Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie


TrudeM

Recommended Posts

Min Aussie er 20 uker, og får moderat fysisk aktivitet. Han har en eldre "bror" som trekker han opp og leker sisten med han når vi er ute og lufter oss. Sånne lufteturer på inntil en halvtime, kan det bli 3-4 av i løpet av dagen, avhengig av hva vi driver med ellers, men har såkalte kjede seg dager, og da blir det bare de korte turene.

I løpet av uka tar vi oss en skikkelig langtur i skogen, da kan vi godt gå i 1-2 timer.

Av psykisk aktivitet får han ganske mye, trener ca 4-5 dager i uka, litt mer hvis vi hjelper til med kurs. Ikke alltid det er han som skal trenes, men han er jo ute av bilen når eldste mann har pauser, så det blir litt småtrening da. Og veldig mye sosialisering. Han trener også litt spor, prøver å legge 1-2 spor i uka. Gjerne i forbindelse med en skogtur, men vi kan godt finne på å dra ut og kun gå et spor, for så å dra og trene LP eller AG med "bror".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke helt om jeg burde svare, har hørt at folk føler seg som dårlige eiere etterpå ;)

Tar sjansen.. Har en aussiegutt på litt over 2,5år. Vi går sånn ca 2-4t tur om dagen med ilagt småtrening, balansetrening og annet morro. Det meste av disse turene foregår i ulent terreng utenfor sti så både eier og hund får trent seg selv. Vi trener litt forskjellig til litt forskjellig tid, men sånn gjennomsnittlig så blir det vel ag-trening 2-3ganger i uka, spor 2-3ganger i uka rundering 1-2ganger i uka (det krever figuranter så ikke så lett alene), lp 2-6ganger i uka. Så trener vi litt triks og sånt også. Blir vel en goood 30+ min i effektiv mentaltrening om dagen om man ser bort i fra all småtreningene på turene.

Han blir brukt som trekkhund på vinteren (pulk og meg), trekkhund (sykkeltrening et par ganger i uka) og kløvhund på sommeren når vi er på småturer og langturer (en uke+).

Jeg elsker å trene hund samt å gå på turer så det blir en del trening, men vi har ikke trent sååå systematisk til konkurranse. dessuten er han litt umoden enda, så jeg synes ikke han har vært konkurranseklar nok i hodet til nå. En del aussier modnes veldig sent :rolleyes: Men, til gjengjeld så lever de jo ganske lenge!

Gutten har fin avknapp og sover inne uten problem. Har vært syk i en uke hvor han ble luftet ut døra i flexi (vi har plen) uten at han gikk på veggen av det. Ble litt mer intens på treninga, men ikke noe ille. Det jeg derimot merker det mer på er at han kan bli litt mer voktete når jeg er syk, ikke nødvendigvis pga lite trening men han føler vel at han må passe på meg? Jeg har forøvrig ikke noe problem med det :wub:

Til tider kunne jeg nok ha hatt to hunder ja... Så jeg "stjeler" sambos sin innimellom for å trene litt med henne også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussie er fremdels veldig lita, så vi trener ikke så mye. Fokuserer mest på sosialisering og miljøtrening.

Leker jo selvsagt mye med henne, og trener på enkle komandoer som sitt og dekk. Går mange små turer i løpet av dagen, og har henne stort sett med dit jeg selv skal. Etterhvert skal vi prøve oss i lydighets trening og agility, om ikke det er noe for oss, skal vi prøve oss i noen andre grener til vi finner noe ultimat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor velge aussie?" av Lone

En aussie er en hund du enten blir veldig glad i eller får sammenbrudd av. Det kan også hende begge deler skjer. En aussie er sjarmerende som få, men også en smart hund og energisk hund. Den kan gjete sau til frokost, speede rundt på agilitybanen til lunsj, rundere til middag og danse freestyle til kvelds -hele uka.

