Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt kresen hund


Arhirwen

Recommended Posts

Heisann!

Har overtatt en snart 3 år gammel sheltie som jeg tydelig ser har gått mest på restemat.. Nå prøver jeg å få han over på tørrfor, men dette viser seg å være vanskelig. Jeg prøver nå med Eukanuba, tror det er Adult.

Har tenkt å gå over til Royal Canine og se om det blir noe bedre. Er det noen som har forslag på hvilke typer innenfor RC, eller eventuelt et annet merke som duger bedre?

Jeg synes dette er ekstemt, og jeg blir veldig bekymret. For han unngår faktisk å spise så fremt det ikke er restemat! Han har gått 2 dager nå uten mat (utenom to griseører). Derfor måtte jeg bare gi han litt restemat i går kveld fordi han er totalt slapp nå.. Han fikk litt kylling og ris.

Hvis det ikke blir noe bedring når vi endrer for nå, så må vi jo til dyrlegen..

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen bekymret "mamma" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har overtatt en snart 3 år gammel sheltie som jeg tydelig ser har gått mest på restemat.. Nå prøver jeg å få han over på tørrfor, men dette viser seg å være vanskelig. Jeg prøver nå med Eukanuba, tror det er Adult.

Har tenkt å gå over til Royal Canine og se om det blir noe bedre. Er det noen som har forslag på hvilke typer innenfor RC, eller eventuelt et annet merke som duger bedre?

Jeg synes dette er ekstemt, og jeg blir veldig bekymret. For han unngår faktisk å spise så fremt det ikke er restemat! Han har gått 2 dager nå uten mat (utenom to griseører). Derfor måtte jeg bare gi han litt restemat i går kveld fordi han er totalt slapp nå.. Han fikk litt kylling og ris.

Hvis det ikke blir noe bedring når vi endrer for nå, så må vi jo til dyrlegen..

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen bekymret "mamma" :o

Skjønner din bekymring, men dyrlegen kan neppe hjelpe. To dager uten mat er ikke krise så lenge han drikker.

Har også hatt to anorektiske hunder. Jeg endte på RC maxi adult, som de begge likte,men det er for hunder over 26kg..

Kanskje du kan bløte tørrfòret, og kneppe hundepølse /leverpostei el i maten. Tilbered det slik at det ser ut som en grøt, og IKKE gi andre godbiter som griseøre, bein, go'bit el. Sett hardt mot hardt. Hunden din dør ikke, og ikke lag noe styr om han ikke vil spise. Ta enkelt og greit maten bort, og sett den ned igjen neste måltid. Lurt å fòre rett etter en god tur! Om hunden ikke får brukt energi, så trenger den heller ikke påfyll av mat.

Og husk, Sheltier er små, de spiser ikke allverden..

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Skal prøve dette :o

Grunnen til at jeg synes det er så rart, er fordi broren hans spiser godt. Men han er bortskjemt da - det er veldig lite tørrfor der. Heller våtfor fra butikken og rester. Hehe.. Men det er noe jeg ikke vil at min skal gå på. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke droppe tørrforet, og begynne å fore V&H i steden..?

Jeg har en superanorektiker, som gikk 2 uker (!) på tre kuler tørrfor, da fant jeg ut at noe måtte gjøres anderledes..! Nå spiser hun rått, og får i tillegg litt frysetørket vom ol!

PS: hun har ALDRIG fått så mye som en smule restemat fra middag..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har overtatt en snart 3 år gammel sheltie som jeg tydelig ser har gått mest på restemat.. Nå prøver jeg å få han over på tørrfor, men dette viser seg å være vanskelig. Jeg prøver nå med Eukanuba, tror det er Adult.

Har tenkt å gå over til Royal Canine og se om det blir noe bedre. Er det noen som har forslag på hvilke typer innenfor RC, eller eventuelt et annet merke som duger bedre?

