Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
47 minutter siden, Raksha skrev:

Takk :ahappy:  Finere når han er et par kg lettere, så vi jobber med saken. :lol: 

Jeg leste igjennom hele tråden for noen dager ssiden, men har ikke klart å stoppe å tenke på han :lol: Nesten så jeg vurderer en saluki liksom :lol: 

• Svar 682
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter åtte år med min fantastiske Lupin så var det slutt. Takk for alt min fantastiske Lupilu       Noen ganger tar livet noen vendinger som man ikke helt klarer å henge med i. Pga samlivsbr

Ett helt år er gått etter at vår umistelige Hottie forlot oss. Ett år, det føles som en dag og det føles som 10 år. Savnet er fremdeles vanvittig stort. Jeg savner henne så det kjennes som det revner

Det er fryktelig sårt å oppdatere denne tråden. "Hovedpersonen" forlot oss i februar etter flere år med sykdom. Min kjære elskede Kahlo har ikke vondt mer. Grunnpilaren i Kaostrioen er borte for allti

Posted Images

Skrevet
11 minutter siden, Snoffe skrev:

Jeg leste igjennom hele tråden for noen dager ssiden, men har ikke klart å stoppe å tenke på han :lol: Nesten så jeg vurderer en saluki liksom :lol: 

Oi, litt over gjennomsnittet forelska du ha :lol: Herlig. Tar det som et kompliment til gutten min jeg, han er en fin sjel han. Og jeg anbefaler salukier, syns det (hvertfall mine to, som er totalt motsettninger) er utrolig enkle og ukompliserte om man skal ha sånn type hund. 

Skrevet
16 minutter siden, Raksha skrev:

Oi, litt over gjennomsnittet forelska du ha :lol: Herlig. Tar det som et kompliment til gutten min jeg, han er en fin sjel han. Og jeg anbefaler salukier, syns det (hvertfall mine to, som er totalt motsettninger) er utrolig enkle og ukompliserte om man skal ha sånn type hund. 

Liker jo veldig godt den enkle og ukompliserte whippeten :) Får se om typen er med på en så stor hund, når jeg en gang begynner å mase om en hund til :P 

Kasko og Hottie er flotte de også :D 

• Like 1
Skrevet

Tjukka i farta :wub: 
22755058860_5fc8a9245c_h.jpg

Den alltid like elegante Lukisen... 

22524752238_17d0d61b38_h.jpg

22321883543_e31da6356c_h.jpg

Hottie soler seg :D
22754984130_51ac37595f_h.jpg

22754899280_8a044f8d99_h.jpg

22550740819_7cb558bd38_h.jpg

Ok han er litt vakker han og da. :wub: 

22321701523_fdfc77618f_h.jpg

22320069014_9369fdbf8e_h.jpg

Kassebass :wub:

22550559569_2bdeea65f1_h.jpg

22953764371_ef4697bf33_h.jpg

• Like 9
Skrevet
20 timer siden, Eloise skrev:

Aww, sjekk den duskehalen på bilde 3. :wub: 

Kasko sin? :lol: Den så jeg ikke før du skrev det. 

4 minutter siden, Th3a skrev:

Litt? Lupin er ikke bare litt vakker, han er nydelig! :sleep:Ellers beundrer jeg trioen din som vanlig. :wub:

Takk for skryt :ahappy:  Var hos vet. i dag, og heldigvis er de ikke myndefolk så selv om jeg døde litt da jeg satt han på vekta så var det ingen moralpreken å få. Bare skryt av hvor blid og god han er :ahappy: Folk er ikke vant med mynder som logrer med HELE seg og vil bli bestevennen din på sekundet du sier "hei". 

• Like 1
Skrevet
59 minutter siden, KristinR skrev:

Og jeg som trodde jeg var den eneste som hadde en rund saluki :O

Åneida, er det noen trøst så har jeg to! :o:lol: Vi jobber med saken altså. 

52 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Fine bilder av fine vofser! :)  Kjenner til det der, jeg selv er litt flau over småtykk grey, men ingen andre ser det og syns fortsatt det er en slank hund :P 

Takk. :) Haha ja ikke sant. Basenjien er også litt lubben, han kan de fleste se at er litt lubben, men ikke veldig mange som ser at salukiene er på slank med god grunn. :lol: Nå kommer vintern her da så vi får litt gratis der. 

Lupin blir stiv i bekkenet og ene skuldra sånn omtrent på denne tiden hvert år. Skuldra skadet han for tre år siden, og er normalt helt fin, men den stivner litt på høst/tidlig vinter. Samme med bekkenet, det har han ikke skadet da. Men det blir litt stivt og ømt. Fått knekt og massert opp det i dag, så håper han holder seg fin igjen nå :ahappy: Vi er fryktelig bortskjemte med å ha veterinær som er utdannet innen kiropraktikk og litt sånn div. så hun fanger opp ting mye tidligere enn mange andre.

