Gå til innhold
Hundesonen.no

Nynorsk


HildeM

Recommended Posts

Ingen snakker bokmål eller nynorsk, bare sånn til info.

Det har du jo teknisk sett rett i, selv om nynorsken med alle sine valgfrie former ligger ganske nært opptil endel dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av dem som er voldsomt motstander av nynorsk/sidemål jeg, da. Det er mulig jeg er dum som sier det, men ærlig talt mener jeg at det viktigste er å bli god i den målformen du kan best. Jeg føler ikke jeg har fått noe ut av nynorsken jeg har lært på skolen siden jeg begynte å lære nynorsk, og jeg kommer nok aldri til å benytte meg av nynorsk som skriftmål heller.

Det som er fryktelig synd, siden det i flere år har vært obligatorisk sidemål i Norge, er at undervisningen og skolen ikke legger til rette for at dette kravet skal kunne gjennomføres på en måte som er rettferdig for elevene. Selv har jeg ikke hatt en eneste time med nynorsk det siste året på vgs. Er ikke det egentlig hårreisende? En kan ikke forente at en som aldri har hatt undervisning i engelsk, tysk eller fransk skal klare å skrive en feilfri stil og engasjere seg i språket helt på egen hånd? Selv følte jeg det blodig urettferdig at jeg ble tvunget til å skrive en nynorskeksamen uten så mye som en time med undervisning i grunnleggende grammatikk i løpet av det siste året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du jo teknisk sett rett i, selv om nynorsken med alle sine valgfrie former ligger ganske nært opptil endel dialekter.

Vil da påstå at det er ganske mange som snakker nært opptil bokmål også, bare for å ha sagt det. Selv vil jeg påstå at min dialekt nok omtrent er så langt fra nynorsk som man kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da påstå at det er ganske mange som snakker nært opptil bokmål også, bare for å ha sagt det. Selv vil jeg påstå at min dialekt nok omtrent er så langt fra nynorsk som man kan komme.

Jeg vil påsta at min dialekt er så lik bokmål som den kan få blitt jeg, da. Jeg skriver bokmål, og uttaler vel i grunnen alle ordene jeg skriver slik jeg skriver de. Hvis det ga noen mening. Jeg kan til og med "skryte på meg" at jeg sier "ei jente", ikke "en jente", som mange på andre kanten av oslo sier. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påsta at min dialekt er så lik bokmål som den kan få blitt jeg, da. Jeg skriver bokmål, og uttaler vel i grunnen alle ordene jeg skriver slik jeg skriver de. Hvis det ga noen mening. Jeg kan til og med "skryte på meg" at jeg sier "ei jente", ikke "en jente", som mange på andre kanten av oslo sier. :console:

Grunnen til at jeg mener at min dialekt omtrent er så langt fra nynorsk man kan komme når det gjelder dialektene i dag(alt er relativt), er fordi jeg sier nettopp en jente, jenten. Det er lov til å skrive på bokmål, men ikke nynorsk. Jeg har med andre ord ikke hunnkjønnsformer, noe som er fullt lovlig å skrive på bokmål, men ikke nynorsk. Ellers så snakker jeg praktisk talt bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener.. I Hordaland er det mange steder helt kjønnsnøytralt. Det er for meg utrolig uvant og høres selvsagt feil ut for meg. Sånn sett likner mitt talemål litt på nynorsk også, siden mange som "snakker bokmål" faktisk sier jenten, buksen, linen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...