Jeg synes dette er ekstemt, og jeg blir veldig bekymret. For han unngår faktisk å spise så fremt det ikke er restemat! Han har gått 2 dager nå uten mat (utenom to griseører). Derfor måtte jeg bare gi han litt restemat i går kveld fordi han er totalt slapp nå.. Han fikk litt kylling og ris.

Hvis det ikke blir noe bedring når vi endrer for nå, så må vi jo til dyrlegen..

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen bekymret "mamma" :o

Hva har du prøvd siden du sier han er ekstremt kresen ?

Om du nettopp har overtatt hunden er det vel heller ikke så rart om det tar litt tid før han begynner å spise normalt :o

Men om du er veldig bekymret, hva med å forsøke å gi litt rått ? Rå kyllingvinger, kotelett, oksehale, fisk el noe slikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i hvert fall ikke kapitulere og gi han restemat flere ganger... :o Da blir han bare ennå mer utholdene, og VET at det før eller siden kommer... Det er vel ingen hunder som sulter seg frivillig, så jeg vil tro han spiser det han får servert om han bare blir sulten nok. (og ja, jeg vet at det er utrolig vanskelig å vente på for oss eiere)

Om det er tørrfor du vil servere han, vet jeg at veldig mange synes proplan med Laks smaker helt fortreffelig (det stinker). Ellers er hunden her helt vill etter maten når han får fiskolje (eller annen olje) på. Litt leverpostei, en skje med boksemat o.l i tørrforet er og en apetittvekker for matvegrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat kan kanskje være noe å tenke på? Skal vistnok funke flott på kresne hunder. Er ett godt for etter hva jeg har sett og hørt, en venn av meg forer med det og er veldig fornøyd.

Hvis du vil fortsette med tørrfor kan du prøve å ta litt leverpostei og røre det ut i litt vann, også helle over foret. Eventuelt prøve med surmelk, som i tilleg regulerer magen. Som Molly sier er fiskeolje også digg for hunden å ha over foret, og er i tillegg utrolig sunt og godt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte tips! Skal på dyrebutikken snart og kjøpe inn litt forskjellig! :o

Det kan hende jeg overdriver når jeg skriver "ekstremt kresen", men han er veldig skeptisk til alt han spiser. Men det er jo bare velstand hvis det viser seg at han ikke er så kresen som jeg tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nettopp inn fra en god økt med oppdeling av halvtint Vom og hundemat. Har foret mest på tørrfor til nå. Prøvde en gang med V&H da whippeten var valp, men gikk nok for fort fram og fikk da bare tak i den med fisk, så det endte med noen dager med diaré og mange fornøyde hundevenner som fikk flere kilo V&H av meg... Nå prøver jeg på nytt, og kan ikke si annet enn at appetitten på foret ser upåklagelig ut. Gullet blir litt småspist i varmen, men da hun fikk slikke skjærebrettet for V&H så det virkelig ut til at hun nøøøøt det. Blir spennende å se hvordan det fungerer etter hvert, men skal ta overgangen veldig gradvis denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de andre som anbefaler Vom & hundemat til små særinger i matveien :o Her gikk det fra å kun spise et par kuler med tørför til dagen , til å nå slikke skålen ren for mat ! Hun står faktiskt også å hyler etter mer og kan ikke få maten fort nok i skålen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du eventuelt kan gjøre er å ta 50% vom og 50% tørrfor? Blander du det godt nok sammen, kommer sikkert litt blod og god smak fra vomen inn i tørrforet og det vil smake mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du eventuelt kan gjøre er å ta 50% vom og 50% tørrfor? Blander du det godt nok sammen, kommer sikkert litt blod og god smak fra vomen inn i tørrforet og det vil smake mye bedre!

Jeg slenger meg på denne, forutsatt at Kohe mener Vom & Hundemat, og ikke ren vom. V&H er et fullfôr, mens ren vom (mageskinn fra kyr) mangler livsviktig kalsium og mye annet nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tørrfor så skal RC sitt Energy 4800 være vedlig smakfullt, samme med chihuahuaforet, som visstnok er tilsatt ekstra smak pga chi kan være kresen.