My er bare 5mnd men hun krever en hel del allerede. Alt vi gjør er bare lek og moro enda men hun er også med på lengre turer i skogen allerede og fellestreninger. Vi går valpekurs og drar alltid innom en plass for å la henne hilse på folk, dyr eller se nye miljøer. Hun er med overalt og blir utsatt for "alt" som hun skal ferdes i videre i livet. Vi har såvidt begynt å gå spor og etter TO ordentlige spor så vil hun gjerne gå spor alene i skogen og "driter i meg" som står igjen i hagen med skjegget i postkassa og venter på en valp som aldri kommer når klokka er halv to om natta og jeg vil sove. *ler*

Du klarer ikke å slite ut en aussie kun fysisk tror jeg, og det tror ikke oppdretteren som jeg har min aussie fra heller for eksempel. Jeg tror en aussie trenger å få brukt hodet sitt ordentlig innimellom og lære nye ting hele tiden og stadig få utfordringer og nye oppgaver. Men akkurat HVA man gjør med aussien tror jeg ikke er nøye. En aussie trenger ikke å bli konkurrert med eller å gjete storfe for å ha det bra! Men JEG tror den trenger å få utfordringer og lære nye ting. Jeg tror en aussie trenger å føle at den "trengs" og at den har en "jobb" den må gjøre. My logrer konstant når vi trener, og hun prøver virkelig hardt. Hun elsker å leke og hun er som en drøm på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fleste aussier er rolige dyr som ikke krever spesielt mye. Joda, det er kanskje mer hund i en aussie enn i mange andre raser, men allikevel synes jeg å si at de er krevende er overdrive. Det kommer helt an på hva DU mener er en aktiv og krevende hund! En aussie må trenes bevisst flere dager (og timer) i uka (gjerne daglig). Jeg klarer fint å slite ut både en aussie og en border collie fysisk (3 fulle dager med snørekjøring merkes på alle og enhver), men etter et par timer er de i form igjen. Når det gjelder det mentale merker jeg godt at borderen ikke slites ut på laaaaangt nær så fort som aussien (nå er min bare litt over året, så jeg håper hun blir mer utholdene etter som hun blir eldre da).

Nå skal det sies at jeg synes border collie også er rolige og greie hunder så sant de trenes bevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å slite ut en aussie kun fysisk tror jeg, og det tror ikke oppdretteren som jeg har min aussie fra heller for eksempel. Jeg tror en aussie trenger å få brukt hodet sitt ordentlig innimellom og lære nye ting hele tiden og stadig få utfordringer og nye oppgaver. Men akkurat HVA man gjør med aussien tror jeg ikke er nøye. En aussie trenger ikke å bli konkurrert med eller å gjete storfe for å ha det bra! Men JEG tror den trenger å få utfordringer og lære nye ting. Jeg tror en aussie trenger å føle at den "trengs" og at den har en "jobb" den må gjøre. My logrer konstant når vi trener, og hun prøver virkelig hardt. Hun elsker å leke og hun er som en drøm på det området.

Hehe:) Man kan helt fint slite ut en aussie fysisk om de ikke har feks god kondisjon og utholdenhet. Min gutt har jeg aldri slitt ut (men så er han bygd rolig opp og jeg aldri tenkt at jeg skulle slite ham ut fysisk heller), men han har blitt bra sliten etter 10t *3 dager med trekking av tung pulk. Derimot krever feks ikke han mye hvile før han selv mener at han er uthvilt og i fin form igjen. Etter 10-15min hvile så spratt han opp og mente at det hadde vært lite trening i det siste :rolleyes: Drar du derimot med deg en hund som ikke har god kondisjon og dårlig grunntrening ut på lang snørekjørertur og mener at den skal følge med (løs eller trekke) så skal de ikke mye til før den er fysisk utslitt. Så har jo hodet litt å si også, hvor langt greier de å gå på videre selv beina kjennes ut som trestokker?

