Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjøt naboens hund.


Sissi

Recommended Posts

Skjøt hunden til naboen

Må si jeg forstår jo bonden hvis han hadde skutt for og beskytte dyra sine. Og dem har vel i sin fullerett beskytte dyra sine mot løsehunder.. men det jeg stusser på, er at for og satt en kule midt i hodet på hunden, MÅ vel han ha selv ropt inn hunden, og satt på den grisemasken for så og tatt livet av hunden? Da når han allerde har hunden hos seg, så er jo dyrene hans trygge?? hvorfor skyte den da? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte som trådstarter her... Det er ikke akkurat noen farlig situasjon lenger når han kan fange inn bikkja, sette på den maska og SÅ kverke den! HALLO!

Greit nok at bikkja aldri sku vært løs, men å gjøre det på denne måten er horribelt! Han kunne levert hunden og SÅ krevd den avlivet, så lenge han fint klarte å stoppe situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det nødvendig da. :) Han kunne heller ha tatt med hunden til eieren og gitt beskjed om at han ikke ville se den på hans jorde igjen, og at det var båndtvang nå uansett. For alt han visste kunne jo hunden bare ha stukket av. Nei, dette syntes jeg var en teit måte å reagere på. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonden får sikkert retten på sin side. Sånn er jo Norge. Her bruker man Mattilsynet for å redde dyr.

Da skulle jeg vel skutt hundene til naboen min jeg da. Har 2 løpske tisper nå + ei som ble ferdig i forrige uke, så her lukter det godt. Noe hannhundene til naboen har merket. Så de er titt og ofte her og snuser og markerer. Isteden har vi kommet til en ordning. Vi sier heller fra til hverandre at vi skal ut med hundene. Fredelig måte. Selvfølgelig så kan det kollidere med at begge 2 må ut samtidig, men når vi begger passer hver våre hunder går det greit. Har 2 greyhounder som stikker så fort de får mulighet. Dvs den ene tar med seg den andre når de er sammen ute.Og hvor forsvinner de hen? Joda til naboen. Det synes jeg er såååå gøy. Not. Så langline på ene greyhounden var løsningen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hadde noen skutt bikkja mi skulle de pina meg fått seg en kavring!

Det er jo EIEREN som bør straffes så lenge bikkja ikke gjør skade?? Hunden kom tydeligvis når naboen rope på den og hadde ingen problemer med å sette på den denne maska.. Så det er vel ikke snakk om en agressiv hund som angriper folk, men jager kalver. Det er jo klart helt feil at denne hunden skal løpe løs på denne måten, men jeg syns å skyte den på stedet blir litt å ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en merkelig måte å reagere på.

Hadde nok frika ut om det kom en hund og jaga dyra mine, men om den stoppa da jeg ropte, tror jeg ikke jeg hadde skytt hunden. Kan jo være at bonden ikke helt visste hvordan han skulle reagere og ikke tenkte helt klart. Selv om det ikke er en skikkelig unnskyldning for å ha tatt livet av naboens hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Helt suverent av bonden.

På tide hundeiere lærer seg å overholde båndtvangen. Denne eieren har kanskje som få faktisk nå lært hva båndtvangen faktisk er til for.!

Det er heller ingen tvil i mine øyne om hvem som har lidd mest her. Det er hvertfall ikke bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bonden egentlig. Selvsagt KUNNE han latt være å skyte hvis han hadde hunden hos seg, men hvorfor skulle han egentlig la være? Har hunden jaget sauer, så har han rett til å skyte den uansett. Ikke sikkert det ville gått like bra neste gang hunden var løs... Og kanskje hunden er løs ofte?

Bonden ville bare beskytte sauene sine, og det forstår jeg.

Men for all del, klart det er utrolig trist for den som eier hunden. Det er sikkert grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bonden egentlig. Selvsagt KUNNE han latt være å skyte hvis han hadde hunden hos seg, men hvorfor skulle han egentlig la være? Har hunden jaget sauer, så har han rett til å skyte den uansett. Ikke sikkert det ville gått like bra neste gang hunden var løs... Og kanskje hunden er løs ofte?

Bonden ville bare beskytte sauene sine, og det forstår jeg.

Men for all del, klart det er utrolig trist for den som eier hunden. Det er sikkert grusomt!

Det var ikke sauer da. Det var kalver han jagde og kuene passet på kalvene sine og jagde hunden. Hundens eier påstar at det var kuene som jagde hunden.

Jeg hadde kommet til å blitt forbannet hvis noen hadde gjort sånn med min hund!

Tydeligvis har jo hunden kommet på innkalling og latt seg ta på seg den maska. Tror at hvis hunden hadde vært aggresiv, så hadde den ikke latt bonden ta på seg den maska..

Tenk hvis det var et engangstilfelle at den hunden stakk av? Og at bonden kanskje ventet på en anledning til å "ta" den hunden. Enten fordi han ikke likte den, eller fordi han ikke liker naboen..

Og ja, selvfølgelig kan ikke verken vi eller noen andre (utenom de det gjelder) vite om dette er slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke sauer da. Det var kalver han jagde og kuene passet på kalvene sine og jagde hunden. Hundens eier påstar at det var kuene som jagde hunden.

Jeg hadde kommet til å blitt forbannet hvis noen hadde gjort sånn med min hund!