V&H eller Norwegian polar kan også være gode alternativer vil jeg tro ja,hvis den overhodet ikke er intr i tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på denne, forutsatt at Kohe mener Vom & Hundemat, og ikke ren vom. V&H er et fullfôr, mens ren vom (mageskinn fra kyr) mangler livsviktig kalsium og mye annet nødvendig.

Jeg mente vom og hundemat :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har hatt besøk av kresne hunder, har dette raskt blitt kurert.

Vil ikke hunden ha maten den blir tilbudt, fjerner jeg den etter fem minutter.

Samme type mat blir satt frem etter 24 timer uten at hunden blir tilbudt absolutt noe som helst annet (altså ingen godbiter, "litt" smågodt, ører, ben eller lignende). Vann har selvfølgelig hunden tilgang på hele tiden.

Spiser den ikke da, venter jeg nye 24 timer før jeg tilbyr noe som helst.

Var en gang ute for en sultestreik som varte 6 døgn. Etter det har hunden alltid spist maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har overtatt en snart 3 år gammel sheltie som jeg tydelig ser har gått mest på restemat.. Nå prøver jeg å få han over på tørrfor, men dette viser seg å være vanskelig. Jeg prøver nå med Eukanuba, tror det er Adult.

Hvis det ikke blir noe bedring når vi endrer for nå, så må vi jo til dyrlegen..

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen bekymret "mamma" :)

BenteR er inne på løsningen. For det første..sjekk med vet. om hunden er frisk. For det andre...ikke gå i den fella å prøve ulike fortyper for å se om hunden liker det ene fremfor noe annet. Du bare lurer deg selv og gjør det værre. Ok, hunden er frisk, og du har skaffet et anerkjent godt fullfôr som du ønsker å bruke. Hunden skal altså ikke bestemme hva den ønsker å spise, det skal du! Da bruker du denne "oppskriften"

Dag 1. Sett ned 1/5 del av normal matmengde. Fjern den etter 15 minutter. Ikke noe snadder utenom.

Dag 2. Sett ned en ny 1/5 del av normal mengde mat og gjør som gårsdagen. Fjern den etter 15 minutter.

Dag 3. Server en ny femtedel og sjekk etter 15 minutter. Så lenge maten står urørt etter 15 minutter fortsetter du slik konsekvent.

Dag 4. Sjekk matskålen etter 15 minmutter som før og selv om hunden faktisk står og spiser, så fjern resten. (ja dette er den vanskelig men viktige delen.)

Dag 5. Er matskålen skrapet etter 15 minutter? Flott! da fortsetter du slik:

Dag 6. Sett ned 2/5 deler av normal matmengde og fortsett akkurat som før. Kriteriet for å daglig øke dosen med 1/5 del er at skålen er tom, helt tom etter 15 minutter.

Så øker du dosen med 1/5 del pr. dag til du er oppe i normal mengde mat. Husk alltid friskt vann (selvfølgelig) og vær nøye med vet. sjekk slik at du er sikker på at det ikke er noe annet enn kresenhet som ligger til grunn for vegringen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet og lest denne tråden under ett - og en ting slår meg - såfremt det står "hundemat" på etiketten er det OK og man skjemmer ikke bort hunden - altså det er greit å tilsette for vom&hundemat men å tilsette restemat eller leverpostei det er liksom å skjemme bort bikkja i matveien og gjøre den enda mer kresen?

Jeg skjønner godt at hunder kan ha problemer med tørrfor - de er jo egentlig ikke utviklet for å spise slike tørre kuler med riktig næringssammensetning som samtidig gjør at de ikke bæsjer for mye og da bare bæsj i "hundepose-vennlig" form! Tørrfor som er slik at man må være forsiktig med forskifter og gjøre det gradvis for ellers blir hunden gal i magen.. og vi snakker om et vesen som fra naturens side skal kunne spise det den kommer over, gamle åtsler, avføring, ferskt bytte osv osv - veldig langt fra tørrfor-regimet det ja!

