Gå til innhold
Hundesonen.no

Nynorsk


HildeM

Recommended Posts

Skriver selv egentlig nynorsk, men har bevisst valgt å skrive bokmål her på sonen, rett og slett for å bedre bokmålkunnskapene mine. Og jeg har faktisk fått god nytte av det. Spesielt på skolen.

Kanskje det hadde vært en idé for bokmålbrukere også? Om ikke hele tiden, men kanskje en liten periode?

Jeg hører/leser ofte at folk sier de ikke liker nynorsk, og ikke minst at de synes det er vanskelig. Så jeg lurer rett og slett på hva dere synes om denne saken? Burde nynorsk forsvinne, eller burde det bli mer av det? Kanskje skulle sidemål vært med elever fra de første årene på skolen?

Jeg har lurt mye på dette her. Min mening er at nynorsken kanskje skulle vært mer synlig, og ikke noe som dukker opp nå og da. Om det hadde vært mer nynorsk i media, er jeg sikker på at de som sliter med nynorsken, ville hatt lettere for å forstå det.

Så, hva synes du om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver og snakker også egentlig nynorsk, men har som deg valgt å skrive bokmål her på sonen.

Jeg synes også nynorsken burde komme mer fram, men skjønner også godt at det kan være vanskelig for andre å lese og skrive det.

Er ikke nrk nynorsk? Blir ikke filmer o.l tekstet på nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, eg får vel forsøkje å gjere mitt til å fylle nynorsk-kvota, då, sjølv om eg ikkje har det som hovudmål. Det går litt seinare, og kjenner meg ikkje heilt trygg, men de av dykk som har meir erfaring med det får seie frå om eg skriv noko feil. Om eg får det som eg vil, utnemner vi Wheatentass til offisiell nynorsk-konsulent her på Sona (ja, det er eit hokjønsord på nynorsk, eg sjekka det).

Nynorsk er nærare svensk skriftspråk enn kva bokmål er, så mange svenskar vil nok til og med synest at nynorsk er lettare å skjøne enn bokmål.

Eg trur alt som er ukjent er vanskeleg, og det er ikkje altfor ofte ein les nynorsk i kvardagen. Det er kan hende annleis for dei som bur i ein del av landet der det er i bruk i t.d. lokalpressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nynorsk er flott! Jeg skulle ønske vi bare hadde en målform i Norge - nemlig nynorsk. Hvorfor snakke en fornorsket versjon av dansk, når blandt annet Ivar Aasen samlet sammen dialekter fra hele landet og lagde et norsk skriftspråk ut av det?

Jeg snakker og skriver bokmål, men står for det jeg har skrevet ovenfor (det er ikke så lett å plutselig endre målform når jeg kun omgåes folk som snakker bokmål!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mye bedre bokmål og engelsk enn nynorsk rett og slett fordi jeg eksponeres mer for de to skriftspråkene enn det sistnevnte. Jeg har gjort noe for å prøve å skrive bedre nynorsk, bl.a. har jeg hatt to bøker på nynorsk nå i år (jeg fikk ikke flere! Vel, forståelig nok var ikke engelsk- og italienskboka i nynorsk versjon, og norskboka hadde halvparten på bokmål og halvparten på nynorsk, i ett fag hadde jeg ikke bok, så egentlig var det bare matteboka jeg ikke fikk på nynorsk...), jeg prøver å lese Dag og Tid når jeg har tid, og jeg skriver litt notater på nynorsk i timene. Det hjelper dessverre ikke så veldig mye - jeg har ikke blitt bedre av å ha sosiologi- og historieboka på nynorsk (faktisk gikk jeg ned en karakter i nynorsk fra jul til nå), jeg har ikke tid til å lese Dag og Tid så veldig ofte, og jeg tar ikke nok notater i timene til at det har noen effekt (haha).