Skrevet
4 minutter siden, Raksha skrev:

Åneida, er det noen trøst så har jeg to! :o:lol: Vi jobber med saken altså. 

Takk. :) Haha ja ikke sant. Basenjien er også litt lubben, han kan de fleste se at er litt lubben, men ikke veldig mange som ser at salukiene er på slank med god grunn. :lol: Nå kommer vintern her da så vi får litt gratis der. 

Lupin blir stiv i bekkenet og ene skuldra sånn omtrent på denne tiden hvert år. Skuldra skadet han for tre år siden, og er normalt helt fin, men den stivner litt på høst/tidlig vinter. Samme med bekkenet, det har han ikke skadet da. Men det blir litt stivt og ømt. Fått knekt og massert opp det i dag, så håper han holder seg fin igjen nå :ahappy: Vi er fryktelig bortskjemte med å ha veterinær som er utdannet innen kiropraktikk og litt sånn div. så hun fanger opp ting mye tidligere enn mange andre.

"Ikkemyndefolk" syns at Ladyen min er perfekt. Men hadde du spurt myndefolk ville de nok grint på nesen ja. 
Hun er jo så vanvittig sulten :o Og så løper hun sjelden på tur. Skal helst gå bak meg og være påhengsmotor. 

Skrevet
9 minutter siden, KristinR skrev:

"Ikkemyndefolk" syns at Ladyen min er perfekt. Men hadde du spurt myndefolk ville de nok grint på nesen ja. 
Hun er jo så vanvittig sulten :o Og så løper hun sjelden på tur. Skal helst gå bak meg og være påhengsmotor. 

Haha ikke sant.  Mine løper da, hvertfall litt, de har bare fått litt for lite av det og litt for mye mat. Da blir det bare sånn. Skjerpings på meg, jeg klager jo på at samojeden til svigers er galfeit, så har jeg tre som er for tunge selv? Det går ikke det. :aww:  Men så er det meg og slanke hunde da, sist jeg hadde slanket kasko, så fikk jeg "kjeft" av @Yodel for å ha slanka for mye :lol: Riktignok noen år siden da. 

Skrevet

Sånn ut fra bildene ser ikke Lupin sånn superfeit ut da, hva veier han egentlig? Om det kan trøste er søsteren bittelitt rund nå hun også. Det kom da hun var rekonvalesent etter ulykken sin og da var det viktigere for meg at hun faktisk spiste godt og ble frisk enn at hun skulle holde vekten. Nå er hun supersprek igjen og trimmer som bare det sammen med Laffen og Calle så det går nok naturlig av etterhvert. For Lupins del er det jo viktigere at du fokuserer på vondtene enn vekten, så lenge den ikke bikker over til å bli et problem for vondtene, men det tror jeg ikke. Tenker han bare har polstret seg litt jeg, til den kalde tiden som kommer *fnis*

Og så er det veldig hyggelig å lese alle de fine kommentarene om Lupin, selv om han ikke er min er det jo jeg som har laget han og da blir man glad for sånt :yes:

• Like 6
Skrevet

Takk :ahappy: han er en tvers gjennom god den hunden (de to andre og, men litt mer om og men med dem) 

Vekta stoppet på 29,1... Vil ha han ned på 25-26. Så litt mer enn bare ekstra isolasjon *flau *  

Skrevet
På 13.11.2015, 17.13.51, Cavalierflat skrev:

Salukier altså :wub:

Om du noen gang befinner deg i oslo området sammen med hundene, så tror jeg at jeg må stjele dem litt :)

Det må vi klare å få til :) 

14 timer siden, Banshee skrev:

Jeg har sagt det før og sier det igjen; en vakker dag, DA blir det saluki på a mor. Fine gjengen :wub:

Det tror jeg hadde vært en perfekt match ! :D

• Like 2
Skrevet

Nemi er misunnelig på det lille av snø trioen din får kose seg i! Her på Kolbotn er det bare glatte veier og gjørmete grøftekanter...:sleep:

Skrevet
5 minutter siden, Th3a skrev:

Nemi er misunnelig på det lille av snø trioen din får kose seg i! Her på Kolbotn er det bare glatte veier og gjørmete grøftekanter...:sleep:

Trioen hilser og sier at for lekre lyse damer (ok, Lupin sier... ) så er jordet absolutt mulig å teste ved en passende anledning. Han er en enkel sjel han Lupinen. :lol: 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...