Gå til innhold
Hundesonen.no

Dreadlocks

jeanette-k

Recommended Posts

Takk for det Helle!

Huldra: Rart at en som jobber i barnehage får en slik advarsel om å klippe dreadsene eller stikke, er det ikke? Jeg har fått inntrykk av at barnehager er veldig åpne for alle "alternative" mennesker. I hvertfall er det slik at veeldig mange av vennene mine jobber på sfo, i barnehage eller på barneskole, og har enten dreads, hanekam, en totalt unaturlig hårfarge og masse piercinger og tatoveringer

Edit: Dere som ikke tør å lage dreads, eller ikke har hår til det (men allikevel vil ha det), hva med falske dreads? Hadde planer om det selv, men innen jeg fikk skaffet meg det hadde jeg fått langt hår, og kunne like gjerne lage selv. Falske dreads ser ekte ut, og det kan flettes inn i kort hår, limes inn osv. Det blir ikke noe dyrt om man kjøper løshår og lager dreadsene selv, da kan man også bestemme tykkelsen på dreadsene selv (og flere farger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Samme inntrykk som deg labbis.. Har en del litt alternative venner, og de har alle jobbet i barnehage, og blitt utrolig godt likt.. Nå var dette riktignok jobbing istedet for førstegangstjeneste.. Men alle har blitt tilbudt videre jobb, sommerjobb etc..

Har jobbet i barnehage selv, og var en del "rare" folk der, med spesiell klesstil, hårfasong/farge, piercinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Helle!

Huldra: Rart at en som jobber i barnehage får en slik advarsel om å klippe dreadsene eller stikke, er det ikke? Jeg har fått inntrykk av at barnehager er veldig åpne for alle "alternative" mennesker. I hvertfall er det slik at veeldig mange av vennene mine jobber på sfo, i barnehage eller på barneskole, og har enten dreads, hanekam, en totalt unaturlig hårfarge og masse piercinger og tatoveringer

Edit: Dere som ikke tør å lage dreads, eller ikke har hår til det (men allikevel vil ha det), hva med falske dreads? Hadde planer om det selv, men innen jeg fikk skaffet meg det hadde jeg fått langt hår, og kunne like gjerne lage selv. Falske dreads ser ekte ut, og det kan flettes inn i kort hår, limes inn osv. Det blir ikke noe dyrt om man kjøper løshår og lager dreadsene selv, da kan man også bestemme tykkelsen på dreadsene selv (og flere farger).

Samme inntrykk som deg labbis.. Har en del litt alternative venner, og de har alle jobbet i barnehage, og blitt utrolig godt likt.. Nå var dette riktignok jobbing istedet for førstegangstjeneste.. Men alle har blitt tilbudt videre jobb, sommerjobb etc..

Har jobbet i barnehage selv, og var en del "rare" folk der, med spesiell klesstil, hårfasong/farge, piercinger osv.

Har hørt at falske dreads klør mer, men har ikke prøvd det selv. Det var han som lagde mine (som også hadde selv), som fortalte det.

Ang kompisen som jobbet i barnehage og fikk dreads, så var han kanskje hakket for sær for de andre ansatte fra før av, og de trengte bare "noe" å "ta" han på. Merkelig at de ikke kunne ta han på den svarte neglelakken, eller naglehalsbåndet han hadde rundt halsen.. :rolleyes::icon_redface: Men jeg tror kanskje dreadsen var "dråpen". Barna derimot, syns han var kjempekul, men de ansatte sa at barna ble redd han med det håret. Dreadsen hadde heller ikke lagt seg helt enda, så de stod rett ut, noe de gjør i starten nårman lager de. Han så jo temmelig vill ut kan man si, så selv om barna sa de syns han var tøff, likte nok ikke de andre ansatte at han var sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe daså. En kompis av meg som jobber i barnehage har dreads som står i alle retninger, i tillegg har han utvidet ørene sine til 20mm, septum og flere synlige tatoveringer. Ungene elsker han og lager tegninger til han som han tar med hjem og henger på veggen. Det artige er at alle ungene får med å tegne de utvidede ørene, dreadsene og en stor oksering i nesen. Jeg tror de syns det er kjempeartig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe daså. En kompis av meg som jobber i barnehage har dreads som står i alle retninger, i tillegg har han utvidet ørene sine til 20mm, septum og flere synlige tatoveringer. Ungene elsker han og lager tegninger til han som han tar med hjem og henger på veggen. Det artige er at alle ungene får med å tegne de utvidede ørene, dreadsene og en stor oksering i nesen. Jeg tror de syns det er kjempeartig :o