Allikevel syns jeg det er viktig å ha nynorsk, jeg. Jeg er lei av å høre argumenter om at man ikke burde sløse bort masse tid på å lære to forskjellige norske skriftspråk, men heller fokusere på å få til et godt. For meg gir ikke dette så mye mening - sløse bort tid? Jeg hadde fem timer med nynorskundervisning på ungdomsskolen, og nå på videregående har vi ikke hatt annet enn litt lekseinnlevering og en skrivedag i ny og ne. Allikevel klarer de aller fleste å få fire eller fem i nynorsk (i alle fall blant de jeg går på skole med). Hvis det er noe som er sløs av tid, så vil jeg heller påstå at det er fremmedspråkene, i alle fall på den måten det har vært for meg. Jeg hadde ikke fremmedspråk utenom engelsk på ungdomsskolen, så når jeg begynte på videregående (studiespesialisering) måtte jeg begynne på et språk jeg skulle ha to år. Med fire uketimer fordelt på to år er det faktisk svært begrenset hva man kan lære. Ja, vi har lært en del grammatikk (phaen, skreiv jeg det feil nå?), men ordforrådet mitt er ikke-eksisterende. Mange har hatt det samme språket i fem år, uten at de kan så veldig mye de heller, selv om de er flinke elever som er interesserte i å lære. Men allikevel, kanskje man faktisk har en del utbytte av å prøve å lære språk, selv om man ikke nødvendigvis ender opp med å snakke/skrive nokså flytende?

Det var jo en liten avsporing... Poenget var nynorsk. Jeg syns det er viktig å bevare nynorsken fordi det er den som ligger nærmest talemålet til veldig, veldig, veldig mange i Norge. Nynorsk er faktisk mye nærmere trønderdialekta mi enn det bokmål er (derfor kompenserer jeg ved å skrive nokså radikalt bokmål), det er bare det at jeg har blitt så utrolig vant til at å skrive og å snakke er to heeelt forskjellige ting - jeg bruker faktisk helt andre ord og endinger når jeg snakker enn når jeg skriver. Det er jo egentlig ikke sånn det burde være? Jeg er sikker på at om jeg hadde hatt nynorsk som hovedmål (noe jeg egentlig skulle ha, men de hadde ikke mulighet til å gi meg undervisning i det da jeg begynte på barneskolen, enda nynorsk er det offisielle skriftspråket i Sør-Trøndelag), så hadde jeg hatt et mye sterkere forhold, eller noe sånt, til skriftspråket mitt enn det jeg har nå. Problemet er, som jeg startet med, at jeg eksponeres såpass lite for nynorsk (selv om jeg prøver å lese og skrive mer enn mange andre gjør) at jeg har problemer med å kunne nynorsk helt flytende. I alle fall nå. Kanskje man burde gjort som med engelsk - startet tidligere? Engelsk begynte jeg med på skolen da jeg var 6, nynorsk hadde jeg ikke før jeg var 12... Engelsk har jeg hatt flere timer i uka i hele min "skolekarriere", nynorsk har jeg hatt fem undervisningstimer i. Engelsk er rundt meg overalt - på TV, musikk, bøker, nettet... Nynorsk får man inn gjennom NRK, Klassekampen og Dag og Tid. Det er klart det er en viss forskjell der.

Og selv om det er totalt irrelevant, nynorsk er et mye vakrere skriftspråk enn bokmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre ein får eit standardisert talemål, trur eg diverre det er heilt nødvendig med eit standardisert skriftspråk, elles blir det veldig strevsamt å skulle kommunisere skriftleg. De har sikkert lese ting skrive på andre dialektar enn den de sjølve snakkar, og det er ikkje enkelt å skjøne noko av. I tillegg har alle si skriftlege tolking av talemålet.

Interessant at du nemner framandspråk, Wesminster. Eg trur at nynorsken kan vere ei fin støtte til framandspråklæringa. Ein lærer ein del grammatikk som ein kan ha bruk for når ein lærer framandspråk, samstundes som ein ikkje treng å tenkje så mykje på å skjøne dei enkelte orda.

Ein kan nok lære mykje nynorsk av å lese det, i det minste i byrjinga. Skal ein bli skikkeleg god, må ein nok lese temmeleg aktivt (altså bevisst leggje merkje til ord og språklege strukturar), og så trur eg at ein må skrive, skrive, skrive og rette, rette, rette. Så enkelt, og så vanskeleg er det. Skulle ynskje eg hadde tolet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske at det var ett skriftspråk i Norge, nemlig bokmål. Bokmål er så mye flottere enn nynorsk! Selv så synes jeg at bokmålen i dag er blitt for fornorsket. Jeg synes forøvrig ikke at det var vanskelig å ha nynorsk på skolen, men likevel kan jeg ikke fordra det. Jeg mener at alle bure skrive bokmål, og at nynorsk burde være et valgfritt sidemål. Samnorsktanken synes jeg i hvert fall ikke noe om!

(Regner med at de fleste er uenige med meg, men det får så være!)

Ps. At jeg misliker nynorsk har ingen ting med at folk snakker dialekt. Det er bare flott! :lol: Er så mange som tror at jeg misliker dialektmangfoldet, men det gjør jeg altså ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Åh, jeg hater nynorsk, og er enig at det burde vært frivillig.

