Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags fór bruker du/har du brukt?


Isabel

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Nå fòrer vi på Lone star hearty choise (Normalfòr til voksne hunder) og er godt fornøyd med det. Det eneste jeg reagerer litt på er tidvis mye og nesten konstant røyting + mer avføring enn det jeg syns er normalt, og vurderer derfor å bytte.

Har ellers fòret på Pedigree, Friskies, Labb og olivers. Olivers er det eneste fòret jeg ville gått tilbake på, aldri mer de tre første. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se..

Casper: Hills valpefôr, Friskies valpefôr, Friskies voksenfôr, en sekk Pedigree, Olivers, Eukanuba.

Ville aldri brukt Pedigree igjen (bajs 12 ganger om dagen, og det er ikke kødd en gang!), Eukanuba gjorde ingenting for pelsen, Hills fikk jeg ikke tak i på den tiden, Olivers var OK og det han gikk mest på, men det han fungerte aller aller best på var faktisk Friskies. Tro det eller ei. :frantics: ("Smører du hunden din med krem eller noe? Han skinner jo som en sol!")

Tulla: Hills valpefôr, Olivers valpefôr, Eukanuba, Specific, Olivers voksenfôr, Vom og Hundemat (33 og 25), Pro Plan.

Hills var vanskelig å få tak i, Specific var et allergiprosjekt (hvor hunden ikke hadde allergi likevel, dessuten var det sinnsykt dyrt), Olivers var ikke noe særlig i grunn, Eukanuba var en feriesekk og godbiter, Pro Plan var også en feriesekk, pluss et forsøk på å få mer pels (fungerte ikke), så vi har endt opp med V&H (25) igjen etter alle sidesprang.

Aynï: V&H valpefôr, Hills valpefôr, Eukanuba valpefôr.

Kjøpte en sekk Eukanuba valpefôr som godis, men endte opp med å gi henne dette noen dager, grunnet diverse omstendigheter. Så fikk vi tak i Hills som hun gikk på en uke eller så. Etter det gikk vi tilbake igjen til V&H, som hun er "flasket opp" på. Eukanuba stinker forresten skitt av så å si alle fôrene deres, men det fungerer okei nok som godis. Hills brukes også som godis, pluss at Tulla har vunnet noen bokser valpefôr til henne, så det får hun innimellom når jeg har vært slapp og ikke tint mat til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blaze:

  • Robur- kjempe bra för, desverre så flyttet jeg fra stedet for dem solgte det og fant ikke annen butikk. Var 7mnd når hun sluttet å få det.
  • Olivers- Ett för hun fungerte bra på inntil hun hadde kull. (altså i ca 3år) Fikk ikke nok næring, tørre poter, tørr pelst og det samme med Talli som da var bebis.
  • Royal Canin-har hun gått på i ett år og fungerer meget bra på det.

Talli

  • Olivers- fikk hun som bebis og fram til hun var 6mnd. Hun hadde veldig tørre poter og ikke optimal pels.
  • Royal Canin- har hun fått siden hun var 6mnd og funerer optimalt på det.

Ellers dukker det opp litt v&h i perioder, rått kjøtt og litt grønnsaker i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zizco har spist:

  • Vom & Hundemat, til han var ca 3 år. Ikke fornøyd med det. Han fikk alt det som de ikke skulle få av vom og hundemat. Tørr pels, tørre poter, fising, dårlige tenner, avføringen mye og lys.
  • Royal Canin. Strålende fornøyd! Myk og fin pels, sterke klør, ikke en rift i potene, tannstein er borte, fiseløs, lite og mørk avføring. Siden jeg er frelst så mener jeg han har fått mer pels å...

Faro fikk:

  • Vom & Hundemat. Strålende fornøyd med det til han :frantics: Pga min latskap gikk vi over på royal canin og var fornøyd med det å til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin begynte på Labb. Gikk over til Olivers fordi han bæsja så mye. Begynte med RC da de sluttet å levere Olivers på døra. Symra har fått RC hele livet. I det siste har vi gitt henne en halv pølse V&H i tillegg fordi hun er litt for tynn. I tillegg får begge en brødskive med leverpostei til frokost og litt middagsrester nå og da. Begge har fine mager og fungerer fint på alle vis (beardiser ER gjerne tynne når de er rundt året, det går seg nok til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laska, alaska husky, fikk Kobuk i starten, deretter ProPac, så ble hun BARFet i noen år før hun gikk over på V&H nr 25 og nå får hun Troll tørrfor (tror jeg) og div kjøtt/fisk/vom. (Hun bor ikke hos meg nå).

