Gå til innhold
Hundesonen.no

Den beste agilityhunden?


m-k-berr

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på hvilken hund jeg skulle ha valgt om jeg skulle ha skaffet meg en ny hund. Jeg har fått smaken på agility, men har nettopp begynt. Om jeg blir en god "fører" (?) vil jeg nok tenke på agility ved et ev kjøp. Hvilke hunder gjør det veldig bra i denne sporten? Det er enkelte raser jeg må utelukke pga min funksjonshemming, men jeg vil gjerne høre om alle :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, BC er jo nesten det første man tenker. Men når jeg tenker litt nærmere ser det egentlig ut som det er veldig vanskelig å føre og"lære seg" å trene en BC i AG. Ja jøss de har tonnevis av lærevillighet, men fører må passe så utrolig mye på føringen sin. Enda mer enn man må med en annen hund (etter min mening da.) Fordi de tar alle signaler, så hvis du har kroppen litt for mye til siden eller lener deg litt for mye fram, kan hunden gå på feil hinder, feil side o.l . Men hvis du klarer det er de absolutt flotte i AG (kommer jo ann på individ o.l men bare for å gre alle under en kam :whistle:)

Jeg har jo 0 erfaring med føring av BC i agility da, men det etter de hundene jeg har sett sitter jeg med dette synet.

Dette ble helt OT da...Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Andrea er inne på, det kommer vel an på hvilken størrelse man er ute etter. Man kan dessverre (?) ikke gå med en BC i liten klasse.. :whistle:

Dessuten; at man evner å føre hunden. Det hjelper ikke at hunden har potensiale hvis eieren ikke mestrer den, så hvis man har planer om å nå langt, bør man skaffe seg en hund man klarer å trene og føre. På konkurranser ser man utrolig mange BCer som er totalt ute og kjøre, og jeg tviler på at det egentlig er hundens skyld, men heller eierens. De er jo så utrolig kjappe (tenker rent fartsmessig), og det krever jo at man kan avstandsføre hunden (siden sjansen for at man selv løper like raskt er minimal, haha). Dessverre er det trist å se massevis av BCer diske, pga aaalt for høy fart (dårlig føring om du vil), men det er en fryd å se, og man får nesten tårer i øynene av å se en virkelig god ekvipasje som har kontakt og samarbeid og som nesten flyr gjennom banen.. Er man helt fersk nybegynner er det kanskje greit å prøve seg litt frem med noe annet enn en BC, men etterhvert vil nok raskere raser være mer gøy, og også mer givende (premiemessig), enn andre raser.

http://www.norag.com/agipro/

Her har du lister i hver klasse over et helt år sammenlagt, i tillegg resultater fra stevner. En nærmere titt vil kunne gi deg en pekepinn.

Joda, stort sett. Men det er slett ikke alle resultatene som er kommet med, siden man på noen stevner tydeligvis er nødt å sende inn resultatene selv.. Men men, det var bare en liten digresjon. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Huldra!

Jeg tenker at om en skal lykkes i agility, må forholdet mellom fører og hund stemme først og fremst. Jeg tror ikke jeg noen gang kunne passet til å ha gjeterhund, det er bare ikke min rasegruppe. Derimot føler jeg hunder i gruppe 8 er mer i "min bane", om jeg skal generalisere litt. Det er klart at en agilityhund må være sunt bygget og at individet må være egnet uansett rase, men noen raser egner seg jo bedre enn andre, og man kan lykkes om man prøver med mange ulike raser. Jeg har veldig stor tro på min egen rase f.eks. :hmm: Men hvem har vel ikke det?

Personlig hadde jeg ikke hatt nerver til styre en av de hundene som trenerene ofte kaller agilitytalenter. Jeg synes ofte de ser stressede ut, de er fulle av guts og er ikke redde for noen ting. Sikkert bra dersom man ønsker å nå langt i agility, men for meg hadde det aldri fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på hjemmesiden til agility VM i fjor, kan du se der hvilke raser som ble brukt i alle klasser. Nå har det jo også mye å si hvilke raser som er mest populære, så selv om det er flertall av border collier, betyr det ikke at andre raser duger vel så bra :hmm:

Vil anbefale deg en artikkel Silvia Trkman (meget god agilitydame) har skrevet om å finne seg en god agilityhund: http://www.silvia.trkman.net/steps.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en Irsk Terrier.

Vi har vært på to kurskvelder i Agillity og trener, jeg og tilskuer er imponert. Hunden er ikke redd noen hinder, går gjennom de alle så det suser. En Irsk Terrier har lange bein, de er sprettne og stå på humør.

Så kan kanskje vuderes?, helt sikkert andre terrier som også egner seg. Rask og smidig er han også.

Jeg spurte en oppdretter om det er vanlig å trene Irsk Terrier i Agility og h*n kunne fortelle om en svensk Irsk Terrier som er på topp. I England er de heller ikke uvanlig å se.

Bare et lite inspill fra en helt nybegynner selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på hjemmesiden til agility VM i fjor, kan du se der hvilke raser som ble brukt i alle klasser. Nå har det jo også mye å si hvilke raser som er mest populære, så selv om det er flertall av border collier, betyr det ikke at andre raser duger vel så bra ;)

Vil anbefale deg en artikkel Silvia Trkman (meget god agilitydame) har skrevet om å finne seg en god agilityhund: http://www.silvia.trkman.net/steps.htm

Den artikkelen er HELT super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt en del på Sheltie. Har snakket med noen eiere og de har rost rasen opp i skyene! Det virker som at det er lite stell, og mange sier at de ikke er avhengig av så mye mosjon hver dag....

Jeg mener at en hund bør ha en lang tur hver dag, men om det skulle oppstå noe spesielt er det jo greit å vite at det går greit uten mye mosjon en dag.

Om det er lite pelsstell er jo det veldig greit.

Men når jeg leser om rasen og personligheten den kan ha så virker den litt mer krevende enn det jeg får høre om andre...!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...