Gå til innhold
Hundesonen.no

Prevensjonsmiddel uten hormoner


Mari

Recommended Posts

Det er vanlig med kikhullsoperasjon gjennom navlen når man steriliserer i dag ja, det gjorde jeg for... Hmm.. Flaut å ikke huske hvor mange år siden jeg ble sterilisert, kanskje? Mener det var i 2002 jeg (jeg betalte ikke noe for det, ihvertfall.. Så lenge siden er det.. hehe) Var ikke vondt, det er inn om morran og ut på ettermiddagen igjen, ikke en big deal i det hele tatt syns jeg (men jeg syns ikke det var en veldig big deal når jeg ble kastrert her i vinter heller *flir*).

Eksen snippa når vi var sammen.. Han har unsnippa igjen nå, sier sladderen (jeg kjenner noen som kjenner noen som kjenner hans snart nye kone, liksom.. Ja, også sladrer barna våre da.. hehe). Jeg sa det den gangen han ville snippe seg fordi at jeg ikke ville ha flere barn, at han skulle la være, men han trodde på sånn "for resten av vårt liv"-greie, stakkar, så han mente at om jeg ikke skulle ha barn igjen, så skulle sikkert ikke han ha det heller.. Så feil kan man altså ta..

Og det er ikke meningen å oute han (eller hans snart nye kone), jeg veit bare at hadde jeg visst det da som jeg veit nå, så hadde jeg trampa i gulvet og skreket til jeg fikk vilja mi, så det var meg som ble sterilisert den gangen han snippa. Jeg var 110 % sikker på at jeg ikke skulle bli gravid igjen, men siden legen og eksen mente at det var bedre at han gjorde det fordi det var en mindre operasjon, så ble vi "enige" om at det skulle bli sånn.. Enige i gåseøyne fordi jeg ga meg for "overmakta". Jeg håper at det ikke har ødelagt deres sjanser for å få barn, det ville føles skrekkelig leit (bare for å være litt egoist oppe i det hele), i og med at det var min kropp som ikke burde gå gravid i utgangspunktet. Kanskje noe å tenke på før man begynner å snakke om snipping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Det er vanlig med kikhullsoperasjon gjennom navlen når man steriliserer i dag ja, det gjorde jeg for... Hmm.. Flaut å ikke huske hvor mange år siden jeg ble sterilisert, kanskje? Mener det var i 2002 jeg (jeg betalte ikke noe for det, ihvertfall.. Så lenge siden er det.. hehe) Var ikke vondt, det er inn om morran og ut på ettermiddagen igjen, ikke en big deal i det hele tatt syns jeg (men jeg syns ikke det var en veldig big deal når jeg ble kastrert her i vinter heller *flir*).

Det er jo store forskjeller på sånt, om man gjør det av eget ønske eller om det er en medisinsk grunn for det :wub: Og såvidt jeg skjønner så var det en medisinsk grunn for deg, og jeg vet at det ikke var det for venninnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe å tenke på før man begynner å snakke om snipping?

Definitivt, og det er et veldig godt poeng. :wub:

Men snipping eller knyting eller kirurgi av noe slag er siste instans uansett, og er per dags dato ikke noe vi vurderer. Det føles for dramatisk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo store forskjeller på sånt, om man gjør det av eget ønske eller om det er en medisinsk grunn for det :wub: Og såvidt jeg skjønner så var det en medisinsk grunn for deg, og jeg vet at det ikke var det for venninnen min.

Det var forholdsvis gratis uansett grunn i gode gamle dager ;) Men jo, jeg tåler ikke hormoner hverken når de tilføres via p-piller eller når jeg lager de selv som drektig, så det var en medisinsk grunn.

Definitivt, og det er et veldig godt poeng. ;)

Men snipping eller knyting eller kirurgi av noe slag er siste instans uansett, og er per dags dato ikke noe vi vurderer. Det føles for dramatisk til det.