Edit: Jeg gidder forresten aldri å bruke tid på å lese noe som står på nynorsk.

Dere har jo nynorsk nesten som deres dialekt, mens vi har dialekta vår, bokmål + den forhatte nynorsk.

Skal sies at jeg ikke har noe i mot folk som prater/skriver nynorsk. (bortsett fra Ivar Aasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke ord over her.

Synes sidemål burde være med mer aktivt i skolen. Fra så tidlig som mulig egentlig.

Jeg liker best nynorsk. Derfor er det kanskje litt rart at jeg har valgt å skrive bokmål her, men det har kommet veldig godt med på skolen, og jeg er ganske sikker på at det har bidratt til 6/5 på sidemålstentamen.

Jeg er medlem på et annet forum, og der var det en gjeng som bestemte seg for å skrive sidemål i 2 måneder. Rett og slett fordi de ville forbedre nynorskkunnskapene sine. De skrev det i signaturen sin, inviterte flere folk til å være med, og hjalp hverandre med rettskrivingen.

God idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske at det var ett skriftspråk i Norge, nemlig bokmål. Bokmål er så mye flottere enn nynorsk! Selv så synes jeg at bokmålen i dag er blitt for fornorsket. Jeg synes forøvrig ikke at det var vanskelig å ha nynorsk på skolen, men likevel kan jeg ikke fordra det. Jeg mener at alle bure skrive bokmål, og at nynorsk burde være et valgfritt sidemål. Samnorsktanken synes jeg i hvert fall ikke noe om!

(Regner med at de fleste er uenige med meg, men det får så være!)

Ps. At jeg misliker nynorsk har ingen ting med at folk snakker dialekt. Det er bare flott! :icon_cry: Er så mange som tror at jeg misliker dialektmangfoldet, men det gjør jeg altså ikke. :whistle:

Er så enig! Jeg snakker vel egentig ganske nynork egentlig. Men det er slik jeg snakker, har absolutt ingen ønsker om å skrive slik, utenom på smser og msn, men da skriver jeg jo dialekt. Jeg synes det er svært vanskelig, for jeg blander nynorsk og dialekten min+bokmål når jeg skal skrive nynorsk. Jeg gidder ikke lese ting på nynorsk nesten, slik som nå når bardmand skriver nynorsk får jeg bare lyst til å hoppe over hele innlegget :ahappy: Forstår ikke vitsen med nynorsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håper aldri at Nynorsken forsvinner! Er oppvokst med det, og kan ikkje tenke meg å slutte å bruke nynorsk som mitt hovudmål.

Synast det er heilt i orden at me har to skriftformer, og ser ikkje noko problem i det.

Kan og leggje til at eg synest bokmål er mykje "flatare og tammare" enn nynorsken, er mykje meir "kraft" i nynorskorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håper aldri at Nynorsken forsvinner! Er oppvokst med det, og kan ikkje tenke meg å slutte å bruke nynorsk som mitt hovudmål.

Synast det er heilt i orden at me har to skriftformer, og ser ikkje noko problem i det.

Kan og leggje til at eg synest bokmål er mykje "flatare og tammare" enn nynorsken, er mykje meir "kraft" i nynorskorda.

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt 30% nynorsk og 70% bokmål fra nrk, hvis ikke de har endret nå det siste året..

det har hvertfall blitt trekk fag på eksamen vgs da :lol: så det er da noget...

Jeg er ikke sikker. Du har sikkert rett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver selv egentlig nynorsk, men har bevisst valgt å skrive bokmål her på sonen, rett og slett for å bedre bokmålkunnskapene mine. Og jeg har faktisk fått god nytte av det. Spesielt på skolen.

Kanskje det hadde vært en idé for bokmålbrukere også? Om ikke hele tiden, men kanskje en liten periode?

Jeg hører/leser ofte at folk sier de ikke liker nynorsk, og ikke minst at de synes det er vanskelig. Så jeg lurer rett og slett på hva dere synes om denne saken? Burde nynorsk forsvinne, eller burde det bli mer av det? Kanskje skulle sidemål vært med elever fra de første årene på skolen?

Jeg har lurt mye på dette her. Min mening er at nynorsken kanskje skulle vært mer synlig, og ikke noe som dukker opp nå og da. Om det hadde vært mer nynorsk i media, er jeg sikker på at de som sliter med nynorsken, ville hatt lettere for å forstå det.

