Gå til innhold
Hundesonen.no

Prevensjonsmiddel uten hormoner


Mari

Recommended Posts

Heis, folkens!

Hormonene i pillen gjør at jeg ikke får virkning av et annet medikament jeg går på, så det ser ut som jeg må slutte.

Jeg kan velge kobberspiral, som har de uheldige bivirkningene for beg som ikke har født, både forlenget og kraftige menstruasjoner. Kondomer, som er helt uaktuelt. Eller Ladycomp, som er en apparatusdings som forteller deg om de fruktbare dagene. De andre er det fritt fram. Det er omtrent like sikkert som pillen har jeg kommet fram til.

Problemet er at den er dyyyr, nesten 5 lapper. Og før jeg tar opp forbrukslån (...) er det greit å høre om noen har erfaringer.

Evt om noen vet av andre prevensjonsmidler jeg kan bruke som ikke er p-pille, p-ring, p-sprøyte, hormonspiral etc etc?

Minipillen tør jeg ikke på grunn av kombinasjonen med dens krav om pinlig nøyaktighet og Mari surrehue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Heis, folkens!

Evt om noen vet av andre prevensjonsmidler jeg kan bruke som ikke er p-pille, p-ring, p-sprøyte, hormonspiral etc etc?

Minipillen tør jeg ikke på grunn av kombinasjonen med dens krav om pinlig nøyaktighet og Mari surrehue.

Hei.

P-stav er jo bare helt genialt om du ikke har planer om barn på en god stund.

Denne påvirker heller ikke andre medikamenter, siden den sitter under huden på undersiden av overarmen :-)

Den kan sitte i 3 år før den må byttes ut. Om du ønsker barn før om 3 år, så er det bare å ta den ut (hos legen)

Sender ved en link der du kan lese mer; http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=9774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmhm. Kinkig sak. Sølibat? Er det eneste sikre middelet det. Kjedelig; Jepp det er det å!

Men hvis du kan bruke minipille, hvorfor kan du ikke bruke P-sprøyte? Det er vel det samme hormonet i de tingene etter hva jeg har forstått. da trenger du bare å passe på en dag hver tredje måned. Det klarte til og med jeg.

Spiral er no dritt! Da heller gøy med gummi. (Veldig subjektiv uttalelse basert på erfaring)

Ellers må du nok punge ut for compen. Hvis ikke forskningen plutselig har kommet med pillen for menn da. Wish wish!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt ekstremt mye bra om Lady Comp! Husk at selv om den er dyr i kjøp, så skal den vare en 20 år, altså like lenge som du vil trenge det, sånn omtrent:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg riktignok fått barn, men satte inn kobberspiral for noen mnd siden. så for meg et ******* av bivirkninger, pga denne. men det er overraskende positivt. mindre menstrasjon, og kortere... jeg kan heller ikke bruke noe med hormoner i :rolleyes: men som sagt, så har jeg jo et barn, og det kan jo hende det er annerledes når man ikke har det :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den LadyComp-greia høres da ut til å være en skikkelig turnoff-greie? Ha i tankene nå at jeg har vært steril i noen år, så jeg har sluppet å bekymre meg for bagateller som prevensjon, og derfor ikke vet hvordan dingsen funker - det er nemlig det jeg lurer på, hvordan funker den?

Altså, den måler om du er fruktbar eller ikke.. Men når sjekker du det da, liksom? Om morran, sånn i tilfelle du skal ha deg iløpet av dagen? Under vorspiel? Ikke engang jeg planlegger sånt i sånn grad, liksom (ihvertfall ikke nå som lekekompisen er tilbake i moderlandet *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-stav er jo bare helt genialt om du ikke har planer om barn på en god stund.

Se der, hva er det ikke man går glipp av i p-pille ørska. :P

Så denne pinnen er ikke et preparat slik p-pillen er? Dette må definitivt sjekkes ut. :P Er det slik som med p-sprøyten at man kan få problemer med å bli gravid en god stund etter man ha pilla ut dingsen?

Mmhm. Kinkig sak. Sølibat? Er det eneste sikre middelet det. Kjedelig; Jepp det er det å!

Ikke et alternativ om jeg skal ha et ord med i saken. :P

Men hvis du kan bruke minipille, hvorfor kan du ikke bruke P-sprøyte? Det er vel det samme hormonet i de tingene etter hva jeg har forstått. da trenger du bare å passe på en dag hver tredje måned. Det klarte til og med jeg.

P-sprøyte vil ikke legen skrive ut, uansett er det samme slags preparat som p-piller, og vil ha lik innvirkning på det medikamentet jeg bruker. Legen sa at han aldri skriver ut p-sprøyter til de som ikke er helt sikre på at de er ferdig med unger og denslags. Det er mange som får problemer med å få barn i lang tid etter de har sluttet på sprøyten.

