Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelufting med bil


Djervekvinnen

Recommended Posts

Her jeg jobber er det et stort område hvor folk pleier å lufte hundene sine. Har observert ofte at folk slipper ut hunden fra bilen, og så kjører de bortover mens hunden løper løs. Noen ganger sitter de i bilen 5-10 min før de åpner ei dør og slipper hunden inn og drar. Idag kom det en bil kjørende bortover i full fart, og hunden (type setter tror jeg) løp ved siden av bilen (slik hunden gjør når de er festet til en springer.) Og så kjørte bilen i en u sving og gassa på og hunden løp alt den orket etter bilen, mens støvet stod etter bilen.

Er dette en vanlig måte å lufte hunder på? :frantics: Å la dem løpe etter bilen slik? Eller generellt sett er late og vil gå minst mulig? :| Har dere sett slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det hørtes da virkelig late ut. Vet at noen i trekkhund miljøene bruker bil men det er da med veldig mage hunder foran bilen som trekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det så ganske uforsvarlig ut.. Det gikk ganske fort. Hunden løp alt den maktet så det ut som. Første gangen jeg har sett noen som har kjørt så fort, men har sett mange som kjører sakte omkring med hunden luntende rundt seg. Noen er gjengangere og kommer jevnlig. Da får det meg til å undre hva folk egentlig bruker hunden til, når de ikke går tur engang. :frantics: (seff. man vet jo ikke hva som skjer ellers, men man får jo et inntrykk :| )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det så ganske uforsvarlig ut.. Det gikk ganske fort. Hunden løp alt den maktet så det ut som. Første gangen jeg har sett noen som har kjørt så fort, men har sett mange som kjører sakte omkring med hunden luntende rundt seg. Noen er gjengangere og kommer jevnlig. Da får det meg til å undre hva folk egentlig bruker hunden til, når de ikke går tur engang. :D (seff. man vet jo ikke hva som skjer ellers, men man får jo et inntrykk :frantics: )

Kan du si ifra til meg hvis du ser en mørk stor bil med lasteplan kjøre slik med en dalmatiner på slep? Jeg har tatt tak i en kompis av samboeren min for dette en gang før, og jeg blir flyyynings om han er en av de som kjører rundt med bikkja etter som du skriver om. :|

Jeg ville muligens anmeldt, men er dette noe politiet vil bry seg om lurer jeg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt sinnsykt ut, men vet det er flere som "trener" hundene sine slik..

Vet om en som pleide å gjøre dette etter å ha gått langtur med bikkja, for liksom å "ta det siste lille ut av den"

Han påstod hardknakket at det ikke var farlig, for han hadde gjort dette i alle år, og han mente bikkja hadde vettpå å flytte seg!

Det hele endte med at han kjørte ihjel sin egen hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre det på vei etc er livsfarlig. Men om det er på en bane (Nedlagt flyplass stripe osv) rett frem og tilbake med tilstrekelig avstand fra bilen ser jeg for meg at det kunne vært en ide å feste en leke bak på bilen og la hunden jage den, akkurat som lure-coursing. Men å "feste" hunden fast... kan være skummelt, tenk om den snubbler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var mindre bodde jeg på et lite tettested i Sogn og Fjordane. Huset mitt lå oppi en dal - dvs mange oppoverbakker/nedoverbakker.

Her så jeg noen ganger at det kjørte biler oppover med hunden ved siden av, og på turen ned igjen satt hunden i bilen. Synes det ser helt idiotisk ut. Disse folka gjorde dette for å lufte bikkja - hjemme lå den nok bare inne eller fikk gå i hagen. (kjenner de som gjorde det, så vet at dette ikke var noen form for trening annet enn latskap fra eierne).

Trener man aktivt med hunden, og da evnt trekkhunder som er nevnt over her, så blir saken en helt annen. Men man ser fort om det er trening eller latskap :frantics:

Det kan FORT skje ulykker med dette her. Hvis hunden feilberegner så er det ikke sikkert at utfallet blir like bra! Fy på dem! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på svalbard for noen år siden, hadde vi hver morgen "underholdning" av en liten hund som spurtet over ei lang slette, for så å kaste seg inn i bilen til eier i enden av sletta... Første gang jeg så det ble jeg helt sjokkert, dette var en traffikert bilvei, men dagen etter fikk jeg med meg at hunden hoppet ut av bilen, og dette var tydeligvis noe den syntes var voldsomt moro, og den holdt seg langt oppe på sletta, så det var ikke farlig i forhold til trafikken...