Hehe, stakkars unger! :icon_redface: De vokser jo opp og tror verden er sånn! :D Som han kompisen min, eller han kompisen din, liksom.. Haha, de får jo egentlig et noe forvridd syn på verden, når det er så mange sære folk som jobber i barnehager..! Altså, misforstå meg rett; det er jo flott at de blir trygg på sånne folk, og ikke dømmer folk etter utseendet (forhåpentligvis), men det ER jo virkelig ikke sånn samfunnet generelt er, selv om sære ansatte er overrepresentert i barnehager.. :rolleyes::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, kan noen forklare meg hva dreadlock er ?

Er har en anning, men er ikke helt sikker.

Er det sånn 'flokkefletter' som jeg kaller det?

Ser du ikke hva det er ut fra bildene?

Det er hår som er floket sammen i tråder, ganske grovt og enkelt forklart. Man kan lage disse "trådene" tynne eller tykke. Som sagt; se på bildene, så ser du hva det er, og du kjenner det igjen om du har sett noen "live" med sånt. Hvis ikke: kom deg til storbyen! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke hva det er ut fra bildene?

Det er hår som er floket sammen i tråder, ganske grovt og enkelt forklart. Man kan lage disse "trådene" tynne eller tykke. Som sagt; se på bildene, så ser du hva det er, og du kjenner det igjen om du har sett noen "live" med sånt. Hvis ikke: kom deg til storbyen! :icon_redface:

aha, takk for svar ! :D

Så det ikke så godt på bildet..

Men det var det jeg tenkte det var ! Og jeg synes det er rå kult!

Alltid hadd lyst på det, men jeg synes det er penest på gutter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
aha, takk for svar ! :D

Så det ikke så godt på bildet..

Men det var det jeg tenkte det var ! Og jeg synes det er rå kult!

Alltid hadd lyst på det, men jeg synes det er penest på gutter ;)

:whistle: Slik vil jeg ha. Passer bedre på meg enn på Huldra og Mari.

Gudbedre så fårete de ser ut med den frisyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreads er sååå kult! Men jeg tør ikke farge håret en gang og børster det nesten ikke (det sliter på håret!), så tror aldri jeg kommer til å ha det...

Resten stemmer med at jeg burde ha dreads: Jeg er sosialist, wanna-be-hippie, har bestemte meninger, er politisk engasjert (særlig om miljø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dreads i et par år, tok de ut for 2-3 år siden. Jeg var ganske nervøs når jeg skulle ta de ut, var litt redd for å ende opp med altfor kort hår:/ Men det var ikke noe problem. Bare stussa litt på tuppene etter de var tatt ut, så gikk det bra. Det gjorde ganske vondt, men helt klart verdt det!

Hadde aldri noe problem med å holde håret rent. Det var jo bare å bruke litt lengre tid i dusjen.

Det er mange som sier at de føler mange stirrer og ser rart på de fordi de har "rar" klesstil/hår. Detta merka jeg aldri noe til. Jeg følte aldri at jeg ble forskjellsbehandlet på noen måte pga håret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreads er noe av det styggetse jeg ser! - Fy **** og så stygt!

Jeg dømmer folk rett ned om jeg ser de med dreads å skammer meg ikke :P

Og det er så udelikat og .. æææsj!

Vorfor dømmer du folk eter utsende? :S

det er så irriterende når folk dømmer folk BARE eter et utsende :P

Sorry, men jeg bli bare lit for mye irritert når jeg hører om folk som dømmer andre

BARE eter et utsende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en dame med dreadlocks ned nesten til midten av lårene her om dagen. Det var ikke pent altså. Hvor lenge har ikke hun måttet spare?