Jeg har hørt ekstremt mye bra om Lady Comp! Husk at selv om den er dyr i kjøp, så skal den vare en 20 år, altså like lenge som du vil trenge det, sånn omtrent:p

Jepp! Og jeg liker den der greia med at jeg slipper å stappe kroppen full av hormoner og dritt, eller å sette inn fremmedlegemer. Naturlig er fint synes Mari. Men dyyyrt, og jeg er blaaaakkk! Har sendt noen forespørsler om et par brukte, men må til og med prute på prisen der, så får man se hva som skjer.

nå har jeg riktignok fått barn, men satte inn kobberspiral for noen mnd siden. så for meg et ******* av bivirkninger, pga denne. men det er overraskende positivt. mindre menstrasjon, og kortere... jeg kan heller ikke bruke noe med hormoner i :rolleyes: men som sagt, så har jeg jo et barn, og det kan jo hende det er annerledes når man ikke har det :P:P

Det er vissnok stor forskjell på bivirkninger om man har født eller ei ja. :P

Men den LadyComp-greia høres da ut til å være en skikkelig turnoff-greie? Ha i tankene nå at jeg har vært steril i noen år, så jeg har sluppet å bekymre meg for bagateller som prevensjon, og derfor ikke vet hvordan dingsen funker - det er nemlig det jeg lurer på, hvordan funker den?

Altså, den måler om du er fruktbar eller ikke.. Men når sjekker du det da, liksom? Om morran, sånn i tilfelle du skal ha deg iløpet av dagen? Under vorspiel? Ikke engang jeg planlegger sånt i sånn grad, liksom (ihvertfall ikke nå som lekekompisen er tilbake i moderlandet *flir*)

Den tar temperaturen din hver dag, og kartlegger syklusen din. Slik identifiserer den hvilke dager du har eggløsning, og dermed hvilke dager kroppen er klar for ruging. Den er omtrent like sikker som p-pillen. Jeg må ha noe jeg stoler på serru. Hadde jeg formert meg hadde det sikkert veltet ut en dysfunksjonell grapefrukt eller noe, og det vil jeg liksom ikke være skyld i.

Tempen tar du hver dag uansett pulingsplaner, sikkert greit å legge det inn i morgenrutinen ja. :P

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar temperaturen din hver dag, og kartlegger syklusen din. Slik identifiserer den hvilke dager du har eggløsning, og dermed hvilke dager kroppen er klar for ruging. Den er omtrent like sikker som p-pillen. Jeg må ha noe jeg stoler på serru. Hadde jeg formert meg hadde det sikkert veltet ut en dysfunksjonell grapefrukt eller noe, og det vil jeg liksom ikke være skyld i.

Tempen tar du hver dag uansett pulingsplaner, sikkert greit å legge det inn i morgenrutinen ja. :P

Jeg har tenkt litt på denne her jeg også, siden jeg har det med å gå opp SYKT i vekt mens jeg går på piller (noe man ser godt nå, etter at jeg byttet type her for et år siden :P ), men uansett...

Hva om man da våkner av en kåt fyr på morran, og bare hopper rett på, så tar man tempen etterpå og ender opp med FA1!!. Bør man ha angrepiller i tilegg? :rolleyes:

Eller skal man da si til typen at "hey hey hey, ro ned kølla litt, jeg skal bare ta tempen først" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veninde der ikke havde født, hun brugte spiral i 5 å uden at have nogle bivirkninger af det, hun var veldig glad for det.

Men ellers er der jo også pesar, min veninde der er 10 år ældre end mig har aldrig brugt andet end pesar og sæd dræbende krem, og det ha fungeret fint for hende indtil hun selv ønskede barn, men hun ha ellers brugt det i 15 år inden og efter hun fik barn, og bruger det også nu 10 år efter, uden at have en eneste smutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på denne her jeg også, siden jeg har det med å gå opp SYKT i vekt mens jeg går på piller (noe man ser godt nå, etter at jeg byttet type her for et år siden :P ), men uansett...

Hva om man da våkner av en kåt fyr på morran, og bare hopper rett på, så tar man tempen etterpå og ender opp med FA1!. Bør man ha angrepiller i tilegg? :rolleyes:

Eller skal man da si til typen at "hey hey hey, ro ned kølla litt, jeg skal bare ta tempen først" ??

Vel- jeg er iallefall sånn at å gå på do er det absolutt første jeg gjør hver morgen, ALT annet må vente til etter det *ler*. Så da er det liksom ikke noe stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på denne her jeg også, siden jeg har det med å gå opp SYKT i vekt mens jeg går på piller (noe man ser godt nå, etter at jeg byttet type her for et år siden :P ), men uansett...