En hund som nettopp har flyttet ville jeg latt fortsette med det foret den fikk der den bodde før inntil den har slått seg til ro, og er det restemat - vel so be it. Så hadde jeg begynt å introdusere oppbløtt tørrfor litt etter litt inn i restematen og etterhvert faset den ut - hvis jeg syntes det var for tungvint og vanskelig mht riktig næringssammensetning å fore med restemat.

Forøvrig anbefaler også jeg V&H på det varmeste! Mine hunder får bare litt av det - for også jeg forer med tørrfor - men det gjør at lille basenji har ikke magesår lenger, og ikke plages av "tom-mage-spying". Hun blir syk hvis hun kun får tørrfor hun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet og lest denne tråden under ett - og en ting slår meg - såfremt det står "hundemat" på etiketten er det OK og man skjemmer ikke bort hunden - altså det er greit å tilsette for vom&hundemat men å tilsette restemat eller leverpostei det er liksom å skjemme bort bikkja i matveien og gjøre den enda mer kresen?

Jeg skjønner godt at hunder kan ha problemer med tørrfor - de er jo egentlig ikke utviklet for å spise slike tørre kuler med riktig næringssammensetning som samtidig gjør at de ikke bæsjer for mye og da bare bæsj i "hundepose-vennlig" form! Tørrfor som er slik at man må være forsiktig med forskifter og gjøre det gradvis for ellers blir hunden gal i magen.. og vi snakker om et vesen som fra naturens side skal kunne spise det den kommer over, gamle åtsler, avføring, ferskt bytte osv osv - veldig langt fra tørrfor-regimet det ja!

En hund som nettopp har flyttet ville jeg latt fortsette med det foret den fikk der den bodde før inntil den har slått seg til ro, og er det restemat - vel so be it. Så hadde jeg begynt å introdusere oppbløtt tørrfor litt etter litt inn i restematen og etterhvert faset den ut - hvis jeg syntes det var for tungvint og vanskelig mht riktig næringssammensetning å fore med restemat.

Forøvrig anbefaler også jeg V&H på det varmeste! Mine hunder får bare litt av det - for også jeg forer med tørrfor - men det gjør at lille basenji har ikke magesår lenger, og ikke plages av "tom-mage-spying". Hun blir syk hvis hun kun får tørrfor hun..

Vet du, Tonje? Noen svenske Basenji oppdrettere dro nylig til Kongo og opplevde Basenjien der "live". En fantastisk opplevelse, som de fleste Basenji folk missunner dem (de tok også med seg en til Sverige som jeg har fått gleden av å møte. Makan til glad skapning!)

Det jeg vil fram til er at disse svenskene hadde med tørrforkuler de hadde planer om å före de halv-ville landsby- basenjiene med. Hundene SKJØNTE IKKE at det var mat! Ingen av dem rørte kulene, ennå så sultne og tiggete de var. De formelig kastet seg over det meste annet. Det sier vel litt om hva vi mennesker faktisk LÆRER opp dyrene til å spise.

Når det ikke LUKTER INTERESSANT engang for sultne villhunder, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Var en gang ute for en sultestreik som varte 6 døgn. Etter det har hunden alltid spist maten sin.

Og det syntes du var en seier? Jippi, jeg vant over "kresenheten" til hunden!

Det har ikke slått deg at hunden kanskje resignerte, skal den i det hele tatt få noe mat bare MÅ den spise hva den blir tilbudt.

For å overleve. For hunder har fremdeles det instinktet iboende, leve, leve, og i nøden spiser fanden fluer!!

----------

Hva er viktigst, at hunden spiser det VI trumfer igjennom at den skal spise eller vi bestreber oss på å finne mat som den faktisk liker?