Bare for å ha sagt det og da, sterilisering er reversibelt, men de steriliserer sjeldent om man har det som utgangspunkt - at man kommer til å angre senere, liksom. Eller, man kan bli gravid, men det er mulig man må ha en sånn "uttafor livmoren"-opplevelse, jeg husker ikke helt, og poenget var at det var mulig å bli gravid selv om man er sterilisert. Men det er uansett ikke en avgjørelse man skal ta uten å ha tenkt vel gjennom det, og det burde være siste instans.

Jeg har forøvrig prøvd ikke mindre enn 2 forskjellige spiraler, ingen av de funket for meg. P-piller ga meg humørsvigninger som er veldig morsomt å tenke på nå i dag, men ikke fullt så morsomt den gangen det sto på (minst to kjærster har stått med pille-eksen i hånda og truet med å tømme de i do *flir*), mini-pille funker når man husker å ta de (du kan jo legge det inn som fast alarm på mobilen din? Jeg har det på gifta jeg tar en gang i uka, jeg virrer omtrent som deg.. Evt. huskelapp.. Tenk så artig når det sier "Pling" og folk lurer på hva du må huske på? hehe). En venninne har p-stav i armen (er det ikke staven de putter i armen da?), men det er og hormontilførsel da, som det vil funke for deg er vel heller uvisst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sånn "uttafor livmoren"-opplevelse

Fantastisk! :wub: Takk!

Jeg har forøvrig prøvd ikke mindre enn 2 forskjellige spiraler, ingen av de funket for meg. P-piller ga meg humørsvigninger som er veldig morsomt å tenke på nå i dag, men ikke fullt så morsomt den gangen det sto på (minst to kjærster har stått med pille-eksen i hånda og truet med å tømme de i do *flir*), mini-pille funker når man husker å ta de (du kan jo legge det inn som fast alarm på mobilen din? Jeg har det på gifta jeg tar en gang i uka, jeg virrer omtrent som deg.. Evt. huskelapp.. Tenk så artig når det sier "Pling" og folk lurer på hva du må huske på? hehe). En venninne har p-stav i armen (er det ikke staven de putter i armen da?), men det er og hormontilførsel da, som det vil funke for deg er vel heller uvisst?

Tør ikke med mitt lille surrehue å satse på minipillen, legen var helt enig. ;) P-stav skal utforskes, også mer om Ladycomp'en.

Takk for tips! Tråden ble jammen nyttig den! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var både nyttig og ikke minst veldig underholdende! :wub:

Jeg spyr, griner, kjefter, griner mer og nekter å ha sex når jeg går på alle mulig p-piller (prøvd et vell) så det der har jeg gitt opp. Har også vurdert LadyComp, men ikke hatt råd til nå iallefall (bli'kke rik av å være lærer akkurat!). Ellers har jeg også vurdert p-stav, men litt redd for at om jeg ikke tåler hormonene i piller så tåler jeg de vel ikke i armen heller....? Erfaringer den veien?

Og hvorfor i svarte er dette alltid damenes oppgave? NÅR kommer p-pille for menn som de har lovd oss i mange år????? La dem grine og spy og sutre og ikke ha lyst på sex (yeeeah right!) og få ømme bryster og vektøkning! Japp! Jeg kan alltids barbere meg litt isteden... Dvs det GJØR jeg jo da! Barberer jo MYE større del av kroppen jeg enn menn flest... høh... Kjenner jeg bør gå og ha på meg de røde sokkene mine her nå........ :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rare forskjellen på hormonspiral og p-stav, om jeg forstår artiklene på Lommelegen (høhø, jeg skreiv lommeelgen først.. Den skulle jeg likt å se, tror jeg?) rett. Forskjellen er vel mest hvor man setter det hen.. Men i følge gynekologen der (lurer på om det er den samme som anbefalte abort sånn uten å ha undersøkt pasienten, forøvrig.. Det var jo litt avisskriverier om det), er det visst en gammel myte at man ikke kan sette inn kobberspiral før man har født og?

Carma, P-piller funker kanskje bedre enn ønsket for deg? Det er vanskelig å bli gravid om man nekter å ha sex, liksom.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av mine venninder har blitt gravide mens de gikk på lady comp :rolleyes::wub: og de var meget nøye , og fulgte bruksannvisningen .........