Tydeligvis har jo hunden kommet på innkalling og latt seg ta på seg den maska. Tror at hvis hunden hadde vært aggresiv, så hadde den ikke latt bonden ta på seg den maska..

Tenk hvis det var et engangstilfelle at den hunden stakk av? Og at bonden kanskje ventet på en anledning til å "ta" den hunden. Enten fordi han ikke likte den, eller fordi han ikke liker naboen..

Og ja, selvfølgelig kan ikke verken vi eller noen andre (utenom de det gjelder) vite om dette er slik...

En bonde har rett til å skyte uansett om det er sauer, eller kalver. Bonden beskytter SINE dyr. Og selv om jeg hadde blitt sønderknust om det var min hund, så har bonden min forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tror jeg det hadde svartne så mye at jeg fort kunne blitt tatt for mord.... Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort hvis noen hadde SKUTT hunden min!! Hadde det vært en hund som ofte jagde dyrene burde eieren ha godtatt å ha hunden i bånd, men hvis dette var første eller andre gangen det skjedde mener jeg at ingen har rett til å skyte hunden. Å ikke overholde båndtvang skal ikke straffes med dødsdom for hunden så sant den ikke holder på å drepe vilt eller husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg som er blind, men det nevnes jo ikke noe i artikkelen om denne hunden er en gjenganger i beitene til bonden eller ikke... Dersom den er det, så skjønner jeg han meget godt. Da hadde jeg nok gjort det selv, for enkelte hundeeiere er ikke snakkende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig sak.

Det ER båndtvang og bikkja jaga drektige kyr og kalver. To "feil".

Mulig kyrne bare fikk fart på seg - men det er sabla tungt for ei drektig ku å løpe (de er ikke sprintere for å si det slik). Kalvene er mer spretne - men likevel - bikkja var løs og stressa dem opp.

På den andre sida skjedde det ikke noe "galt" - dvs. bikkja var ikke borti dyrene. Det var altså ikke overhengende fare for at dyra skulle bites så da var det ikke "nødverge" fra bondens side å skyte bikkja. Hunden lot seg fange inn uten videre.

Han kunnet valgt å fange inn hunden og gått til eieren og fortalt hva bikkja hadde gjort og deretter krevd den avlivet.

Utfallet blir det samme - hunden straffes for at eieren har brutt båndtvangen. Men reaksjonen fra hundeeieren hadde kanskje ikke blitt like voldsom dersom bonden hadde hatt litt mer is i magen (eieren gikk vel berserk på bilen??).

Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om en av mine hunder hadde sprengt sau/ku eller whatever - det er jeg som sitter med ansvaret og jeg er nødt for å finne meg i at bikkja hadde blitt avliva. Men jeg hadde sørget meg halvt ihjel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at en hund må bøte med livet for menneskers feider.

Iom at bonden klarte å fange inn hunden er det jo klart at den umiddelbare faren var over, men om denne hunden flere ganger har vært løs så forstår man jo at frustrasjonen bygger seg opp. Er det en engangsforseelse så er det en voldsom overreaksjon. Jada, det er båndtvang, men uhell kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "kjenner" en som bor i nabolaget, og som selv har blitt utsatt for denne bonden som skøt.

Bonden har en historie om å ikke ha allverdens tålmodighet med hunder, og har krevd bl.a. at min bekjente skulle ha sine hunder i bånd, selv i sin egen inngjerdede hage (gjerdet var 1,7 meter høyt...) Han har klaget gjentatte ganger, og hundene har aldri vært uten kontroll av eier, ei heller på bondens eiendom. Han sendte til og med lensmannen bortover.

Det har gått så langt som at bonden har truet med å nettopp skyte hundene deres.

Min bekjente var i kontakt med lensmannen for å være sikker på at bonden ikke kunne gjøre noe, men det virket som lensmannen ikke tok bonden så alvorlig.

I følge reportasjen og med min bekjentes historie med mannen i bakhodet tør jeg å tro at bonden er i overkant triggerhappy når det kommer til hunder.

Jeg driter i om han står med våpen i ene hånda og loven i den andre. Å skyte denne hunden burde ha vært aller siste utvei. Hunden var lett å få under kontroll, og jeg skjønner ikke hvorfor den da skulle møte med livet i etterkant av det inntrufne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.

Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.

Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar.

b) Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Denne bestemmelsen kan ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

c) Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt.

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

Altså: når bonden klarte å rope inn hunden, var et eventuelt angrep avverget. Da har han ingen rett til å skyte hunden i etterkant, i og med at den ikke representerte noen klar fare og heller ikke hadde gjort skade på kyrne.

Når det er sagt, ville jeg passet bedre på bikkja mi om jeg visste at det bodde en hundehatende bonde med slaktemaske i lomma rett i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en annen artikkel jeg fant på nett i natt, så var visst denne hunden en gjenganger i beitet... Så det har vel kanskje vært en kombinasjon av en triggerhappy bonde, dårlig naboskap og hundeeier som ikke helt var snakkende til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir oppfølging her på den saken. Interessant å følge med.

På den ene siden forstår jeg bonden. Ei drektig ku kan fort føde for tidlig dersom ho blir stressa nok. Og hvem skal da erstatte tapet for bonden? Og hva om dette var en hund som hadde gjort slike ting tidligere?

På den andre siden forstår jeg hundeeieren godt. Han la seg langflat og beklaget at han ikke overholdt båndtvangen. Og hadde det vært min hund, ville jeg blitt rasende og forlangt etterforskning av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...