Hadde jeg kun fått servert lungemos, som jeg haaaater, og ingenting annet hadde jeg også forstått at jeg, for å overleve, måtte, gud forby, spise dette. Om "noen" skulle bestemme hver dag, over meg, hva jeg skulle spise, hadde jeg fort nok lært at det lønner seg...om jeg vil leve da...

Min greie er, om din hund ikke er syk på noe vis og behøver spesialmat, bruk tid og ressurser på å finne hva din hund liker. Jeg ser ikke det som at hunden "bestemmer", man bare finner ut hva den liker og funker best på.

Jeg strekker meg iaf langt for at mine hunder skal være fornøyd, også i matveien. Jeg krever MYE av dem, det minste jeg kan gjøre for dem er å servere mat de vil ha.

Yodel: utrolig smarte Basenjier de har i Kongo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, Tonje? Noen svenske Basenji oppdrettere dro nylig til Kongo og opplevde Basenjien der "live". En fantastisk opplevelse, som de fleste Basenji folk missunner dem (de tok også med seg en til Sverige som jeg har fått gleden av å møte. Makan til glad skapning!)

Det jeg vil fram til er at disse svenskene hadde med tørrforkuler de hadde planer om å före de halv-ville landsby- basenjiene med. Hundene SKJØNTE IKKE at det var mat! Ingen av dem rørte kulene, ennå så sultne og tiggete de var. De formelig kastet seg over det meste annet. Det sier vel litt om hva vi mennesker faktisk LÆRER opp dyrene til å spise.

Når det ikke LUKTER INTERESSANT engang for sultne villhunder, liksom?

Så interessant! Gir meg på en måte vann på mølla vedr mine overbevisninger rundt tørrfor - men en liten skår i gleden - kanskje de basenjiene er som Amy - Amy spiser ikke mat hun ikke har smakt før, noen er nødt til å smake først før hun i det hele tatt vurderer å prøvesmake (for faller man ikke død om så regner hun visst med at det er OK for henne å spise det også.. og yepp - jeg har smakt V&H desverre, og jeg måtte spise det på ordentlig - "liksom-smaking" funket jo ikke, lille kreket sjekket jo pusten min om jeg faktisk hadde hatt det i munnen - mistenksomme lille basenji.. urk.. men hva gjør man ikke for en liten basenji! Og neiiiiiiida, finnes ikke bortskjemt, Amy, slets ikke..) - men kanskje de basenjiene også var slik? Slik at det kanskje ikke beviser noe som helst om tørrfor (men nå er vel Amy den eneste basenjien jeg vet om som har et slikt forhold til fremmed mat, så det er kanskje bare en Amy-greie? Men utfra et overlevelsesprinsipp så kan det jo være ganske sunt å kun spise sånt man vet helt sikkert andre spiser, man kan unngå heftige forgiftninger på den måten nemlig)

Og så kult å faktisk hilse på en slik import - men hvor basenji var den i utseendet? I fjor var det en eller annen dr. et eller annet (hukommelse i topp-klasse her i gården!) som importerte en drektig tispe til USA, og verken tispa eller valpene ser ut som de vil få noen rød sløyfe på utstilling akkurat.. faktisk har jeg litt vondt for å se at det er "ekte" basenji, de er litt for store og for grove, har ikke så mye rynker og ikke nok krusseduller på halen, noen har ikke krøll på halen i det hele tatt. Men de kan visst ikke bjeffe og de jodler og jeg har kun sett bilde og selvfølgelig har basenjien over tid kanskje vandret litt fra opprinnelig afrikansk utseende (de import-basenjiene som kom i 1987 var jo ganske ulike i utseendet de også, var jo kun 13 av 21 som ble akseptert inn i stamboka)... og dette ble visst litt utenom opprinnelig tema om kresen hund på en måte, men allikevel ikke helt på jordet - fint å vite hva "natur-hunder" mener om tørrfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har hatt besøk av kresne hunder, har dette raskt blitt kurert. Vil ikke hunden ha maten den blir tilbudt, fjerner jeg den etter fem minutter. Samme type mat blir satt frem etter 24 timer uten at hunden blir tilbudt absolutt noe som helst annet (altså ingen godbiter, "litt" smågodt, ører, ben eller lignende). Vann har selvfølgelig hunden tilgang på hele tiden.