Kobuken var jeg fornøyd med, men når jeg flyttet fikk jeg ikke tak i det, så hun fikk ProPac sammen med litt kjøtt. Så ble jeg helfrelst av råforing og gikk over til det. Mest forøyd med råforinga, og ikke heelt fornøyd med propac (mye lukt av avføringa bla).

Lyng, min australian shepherd, begynte på en meny som besto av 2dager V&H, 2dager vilt, 2dager fisk, 2dager bein 2dager annet kjøtt og 1dag hvile/faste. Etter hvert gled det ut, og da ble det V&H med innblandinger av annet kjøtt og bein. På grunn av en veeeldig liten fryser etter at jeg flyttet sammen med min kjære, så måtte Lyng over på tørrfor.. og vel, jeg ble aldri helt fornøyd. Han har prøvd Royal Canin 4300 (mener jeg?), Olivers Maxx, Bewi Dog spots crock og Belcando. Kanskje skiftet ofte, men, men. Nå får han en liten dersj Belcando Premium på morgenkvisten (20%) og V&H, hvalkjøtt, elg, rype, sau, gris, ku/okse høne, kylling, laks, bein eller annet (kommer ann på sesongen, blir ca 80% av foringa) på kvelden. Denne "blandingen" av litt tørrfor og mye kjøtt/bein er jeg veldig fornøyd med, lite avføring, mye energi, fin pels, veldig gode poter og mindre røyting enn når han kun gikk på tørrfor, innimellom er jeg fryktelig lat, så da får han kun tørrfor og blir ikke noe dårligere av et par dager med det.

Zima, sambos rhodesian ridgeback, fikk Royal Canin Maxi Junior (eller noe sånt) 100% som liten valp, når hun ble 6mnd gikk hun over på 20% det samme og 80% kjøtt/bein/V&H som Lyng. Hun har også fin pels, gode poter og passelig lite avføring:)

Nå ønsker vi oss større fryser så vi kan kjøpe inn litt mer, og billigere, kjøtt og bein. Også gleeeder vi oss til jakta så vi kan fylle opp fryseren med ryper og elgkjøtt/-bein til både to og firbente :frantics:

Red: uthevet formerkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry:

- Robur (dette var jeg fornøyd med, men det var vanskelig å få tak i)

- Pro Plan (ikke fornøyd)

- Eukanuba (ikke fornøyd)

- Hills fra dyrebutikk (ikke fornøyd)

- V&H (fornøyd, men har ikke fryseplass for tiden)

- Royal Canin (dette går han på nå, og jeg er fornøyd med det :D)

Norma:

Hun har foreløpig gått på Royal Canin og innimellom V&H, og jeg er egentlig vært fornøyd. Dessverre har hun plutselig fått hudproblemer, så når hun på Hills ZD (veterinærfôr) for å utelukke fôrallergi. Dette fôret fungerer egentlig greit, det eneste problemet er at hun har blitt litt tynn. Det er det litt vanskelig å få bukt med, med tanke på at dette fôret er det eneste hun skal spise for tiden, og det er litt begrenset hvor stor mengde det faktisk er forsvarlig å dytte inn i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har gått på Royal Canin, men kuttet ut dette da hun feis veldig av det. Hun fikk en kort periode V&H, og dette likte hun veldig godt. fast og fin i magen, men vi kuttet det ut da den hvite barten hennes ble helt brun og stinket :D Nå går hun på Eukanuba, men jeg har planer om å gå over til Pro Plan etterhvert. Fikk ikke tak i proplan da vi var på shopping sist. Forrige hunden min prøvde jeg mye rart på (lone star, Skyttens, Eukanuba..) men hun fungerte absolut best på Pro plan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha:

- Som valp fikk hun RC Large Puppy

- Begynte på Eukanuba som voksen ( absolutt ikke fornøyd: hard ru pels, sprukne poter, MASSE avføring)

- Hills heller ikke fornøyd. Hun bæsja 3-4 ganger daglig :D

- Nå går hun på Doggy (Dogman?) Large Breed og fungerer helt supert. Fine poter, super pels og normalt med avføring. Kjempefornøyd :o

Oscar:

- Som valp fikk han RC Labrador Puppy

- Nå får han RC Labrador. Fornøyd :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på eukanuba, men valpen dreit 12 gang om dagen og hadde dårlig konsistens.