Med den kulda som var da, kan jeg jo godt skjønne det.... :frantics: Men dette er jo selvfølgelig noe helt annet enn det du forteller om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som virkelig trengte å kjøre seg, og jeg drømte mang en gang om en ATV som jeg og Töddel kunne frese rundt på jordene med. Jeg vil ikke si at det hadde gjort meg spesielt lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si ifra til meg hvis du ser en mørk stor bil med lasteplan kjøre slik med en dalmatiner på slep? Jeg har tatt tak i en kompis av samboeren min for dette en gang før, og jeg blir flyyynings om han er en av de som kjører rundt med bikkja etter som du skriver om. :frantics:

Jeg ville muligens anmeldt, men er dette noe politiet vil bry seg om lurer jeg på?

JA! det var en stor bil med lasteplan. Og hunden var hvit, men det var et stykke unna så så ikke så klart, trodde det var en sånn hvit setter. Meget mulig at det er dem! :|

Hvis man vet navnet og sånn, og vet at dem gjør det, kanskje man kunne spurt poitiet om dette.

Ps. hunden var ikke festet i bilen, men løp løs ved siden av bilen. Er jo galskap å feste hunden i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig det er GENIALT! Hunden må da selvfølgelig aldri være bundet, trenes intensivt utenom også og selv synes det er gøy! ikke altfor høyfart selvfølgelig og alltid gjøre det forsvarlig.

Min bestefar var den tids beste boxer oppdretter. Han hadde en stjerne tispe hun var flere talls champion gikk ipo og bruks. han trente veldig mye med henne blant annet slik løping ved en gammel flystripe. Hun hoppet også benker og mange trappetrinn daglig. Hun var en prakt eksemplar som levde til hun var 14 og døde av at hun spiste ett eller annet insekt og ble forgiftet. Hun døde i armene til min bestefar dagen etter ville han ikke ha flere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! det var en stor bil med lasteplan. Og hunden var hvit, men det var et stykke unna så så ikke så klart, trodde det var en sånn hvit setter. Meget mulig at det er dem! :)

Hvis man vet navnet og sånn, og vet at dem gjør det, kanskje man kunne spurt poitiet om dette.

Ps. hunden var ikke festet i bilen, men løp løs ved siden av bilen. Er jo galskap å feste hunden i bilen!

Jeg har fullt navn... Fyren er ikke rett på en flekk, og han hører ikke på noenting. Han kan best, og "sånn er det" .. Nytter ikke å snakke til han, det er som å snakke til en vegg. Men han er langt ifra "perfekt" på alle andre områder også, og politiet vet nok godt hvem han er <_< Så jeg tviler ikke på at han kanskje hadde fått en telefon hvis noen hadde klaget til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. En kompis gjorde dette med min hund engang. Han var syk, jeg var ikke hjemme, og hund trengte å strekke på beina. Han fant en stor parkeringsplass, slapp ut hund og kjørte en rett strekning med en kotelett hengende ut med stang på vinduet. :) Og bikkja har det fint, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut å lufte hunden på denne måten! Hunden var ikke seriøst bundet fast?!