Okei, da er det ikke noe for meg... <_< *ugh*

Og hvorfor i svarte er dette alltid damenes oppgave? NÅR kommer p-pille for menn som de har lovd oss i mange år????? La dem grine og spy og sutre og ikke ha lyst på sex (yeeeah right!) og få ømme bryster og vektøkning! Japp! Jeg kan alltids barbere meg litt isteden... Dvs det GJØR jeg jo da! Barberer jo MYE større del av kroppen jeg enn menn flest... høh... Kjenner jeg bør gå og ha på meg de røde sokkene mine her nå........ :rolleyes:

For HADDE du stolt på at gubben gjorde jobben sin??? Og at HAN husket å ta pillene osv?

*mumle noe om at det vel strengt tatt er nok av de kvinnfolka som så fint påstår de går på pillen og vips, 2 år etterpå har de to unger og vedkommende står fortsatt på sitt* yeah right

.

(høhø, jeg skreiv lommeelgen først.. Den skulle jeg likt å se, tror jeg?)

*glis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet mitt ble gravid her for noen måneder siden, og hun gikk et slags apparat som hun målte tempraturen sin med og fikk rødt eller grønt lys. (kanskje denne lady comp ?) Og det værste av alt var at hun prøvde å selge dette til meg, for noen tusen kroner! :wub: Ja, du er en fin reklame for produktet du, sa jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet mitt ble gravid her for noen måneder siden, og hun gikk et slags apparat som hun målte tempraturen sin med og fikk rødt eller grønt lys. (kanskje denne lady comp ?) Og det værste av alt var at hun prøvde å selge dette til meg, for noen tusen kroner! :wub: Ja, du er en fin reklame for produktet du, sa jeg! ;)

Det er mange som benytter ladycompen til nettopp å forsøke å bli gravide, slik at de kan humpe som kaniner på de fruktbare dagene. Det var derfor greia ble utviklet fra børjan av. ;)

Men jeg har på følelsen av at søskenbarnet ditt ikke ønsket å bli gravid? Hmm... Dette ser ut til å bli en dårligere og dårligere idé... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke helt ønskelig riktig enda. Men så er det jo mange som sier det blir gravide med ditt og datt uansett, men jeg syns bare det å måle tempraturen eller hva som enn gjøres føles litt usikkert på en måte :wub: Er ikke noe jeg ville ha stolt på. Men så er jo jeg ganske redd for å bli gravid da. Jeg håper du finner noe som passer deg. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje prøvd p stav.. Eller ihvertfall rådført meg med legen om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: ;) Ja, det har du helt rett i! Av en eller annen grunn tente merkelig nok hverken jeg eller min daværende samboer på at jeg grein i flere uker, spydde hver kveld eller kjeftet og var sint... Mulig det var noe galt med oss? At jeg ikke hadde sexlyst var det vel bare jeg som ikke tente på.... eh... dvs... vært litt sært om han TENTE på at jeg ikke hadde lyst på sex da! :wub:

Psycho: Hehe, man kan jo passe på å stirre intenst på de hver kveld så man vet at de har tatt pillen sin da! ;)

Og apropos lommeelg... Hmmm... søtt da? Minnet meg om den reklamen med den lille gutten som har masse små små dyr gående på rommet sitt, lager "bondegård" med elefanter og zebraer og sånt... Sett den? Mulig animal planet-reklame??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var både nyttig og ikke minst veldig underholdende! :wub:

Jeg spyr, griner, kjefter, griner mer og nekter å ha sex når jeg går på alle mulig p-piller (prøvd et vell) så det der har jeg gitt opp. Har også vurdert LadyComp, men ikke hatt råd til nå iallefall (bli'kke rik av å være lærer akkurat!). Ellers har jeg også vurdert p-stav, men litt redd for at om jeg ikke tåler hormonene i piller så tåler jeg de vel ikke i armen heller....? Erfaringer den veien?

Jeg tåler heller ikke p-piller, jeg gikk på fire forskjellige for et par år siden, og har vel aldri gått så fort opp i vekt, vært mer humørsyk, grinete, hatt mer kviser o.l. enn da jeg gikk på p-piller. I tillegg så burde jeg ta p-piller i følge legene, siden jeg har noe greier i fht hormoner og blødninger (lang og knotete historie), så jeg har nå omsider fått satt inn en hormonspiral, og håper at legene har rett i at den ikke vil gi de samme bivirkningene som pillene, i og med at spiralen virker mer lokalt...

