Gå til innhold
Hundesonen.no

Prevensjonsmiddel uten hormoner


Mari

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Men mååå man ta tempen kl 6, eller er det bare et tidspunkt du har funnet ut at funker for deg?

Neida. :) Men du må ha hatt minst 3-4 timer med sammenhengende søvn før du temper. Det beste er selvsagt at det er så likt som mulig hver eneste dag. Lady-Comp'en gir deg et 6 timers vindu hver dag. Jeg f.eks, som vanligvis tar tempen klokka 6 hver dag, kan i realiteten ta den fra klokka 3 til klokka 9 sånn i tilfelle jeg våkner tidlig eller forsover meg. Eller en hvilken som helst annen grunn. :) Men tempen må man ta med en gang man våkner, før man gjør noe som helst annet.

Sånn for å gi dere et visuelt bilde slik at det er lettere å skjønne hvordan den kartlegger. Dette er min nåværende syklus:

3071027450_557af3554f_o.jpg

Det røde krysset er eggløsningsdag. Det er lett å se at etter eggløsning så er temperaturen konsekvent høyere enn før eggløsning. Lady-Compen trenger minst tre dager etter hverandre med en merkbar høyere temperatur før den gir grønt lys. "Freak-temps" blir altså silet ut. Når den er sikker på at du har hatt eggløsning så gir den frisignalet. Perioden du er fruktbar er noen dager før eggløsning og på eggløsningsdag, egget dør ganske fort etter det har forlatt eggstokken så du er ikke lenger fruktbar ganske kort tid etter eggløsningen. Mao er du fruktbar max fire dager pr syklus, men i realiteten er nok det tallet lavere for de fleste av oss. Jeg har hørt om folk som har blitt gravide ved å ha sex 5 dager før eggløsning, men det er vel et resultat av supersperm og en særs sulten livmor.

Jeg kommer til å få mensen om 4-5 dager. Kjekt å vite slik at det er lettere å planlegge.

Hmm, dette er et ganske merkelig innlegg på et hundeforum. Sorry om det ble veldig TMI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest finnes det tilfeller der noen har FÅTT eggløsning av å ha sex. Scary!

Nope. Det kan jeg ikke se for meg er mulig. Eggløsning er styrt av hormoner, og ingen penis i verden kan skremme foliklene til å sleppe egg! :)

Lille Myr ftw! :)

(Sorry gutter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jooohoo, jeg leste det på en sånn legeside!

...eller var det Klara-Klok? :ahappy:

Pøh! Post proof or retract! :D Det må være litt av en fruktbar monsterkuk som har klart dette nemlig. Vi er litt sånn på Josef-stadiet. :)

Får ikke mye soppinfeksjoner og sånt da, med et slikt myraktig miljø? :P

Neida. Her er pH-verdien aldeles prima og jeg har vært skånet for denslags heldigvis. (Enda rarere ting å poste på et hundeforum...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nesten da:

Eggløsning

Jeg lurer på hvor stor sjanse det er for å bli gravid etter sex uten prevensjon? Hvor stor sjanse er det hvis du har eggløsning på samme tid og hvor stor er sjansen for at det kan komme en 'ekstra' eggløsning under samleie?

Hei.

Sjansen for å bli gravid uten å bruke prevensjon er stor. Kroppen vår er innstilt på forplantning. Hvis du har samleie i tiden rundt eggløsning er sjansen større. Sædcellene kan også leve i opp til 9 dager i egglederne og ligge og vente på at egget ditt løsner. Det viser seg også at jenter som er seksuelt opphisset og veldig forelsket kan ha spontane eller «ekstra» eggløsninger utenom den faste. Derfor er det nødvendig å beskytte seg mot graviditet i form av prevensjon hvis du ikke ønsker å bli gravid.

Evelyn Simonnes, sykepleier

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/03/496871.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, det der er jo bare tøys! :ahappy: Det er umulig å bli gravid om man ikke har sex rundt eggløsningen.

Man kan riktignok slippe flere egg i en syklus, men det skjer så og si samtidig. Spontan eggløsning skjer bare ikke slik det virker som hun mener. Det er mulig at jenter som er forelsket kan ha kortere sykluser, dvs ha eggløsning tidligere enn vanlig, men noe spontant fordi man er kåt eller noe er bare tøys. Det er hormoner som styrer folliklene som igjen slipper egg, sånt skjer ikke på en-to-tre, det er en grunn til at vi ikke har mensen oftere enn en gang i måneden liksom.

Ingen spermier kan leve i ni dager i egglederne med mindre man puler Supermann som har tilhørende Supersperm. Vi damer har et veldig spermiefientlig miljø der oppe i dundas bortimot hele syklusen nemlig, og det er bare noen få dager i måneden vi ikke gjør det særdeles vanskelig for spermier å leve der oppe. Sperm kan leve i opptil 5 dager under helt optimale forhold, noe de aller aller færreste har.

Selvsagt er noen mer fruktbare enn andre, men å kartlegge eggløsning er ikke noe magisk eller vanskelig. Det er identifiserte fysiologiske reaksjoner som er avhengig av spesifikke hormoner. Kroppen vår driver ikke med rare krumspring for å lure oss til å bli gravide liksom. Vi er helt avhengige av timing.