Spiser den ikke da, venter jeg nye 24 timer før jeg tilbyr noe som helst. Var en gang ute for en sultestreik som varte 6 døgn. Etter det har hunden alltid spist maten sin.

Lite provoserer meg mer enn dere som ser det på som en kamp å tvinge hundene deres til å spise noe de ikke vil ha. Sultestreik i 6 (!) døgn og 1-0 til deg? Hva i all verden er poenget. Tror dere virkelig at hunden blir bortskjemt av å spise noe den liker? :)

Hvis hunden ikke vil røre maten, og gir tydelig uttrykk for at dette ikke er noe godt, så bytt fôr. Enkelt og greit. Litt av et liv for en hund som tvinges til å spise noe den egentlig ikke liker dag og dag inn hele livet...urk...for en skjebne...

Her i huset er hvert måltid en fest! Heldigvis!

Yodel: Basenjiene i Kongo har definitivt skjønt det - smartingene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant! Gir meg på en måte vann på mølla vedr mine overbevisninger rundt tørrfor - men en liten skår i gleden - kanskje de basenjiene er som Amy - Amy spiser ikke mat hun ikke har smakt før, noen er nødt til å smake først før hun i det hele tatt vurderer å prøvesmake (for faller man ikke død om så regner hun visst med at det er OK for henne å spise det også.. og yepp - jeg har smakt V&H desverre, og jeg måtte spise det på ordentlig - "liksom-smaking" funket jo ikke, lille kreket sjekket jo pusten min om jeg faktisk hadde hatt det i munnen - mistenksomme lille basenji.. urk.. men hva gjør man ikke for en liten basenji! Og neiiiiiiida, finnes ikke bortskjemt, Amy, slets ikke..) - men kanskje de basenjiene også var slik? Slik at det kanskje ikke beviser noe som helst om tørrfor (men nå er vel Amy den eneste basenjien jeg vet om som har et slikt forhold til fremmed mat, så det er kanskje bare en Amy-greie? Men utfra et overlevelsesprinsipp så kan det jo være ganske sunt å kun spise sånt man vet helt sikkert andre spiser, man kan unngå heftige forgiftninger på den måten nemlig)

Og så kult å faktisk hilse på en slik import - men hvor basenji var den i utseendet? I fjor var det en eller annen dr. et eller annet (hukommelse i topp-klasse her i gården!) som importerte en drektig tispe til USA, og verken tispa eller valpene ser ut som de vil få noen rød sløyfe på utstilling akkurat.. faktisk har jeg litt vondt for å se at det er "ekte" basenji, de er litt for store og for grove, har ikke så mye rynker og ikke nok krusseduller på halen, noen har ikke krøll på halen i det hele tatt. Men de kan visst ikke bjeffe og de jodler og jeg har kun sett bilde og selvfølgelig har basenjien over tid kanskje vandret litt fra opprinnelig afrikansk utseende (de import-basenjiene som kom i 1987 var jo ganske ulike i utseendet de også, var jo kun 13 av 21 som ble akseptert inn i stamboka)... og dette ble visst litt utenom opprinnelig tema om kresen hund på en måte, men allikevel ikke helt på jordet - fint å vite hva "natur-hunder" mener om tørrfor!

For å fortsette med litt OT:

Historien med bilder om reisen til Kongo kan sees her:

Bilder av importene kan sees her

De var faktisk ganske rasetypiske! Kanskje ingen rød-sløyfe hunder, men definitivt interessant tilskudd til avlen. De er litt større, litt mer rektangulære, ikke så god krøll, litt lengre pels, og et UVURDERLIG HERLIG GEMYTT!