Og hvorfor i svarte er dette alltid damenes oppgave? NÅR kommer p-pille for menn som de har lovd oss i mange år????? La dem grine og spy og sutre og ikke ha lyst på sex (yeeeah right!) og få ømme bryster og vektøkning! Japp! Jeg kan alltids barbere meg litt isteden... Dvs det GJØR jeg jo da! Barberer jo MYE større del av kroppen jeg enn menn flest... høh... Kjenner jeg bør gå og ha på meg de røde sokkene mine her nå........ :rolleyes:

;)

Det er vel ikke rare forskjellen på hormonspiral og p-stav, om jeg forstår artiklene på Lommelegen (høhø, jeg skreiv lommeelgen først.. Den skulle jeg likt å se, tror jeg?) rett. Forskjellen er vel mest hvor man setter det hen.. Men i følge gynekologen der (lurer på om det er den samme som anbefalte abort sånn uten å ha undersøkt pasienten, forøvrig.. Det var jo litt avisskriverier om det), er det visst en gammel myte at man ikke kan sette inn kobberspiral før man har født og?

Nå vet jeg ikke om det er stor forskjell på kobberspiral og hormonspiral, men det var ikke noe problem i følge legen å sette inn en spiral på en som ikke har født (de gjorde det tross alt på barnløse meg). Det jeg har hørt, og som er min erfaring, er at det gjør dødsvondt å sette den inn. Nå skal det også sies at jeg hadde vondt av en annen verden fra før da legen skulle sette den inn, så det spilte nok litt inn, men jeg syntes i hvertfall det gjorde ekstremt vondt - noe som legen sa var vanlig for kvinner som ikke har født...

Carma, P-piller funker kanskje bedre enn ønsket for deg? Det er vanskelig å bli gravid om man nekter å ha sex, liksom.. hehe

*ler* Jeg hadde den diskusjonen med ei venninne i stad, og vi kom til akkurat den samme konklusjonen... Det er vanskelig å bli gravid om man har sexlysten til en gjennomsnittlig knapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og apropos lommeelg... Hmmm... søtt da? Minnet meg om den reklamen med den lille gutten som har masse små små dyr gående på rommet sitt, lager "bondegård" med elefanter og zebraer og sånt... Sett den? Mulig animal planet-reklame??

Nå trodde jeg først du snakket om den IKEA reklamen som var for en stund siden, om han gutten som satt å lekte med en vibrator, husker du den? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: ;) Ja, det har du helt rett i! Av en eller annen grunn tente merkelig nok hverken jeg eller min daværende samboer på at jeg grein i flere uker, spydde hver kveld eller kjeftet og var sint... Mulig det var noe galt med oss? At jeg ikke hadde sexlyst var det vel bare jeg som ikke tente på.... eh... dvs... vært litt sært om han TENTE på at jeg ikke hadde lyst på sex da! :wub:

Og apropos lommeelg... Hmmm... søtt da? Minnet meg om den reklamen med den lille gutten som har masse små små dyr gående på rommet sitt, lager "bondegård" med elefanter og zebraer og sånt... Sett den? Mulig animal planet-reklame??

Merkelig at han ikke ble tent av at du grein, spydde, kjefta og var sint? Skjønner godt at det ble en "daværende" samboer, såpass bør de da virkelig tåle!

- Og jeg husker ikke helt hvilken reklame du snakker om.. hehe

Nå vet jeg ikke om det er stor forskjell på kobberspiral og hormonspiral, men det var ikke noe problem i følge legen å sette inn en spiral på en som ikke har født (de gjorde det tross alt på barnløse meg). Det jeg har hørt, og som er min erfaring, er at det gjør dødsvondt å sette den inn. Nå skal det også sies at jeg hadde vondt av en annen verden fra før da legen skulle sette den inn, så det spilte nok litt inn, men jeg syntes i hvertfall det gjorde ekstremt vondt - noe som legen sa var vanlig for kvinner som ikke har født...

hehe - Det er vondt når du har født barn og ;) Forskjellen er vel størrelsen, så vidt jeg har fått med meg. Hormonspiralen er mindre enn kobberspiralen, og livmorhalsen er mer åpen hos en som har født enn en som ikke har det (logisk nok?). Jeg tror det er det som er grunnen..

