksepterer henne, men trekker seg unna når Vita får biteraptus. I dag satte Tessa henne på plass for første gang (første gang hun overhodet har satt på plass en hund).

Jeg håper barnet fortsetter å utvikle seg i positiv retning, og at de to blir gode venner. Bilder skal legges ut senere, her kan man se flokken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar
Gratulerer! Noe spesielt snuppa skal brukes til?

:)

Tja, her er det tjenestehunder, spor/søkshunder, og lydighetsresultat og kårede hunder i fleng bakover, så noe må vi da vel prøve oss på *ler* Tanken er vel å prøve oss på lydighet, spor og agility. Har veldig lyst til å prøve gjeting en gang i fremtiden, men først og fremst håper jeg å få en velfungerende hund (som i tillegg gjør en bra MH neste år :P ).

ååh, gratulerer så mye :) Du er superheldig, sheltie OG collie!

Gleder meg masse til bilder ;)

Jeg vet, de to beste rasene :)

Her er noen bilder (jeg som er fotoentusiast, har faktisk bare tatt noen få bilder ;) ):

9 uker og 1 dag på bildene!

tessavita009.jpg

tessavita016.jpg

tessavita022.jpg

Bite mor i tåa :P

tessavita015.jpg

tessavita067.jpg

tessavita122.jpg

tessavita074.jpg

tessavita102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, noe så nydelig :) Fantastisk flotte tegninger på henne, jeg synes det er så fint med alt det hvite :)

Fikk skikkelig lyst til å kose med henne, herlige collie valpen. og det siste bildet var jo i hvertfall til å smelte av- herligt at de går så godt sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, noe så nydelig :( Fantastisk flotte tegninger på henne, jeg synes det er så fint med alt det hvite ;)

Fikk skikkelig lyst til å kose med henne, herlige collie valpen. og det siste bildet var jo i hvertfall til å smelte av- herligt at de går så godt sammen :D

Jeg også ;) Bare kom å koooose det, hihi.

Uffda, hun var jo ikke noe annet enn kjempe skjønn! :);)

Sjønneste.. Ser ut som de to går kjempe bra i lag =D

Det der er det nydeligste langhårs collie valpen jeg noensinne har sett :P !

Gratulerer :) !

Grattis :D

Riktig så søte de var sammen!

Næmen så søt hun er da.

åå, hun var skikkelig god :( Nydelig liten valp :P

Gratulerer og lykke til :)

Takk ;)

søt jente, men er noe overtegnet i ansiktet etter min smak, dette ødlegger en del av uttrykket hennes.

så koselig å se at de går så bra sammen:)

lykke til i allefall:)

Jeg synes det fremhever det :)

Skjønneste lille Collien!

Du valgte den jeg likte best av de, men nå liker jo jeg Collier med mye hvitt da, blir mer "show'ete" :D

Hihi, ja, jeg synes det er fint at det ikke blir så mye mørkt. Hva som er "riktig" er ikke så viktig for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det fremhever uttrykket hennes! Og, enda viktigere, det gir henne et skikkelig søtt personlig preg! :)

Er det virkelig så streng standard på collien at de ikke får ha litt "ekstra" hvitt på nesa? Hos aussien kan de ha så mye hvitt de vil så lenge ørene er "pigmenterte" eller hva man kaller det og så lenge det er farge rundt øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...