Så, hva synes du om saken?

Eg synast at du som har nynorsk som hovudmål burde skrive det og ikkje bokmål.... (sjøl om du prøvar å bedra bokmålkunnskapane dine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer nynorsk er utroleg mykje rikare og varmare enn bokmål!

Jeg velger likevel ofte å skrive tekster på bokmål. Dette gjør jeg rett og slett fordi mange foretrekker det. For meg er det heilt greitt og veksle mellom desse to skriftspråka. Det er nett det same som når eg serverer, og har gjester frå ulike land. Då talar eg engelsk med nokre, tysk med andre, bokmål med nokre og nynorsk med andre.

Dialekten min er forresten en skikkelig blanding av nynorsk og bokmål......

Alle sønene mine har hatt nynorsk i skulen. Det same har både eg og mannen min. Hvis jeg skal skrive en artikkel som skal trykkest i et blad der de fleste leserene er bokmålsmennesker, da velger jeg å skrive på bokmål. Om derimot artikkelen skal trykkjast i eit bygdeblad vel eg sjølvsagt å skriva nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vel ikke en av de som kan klage på nynorsken i den grad...

hadde bedre karakter i det faget enn i bokmål... og det er litt flaut egentlig, når bokmål er hovedmålet mitt haha..

men jeg er ikke noe mer "glad" i nyorsken selvom...

i mine øyne, kunne de timene godt vært brukt på noe mer nyttig..

så jeg er av den ullla som syntes sidemål skulle vært valgfritt jeg, da jeg ikke helt ser pointet av at jeg skal "lære" meg en målform jeg aldri mer kommer til å bruke alikevel... og i mine øyne da,kunne disse timene heller vært brukt på ett fag man slet med som f eks matte i mitt tilfelle, hadde gjort seg godt med noen ekstra mattetimer i allefall for meg, så...sånn mener jeg det burde være..

så får nynorsk forkjemperene heller mene sitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synast at du som har nynorsk som hovudmål burde skrive det og ikkje bokmål.... (sjøl om du prøvar å bedra bokmålkunnskapane dine)

Jeg kunne jo alltids ha byttet da. Men er blitt så vandt til å skrive bokmål på sonen, at det blir litt rart å bytte nå ... :lol:

Men jeg har jo oppnådd det jeg ville. Bokmål er nå like naturlig for meg å skrive som nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver og snakker også egentlig nynorsk, men har som deg valgt å skrive bokmål her på sonen.

Jeg synes også nynorsken burde komme mer fram, men skjønner også godt at det kan være vanskelig for andre å lese og skrive det.

Er ikke nrk nynorsk? Blir ikke filmer o.l tekstet på nynorsk?

Hvorfor skriver ikke du og trådstarter nynorsk da, hvis dere ønsker å få nynorsken mer fram?

Det er jo sikkert som dere sier, at siden nynorsk ikke synes så sterkt i media som bokmål og engelsk, er det dermed ikke like lett å lære seg det og holde det ved like. Men da må jo ikke dere som bruker nynorsk, la være å bruke det :)

Men noe jeg alltid har lurt på; lærer dere som snakker nynorsk bokmål slik som vi som snakker bokmål lærer nynorsk? Grunnen til at jeg lurer, er fordi at vi aldri hører de som må lære seg bokmål klage for at de må lære det.. mens å klage over nynorsken, det gjør vi som snakker bokmål.. Hvorfor er det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver ikke du og trådstarter nynorsk da, hvis dere ønsker å få nynorsken mer fram?

Det er jo sikkert som dere sier, at siden nynorsk ikke synes så sterkt i media som bokmål og engelsk, er det dermed ikke like lett å lære seg det og holde det ved like. Men da må jo ikke dere som bruker nynorsk, la være å bruke det :)

Men noe jeg alltid har lurt på; lærer dere som snakker nynorsk bokmål slik som vi som snakker bokmål lærer nynorsk? Grunnen til at jeg lurer, er fordi at vi aldri hører de som må lære seg bokmål klage for at de må lære det.. mens å klage over nynorsken, det gjør vi som snakker bokmål.. Hvorfor er det sånn?

Vel, jeg føler at om jeg hadde snakket bokmål, hadde det vært veldig tungt å lese nynorsk. Kanskje hadde jeg til og med hoppet over nynorskinnlegg?

Og vi lærer sidemål akkurat som dere, men det er jo klart, vi hører jo og leser bokmål over alt! Teksting på tv, bøker, blad osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...