Hva om man da våkner av en kåt fyr på morran, og bare hopper rett på, så tar man tempen etterpå og ender opp med FA1!. Bør man ha angrepiller i tilegg? :rolleyes:

Du kan se tilbake på menstruasjonssyklusen din 6 måneder tilbake, og jeg regner med at du har et mønster i rørene du også. Så litt forutsigbarhet er det jo.

Eller skal man da si til typen at "hey hey hey, ro ned kølla litt, jeg skal bare ta tempen først" ??

Om du er i en periode hvor det kan tenkes at du får rødt lys så blir det vel noe sånt ja.

"Øy kjekken! Zipp opp smekken!

Hallo i luken! Kul ned k*ken!

Slapp av lissm! Du er for ivrig med tissen!

Sett på makan! Få bort stakan!

Kjære typen! Nå må du knip'igjen

Selvkontroll, hvor er du blitt'a? Nå har jeg sagt det er stengt i *****!"

Noen harry'ere der ute? Jeg er trøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veninde der ikke havde født, hun brugte spiral i 5 å uden at have nogle bivirkninger af det, hun var veldig glad for det.

Men ellers er der jo også pesar, min veninde der er 10 år ældre end mig har aldrig brugt andet end pesar og sæd dræbende krem, og det ha fungeret fint for hende indtil hun selv ønskede barn, men hun ha ellers brugt det i 15 år inden og efter hun fik barn, og bruger det også nu 10 år efter, uden at have en eneste smutter.

Helt ærlig? Jeg vet ikke om det finnes mye som er mindre sexy enn "pessar og sæddrepende krem"...

"Vent'a påsan, jeg skal bare stappe inn et skjold og smøre meg inn med masse drit som dreper soldatene dine. Back in a jiffy!" Nei, det skjer bare ikke.

Nå vet jeg ikke helt hva smutter er heller, men jeg har på følelsen av at det ikke er like gledesfylt og dirty som det høres ut som. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva smutter er heller, men jeg har på følelsen av at det ikke er like gledesfylt og dirty som det høres ut som. :P

En smutter er "uheld", så hun havde ikke nogen uheld med sit pesar eller sæddræbende krem, så ingen uønskede graviditeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se tilbake på menstruasjonssyklusen din 6 måneder tilbake, og jeg regner med at du har et mønster i rørene du også. Så litt forutsigbarhet er det jo.

Om du er i en periode hvor det kan tenkes at du får rødt lys så blir det vel noe sånt ja.

"Øy kjekken! Zipp opp smekken!

Hallo i luken! Kul ned k*ken!

Slapp av lissm! Du er for ivrig med tissen!

Sett på makan! Få bort stakan!

Kjære typen! Nå må du knip'igjen

Selvkontroll, hvor er du blitt'a? Nå har jeg sagt det er stengt i *****!"

Noen harry'ere der ute? Jeg er trøtt...

:P:P Men "mønster i rørene"? Å neida du.. Her bestemmer pillene nøyaktig alt for meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar temperaturen din hver dag, og kartlegger syklusen din. Slik identifiserer den hvilke dager du har eggløsning, og dermed hvilke dager kroppen er klar for ruging. Den er omtrent like sikker som p-pillen. Jeg må ha noe jeg stoler på serru. Hadde jeg formert meg hadde det sikkert veltet ut en dysfunksjonell grapefrukt eller noe, og det vil jeg liksom ikke være skyld i.

Tempen tar du hver dag uansett pulingsplaner, sikkert greit å legge det inn i morgenrutinen ja. :P

Okay, men jeg ser for meg litt sånn som Marit skriver om jeg:

Jeg har tenkt litt på denne her jeg også, siden jeg har det med å gå opp SYKT i vekt mens jeg går på piller (noe man ser godt nå, etter at jeg byttet type her for et år siden :P ), men uansett...

Hva om man da våkner av en kåt fyr på morran, og bare hopper rett på, så tar man tempen etterpå og ender opp med FA1!. Bør man ha angrepiller i tilegg? :rolleyes:

Eller skal man da si til typen at "hey hey hey, ro ned kølla litt, jeg skal bare ta tempen først" ??

Og må vel innrømme at hele greia virker som en turnoff for min del. Har jeg lyst, har jeg lyst, og da vil jeg da, ikke om 5 min. fordi jeg skal ta tempen først, putte inn pessar eller whatever.. hehe

Om du er sikker på at du ikke skal reprodusere, kan du jo søke om sterilisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub:

Hvis det eneste den comp-dingsen gjør er å ta tempen så kan du vel gjøre det med et vanlig termometer vel?

