Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere med jakthunder her?

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Som teksten sier, er det flere med jakthunder her ?

Og som bruker hundene ?

Har selv en breton tispe som jeg er veldig aktiv med. Både jakt, konkurransen og apport.

Guest lijenta
Skrevet

Har jakthund men den har ikke blitt brukt det den har kapasitet til for i fjor tok jeg kneet og i år så har noe annet sviktet men formen er litt bedre og sikter på at vi skal på jakt til høsten og at vi skal kunne starte i lydighet i løpet av sensommeren. Jeg har strihåret vorsteh på 2,5 år. Så i år er det sykkel sesong også :hmm:

Skrevet

Japp. Här har vi strävhårig vorsteh (4 år, 1AK jaktprov), jaktcocker (2 år) och engelsk setter (1 år).

Skrevet

Jada - har stående fuglehund jeg også. Men han brukes ikke til fuglejakt - kun som ettersøkshund på skadet hjortevilt samt at det blir en del vannapport-trening.

s2y076.jpg

Skrevet

Har ei golden retrievertispe på 1,5 år, hun er fra engelske field trial linjer. Blir ikke trent noe særlig til jakt, men det skjer. Hun har bestått kvalifiseringsprøven for jakt, 8 mnd gammel. Vi skal vel få startet i BK i løpet av 2008.

IMG_2223.jpg

IMG_2210.jpg

For de som lurer, blir hun primært brukt i agility.

Skrevet

Gøy at det er flere her inne med jakthund.

Vi jakter:

rj2.gif

Apport er viktig

jakta06-hytta2.gif

Konkurranse apport hvor bla vann er en øvelse

( dog er bilde med dummy og ikke fugl som hun henter på konkurransen )

vann-apport.gif

Ved siden av dette så slapper vi av og koser oss

jan1.gif

Vi har pr i dag ingen premier, men målet er apport premie neste helg og jaktprøve premie til høsten.

Evig optimist ;-)

Skrevet

Har en flatahnn på 3 år, ikke trent noe særlig jakt enda. Men skal på innføringskurs i jakt (en uke) i sommer. Så da får vi se :hmm:

Ingen apporteringsbilder i ok str her akkurat nå desverre,

kathfrivedfot.jpg

Foto: Astrid Storkås

• 2 weeks later...
Skrevet

Har en 3 år gammel gordonsetter hann som brukes til rypejakt i fjellet (til nå har han vært for stortgående og selvgående for skogen), tur, trekk og kløv. Vi håper på at vi kanskje kan debutere på jaktprøve til vinteren, men vi får se hvor mye vi får tøylet han inn i sommer på dressuren.

Han er svært "pratsom" og synger gjerne en trall.

post-1894-1213216344_thumb.jpg

Kongen av fjellet:)

post-1894-1213216390_thumb.jpg

Skrevet

Driver primært med jaktprøver, men når hun blir noe eldre kommer hun til å bli brukt på praktisk jakt i tillegg.

Ute og skyter:

hagleguri.jpg

Med due:

trening070707due.jpg

Med dummy:

21.okt2.jpg

Med and:

vann3.jpg

Skrevet

Har 3 stykk Norsk Elghund grå.

Pan, hannhund på 9år

Hei Heison, hannhund på 6år

Betty, tispe på 2år

Begge hannhundene brukes aktivt på jakt mens Betty også trener lydighet og agility. Foreløpig er hun godkjent ettersøkshund og har en 1.premie i blodspor. Satser på NVCH, bronsemerket i agility og jaktprøver nå til høsten! :blink:

110.jpg

107.jpg

IMG_6177.jpg

Skrevet

Jeg har en labrador retrievertispe. Hun brukes ikke til jakt, men har trent mye apport, ettersøk og konkurranse lydighet og agility.

Hjemme i Bergen har vi en vorstehhund på 14 mnd. Han trenes til jakt av min mor. Vi har også en strihåret vorstehhund på 3 år som brukes til jakt av min stefar.

mai+016.jpg

mai+035.jpg

• 8 months later...
Skrevet

Ikke min men, mamma har en Kleiner Munsterlander som ihvertfall trenes til jakt. Dessverre er han oppvokst (første tre år) i Mexico med lite ryper og sånn. Så treningen startet han som treåring, men det går jo forholdsvis greit bortsett fra apporten, der han henter fuglen, viser den til oss og løper avgårde for å spise den selv! Men vi er i ferd med å venne han av med det, men ganske vanskelig da.

Ellers har jeg selv en liten "jakthund".. dvs. en 4 måneder gammel Phalene som allerede har lært seg en veldig bra apport. Så planen er å "trene" henne til å bli jakthund, men bare for morro skyld. For å se hvor langt hun kan komme innenfor den sporten. Hadde jo vært litt morsomt å vise hvor mye av spanielen som er igjen i rasen!

• 1 month later...
Skrevet

Jeg har en Petit Basset Griffon Vendeen på 4 år som jeg bruker på rådyrjakt, og hun er også godkjent ettersøkshund på skadet hjortevilt. I tillegg venter jeg i spenning på en Plotthundvalp som er bestilt, hun er leveringsklar 8. mai :blink: Planene for henne er å begynne å prege henne på gaupe fra høsten av, og målet er at hun skal bli en brukbar jakthund på gaupe, men også til villsvinjakt i sverige en gang i blandt.

Edit: I tillegg har min mor en Labradortispe på 3 år som jeg trener blodspor med.

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi har to vorstehhunder, en tispe og en hannhund. Begge korthåret. Blir brukt litt i jakt, både høyfjell og skog, men det er veldig lite fugl her. :P Eller blir de brukt til trekk, kløv og tur. Jeg klikkertrener tispa også :)

• 4 weeks later...
Skrevet
Vi har to vorstehhunder, en tispe og en hannhund. Begge korthåret. Blir brukt litt i jakt, både høyfjell og skog, men det er veldig lite fugl her. :( Eller blir de brukt til trekk, kløv og tur. Jeg klikkertrener tispa også :P

Lite fugl i Finnmark ? :P

Skrevet
Lite fugl i Finnmark ? :whistle:

Værtfall her i øst. På fjellet er det bare sånne knøttsmå ryper som er helt forskremte, og enda de er det få av. Det er veldig lite skogsfugl i Pasvik også... :wub:

• 1 month later...
Skrevet

Har en dachs tispe som er 15 mnd, holder på å trene spor med henne og skal etterhvert brukes til jakt også. Hun har allerede hatt los på rådyrene som står på jordet nedenfor oss og på huseierens katt. Så vi vet at hun fungerer, får håpe at det blir rådyr hun får i los ikke katter når jakten starter :banana:

Skrevet

Har to bretoner. En omplasseringshund på 6 år som vi har hatt i ett år, og en selvoppdratt rakker på 2,5 år.

De brukes aktivt på jakt. I utgangspunktet skulle yngstemann også gå prøver, men pga diverse helseproblemer på eierfronten det siste året har det foreløpig ikke vært mulig.

• 6 months later...
Skrevet

Vi har fem korthårete vorstehere! Skal ha kull på den ene snart :wub:

www.fjellfanten.net

De brukes til jakt, jaktprøver, apportprøver, hundekjøring fritid og konkurranse, og familiehunder :lol:

nyttaar2010_3s.jpg

sommer09_12s.jpg

mia07_5s.jpg

30_aars_jubileum_1s.jpg

:)

Skrevet

Vi har fem korthårete vorstehere! Skal ha kull på den ene snart :wub:

www.fjellfanten.net

:lol:

Ååå jeg har litt lyst på KV.. men er uansett ikke aktuelt med en ny hund helt enda :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...