Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt kresen hund


Arhirwen

Recommended Posts

Vår golden retriever har vært på streik mht tørr for i to år. Så fant vi royal canin foret. Her liker han spesialforet til goldener og det foret (tror det er 12 eller 15 kg sekker) som er egnet for hunder med en viss vekt. Hos vår dyrebutikk har vi lov til å levere tilbake foret hvis ikke hunden liker det, og vi får smaks tester på de vi ønsker. Kanskje du kan spør om du også kan få prøve noen typer for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg slenger meg på denne, forutsatt at Kohe mener Vom & Hundemat, og ikke ren vom. V&H er et fullfôr, mens ren vom (mageskinn fra kyr) mangler livsviktig kalsium og mye annet nødvendig.

Vom og Hundemat er en produsent av diverse våtfôr, ikke ensbetydende med fullfôr.

Nr 25, sprint og valp er fullfôr som også kan brukes som tilskudd.

Nr 33 er som 25 bare uten laks. Og Omega tilskudd anbefales ved fullfôring.

Kylling

Storfevom

Alt er vitaminisert

vomoghundemat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke fatte hvordan du kan gjøre dette mot hunden din jeg!

"Liker du ikke det du får får du bare være sulten, det har du ikke vondt av? Du SKAL spise det jeg gir deg uansett..."

Lurer på hva du hadde sagt/gjort om noen hadde inntatt samme holdning til deg?

Hvem lurer hvem..? Har du hørt det uttrykket innen hundehold?

Så lenge hunden min får fullgodt for, har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for ikke å løpe i butikken å kjøpe kjøttkaker å annet snadder så fort han finner på å starte en sultestreik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem lurer hvem..? Har du hørt det uttrykket innen hundehold?

Ja det der uttrykket rår blandt paranoide hunde-eiere som tror deres 4-beinte er noen omvandrende Machiavellier som kun driver og pønsker ut hvordan de kan få overtatt ledelsen. Sultestreik er selvfølgelig et kjent og kjært makt-middel både blant mennesker og dyr.

Man kan sikkert få en hund til å godta nesten hva som helst av for, det er bare å sulte den lenge nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem lurer hvem..? Har du hørt det uttrykket innen hundehold?

Så lenge hunden min får fullgodt for, har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for ikke å løpe i butikken å kjøpe kjøttkaker å annet snadder så fort han finner på å starte en sultestreik.

Ja, hvis du tror hunden din "lurer" deg og med vilje "sultestreiker" for å få bedre mat bør du kanskje revurdere hundekunnskapene dine?

*sier h*n som til stadig blir "lurt" til å gi sine hunder både det ene og det andre*

Det er vel ingen som mener at du skal "løpe i butikken å kjøpe kjøttkaker å annet snadder" hvis hunden din ikke liker den maten den får (nå er vel heller ikke kjøttkaker særlig bra fòr, men det er vel helt irrelevant?), men heller gidde bestrebe deg på å finne et ANNET fullgodt fòr som gir hunden din en bedre hverdag. Istedenfor bestemmer DU at den skal "sultestreike" og til slutt bare MÅ den resignere og spise det du gir den for i det hele tatt å få mat.

Himmel, med alt vi har å velge og vrake i når det gjelder hundefòr MÅ det da kunne gå an å finne noe som er BÅDE bra og godt?

I en tidligere tråd spurte du om følgende:

"han har ikke spist på tre dager nå... Er dette normalt monn tro? Hvor lenge må jeg vente før han spiser..?"

Du fikk masse svar, bytte fòr, finn noe hunden liker og blablabla, og svarte glad tilbake:

" Nå spiser'n igjen! Vom og Hundemat Nr 33 går ned på høykant gitt"

Men nå, etter ca 6 mnd, har du funnet ut at du heller skal la hunden "sultestreike" for det har den ikke vondt av. Og du gidder iaf ikke legge litt energi i hundeholdet ditt og finne et velfungerende fòr som hunden din liker! Nope, da får den gå uten mat...