Noen ganger har vi latt Marko (den gangen han var ung og sprek) løpe tter bilen på landeveien her. Han synes det var supert og var full av forventning hver gang vi åpnet bildøra på dette stedet. Han kunne ikke komme seg fort nok ut av bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vet om en her omkring som gjør dette, men han har ATV og kjører ikke for fort. Han er ikke av den avktive typen og han har en faraohund, som trenger endel. Men den hunden er vant til det og holder seg et stykke bak ATVen. Den er ikke bundet fast på noen måte. Jeg ville nok ikke brukt bil, føler at en da mister litt kontroll over hva som skjer utenfor bilen. Men er det ikke en lov mot å trene hunder med bil i fart? syns å ha lest at det ikke er lov å bruke motoriserte kjøretøyer i trening av hund, annet en om det er for trekking og fjell eller noe i den duren. Men det skal jeg ike si helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine fhv hunder fikk ofte løpe ved siden av bilen. Kall det gjerne latskap, men jeg vil likevel påstå at jeg ikke er veldig lat. :lol: Vanligvis syklet vi/gikk på ski i fjellet/var på ridetur flere mil hver dag. Men hvis jeg ikke hadde tid til dette, så var det med en av hundene, en alaska husky, en nødvendighet å bruke bilen... Han elsket det, og ble helt vill hver gang vi kom til den faste 'lufteveien' vår, som jeg anslår til å være ca. 5 km lang. Vi løp ofte skikkelig fort-fort, og han kom glatt opp i 50 km/t, også i 1 meter nysnø.

Nå skal det sies at dette var en hund som krevde voldsomt mye aktivitet og stimuli for å være tilfreds, såpass mye at jeg valgte å omplassere ham da jeg fikk barn pga at jeg ikke maktet å mosjonere ham tilstrekkelig lenger. Han kom da til noen som driver aktivt med trekkhund.

Den andre hunden vi av og til 'mosjonerte' fra bil, og som var den det begynte med, var en topptrent (agility, lydighet, bruks) Golden. Det begynte da vi var på vei til hytta en gang, og vi de siste 3-4 kilometerne opp må åpne 3 grinder. Hun ble med ut av bilen en gang da vi skulle åpne den første grinda, og viste tydelig at hun heller ville løpe selv enn å kjøre bil resten av veien opp til hytta. Det fikk hun, og i råbratte motbakker spurtet hun som en gal og hoppet 1.20-1.30 meter høye grinder(!) Etter dette fikk hun alltid løpe de siste 2-3 kilometerne opp til hytta, og hun ble alltid helt ellevill når hun 'luktet' at hun skulle få løpe om kapp, og løp så fort som beina kunne bære henne.

Begge hundene løp selvsagt alltid løs, og alltid 'inn i siden' som er en kommando alle mine hunder har lært tidlig og uten unntak overholdt 100 %

Hvis en hund kan denne enkle og viktige kommandoen (som jeg synes de også bør kunne hvis de skal kunne være løse under sykling/skigåing/tur generelt), og ellers er godt oppdratt på innkalling etc, så ser jeg ingen faremomenter med billufting..... Men regner med at noen er uenige...... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i enden av en 1,5 km lang grusvei, og jeg slipper ofte myndeguttene mine ut av bilen når vi er på vei hjem. De synes det er kjempegøy å løpe sammen med meg, men det går ikke særlig fort å kjøre, for veien er full av humper. Guttaboys løper foran og bak bilen, og jeg holder nøye øye med hvor de er hen.

Jeg skulle gjerne hatt en moped eller scooter, så jeg kunne latt dem løpe ved siden av på skogsveier og sånt. Men da måtte jeg hatt dem i bånd, for de har ingen respekt for biler. Sykling funker dårlig for oss: jeg har astma, og bikkjene trenger å løpe SPINNFORT for å synes at det er gøy. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi lufter både hester og bikkjer med ATV, det er ingen problemer så lenge man har litt kontroll. Vi kjører på skogsbilveier og i terrenget (ja, jeg vet det ikke er lov, men det driter jeg i) og har til gode å kjøre på noen enda. Bikkjene har jo litt vett i skallen, så de flytter seg jo om de føler at atv'en blir for nærgående. Om vi kjører der det kan være trafikk har vi to i strikk foran og en i bånd på siden. Hestene blir stort sett kjørt med løse, med enkelte unntak der de blir holdt i bånd og må gå bak.

Vi har i alle år kjørt bil med løse hunder på skogsbilveier, til/fra hytta med flere hunder av flere raser, det har aldri vært noe problem. Jeg vet om en som har klart å kjøre på sin egen hund, det var fordi bikkja så en katt og løp rett i bilen. Jeg tror ikke problemet er spesielt stort eller omfattende.

Jeg sikkert en lat og udugelig hundeeier, men jeg har ihvertfall de mest veltrimmede hundene her i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...