Evelyn Simonnes kan ikke ha studert fertilitet særlig nøye. Evt driver hun bare med skremselspropaganda sånn at fjortisene ikke skal ha ubeskyttet sex. Hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man har feber i noen dager?

Ellers vet jeg om flere som med hell har orden på syklusen sin med å ta temperatur med vanlig temperaturmåler og ved måle sekret. I usikre perioder bruker de kondom. Dette har fungert fint, og de har kontroll på "formeringen". MEN som flere av dem sier, så vil det ikke være krise om de ble gravide heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man har feber i noen dager?

Om du er sjuk så skipper du bare å ta tempen i de dagene. :ahappy:

Ellers vet jeg om flere som med hell har orden på syklusen sin med å ta temperatur med vanlig temperaturmåler og ved måle sekret. I usikre perioder bruker de kondom. Dette har fungert fint, og de har kontroll på "formeringen". MEN som flere av dem sier, så vil det ikke være krise om de ble gravide heller.

Som sagt så er det ganske så effektivt. Enten det er krise om man blir gravid eller ei.

Vanlig termometer er derimot ikke nok. Man trenger et basal termometer som måler ned til hundredels grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kosta den deg egentlig?

Det har seg nemlig sånn at jeg måtte fjerne spiralen pga en infeksjon, så nå har jeg gått et par måneder uten noe annet enn gummibruk, og det er verken billig eller gøy i lengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kosta den deg egentlig?

Det står en plass før her i tråden også. Den er ikke billig dessverre, det er et stort minus. Jeg betalte 2700 for den, og dollarkursen er nok verre nå. På en annen side er det en engangsutgift og den varer visstnok for evig.

Et annet alternativ er å gå for Pearly som er mye billigere. Den bruker samme programvare som LC, men den har litt færre funskjoner. I tillegg kan du ikke lade den opp selv, og må sende den inn for batteriskifte ca annen hvert år.

Den er dessuten mindre enn en LC, noe som jo gjør den litt mer praktisk. LC'en er ikke spesielt stor altså. Den er ca som en sånn CD-walkman.

Det er mulig å få tak i en brukt LC også, og bare bestille et nytt termometer til den. Sjekk finn.no, men de blir revet bort fra hylla så sjekk ofte.

Jeg kjøpte min fra Raxmedical, den norske importøren finner du her. Raxmedical solgte også brukte LC'en hvor de har skiftet termometer og alt er sjekket a-ok med maskinen, du kan sende en mail og høre.

Gummi er turnoff så det holder. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som noen jeg ville fulgt rådene til, for å være helt ærlig :ahappy:

Jo, men hvorfor ikke? Det er jo en veldig sikker måte å følge med på kroppen slik. Som Mari skriver så har vi jo en fysiologi som er utrolig bra ordnet. Vi kan bare bli gravide noen dager i måneden og når man da har kontroll på de dagene, så er det ganske greit. En fin "bieffekt" av dette er at man blir veldig godt kjent med kroppen sin og kan oppdage det tidlig hvis det er noe som ikke stemmer eller noe som er galt.

Og ja, jeg dobbeltsjekket angående termometer, og de sa det er et godt digitalt et de bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvorfor ikke? Det er jo en veldig sikker måte å følge med på kroppen slik. Som Mari skriver så har vi jo en fysiologi som er utrolig bra ordnet. Vi kan bare bli gravide noen dager i måneden og når man da har kontroll på de dagene, så er det ganske greit. En fin "bieffekt" av dette er at man blir veldig godt kjent med kroppen sin og kan oppdage det tidlig hvis det er noe som ikke stemmer eller noe som er galt.

Ja, det er litt sånn det er. Det er befriende at jeg selv har kontroll, og det er deilig å ikke proppe kroppen full av hormoner hver enda dag når det egentlig er helt unødvendig. Det er endel bivirkninger på hormonell prevensjon, noe legen ikke er flinke nok til å informere om ei heller tar på alvor. Blodpropp er en veldig sjelden bivirkning men det er den som blir hauset opp. Depresjon og angst er andre, noe som er langt mer utbredt men som det informeres fryktelig dårlig om. Også har du klassikere som null sexlyst (hvor ironisk er nå ikke det), irritabilitet, humørsvingninger, migrene and so on.

Jeg har gjort endel research på denne prevensjonsmetoden siden jeg liker å vite hva jeg driver med, og det er helt vanvittig hvor mange kvinner som har stygge bivirkninger av hormonell prevensjon uten en gang å vite det selv. Skummelt.

Sambo ler litt av meg noen ganger siden jeg og kaller meg f*ttenerd. :rolleyes2:

Men her er en grei link iallefall. For andre som er interesserte. http://www.geocities.com/nullphonic/hbc/

Og ja, jeg dobbeltsjekket angående termometer, og de sa det er et godt digitalt et de bruker :)

I følge guruene som jeg har lært mye av så er ikke det bra nok. Men om det funker for dem så er jo det bare flott! Mye mulig er de termometerne som selge i Norge av en slik kvalitet at de er nøyaktige nok. ;)

Og selv om det ikke er krise at man blir gravid for noen av brukerne, så betyr det ikke at det er noe galt med metoden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...