Og igjen, jeg snakker ikke om en dags matvegring, men om hunden tydelig viser, over lengre tid, at den ikke liker den maten den til daglig får. Jeg forstår ikke hvorfor det da skulle være et problem å prøve et annet fòr :wub:

Ja det der uttrykket rår blandt paranoide hunde-eiere som tror deres 4-beinte er noen omvandrende Machiavellier som kun driver og pønsker ut hvordan de kan få overtatt ledelsen. Sultestreik er selvfølgelig et kjent og kjært makt-middel både blant mennesker og dyr.

Man kan sikkert få en hund til å godta nesten hva som helst av for, det er bare å sulte den lenge nok det.

Takk, TonjeM, der fikk du sagt mange av mine tanker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har hatt besøk av kresne hunder, har dette raskt blitt kurert.

Vil ikke hunden ha maten den blir tilbudt, fjerner jeg den etter fem minutter.

Samme type mat blir satt frem etter 24 timer uten at hunden blir tilbudt absolutt noe som helst annet (altså ingen godbiter, "litt" smågodt, ører, ben eller lignende). Vann har selvfølgelig hunden tilgang på hele tiden.

Spiser den ikke da, venter jeg nye 24 timer før jeg tilbyr noe som helst.

Var en gang ute for en sultestreik som varte 6 døgn. Etter det har hunden alltid spist maten sin.

Nettopp ! Slik skal det gjøres. Vis hvem som bestemmer hva hunden skal spise ! Slutt med dikkedallet ! Dere er jo mere opptatt av hva, hvor, hvordan og når hunden deres spiser enn det gjelder deres egne barn.. ;)

Nå har jeg sittet og lest denne tråden under ett - og en ting slår meg - såfremt det står "hundemat" på etiketten er det OK og man skjemmer ikke bort hunden - altså det er greit å tilsette for vom&hundemat men å tilsette restemat eller leverpostei det er liksom å skjemme bort bikkja i matveien og gjøre den enda mer kresen?

Jeg skjønner godt at hunder kan ha problemer med tørrfor - de er jo egentlig ikke utviklet for å spise slike tørre kuler med riktig næringssammensetning som samtidig gjør at de ikke bæsjer for mye og da bare bæsj i "hundepose-vennlig" form! Tørrfor som er slik at man må være forsiktig med forskifter og gjøre det gradvis for ellers blir hunden gal i magen.. og vi snakker om et vesen som fra naturens side skal kunne spise det den kommer over, gamle åtsler, avføring, ferskt bytte osv osv - veldig langt fra tørrfor-regimet det ja!

En hund som nettopp har flyttet ville jeg latt fortsette med det foret den fikk der den bodde før inntil den har slått seg til ro, og er det restemat - vel so be it. Så hadde jeg begynt å introdusere oppbløtt tørrfor litt etter litt inn i restematen og etterhvert faset den ut - hvis jeg syntes det var for tungvint og vanskelig mht riktig næringssammensetning å fore med restemat.

Forøvrig anbefaler også jeg V&H på det varmeste! Mine hunder får bare litt av det - for også jeg forer med tørrfor - men det gjør at lille basenji har ikke magesår lenger, og ikke plages av "tom-mage-spying". Hun blir syk hvis hun kun får tørrfor hun..

Hva spiser du da ?? Har du noengang tenkt over at mesteparten av det du spiser faktisk kan sammenlignes med tørrfôret til hunden din.? Vår mat er bearbeidet, slik hundens mat er bearbeidet.. Eller tror du maisen ser ut som cornflakes? Bare ta brødet f.eks. Hvor naturlig er det egentlig for oss å spise dette brødet.? Posesuppe? Gryterett i pose ?.. osv.osv..

En hund har omtrent ikke smaksorganer. Den evner ikke å virkelig "kose seg" med maten slik vi kan. Mat er påfyll av energi, og ferdig med det.

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du da ?? Har du noengang tenkt over at mesteparten av det du spiser faktisk kan sammenlignes med tørrfôret til hunden din.? Vår mat er bearbeidet, slik hundens mat er bearbeidet.. Eller tror du maisen ser ut som cornflakes? Bare ta brødet f.eks. Hvor naturlig er det egentlig for oss å spise dette brødet.? Posesuppe? Gryterett i pose ?.. osv.osv..

