Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i varme


Tyfonia

Recommended Posts

Jaja! Nå er den herlige sommeren kommet med bading, soling og snart sommerferie.

Flere ganger leser man om dyr som lider i varmen. Og til dere som alltid har hundene med dere hvor enn dere drar:

LA HUNDENE VÆRE IGJEN HJEMME!

De lider i de varme bilene selv om vinduet står åpent. Det er grusomt! I "hundesaker i media"-tråden kan dere lese mer om dette.

Ville bare minne dere på det. OG! Mange ganger er det kjøligere innendørs enn ute i skyggen.

Har dere hunden ute husk å gi den LY OG VANN

Når dere går turer, prøv å gjøre det når dagen ikke er på sitt varmeste. Om det er mulig, la hunden gjerne ta seg en dukkert. Mange hunderaser går med "ullgenser" selv om det er 25 grader i skyggen

Gjør dette til en like god sommer for voffsen som for dere!

Dette er jo åpenbart, selvfølgelig, men ville bare minne dere på det.

God sommer folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt det tror ikke jeg heller, men det er bra med en siste påminnelse! :)

Burde nesten hengt opp plakater eller noe sånt, men (de fleste) folk vet hva de gjør når de lar hunden ligge igjen i f.eks. bilen.. De skal jo bare inn å kjøpe en is. også møtte de tilfeldigvis på noen og begynte å snakke med de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med varme er skumle greier! En bil som står i skyggen kan fort ende opp i sola etter en halvtime (har med sånn sol og jord som forflytter seg i forhold til hverandre å gjøre.... ;) )! Jeg vurderer å kjøpe burvifte til min bil. Men jeg har ikke bikkja i bur.... Noen tips og ideer der? Evt om det finnes ikke-bur-vifter? Som man kan henge opp i bilen utenom bur?

Ellers ønsker jeg meg veeeeeldig ny bil med ac! Om det finnes noen ferske lottomillionærer her med kløe i lommeboka, så.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Har selv en rase som er veldig godt pelset og er pent nødt til å ta hensyn til det.

Nå er det temmelig varmt her i Trondheim, og det gjør faktisk at valpekurset vi er med på blir vanskelig å gjennomføre. Det er lagt til et område med null skygge. Og på et tidspunkt hvor sola har varmet opp omgivelsene hele dagen, og fortsatt steiker. De første gangene sleit vi med enten jeg eller hunden ble totalt blendet av sola, men nå er det en bagatell i forhold til varmen. Kjipt å betale for noe man ikke kan benytte seg av, og rart det ikke tas sånne hensyn i planleggingen av en hundeaktivitet på sommeren. Et lite hjertesukk. :)

Har forresten kjøpt burvifte og matte med kjøling til bilen nå, så vofsen skal få en så behagelig sommer som mulig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. burvifter - så ja, det finnes selvsagt slike som ikke må sitte på et bur. Yrkessjåffører har ofte slike.

Dog vil jo en vifte ikke gjøre luften noe kjøligere, da - dem bare flytter rundt på den. Ergo vil den ikke hjelpe noe særlig når det er skikkelig-skikkelig varmt. (Bortsett fra på vår egen bare hud, som er småfuktig - det har jo ikke hunden)

Bakdøren åpen, vann i buret, bilen i skyggen og tilsyn minst hvert 10 minutt - så vil hundene ha beste sjangs for å overleve sommeren i år også.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Kanskje jeg skal printe ut dette og henge det utenfor alle butikker og kjøpesentere. Tror ikke vi sonenfolk er de som er verst når det gjelder å la hunden være i en varm bil nemlig...

Vel, være ikke for sikker på at folk tenker på varme i bil selv om de er over gjennomsnittlig interessert i hund. Jeg har vært med å arrangere flere utstillinger og konkurranser og det er ikke skjelden vi har måttet rope opp bileiere for å få dem til å ta ut bikkjene av glodvarme biler. På NKK-Bjerke for noen år siden måtte vi knuse ruta på en bil for å få ut hundene som lå med heteslag inni der (etter avtale med og godkjenning fra politiet). Jeg må si jeg er litt overraska over at folk er på en hundeutstilling og lar hundene ligge i ekstremt varme biler uten lufting engang... Så det er ikke bare hvermannsen med familiehunden som synder her.