Og sterilisering er kanskje en god ide, men prisene har skutt i været på det og, en venninne av meg betalte nettopp 8000 for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det eneste den comp-dingsen gjør er å ta tempen så kan du vel gjøre det med et vanlig termometer vel?

Jo, det kunne jeg. Det er flere som gjør det faktisk. Men jeg kan ikke noe om det, og jeg hadde ikke stolt på mine matematiske evner for å kartlegge syklus og hva det enn måtte være. Jeg kan være relativt luftig mellom øra serru... :wub:

Og sterilisering er kanskje en god ide, men prisene har skutt i været på det og, en venninne av meg betalte nettopp 8000 for det...

Går det så langt så får vi heller snakke om å snippe sambo. Det er jo et mindre inngrep tross alt. Men helst vil jeg kunne hatt et sunt sexliv uten å ty til kirurgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av mine venninder har blitt gravide mens de gikk på lady comp :rolleyes:;) og de var meget nøye , og fulgte bruksannvisningen .........

:wub: Den har jo en sikkerhetsgrad på 99,3%! Du må kjenne alle i Norge som har blitt gravid på den ever!

Når jeg tenker meg om så vet jeg av flere som har blitt preggers på pille også, så shit happends I guess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan ikke bruke noenting med hormoner i? ikke de som er lavhormonelle heller?? Jeg bruker P-ring og de skal visstnok virke mye mere lokalt på livmor og eggstokker fordi de konstant gir ut små doser med hormoner.. Veldig kjekt er det også. .Setter den inn selv, og der sitter den i tre uker, og så er det bare å ta den ut å vente på mensen før man setter den inn en uke etterpå :wub: Men tåler man ikke hormoner i det hele tatt, så er det vel ingen løning det heller kanskje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Den har jo en sikkerhetsgrad på 99,3%! Du må kjenne alle i Norge som har blitt gravid på den ever!

Når jeg tenker meg om så vet jeg av flere som har blitt preggers på pille også, så shit happends I guess...

den er veldig omdiskutert. helsesøster sa til meg at det kom maaaaange til dem som har blitt gravid på l.comp. :wub: man vet jo ikke hvor lenge cedcellene lever, og hvor lang eggløsning man har , dermed k a n det gå galt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med p-ring får jeg samme problemet ja. :wub:

Skal høre med legen om den p-staven. Men jeg liker tanken bak ladycomp'en, slipper å stappe masse unaturlige ting i kroppen liksom. Mer enn nødvendig iallefall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kunne jeg. Det er flere som gjør det faktisk. Men jeg kan ikke noe om det, og jeg hadde ikke stolt på mine matematiske evner for å kartlegge syklus og hva det enn måtte være. Jeg kan være relativt luftig mellom øra serru... :wub:

*ler* Det er da bare å skrive inn i en kalender det da, og se når tempen synker, for det er vel det som er greia?

Går det så langt så får vi heller snakke om å snippe sambo. Det er jo et mindre inngrep tross alt. Men helst vil jeg kunne hatt et sunt sexliv uten å ty til kirurgi.

Neida, hun venninnen min som gjorde det inngrepet bare for noen uker siden, har to (eller var det ett?) snitt i bikinilinjen og så gikk de gjennom navlen hennes. De satte noen "plugge" i hver av egglederene hennes, som visstnok gror seg fast der i løpet av en kort periode (mener det var to uker, men husker ikke helt)

Denne metoden er irreversibel..

Hun var ganske blå på magen, under navlen (som forøverig har det kuleste navnet på latin: Umbillicus ;) ) og hadde så og si ikke smerter.. Litt blir det jo når man blir skåret i men ikke noe mer enn det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er veldig omdiskutert. helsesøster sa til meg at det kom maaaaange til dem som har blitt gravid på l.comp. :wub:

Vel en australsk undersøkelse viser at mer enn seks av ti kvinner som blir uønsket gravide, går enten på p-pillen eller bruker kondom. You're damned if you do and you're damned if you don't I guess.

man vet jo ikke hvor lenge cedcellene lever, og hvor lang eggløsning man har , dermed k a n det gå galt ;)

Man vet da hvor lenge sædceller lever i skjeden vel? De klarer å røre seg og befrukte egg i 96 timer der inne i følge mine kilder. Og hele det eggløsniningsstyret er jo nettopp det Ladycomp'en kartlegger? ;)

Men er det noen kilder som viser til at det hele konseptet bare er tull, så vil jeg jo gjerne vite det!

De oppfyller iallefall alle slags krav for forskning som gjør at de kan si at produktet er 99,3% sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...