En hund har omtrent ikke smaksorganer. Den evner ikke å virkelig "kose seg" med maten slik vi kan. Mat er påfyll av energi, og ferdig med det.

Akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du da ?? Har du noengang tenkt over at mesteparten av det du spiser faktisk kan sammenlignes med tørrfôret til hunden din.? Vår mat er bearbeidet, slik hundens mat er bearbeidet.. Eller tror du maisen ser ut som cornflakes? Bare ta brødet f.eks. Hvor naturlig er det egentlig for oss å spise dette brødet.? Posesuppe? Gryterett i pose ?.. osv.osv..

En hund har omtrent ikke smaksorganer. Den evner ikke å virkelig "kose seg" med maten slik vi kan. Mat er påfyll av energi, og ferdig med det.

Nå spurte du riktignok ikke meg, men jeg tillater meg å svare allikevel jeg.

Jeg spiser stort sett rene råvarer, altså ikke bearbeidet mat. Kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker. Brød velger jeg de sortene som er minimalt bearbeidet (jada, kornene ER rensket og plukket fritt for skall, strå etc) og minst mulig "ikke naturlig råvare"-tilsetninger i. Og det gjør mine hunder også, rene råvarer.

Og uansett hva du måtte "tro", både de og jeg koser oss med maten. Det synes tydelig når de får noe de liker kontra noe de ikke liker. De koser seg nok ikke i samme grad som hva vi gjør, men de viser med hele sitt tydelige kroppsspråk at dette var gosaker gitt. De kan ligge leeeenge og sutte og gnage på et godt bein, mens de kan snu ryggen til en brødskalk.

Det hender jeg kjøper fra Mac'ern og det hender mine hunder får "junk", men vi lever ikke på det.

Men hva dette har med å gjøre hvorvidt man skal gidde finne et fòr hunden liker eller ikke, det ser ikke jeg :)

For det har med trivsel for hunden å gjøre noe jeg oppfatter at enkelte ikke syntes er så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det har med trivsel for hunden å gjøre noe jeg oppfatter at enkelte ikke syntes er så nøye.
Det har vel vist seg at hunder koser seg mer med maten i magen enn i skålen? Så jeg tror at vårt menneskelige forhold til mat og sosial trivsel/sammvær, ikke helt har samme valør for hunder egentlig. I alle fall så ser jeg på mine hunder at det er ikke mye kosing og trivsel rundt måltider..mer mas og stress. Trivselen kommer etterpå når de synker ned på sofaen god og mett i magen sin :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I denne mat debatten så får jeg komme med en ting angående mat og hund. Jeg hadde en flat som var utrolig glad i tørrfisk og han stjal og spiste nærmere en kilo tørrfisk etter dette så hadde han ikke problemer med å spise mere tørrfisk når han fikk det tilbut. Så skulle mine foreldre passe flaten og der blir han da borskjemt i matveien og får så klart tørrfisk da setter hunden seg og ser på min mor med store øyne og ser på fisken og ser på min mor. Dette skjer helt til hun går og smører en brødskive med leverpostei. Da ja da kunne han nedverdige seg til å spise tørrfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vist seg at hunder koser seg mer med maten i magen enn i skålen? Så jeg tror at vårt menneskelige forhold til mat og sosial trivsel/sammvær, ikke helt har samme valør for hunder egentlig. I alle fall så ser jeg på mine hunder at det er ikke mye kosing og trivsel rundt måltider..mer mas og stress. Trivselen kommer etterpå når de synker ned på sofaen god og mett i magen sin :ahappy:

Som jeg skrev tidligere: "De koser seg nok ikke i samme grad som hva vi gjør, men de viser med hele sitt tydelige kroppsspråk at dette var gosaker gitt".

Hos meg "koser" hundene seg like mye med maten i skålen som etterpå. Det er hverken stress eller mas rundt måltider, men flere hunder som i fred og fordragelighet spiser sin mat i forskjellig tempo. Noen ganger tar de noe ut av skålen og bort på teppet sitt for deretter gå tilbake og spise mer. Og ingen forsøker ta mat fra de andre selvom de er ferdig først.