Ellers så har en lege jeg kjenner måtte be noen barbere av dreads og rastafletter pga. at det kom egg og mark i dem. :( Der kan det ikke ha vært særlig god hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før synes jeg det var litt rart, og jeg må vel inrømme at jeg ser "slik og slik" på folk når jeg ser hvordan de går kledd, hvordan de har håret osv. Stiler gir vell et vist bilde av folk, og når jeg ser folk med dreads(nå er det ikke bare dreadsene på folk da, men ofte har de en spesiell kles stil også) så ser jeg på folk på en spesiell måte. Jeg gjør det med alle stiler, og jeg går ofte etter gutter først og fremst etter klær/stilen. Når jeg møter folk får jeg et vist bilde av folk på hvordan de går kledd, og mange ganger så stemmer det til en viss grad. Når det gjelder gutter(passet liksom litt bra her synes jeg :)), så elsker jeg hip-hop/gangster stil, og går de i alt for store klær, blingbling og tror de er sååå tøffe må jeg bare snu meg etter dem ;) Veldig ofte har reflekterer stilen personligheten, så jeg synes det er ganske logisk at jeg "dømmer" litt. Må få nevne at jeg liker å bli kjent med alle slags folk, og selv om de går i "slike og slike" klær ungår jeg ikke noen. Jeg vet godt at om en person har dreads ikke nødvendigvis røyker hasj og hører på raggea liksom. Eller at denne personen er dum, smart, sosial, kjedelig, ikke til å stole på osv.

Føler jeg motsier meg selv litt nå. Vanskelig å forklare, men spør vis jeg er veldig utydelig i mine meninger her ;)

Har en kompis med dreads, og jeg synes det er rå stilig ;)! Har litt lyst på selv også mnenb dette skremte meg litt ;

Så en dame med dreadlocks ned nesten til midten av lårene her om dagen. Det var ikke pent altså. Hvor lenge har ikke hun måttet spare?

Ellers så har en lege jeg kjenner måtte be noen barbere av dreads og rastafletter pga. at det kom egg og mark i dem. ;) Der kan det ikke ha vært særlig god hygiene.

Selv om jeg tviler på at dette ikke er noe personene kunne ungått...

Også har jeg ikke lyst å barbere av meg alt håret når jeg er lei av dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Drar opp denne jeg. Nå har jeg drevet med mine 'home made' dreads i litt over året. Oppskriften er jo bare; ikke børst håret. Jeg har det bare i strikk i håret, men ingen er at nesten helle ballen blir en stor dread's.

Jeg kunne gjerne tenkt meg dreads, men jeg vill ha litt lette/ikke stein harde og ikke over helle håret. Jeg tør ikke og ta sjansen på og sitte igjen med 0 hår. Jeg bruker og børste de ut av og til nå. Hver 3-4mnd, venter jeg noe lengere blir det umulig og få de ut. Men håret mitt er blitt ****** slitt og tynt nå.

Mari for noen uker siden:

haar.jpg

Mari, your so cool!

aha! Høres kjempe bra ut! Har du noe linker?

Nå driver jeg og vurder på alvor og dra til en frisør/what ever og få noen som kan det til og fikse dread's til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvor har du hørt at håret dreader seg dersom du lar være å gre det? Det gjelder dessverre ikke så mange andre enn de med mørkt, krøllete hår, også kjente som "afrikanere" om du vil. :wub:

Når det gjelder oss mer europeiske folk, så har håret vårt en helt annen struktur, som gjør at det ikke dreader seg slik. Vi må fikse de "fake", dvs ordne hver dreads for seg.

Men - håpet er nært! Hvis du kammer ut håret ditt slik at det ikke er flokete, så kan jeg lage dreads på deg for en tusenlapp! Mye billigere enn å gjøre det hos en "dreadsfrisør"! :cry: (Og ja, jeg har gjort det før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...