Gå til innhold
Hundesonen.no

Tre dagers valpekurs.


iselilja02

Recommended Posts

Det er antakeligvis ingen valpekurs her jeg bor før til høsten, og da er lillegutt 6-7 mnd. Dette synes jeg er for sent å starte på det, da han allerede nå har blitt veldig "lærevillig".

Men så fant jeg ut at de skal ha valpekurs intensivt over tre dager, 10 timer hver dag etter hverandre sånn tre kvarter/time unna her, og vurderer å bli med på det.

Hva tenker dere her om det? Er det "for mye på en gang" når det er såppas intensivt, eller tror dere det er helt ok?

Han er vel rundt 13-14 uker da, om jeg har regnet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer hver dag? Det var litt vel voldsomt ja, etter min mening. Da ville jeg faktisk ha ventet til høsten, og i mellomtiden brukt mye tid på miljøtrening og kontakttrening. Det finnes også mange tråder her and inkalling - les og lær. Kontakt, innkalling og miljøtrening er etter min mening det viktigste i denne perioden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok også si meg enig i at 10 timer hver dag er altfor mye for en valp. I fjor sommer holdt jeg valpe-sommerkurs for hundeskolen jeg jobbet i da, og vi holdt på i to timer i fire dager, selv det ble mye for valpene. Da ville jeg nok heller gjort som LinKr sier, og trent kontakt, innkalling og lekt og hatt det mye moro med valpen frem til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok også si meg enig i at 10 timer hver dag er altfor mye for en valp. I fjor sommer holdt jeg valpe-sommerkurs for hundeskolen jeg jobbet i da, og vi holdt på i to timer i fire dager, selv det ble mye for valpene. Da ville jeg nok heller gjort som LinKr sier, og trent kontakt, innkalling og lekt og hatt det mye moro med valpen frem til høsten.

Slenger meg på denne. Jeg gikk et vanlig valpekurs med min valp, det vil si ca 1 1/2 time to dager i uka, med innlagt pause. Min valp, som da var 11 uker, var veldig sliten mot slutten av hver kurskveld. 10 timer er galskap for en liten valp, og egentlig ALTFOR mye for en voksen hund også (selv med pauser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er 10 timer fordelt på 3 dager? 10 timer hørtes veldig mye ut, og så lenge varer ikke et intensivkurs for voksne hunder en gang. Jeg ville stilt meg skeptisk til de som avholder kurset om det er så mange timer, for alle vet at det vil bli altfor mye for en liten valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... Uff, noe så flaut. Jeg har lest feil! Det er tilsammen ti timer, fra 18-20.30 :P

Unnskyld, folkens! Leste det her midt på natta etter en sen barvakt, så jeg får skylde på det.

Da går det jo an å vurdere det allikevel da, i allefall.

EDIT: Har gått og tenkt på dette et par kvelder på rad nå, hvordan de tenker en valp orker så mye, hvordan eierne skal ha fri så lenge, osv... men å sjekke opp igjen? Neeeida... :P

Beklager oppstyret! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... Uff, noe så flaut. Jeg har lest feil! Det er tilsammen ti timer, fra 18-20.30 :P

Unnskyld, folkens! Leste det her midt på natta etter en sen barvakt, så jeg får skylde på det.

Da går det jo an å vurdere det allikevel da, i allefall.

EDIT: Har gått og tenkt på dette et par kvelder på rad nå, hvordan de tenker en valp orker så mye, hvordan eierne skal ha fri så lenge, osv... men å sjekke opp igjen? Neeeida... :P

Beklager oppstyret! :P

Hehe, det var det jeg tenkte :P Da kan du jo vurdere det, blir ca 3 timer per dag, og blir det FOR mye så er det vel bare å ikke være med på alt. Og det legges sikkert inn noen pauser. Så da ville jeg nok selv vurdert et slikt kurs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil tro det legges inn noen pauser :P

Men han tassen her blir ikke sliten så lett. Hehe. Var på tur på mandag og han fikk løpe fritt i skogen. Var ute i to-tre timer eller noe (han setter seg ned om han ikke orker meg og vil bæres, så han blir ikke kjørt for hardt) og når vi kom hjem var han fortsatt like aktiv og skulle leke.

Så et sånt kurs tror jeg absolutt er midt i blinken for han. Han sliter jo til og med ut en 13 mnd Jack Russel Terrier her, og er fortsatt like leken når han er sliten :P

Men vil ting de lærer der sitte "like lett" som om de skulle lært det over lengre tid? Én til to ganger i uka, over en mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes mye bedre ut :P Da kan du nok godt melde deg på, men ta for all del hensyn til valpens begrensninger. De blir FORT slitne, og da er det ditt ansvar å avbryte treningen hvis det blir for mye. Se an hunden din! Så lenge du ikke presser den, kan nok kurset være nyttig det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noenlunde samme dilemma, bare at min er 10 uker.

Husk at det er forskjell på å være fysisk sliten, vs. psykisk sliten. :P

Absolutt :P Blir på ingen måte noe pressing. Skal bli spennende å se hvordan dette går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nja, valpen vil selvfølgelig ikke lære like mye på ett sånt intensivt kurs som et lengre, men poenget med kurs er heller at du skal lære enn at hundene skal lære. Du skal lære og få hjelp til hvordan du kan trene hunden din i hverdagen. Jeg ville meldt på dette kurset jeg. Det hadde selvfølgelig vært bedre med et kurs som går over lengre tid hvor du kan ta opp problemer som dukker opp etter hvert osv. Men det er bedre enn ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at eier vil ha like utbytte av å se og høre på, og kanskje få ting demonstrert - og så kanskje ha ut sin valp litt innimellom - som på et kurs hvor hvalpen skal være med hele tiden...

Som Tijon skriver, det er EIERNE som skal lære - de skal lære hvordan de i sin tur skal lære hvalpen sin ting...

Pass deg litt for den tankegangen om å "slite ut" og at din valp "orker så mye". Det er en fin balanse mellom å la en robust valp med futt i få ordne endel, og på det å overstimulere ham - så han blir overtrøtt. Har sett hvalper som har blitt igjen hos oppdretter, gjerne to stykker, og sett deres syklus - kort, intensiv lek, masse soving, ny kort intensiv lekerunde, soving og så videre. Det er ikke snakk om timesvis med uavbrutt aktivitet. Det som endel later å slite med, er hvalper som ikke lærer seg når de skal være "av"....

Små, korte økter - heller gjentatt flere ganger - er bedre enn én lang, enten det er lek eller trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Ridgebacken vår gikk på et slikt intensivkurs i fjord sommer. Det var helt utrolig morsomt og lærerikt. Vår Lahell var bare 13 uker når vi begynte og Vegard (han som eier hundeskolen) forberedte meg på at vi kanskje måtte gi vår hund litt flere pauser da den var så ung, men dette gikk utrolig bra. Vi gikk på kurset til Nordby's Hundesenter i Drammen. De tillpasset dette helt prikkfritt til vår hund, og vi fikk masse igjen for dette kurset. Det var en helt utrolig opplevelse.

Bare pass på at de du skal gå kurs hos er flinke med å tilpasse treningen til deg og din hund så går nok det bra med intensivkurs.

Lykke til!

lahell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme sted jeg har sett på kurs :icon_redface: Så du anbefaler de? Regner med det blir at vi melder oss på, siden det ikke er noe her før i slutten av august. Da lærer vi å lære mye fortere, så kan vi evt bli med på det i august også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...