Men, jeg vil ikke si at varme nødvendigvis trenger å bety at hunden har det bedre hjemme. Poenget er vel heller at vi må passe på og ta hensyn til hunden både hjemme og når vi har den med oss når det er varmt. Tilgang til vann og skygge, gjerne også vann å kjøle seg ned i er greie huskeregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns synd i de hundene som drar lang og strand på utstilling i sommer. Stå i flere timer for å børste pels, ligge i et lite bur og svette før de skal i ringen.

Diesel er med meg overalt uansett vær og vind. Jeg er ikke den som ligger på stranda på timesvis, så han blir ikke utsatt for sterk sol og varme :) utenom når vi går tur da, men jeg kan jo ikke fjerne sola heller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, være ikke for sikker på at folk tenker på varme i bil selv om de er over gjennomsnittlig interessert i hund. Jeg har vært med å arrangere flere utstillinger og konkurranser og det er ikke skjelden vi har måttet rope opp bileiere for å få dem til å ta ut bikkjene av glodvarme biler. På NKK-Bjerke for noen år siden måtte vi knuse ruta på en bil for å få ut hundene som lå med heteslag inni der (etter avtale med og godkjenning fra politiet). Jeg må si jeg er litt overraska over at folk er på en hundeutstilling og lar hundene ligge i ekstremt varme biler uten lufting engang... Så det er ikke bare hvermannsen med familiehunden som synder her.

Men, jeg vil ikke si at varme nødvendigvis trenger å bety at hunden har det bedre hjemme. Poenget er vel heller at vi må passe på og ta hensyn til hunden både hjemme og når vi har den med oss når det er varmt. Tilgang til vann og skygge, gjerne også vann å kjøle seg ned i er greie huskeregler.

Jeg ved at på danske hundearrangementer om sommeren, der har man tilknyttet en politibetjent til, som har fuldmagt til at knuse vinduer i biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verre for en hund når det er varmt på en utstilling, enn når den ligger i en varm leilighet mens eierne er på jobben, eller er med på bilturen til familien et annet sted i landet?

Du sier jo i mot deg selv, for hvis du har med hunden "uansett vær og vind" betyr jo det at du sleper ham med deg også i varmen det da? Og det er jo gærnt når utstillingsfolkene gjør det liksom... men ikke for en eier som ikke er på utstilling da? :rolleyes:

Uansett aktivitet så handler det vel om noe så "enkelt" som å ta hensyn, og bruke hodet...

Jeg går tur midt på dagen jeg når jeg har fri, men da sjekker jeg bademuligheter, har med masse vann, og vet å finne skyggefulle steder, og så er det mye "innlagt sitting". Var og trente rundering sist helg, og da er det "bare" å få ræva i gir og stå opp tidlig nok om morgenen - så rekker man en kort økt før varmen setter inn som verst (og så var det super belønning at bikkjene kunne hive seg i elva).

Tijon har et poeng, og jeg tror Tone Sofie dessuten er inne på noe: Folk VET at dette er farlig, men "de skal bare" - og så har det "brått" gått en time - og ikke fem minutter.

Forrige gang dette ble diskutert (forrige gang det var varmt i Norge mer enn en uke i strekk), så ble det påpekt at det lønnet seg med noen tiltak: Har man installert kjøling, merk bilen - så folk ikke knuser ruten i unøde, legg eiers mobilnummer i ruta dersom man vil sette igjen hunden i bilen etc. Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å knuse en bilrute uten at jeg hadde politiets godkjennelse der og da; folk som er kjipe nok til å la hunden ligge igjen, er kjipe nok til å hevde at man overdriver og kreve erstatning av ruta... Noen tips kan vel være å ta tiden, kunne dokumentere at eier var borte i mer enn så og så lenge, og være kjapp med å ringe politi eller annen øvrighet og heller "legge på litt", for å lokke dem til stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, være ikke for sikker på at folk tenker på varme i bil selv om de er over gjennomsnittlig interessert i hund. Jeg har vært med å arrangere flere utstillinger og konkurranser og det er ikke skjelden vi har måttet rope opp bileiere for å få dem til å ta ut bikkjene av glodvarme biler. På NKK-Bjerke for noen år siden måtte vi knuse ruta på en bil for å få ut hundene som lå med heteslag inni der (etter avtale med og godkjenning fra politiet). Jeg må si jeg er litt overraska over at folk er på en hundeutstilling og lar hundene ligge i ekstremt varme biler uten lufting engang... Så det er ikke bare hvermannsen med familiehunden som synder her.