Jeg har ingen erfaring med bc selv, men pleier å passe en, og kjenner godt til flere rundt om. Og jeg må si meg litt enig med bcAmira, de virker roligere og lettere (selv om den jeg passer ikke er den beste hunden mentalt). Aussie finner på mye rart innimellom, det er liksom litt av sjarmen;) Og en bc er mer en hund som kan terpe og terpe og terpe på det samme, mens veldig mange aussier da vil kjede seg å finne på noe annet. Av de bc og aussiene jeg kjenner så gjør aussiene seg bedre i bruks, mens bc'ene gjør seg bedre i lp, men alt det kommer jo ann på linjer og individer igjen... Og man skal jo ikke dra alle over en kam..

Nå er det jo himmelvid forskjell på aussie fra forskjellige linjer, en kan nesten ikke sammenligne ren avlet show med renavlet ranch-/gjeterlinjer. I norge er det mye hummer og kanari og ikke noe helt "rent" noen veier. Hvis man spør en gjennomsnittlig aussie-eier i norge, med norskoppdrettet aussie så kan en vel si at de fleste lever som aktive familiehunder. Noen får veldig lite fysisk og mental trening, mens andre igjen får veldig mye. Noen som trener hundene sine lite er fornøyde med hunden sin, mens hunder fra andre linjer blir omplasserte gang på gang på gang fordi de er for krevende og eieren har tatt seg vann over hodet. Hvor krevende en hund er kommer jo ann på øyet som ser:) "Minuset" med aussie er jo at det er en vakt- og gjeterhund. Noen individer har mye vakt og noen mindre/lite/ingenting vakt. Ved dårlig "lederskap" (grenseseting og konsekventhet) så vil kanskje en aussie bli en litt værre hund enn feks en bc? Iom at du kan få en hund som vakter hus, bil, sekk og eier i tillegg til å gjete sykkelister, barn, biler m.m.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at det begynner å bli en del dårlige aussier rundt om mentalt.. Nervøsitet og mye vokt er ikke en super kombinasjon.... (Og det er vel ikke uten grunn at veldig mange (ikke alle, men mange) som vil satse på feks bruks velger å importere hunder fra utlandet i stedefor å kjøpe fra Norge...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvor mye Arn får. Jeg er langtidssykemeldt, så noen perioder må han greie seg med bare en luftetur ut på gårdsplassen. Han takler det veldig bra. Så klart er det ikke ideelt, men jeg er likevel glad jeg har en aussie nå som greier flere dager i strekk med minimal aktivitet. Vår første aussie, Brimi, hadde ikke greid det. Det er som Mailin sier STOR forskjell innad i rasen på hva den enkelte trenger og har behov for. Likevel, selv om en aussie kommer fra skikkelige arbeidende linjer, så skal den greie flere dager uten aktivitet. På ranchene i USA kan det være ukesvis uten arbeid for hundene og det skal de takle. Nå har de riktignok anledning til å være ute, så de jo ikke inaktive, men poenget er at de skal kunne greie seg lenge uten aktivitet uten å gå på veggen eller bli psyk.

Nå var det kanskje ikke det trådstartet spurte om :icon_redface:

Nå er det jo "unntakstilstand" her i huset, så normalt blir det mer aktivitet enn det Arn får nå. Synes det er vanskelig å si hvor mye han får, sånn fordelt i timer. Det kan som sagt variere fra luftings på gårdsplassen to-tre ganger om dagen (i bånd) til en times tur løs i ulent terreng eller en sykkeltur. Vi sykler gjerne to ganger i uken, distansen er vel på en fem kilometer nå. Da løper han i trav ved siden av sykkelen, noen ganger i gallopp kortere strekninger. Den mentale stimulansen varierer også. Som oftes blir det noe mental trening i form av lp, ag eller triks ca tjue minutter daglig. Deretter kan det være fellestreninger to ganger i uken og noe spor eller runderingstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål:

Har den et større aktivitetsnivå enn Groenendael ?