Gikk over til Scientific (veterinærfor) og det ble bedre konsistens, mindre bajsing, men mer avføring på hver bajserunde.

Begynte å gi labb som godbiter (vi hadde en gratis valpepakke) og plutselig ble bajsen mindre, mer sjelden og mer hard. :D En fin balansegang, men pelsen skinner og vi er fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valp fikk hun først Lone Star Puppy men ble ikke helt fornøyd, pelsen ble matt og hun bajsa mye. Deretter gikk vi over på Hills Puppy, noe som gikk enda dårligere, bløt og masse bajs, tror ikke voffen likte det helt heller, men pelsen var fantastisk da :D

Deretter prøve jeg å mate henne med Royal Canin Puppy, har gått strålende, ingen negative sider. Ei heller med Eukanuba Puppy som hun fôres akkurat nå. :o Hun får også litt V&H da hun er veldig tynn om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josie har gått på mye forskjellige fôr i løpet av de to årene hun har levd:

Hun fikk Eukanuba valpefôr hos oppdretter, dette ville hun ikke ha da hun kom til meg, hun nektet plent å spise i det hele tatt, så jeg byttet over til Hill's valpefôr, det fikk hun halvannen (15 kgs) sekk av før alle problemene begynte... Etter det fikk hun Hill's i/d en periode hun var mye syk, og hun ble slett ikke noe bedre på det fôret. Så ble hun satt på Royal Canin sitt valpefôr i et par måneder før kløen og de andre hudproblemene dukket opp igjen, deretter ble hun satt på Hill's z/d som hun bare ble verre av, på alle måter, pelsen ramlet av i dotter, huden ble knusktørr, potene sprakk, klørne vokste nesten ikke og de sprakk veldig lett, pluss at hun ikke likte det noe særlig godt. Da bestemte jeg meg for å følge magefølelsen og satte henne på vom og hundemat, det funket helt utmerket veldig lenge - fra hun var ca et år gammel og frem til nå nylig. Pr i dag får hun et aktiv-fôr fra Eukanuba, og det fungerer kjempebra. Det er sikkert noen fôr jeg har glemt i farta, men det er de hun har fått, i grove trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi byttet litt frem og tilbake... hehe..

Roma:

- fikk Precept puppy hos oppdretter, og hadde vel det den første måneden jeg hadde henne, men hun gikk vel på do en 6-7 ganger for dagen og la fra seg svære dunger, så jeg fant ut at jeg ville bytte.

- gikk over på Eukanuba puppy men dette reagerte hun negativt på og ble bløt i magen og fikk tørr og matt pels. gikk vel på det i ca 1,5 mnd

- byttet til Hill's Natures Best Mini/Medium Puppy, dette gikk hun på til hun var 10 mnd, da byttet jeg til Hill's Natures Best Mini/Medium Adult.

- Nå i det siste har jeg byttet over på Royal Canin Medium Light fór, for hun har lett for å legge på seg, og uansett hvilket aktivitetsnivå jeg holder på henne, går hun ikke ned mange grammene rundt ribbeina. Så for å ikke sulte ihjel det stakkars matvraket, valgte jeg å bytte over på light. Hun elsker fóret, og renslikker skålen hver eneste gang.

Gigi:

- fikk Royal Canin Medium Junior hos oppdretter i Belgia.

- valgte å bytte til Hill's Natures Best Mini/Medium Puppy, da jeg var veldig fornøyd med det til Roma.

Men Gigi ble fort lei, og pelsen var ikke helt det den kunne ha vært.

- byttet tilbake til Royal Canin Medium Junior for ca 2 måneder siden, og er super fornøyd. Pelsen blomstrer og Gigi elsker maten.