Men Mari? Kan ikke fastlegen din svare deg på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Mari? Kan ikke fastlegen din svare deg på sånt?

Jooo... Jeg er bare ikke så glad i den nye fastlegen min.

Så jeg tenkte iallefall å undersøke i mest mulig grad selv først. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at han ikke ble tent av at du grein, spydde, kjefta og var sint? Skjønner godt at det ble en "daværende" samboer, såpass bør de da virkelig tåle!

- Og jeg husker ikke helt hvilken reklame du snakker om.. hehe

Ja, vettu hva! Kunne ikke leve med noen som ikke tilba meg og bar meg rundt på gullstol uansett hva jeg gjorde! :lol:

Hehe, tror kanskje man må "bo" litt på animal planet for å ha fått med seg den reklamen.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i svarte er dette alltid damenes oppgave? NÅR kommer p-pille for menn som de har lovd oss i mange år????? La dem grine og spy og sutre og ikke ha lyst på sex (yeeeah right!) og få ømme bryster og vektøkning! Japp! Jeg kan alltids barbere meg litt isteden... Dvs det GJØR jeg jo da! Barberer jo MYE større del av kroppen jeg enn menn flest... høh... Kjenner jeg bør gå og ha på meg de røde sokkene mine her nå........ :rolleyes:

Jeg finner den ikke igjen i farta, men jeg leste en gang en vitenskapelig artikkel som slo fast at man har i og for seg nok kunnskap til å kunne utvikle p-pillen for menn, men fordi man vet for lite om helserisiko og andre bivirkninger vurderer man det som for farlig å sette den i produksjon.

Yeah right, for den er jo totalt harmløs og bivirkefri for damer... Blodpropp forekommer jo aldri...

Jammen godt at vitenskapsmenn ofte er menn, så de kan beskytte seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, hva er det ikke man går glipp av i p-pille ørska. :lol:

Så denne pinnen er ikke et preparat slik p-pillen er? Dette må definitivt sjekkes ut. :P Er det slik som med p-sprøyten at man kan få problemer med å bli gravid en god stund etter man ha pilla ut dingsen?

Mener jeg spurte om det når jeg satte den inn. Mener legen svarte; nei. Ellers hadde jeg nok ikke satt den inn.

Legen sa at det var et "snilt" prevansjonsmiddel for det ikke inneholdt et hormon jeg ikke husker hva heter.

Jeg er iallefall veldig fornøyd. Har snart hatt det i ett år. Sparer penger også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-plaster, er det like mye hormoner i det som en pille?

Forøvrig, etter alle disse skrekkhistoriene med p-middel som ikke virker og/eller som er vonde, så skal jeg seriøst sterilisere/kastrere meg selv så snart jeg har funnet ut at jeg ikke skal ha noen barn. Fysj, ekle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å bruke masse penger på sånn ladycomp, kan man like godt føre logg på sin egen syklus og måle temperaturen. Gå inn på slike foreldremødreforum, der står det masse om det. Det brukes jo for å finne ut når man er mest fruktbar og dermed øke sjansene for å bli gravid, men man kan jo bruke det motsatt også. Hvor sikkert eller usikkert det er, aner jeg ikke. Jeg har ikke tatt sjansen på det. Man kan forresten også måle/kjenne på slimet i skjeden. Det skal visst forandre seg i løpet av syklusen.

Så hvis man ikke tar sjansen på ovennevnte, ikke vil/kan bruke hormonpreparater, er det vel bare kondom eller sterilisering igjen.

forresten enig i tanken om at det er bedre å være naturlig enn å proppe kroppen full av alskens hormoner. Man kan jo bli surrete og sprø av mindre.

forresten, hva er prosedyren for å bli sterilisert? Alder, søknad etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...