Så jo, uten å menneskeliggjøre egne hunder, de "koser" seg med maten sin.

Men klart, hunder er forskjellige, som oss mennesker, og min erfaring med mine hunder er annerledes enn din med dine.

Og jeg mener ganske så bestemt at om man fòrer hunden på noe den liker trives den bedre enn om man gir den noe den hater, men må spise for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det ingen tvil om at hundene koser seg med maten. Det er aldri noe stress rundt matskålene, og de kan gjerne stå og ete av samme skål. Når de får bein, så tar de dem med seg på stua og legger seg rundtomkring på de mange hundeteppene som er strødd overalt. Så knaser og gomler de til de er mette, og overlater eventuelle rester til de som har mer plass i magen. Eller de graver beinet ned under teppet, og så ligger de og slapper av eller sover oppå det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du eventuelt kan gjøre er å ta 50% vom og 50% tørrfor? Blander du det godt nok sammen, kommer sikkert litt blod og god smak fra vomen inn i tørrforet og det vil smake mye bedre!

Denne oppskriften brukte jeg i et halvt år, med stor suksess! :ahappy: I tillegg puttet jeg en skje yoghurt naturell i maten.

Etter å ha lest denne tråden, husker jeg at vår sist ankomne hund, som hadde levd på søppel (bokstavlig talt) måtte håndfôres før han skjønte at tørrfôr var mat. Han måtte også lære seg at det som var i skåla var til han (hvem har sett en hundeskål før, liksom) og at det faktisk var mat. Vel hjemme etter bortimot et halvt år på "vent", var han fremdeles undervektig og tydeligvis ikke vant til å få regelmessige måltider. (Så vidt jeg husker sto tørrfôrskåla alltid framme der.)

Hos oss står det ikke mat framme utover dagen, man får mat morgen og ettermiddag (ikke noe bestemt klokkeslett) og spiser man ikke da, forsvinner maten til neste måltid. Når den ene hunden er litt tykk og den andre litt tynn, er det mengden som må reguleres, samtidig som det var viktig for meg at den siste hunden rimelig raskt fikk litt muskler og kjøtt (det samme kanskje?) på beina. Meny for kresne bikkjer:

Dagsrasjonen deles opp på to måltider pr dag:

Tørrfôr, V&H (m/fisk eller kylling), en dæsj yoghurt, en dæsj olje. En gang i blandt en eggeplomme. Litt mindre porsjon enn hunden egentlig orker.

Min erfaring er at når hunden får tilstrekkelig med fysisk aktivitet til å opparbeide seg appetitt, porsjonene er litt mindre (men store nok) enn hunden har lyst på, vil matvegring fort være en saga blott.

Etter å ha servert denne hundens gourmetmat over en ganske lang periode, nærmer det seg et to ukers opphold på Trofast for begge to. Jeg gidder ikke å mase med at Merete skal måtte diske opp med dette til mine to, derfor ble det "cold turkey" og rett på tørrfôr med en dæsj yoghurt på toppen som eneste smakstilsetning her, før sommeren. Dessuten ble Scilos rimelig fort tjukk nok og dermed spiller det egentlig ingen rolle om han hopper over et måltid eller to.

Fremdeles er jeg ganske kjip med posjonene og ingen av dem ser ut til å bry seg om at V&H er fjernet fra menyen, men spiser det de får med stor appetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var "morsomt" å lese dette innlegget + innlegget " den svarte lille pysa"

I sist nevnte var alle helt enig i at hunden skulle spise.

Mens her skal hunden få velge selv.

Jeg er enig i at en må finne et for som hunden liker.

Noen hunder er sånn at de spiser et for noen uker og så vil de ikke mer. Og da bytte for hver 3 uke er rimlig håpløst. Så i slike tilfeller er jeg enig i den "harde" metoden. Men en bør jo prøve et for eller tre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var "morsomt" å lese dette innlegget + innlegget " den svarte lille pysa"

I sist nevnte var alle helt enig i at hunden skulle spise.