Men, jeg vil ikke si at varme nødvendigvis trenger å bety at hunden har det bedre hjemme. Poenget er vel heller at vi må passe på og ta hensyn til hunden både hjemme og når vi har den med oss når det er varmt. Tilgang til vann og skygge, gjerne også vann å kjøle seg ned i er greie huskeregler.

Neida, jeg mener bare at vi her som leser mye om hund, jeg har i alle fall lært kjempemye her, og da når det kanskje litt mer inn enn folk som hopper over artikkelen om hund i varme i avisa. Kanskje, jeg vet ikke. Selvfølgelig mener jeg ikke at alle her inne er så innmari mye smartere enn "vanlige" hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Neida, jeg mener bare at vi her som leser mye om hund, jeg har i alle fall lært kjempemye her, og da når det kanskje litt mer inn enn folk som hopper over artikkelen om hund i varme i avisa. Kanskje, jeg vet ikke. Selvfølgelig mener jeg ikke at alle her inne er så innmari mye smartere enn "vanlige" hundeeiere.

Poenget mitt, som kanskje ikke kom så godt frem, er nok ikke at folk ikke vet at bilen blir glodvarm når den står i sola. Vi kjenner det jo veldig godt selv når vi setter oss inn i en bil som har stått i sola en stund. Men som akela skriver så skal man bare. Skal ikke være borte mer enn et par minutter, men så er det kø på butikken og man kommer plutselig på at man skulle innom en annen butikk også. Eller man er så stressa på utstillingen at man bare skyffler de andre hundene inn i bilen når man skal stille stjernen. Eller man glemmer å ta med i betraktningen at bilen som sto i skyggen for en time siden nå står i solsteika og blir glodvarm. Disse mener jo ikke noe vondt mot hundene sine. De er bare korttenkte og uoppmerksomme. Men det hjelper jo ikke for hundene deres. Også har man selvfølgelig tullingene som kjefter deg huden full fordi du har fått dem ropt opp på høytalern rett før de skal i ringen. Hundene har jo vann og liten lufteglippe i vinduet! Ok, men det hjelper ikke når det er 60 grader i bilen og hundene hyperventilerer og er nær ved å svime av pga varmen...

Og jeg tror ikke folk som kan mye om hund nødvendigvis er mindre surrete og korttenkte enn andre. Men kanskje man kan bli mer oppmerksomme på problemet. Både vi som driver med hund og de som har med familiehunden i bilen når de skal på butikken. Hehe så det er kanskje ikke så dumt å henge opp en kort påminnelse utenfor butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo i mot deg selv, for hvis du har med hunden "uansett vær og vind" betyr jo det at du sleper ham med deg også i varmen det da? Og det er jo gærnt når utstillingsfolkene gjør det liksom... men ikke for en eier som ikke er på utstilling da? :rolleyes:

Nå tenkte jeg på de som står å børster hundene sine i timesvis, i varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt å henge opp lapper utenfor butikker.

Hadde faktisk vært en kjempeidè.

Er bare en brøkdel av en brøkdel av norges hundeeiere som henger her inne.

Av hundeeiere som popper innom matvarebutikkene er det nok mange som ikke har peiling når det gjelder stell og ansvar av hund (den var litt stygg, jeg vet) de regner med at "det går nok bra". Denne optimismen (eller naiviteten) kan koste en vakker skapning livet! Kjenner hjertet synker mange hakk bare ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal printe ut dette og henge det utenfor alle butikker og kjøpesentere. Tror ikke vi sonenfolk er de som er verst når det gjelder å la hunden være i en varm bil nemlig...

Ingen dum idê! Jeg tror også de fleste sonenfolka eier litt mer vett enn som så! Hunden min ligger aldri igjen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det ingenting som fysisk kan kjøle ned lufta inne i en bil mens bilen står stille? AC-dings eller noe?? Burde da være mulig å lage isåfall... <_<

Jo det finnes solcelledrevet AC man skrur fast i taket, man ødelegger jo seff taket med det, men det er utrolig effektivt. Om vinteren tettes den igjen så bilen er varm og god.

Tror de koster 1000 +montering.