Det er mange som tar vann over hodet når de kjøper denne rasen. De innser etterhvert at de ikke greier å gi den den treningen den trenger, som resulterer i omplassering :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål:

Har den et større aktivitetsnivå enn Groenendael ?

Det er mange som tar vann over hodet når de kjøper denne rasen. De innser etterhvert at de ikke greier å gi den den treningen den trenger, som resulterer i omplassering :/

Det kommer helt an på hvilken type groendal og hvilken type aussie. Groendalen lar seg som regel lettere stresse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken type groendal og hvilken type aussie. Groendalen lar seg som regel lettere stresse opp.

Bare for å ha spurt, hva for slags bakgrunn har du for å si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarer!

Jeg har lyst på aussie, men synes det er vanskelig med dette med aktivitetsnivå. Jeg vil jo at hunden skal ha det godt, og jeg vet at jeg kan klare å gi den nok fysisk og mental trening, men samtidig er jeg redd for å ikke klare det. Skjønner? Utrolig teit men, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de grønniser, terver og maller jeg kjenner så er det vel der som med aussie. Alt kommer ann på linjer i forhold til aktivitet. Kjenner til en malle som gjerne kan være sofahund på heltid og ikke trenger mer trening en det den tilfeldigvis får en dag :rolleyes:

Det viktigste, uansett rase er at man ser på linjer hva man ønsker seg og går etter det. Trenger ikke kjøpe seg hund fra "aktive" linjer om det ikke er det man egentlig vil ha liksom. Jeg håper jo at aussien forblir/kan få være en aktiv gjeter (bruks) rase og at folk kjøper seg en for å ha et aktivt liv med sin hund. En tenger ikke konkurrere/ha planer om å konkurrere for å ha en aussie, mange av de med konkurransehunder gjør jo ikke noe med hundene sine mellom trening og konkurranser... Men jeg håper jo at folk tenker igjennom de positive og negative (som for de fleste er voktinga) sidene ved rasen og tilbyr hunden et aktivt og variert liv! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarer!

Jeg har lyst på aussie, men synes det er vanskelig med dette med aktivitetsnivå. Jeg vil jo at hunden skal ha det godt, og jeg vet at jeg kan klare å gi den nok fysisk og mental trening, men samtidig er jeg redd for å ikke klare det. Skjønner? Utrolig teit men, hehe.

Jeg klarer fint en aussie, og da gjør nok du det også.

Bridie takler fint flere dager med kun lufting i hagen, og eneste jeg KAN merke det på at hu ikke er helt avslappet er at hu nok vokter litt mer i disse periodene.

Ellers får ikke Bridie noe spes med planlagt trening i det hele tatt. Vi prøver å komme oss ut p åtur der bikkja kan løpe løs 5 ganger i uka, men siden jeg ikke er i form om dagen, så er det absolutt ikke hele tiden at dette skjer.

Ellers trener vi litt triks for moro skyld, men det erlite.

Det som kanskje redder mitt eierskap av en aussie er at Bridie er med meg UANSETT hva jeg er ute på! (det er ikke slilk at jeg er ute på noe så himla ofte, men ER jeg det, så er Bridie med!) i tilegg får hu trent hodet sitt MYE på at vi tar mye bilder!

Jeg tenker aldri på dette som trening egentlig, for for meg er det jo bare moro. Men for Bridie vil jo dette med å balansere her og der, bli i alle mulige stillinger, holde på ting, komme løpende på kommando osv være likestilt med en lydighetsøkt! Og vi holder jo på MINST like lenge, om ikke lenger.

Men, da jeg ser ned på Bridie som ligger som et slakt under bordet her nå etter at vi har gått 1 liten time i skogen idag (der hu løp løs hele tiden og var dust), og ellers har vi sovet på en dyne på gårdsplassen, så tror jeg jammen ikke at bikkja mi har det så værst allikevel jeg.