Mens her skal hunden få velge selv.

Jeg er enig i at en må finne et for som hunden liker.

Noen hunder er sånn at de spiser et for noen uker og så vil de ikke mer. Og da bytte for hver 3 uke er rimlig håpløst. Så i slike tilfeller er jeg enig i den "harde" metoden. Men en bør jo prøve et for eller tre først.

Men de som mener hunden skal få velge selv har jo ikke vært å skrevet i den andre tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg rives litt mellom at "hunden skal spise det den får servert, når den får det servert", og dette med å gi hunden noe godt. Jeg slipper jo heldigvis noe problem mtp spising, spaniel og cairn som jeg har, men gosh så gørrelig kjedelig det er å være i kennelen for tiden.. Hundene der har jo med seg tørrfôr, og de får de samme møkka kjedelige kulene hver dag. Samme mengde, til samme tid, med samme smak. Yuk. Det virker bare så utrolig kjedelig, og jeg skjønner godt hunder som ikke vil spise tørrfôr eller som er "kresne" og vil variere litt. Jeg er like glad hver dag for at jeg fôrer med noe så lekkert (??) som V&H, og at hundene hopper og danser og piper rundt meg når jeg steller i stand maten. 175gram tørrfôr morgen og kveld ville nok ikke gitt samme resultat.. Skulle jeg først fôre med tørrfôr, ville jeg forsøkt å finne et bra fôr som luktet skikkelig godt (man kjenner stor forskjell på tørrfôrene, og til og med JEG kan kjenne om dette lukter godt eller ikke..), og som har en konsistens og smak som hunden liker. Det er jo ikke til å stikke under en stol at noen av fôrene stinker mer fjøsdritt enn noe annet, og andre lukter jo riktig så deilig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg rives litt mellom at "hunden skal spise det den får servert, når den får det servert", og dette med å gi hunden noe godt. Jeg slipper jo heldigvis noe problem mtp spising, spaniel og cairn som jeg har, men gosh så gørrelig kjedelig det er å være i kennelen for tiden.. Hundene der har jo med seg tørrfôr, og de får de samme møkka kjedelige kulene hver dag. Samme mengde, til samme tid, med samme smak. Yuk. Det virker bare så utrolig kjedelig, og jeg skjønner godt hunder som ikke vil spise tørrfôr eller som er "kresne" og vil variere litt. Jeg er like glad hver dag for at jeg fôrer med noe så lekkert (??) som V&H, og at hundene hopper og danser og piper rundt meg når jeg steller i stand maten. 175gram tørrfôr morgen og kveld ville nok ikke gitt samme resultat.. Skulle jeg først fôre med tørrfôr, ville jeg forsøkt å finne et bra fôr som luktet skikkelig godt (man kjenner stor forskjell på tørrfôrene, og til og med JEG kan kjenne om dette lukter godt eller ikke..), og som har en konsistens og smak som hunden liker. Det er jo ikke til å stikke under en stol at noen av fôrene stinker mer fjøsdritt enn noe annet, og andre lukter jo riktig så deilig..

Det du synes lukter godt behøver absolutt ikke en hund synes lukter godt! En hund foretrekker ofte åtsler hvis den har tilgang på det.., mulig du synes det lukter godt ?? Du skjønner poenget mitt ?

Så en kommentar om at "villhundene" i et annet land ikke ville spise tørrfôr. Har jeg faktisk vanskelig for å tro... Her i landet er tørrfôr faktisk veldig mye brukt som reveåte under jakt, og så vidt jeg vet er reven i dette landet vill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du synes lukter godt behøver absolutt ikke en hund synes lukter godt! En hund foretrekker ofte åtsler hvis den har tilgang på det.., mulig du synes det lukter godt ?? Du skjønner poenget mitt ?

Det merkelige er, skjønner du, at de fôrene jeg synes lukter godt, også er de fôrene hundene liker best. De hundene som spiser opp maten sin med glede, har fôr som lukter godt. Snålt, men det er nå i alle fall min erfaring. Mulig jeg holder på å få hundenese av å tilbringe litt for mye tid sammen med hunder..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...