Amy er SÆR, ja! *Ler* hundene mine får meg heldigvis ikke til å smake på ukjent mat for dem :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter ot'en og bare må kommentere at basenjier er så vakre at jeg nesten får vondt. En gang, en vakker dag, når det passer seg sånn, skal jeg ha basenji.

Forøvrig så er jeg litt delt til dette med foring. Så lenge det ikke er noe fysisk galt med bikkja, og man forer med et ok kvalitetsfor, så syns jeg bikkja kan spise det den får servert. Men ikke til enhver pris. Er det tydelig at bikkja ikke liker maten, så hadde jeg bytta. Er det dårlig matlyst av andre grunner så hadde jeg prøvd ut en stund. Og sett om jeg hadde funnet en løsning vi kunne fungert med begge to.

Ser på valpis her, hun syns ikkeno om tørrforet sitt. Fra å støvsuge skåla fire ganger til dagen, nipper hun nå til tørrforet en gang eller to til dagen. Jeg har kapitulert, ja hun skal fremdeles spise opp de 30kg med for jeg har, men hun skal slippe å spise det rent, siden hun absolutt ikke vil ha det, så jeg tilsetter ting jeg vet hun er veldig glad i, og har en hund som fornøyd spiser nesten det hun skal. Mye enklere for meg enn å drive å bekymre meg fillete fordi hun ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har hatt besøk av kresne hunder, har dette raskt blitt kurert.

Vil ikke hunden ha maten den blir tilbudt, fjerner jeg den etter fem minutter.

Samme type mat blir satt frem etter 24 timer uten at hunden blir tilbudt absolutt noe som helst annet (altså ingen godbiter, "litt" smågodt, ører, ben eller lignende). Vann har selvfølgelig hunden tilgang på hele tiden.

Spiser den ikke da, venter jeg nye 24 timer før jeg tilbyr noe som helst.

Var en gang ute for en sultestreik som varte 6 døgn. Etter det har hunden alltid spist maten sin.

Helt enig med deg. Dette fungerere 100%. Eneste jeg gjør anderledes er at jeg lar maten stå fremme i 15 minutter. Det er da ikke hunden som skal bestemme hva den skal spise! Spiser ikke min hund det jeg setter frem, blir det kun vann frem til han er så sulten at han spiser det som er servert. Hunder har ikke vondt av å være litt sultne hvis det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Dette fungerere 100%. Eneste jeg gjør anderledes er at jeg lar maten stå fremme i 15 minutter. Det er da ikke hunden som skal bestemme hva den skal spise! Spiser ikke min hund det jeg setter frem, blir det kun vann frem til han er så sulten at han spiser det som er servert. Hunder har ikke vondt av å være litt sultne hvis det skulle være nødvendig.

Jeg kan bare ikke fatte hvordan du kan gjøre dette mot hunden din jeg!

"Liker du ikke det du får får du bare være sulten, det har du ikke vondt av? Du SKAL spise det jeg gir deg uansett..."

Lurer på hva du hadde sagt/gjort om noen hadde inntatt samme holdning til deg?

------------

Det handler da ikke om at hunden skal bestemme hva den skal spise.

Å "tvinge" den til å spise noe den helt tydelig ikke liker bare for at VI skal bestemme istedenfor å gidde prøve finne et annet like bra fòr som hunden liker og gleder seg til å få. Hvorfor?

Og nå snakker jeg ikke om en dags "matvegring", men en hund som ikke vil ha den maten man til daglig gir den. Tilslutt vil den resignere og spise, dette vet vi, og allikevel utsetter man hunden for det!

Det er utrolig hva også vi spiser hvis vi MÅ, men her til lands finnes så mye hundefòr at det må da kunne gå an å finne et fòr som hunden trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...