Men det er ikke dermed sagt jeg velger en aussie neste gang uansett :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha spurt, hva for slags bakgrunn har du for å si det?

Jeg har hatt to forskjellige belgiske fårehunder boende hos meg (en tervuren i 3 mnd og senere en groendal i2,5 mnd). Allikevel har jeg ikke noe godt grunnlag for å uttale meg om det, men jeg fortalte hva MIN opplevelse var (dumt at jeg ikke presiserte dette). For å kunne uttale seg noe godt om dette burde man kanskje ha hatt 3-4 forskjellige individer av begge rasene...

Det var overhodet ikke ment som et angrep (jeg leste det jeg hadde skrevet og så at det hørtes litt negativt ut)! Jeg kan godt vinkle det en annen vei og si at aussiene er ofte vanskeligere å få opp i stress/fart/motivasjon :whistle: MEN som sagt er det nesten umulig å si noe om, da det i begge disse rasene finnes mange vidt forskjellige linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du kan være engstelig for det, at du ikke skal greie å gi din eventuelle aussie nok stimulanse :whistle: De fleste hundeeiere er vel redd for det innimellom. Hvis du likevel vet at du greier å gi den nok trim både fysisk og psykisk, så er det vel bare å kjøre på?

Pass på å få deg en hund som er god mentalt, som har foreldre som avregarer, som kan koble av, er sosial og som har prestert noe innen ag, lp, bruks, gjeting eller redning. Samt som har en MH-test. Prøv å finne ut om de linjene har lett for stress eller ikke. Mange blander arbeidslyst med stress og det er desverre en god del aussier som har alt for lett til å gå opp i stress. Det er også de som kan være redde av seg, så finn heller en med mer mot.

Husk at det er vel så viktig å lære aussien sin å koble av. Den har en avknapp, men egenskapen til å koble av og ta det med ro er noe som må forsterkes.

Hva har du lyst å bruke aussien din til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to forskjellige belgiske fårehunder boende hos meg (en tervuren i 3 mnd og senere en groendal i2,5 mnd). Allikevel har jeg ikke noe godt grunnlag for å uttale meg om det, men jeg fortalte hva MIN opplevelse var (dumt at jeg ikke presiserte dette). For å kunne uttale seg noe godt om dette burde man kanskje ha hatt 3-4 forskjellige individer av begge rasene...

Det var overhodet ikke ment som et angrep (jeg leste det jeg hadde skrevet og så at det hørtes litt negativt ut)! Jeg kan godt vinkle det en annen vei og si at aussiene er ofte vanskeligere å få opp i stress/fart/motivasjon :whistle: MEN som sagt er det nesten umulig å si noe om, da det i begge disse rasene finnes mange vidt forskjellige linjer.

Tok det ikke som et angrep ;) Jeg bare lurte på hva som lå bak uttalelsen, for jeg kjenner ikke så mange belgere sånn generelt som er stressa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare påpeke at det er en forskjell på å være generelt stressa, og å generelt LA SEG stresse opp :whistle:

Ja, og de fleste aussier har vel lettere for å stresse seg opp enn hva en berner sennen har, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare påpeke at det er en forskjell på å være generelt stressa, og å generelt LA SEG stresse opp :whistle:

Og den forskjellen går ut på hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den forskjellen går ut på hva da?

Vel, i mine øyne så er en hund som er "generellt stressa" stressa mesteparten av tiden. Og det å "stresse seg opp" er hvis man f.eks er i en skolegård og det kommer en haug unger løpende forbi med 3 fotballer. Hvis hunden reagerer med å hoppe i båndet, dra og kanskje pipe så vil jeg si at hunden stresser seg opp ved synet av ungene som løper forbi og det faktum at hunden ikke får løpe etter.

Og i min verden er det stor forskjell på en hund som går rundt og reagerer på alt og er stressa konstant enn en hund som stresser seg opp i visse situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...