Så om ikke noe drastisk skjer i nærmeste fremtid, så blir det RC vi kjører videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser de begge Vom og hundemat(Varierer hvilken type), og det er vi veldig godt fornøyd med alle sammen tror jeg :o Bikkjene elsker det mer enn noe annet. De har fin pels, avføringen er flott osvosv. Ingenting å utsette på det foret, sånn annet enn at et par av variantene er noe stinkende griseri når det er opptint :D (Jeg løser det dog greit med å være for lat til å tine maten så de får det i frosset tilstand :o )

Ellers har vi jo prøvd ut et par sorter:

Specific - Bare god erfaring. Flott pels, avføring m.m. Dette foret er det bikkjene har likt best av tørrfor og kodalille ble i lang tid skikkelig snurt hver kveld etter vi byttet fordi han ikke lengre fikk sin obligatoriske neve med det når vi la oss, dette er også en av kodalilles favorittgodbiter, det slår tilogmed pølse!

Eneste grunn til at jeg byttet var fordi jeg ville prøve v&h, og skulle jeg noensinne gå tilbake til tørrfor så blir det definitivt Specific!

Eukanuba - Dårlig erfaring. Drit i bøtter og spann i tillegg til masse flassing.

Labb - Samme som Eukanuba.

Hills - God erfaring. Ingenting å utsette på det.

Royal Canin - God erfaring.

ehm...Det trooor jeg var alle. Har prøvd ut flere varianter av noen av disse forene, blandt annet valp/voksenfor, for for leddproblemer, mulig jeg prøvde ut noen for mave/tarm og allergi også når eldstemann slet med de tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster har prøvd: Labb valp, Labb aktiv, Eukanuba, Specific spesialfor (for pelsgreiser, måtte rette opp "rotet" etter noen mnd med Eukanuba), "vanlig" Specific, Troll sport, Vom og hundemat, Royal Canin. Av disse er det Specific, Troll sport, Vom og hundemat og Royal canin vi er fornøyde med. Nå fores han hovedsaklig på Royal Canin med litt tilskudd av råfor. Å råfore helt går ikke, da blir han rull som en ball selv om han hadde blitt sulteforet (som jo heller ikke er aktuelt akkurat :D )

Decoy har prøvd: Eukanuba, som han også fikk hos oppdretter, Vom og hundemat og Royal Canin. Eukanuba var vi ikke fornøyd med på han heller, han bæsjet jo rundt 10-12 ganger for dagen. Omtrent hver gang han var ute å tisset bæsjet han også, og skulle i tillegg spise den. Så vi byttet til Royal Canin med tilskudd av råfor, og begge hundene fungerer knall på dette :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig tørrfór, den siste var Olivers. Jeg var fornøyd med dem, helt til jeg prøvde vom&hundemat. Etter det tror jeg ikke jeg noen gang kommer til å bli fornøyd med noen form for tørrfór igjen. Jeg ble virkelig overrasket over at jeg kunne se så positiv forskjell så fort. Jeg tilsetter en neve kokt ris hver dag for å balansere magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kombinasjon av Vom & hundemat og Royal Canin medium adult, og er særdeles fornøyd med dette. Fin og glansfull pels, lite avføring som lukter lite, fine poter/hud og høy smakelighet.

Tidligere brukte jeg Norwegian Polar i stedet for V & H, men gikk vekk i fra det for en stund, da hunden min nektet å spise det. Hun er særdeles kresen, så hun blir tynn og fæl om hun ikke får den maten hun vil ha. Derfor er V& H et bedre alternativ, da det kommer i flere smaker/typer. Variasjon er nøkkelen til min hunds mage i alle fall. Men jeg må si at jeg var mer fornøyd med mengden avføring da vi brukte NP. Den var mer "stabil", om jeg kan si det sånn. Nå hender det at hun får løs/hard mage av, muligens for mange, variasjoner. Dessuten skal NP ha at deres for er mye mer hygenisk og enklere å håndtere enn det V & H er (det er ikke like blodig, da det er varmebehandlet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt Labb på alle mine hunder og vært veldig fornøyd med dette. Det siste 1.5 året har jeg foret mine med Sportsmanns Pride og er super fornøyd:-). Og veldig greit når alle 3 fungerer like godt på samme for,så jeg kommer ikke til å bytte til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye, men alltid falt tilbake til proplan og vomoghundemat, RC ble de tørre i pelsen av, Olivers måtte de ha så mye av for å holde vekten, Labb (vel alt gikk egentlig dårlig da.) Norwegian Polar ville de ikke ha pga av konsistensen, Eukanuba ble det for mye dritt av og for lite næring (gikk veldig ned i vekt) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...