Var på Vålerbanen i helgen på utstilling. Og grøss hvor varmt det var.Vi hadde satt opp teltet på en liten bakketopp med trær så det var først ved 2 tiden solen kom til. Dessuten kom det ofte briser gjennom teltet. Men det var likevel varmt nok. Kjøpte en type kluter som avkjøler hundene, de var vannvittig effektive. Pluss burvifter så klart. Bilen hadde AC så den ble satt på før vi lempa hundene inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt veldig redd for å ha hundene i bilen nå i varmen faktisk. Er bare å teste å være der inne litt selv, så merker man fort hvor ekstremt tung lufta er, og hvor slapp og dårlig man blir. I tillegg har jeg ingen luftemulighet baki, så skal det være hunder der så må dørene stå åpne og over kort tid.. Viktig å også være flink til å lufte bilen FØR man kjører, tenker hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på Oslo hundeshow i helgen så jeg at mange hadde noe solreflekterende stoff på bilrutene.

Noen som vet hva dette er?

Det er vel bedre enn ingenting, men jeg hadde nok ikke gått fra bikkja i bilen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt veldig redd for å ha hundene i bilen nå i varmen faktisk. Er bare å teste å være der inne litt selv, så merker man fort hvor ekstremt tung lufta er, og hvor slapp og dårlig man blir. I tillegg har jeg ingen luftemulighet baki, så skal det være hunder der så må dørene stå åpne og over kort tid.. Viktig å også være flink til å lufte bilen FØR man kjører, tenker hvertfall jeg.

Er så enig, så enig!

Som jeg skrev i media-tråden også: Prøv å sett deg inn i bilen med fullt yttertøy på. Se hvor lenge du orker å sitte å vente i bilen. Hundene har mye pels og kan ikke regulere varmen like godt som oss. Det er hvertfall regelen hjemme hos oss. Eventuelt så sitter det en av oss voksne sammen med bikkjene dersom vi må inn i en butikk som vi vet kan ta litt lengre tid enn nødvendig. Skal jeg kjapt inn i en butikk, så tar det max fem min. Treffer jeg på venner, så vet de at jeg heller prioriterer bikkjene framfor å snakke med de...

Tips til sommervarmen: Ha alltid med et par 1,5 l flasker med vann i bilen. Samt en slik nødhammer/nødpenn. Det kan hjelpe mye dersom man kommer over biler hvor en må slå ut vinduet i en bil hvor hunder ligger og lider. Husk bare på å ta kontakt med politiet, parkeringsvakt eller lignende. Og ha nødnummeret til veterinæren slik at en kan få hjelp og veiledning pr. tlf. i en nødsituasjon.

Vet noen hvordan loven er når det kommer til å redde en hund (eller et annet dyr) på denne måten?

Noen som er flinke til å lage plakater? Hva med å lage en advarselsplakat som vi her inne kan laste ned og henge opp ved butikker etc i håp om at det får folk til å tenke seg om før de går fra hunden i bilen?

"Når jeg var på Oslo hundeshow i helgen så jeg at mange hadde noe solreflekterende stoff på bilrutene.

Noen som vet hva dette er? "

Ja, jeg vet hva det er. Men det er ikke særlig effektivt desverre. Prøv å sett deg inn bak der du har de os se selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri latt mine hunder sitte igjen i bilen, og det er jeg veldig veldig veldig glad for... Nå om dagen er det fryktelig varmt her jeg bor, og bilen blir VARM bare etter å stå noen få minutter i skyggen, til tross for at bilen var "nedkjølt" før den ble parkert.

Jeg var på en utstilling for litt siden, og til tross for at det egentlig ikke var så varmt i luften, ble likevel bilene utholdelig varme. Da annonserte den ene ringsekretæren at han kom til å slå inn vinduene med slegge dersom hundene ikke ble fjernet fra bilene øyeblikkelig, og da var det veldig mange erfarne hundeeiere som var raske til å komme seg på beina :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heller aldri hundene i bilen, mest pga at jeg ikke har noen plass jeg kan sikre de ( vi har ikke stasjonsvogn, men skal snart kjøpe ) og pga varmen.

Hvis jeg en sjelden gang har de med, så er det for at vi skal til noen, eller på stranden o.l ;)

Jeg er forresten også veldig redd for at de skal bli stjålne...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...