Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskriminering!?!


m-k-berr

Diskiriminering?  

70 stemmer

  1. 1.

    • Premierte raser er best
      9
    • Har ingenting med rase og utstilling å gjøre
      62


Recommended Posts

Jeg var på min første kurskveld i agility i kveld. Der fikk jeg opplyst at blandingshunder (som jeg har..) ikke kan bli chapion i agility. Det er nemlig bare rasehuder som har fått blå sløyfe, tror jeg, på utstilling og som vinner konkurrasen som blir champion. Er gode premierte utstillingshunder bedre enn blandingshunder i sport som agility?? Er dette rettferdig.... eller er det bare noe med meg....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Vet liksom ikke helt hva jeg skal svare på pollen, for jeg skjønner ikke helt alternativene, eller er i hvert fall ikke enig i noen av dem. At championatet kun kan tildeles renrasete hunder handler vel om at NKK ikke vil oppmuntre til bevisst avl av blandingshunder. At de likevel får konkurrere, tar jeg som et tegn på at NKK ikke mener blandingshunder er dårligere agilityutøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vente litt med å irritere deg over dette til dere blir så gode at dere hadde hatt sjangs på et championat. :whistle:

Ikke alle raserhunder kan heller bli champions, da de ikke oppflyller kravene for å få den berømte blå sløyfa. Synes det er helt greit, og jeg håper for all del at NKK aldri slipper opp på den regelen. Er man nøye på at hunden skal få tittel, så får man kjøpe seg en rasehund. Enkelt og greit. Viktigste er vel egentlig at man kan konkurrere og ha det gøy med hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vente litt med å irritere deg over dette til dere blir så gode at dere hadde hatt sjangs på et championat. :whistle:

Ikke alle raserhunder kan heller bli champions, da de ikke oppflyller kravene for å få den berømte blå sløyfa. Synes det er helt greit, og jeg håper for all del at NKK aldri slipper opp på den regelen. Er man nøye på at hunden skal få tittel, så får man kjøpe seg en rasehund. Enkelt og greit. Viktigste er vel egentlig at man kan konkurrere og ha det gøy med hunden sin?

Men det er jo gøy å bli best uansett om du har rasehund eller blanding vell??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo gøy å bli best uansett om du har rasehund eller blanding vell??

Du kan jo bli best og vinne stevner selv om du har en blanding da. Du får bare ikke championat tittelen (man kommer vel ikke på landslaget heller?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke sånn også at rase hunder uten papirer går som balndings hund.. tror jeg leste det i hunde sport..

etter min mening har ikke om den er renraset noe og gjøre.

man kan jo komme langt med en blandings hund selv om det ikke er helt til topp..det betyr ikke at hunden er dårligere fordet..

hehe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bli best og vinne stevner selv om du har en blanding da. Du får bare ikke championat tittelen (man kommer vel ikke på landslaget heller?).

Stemmer at man ikke får delta på landslag med blanding, eller "bastard" som noen så ufyselig kaller det. Men det skal jo ikke spille noen rolle for at man skla kunne ha det gøy med trening og konkurranser på lavere nivå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bli champion med hunden din eller ikke er vel ikke noe det er vits i å fokusere på. Ha det gøy! Det er det agility er samarbeid mellom hund og fører :P

Championat kan være en bonus.

Ella.sh: Jeg ville vel ikke regne klasse 3 som lavt nivå? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som Nirm sier, for å ikke oppmuntre til bevisst avl på blandingshunder. Dersom man kan få Championatet på blandingshunder vil det fort bli sånn at man avler "ag-hunder", eller "brukshunder". "Valper renavlet for agility selges. Begge foreldre er Champions; her har du en sjanse til å komme langt!". Dette ser man i andre dyresporter, og jeg synes ikke det er positivt. Så det har ingenting med diskriminering å gjøre, synes jeg, men å oppmuntre til å avle på hunder som både er gode fysisk, psykisk og som kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bli champion med hunden din eller ikke er vel ikke noe det er vits i å fokusere på. Ha det gøy! Det er det agility er samarbeid mellom hund og fører :P

Championat kan være en bonus.

Ella.sh: Jeg ville vel ikke regne klasse 3 som lavt nivå? :whistle:

Les "lavere" som i ikke- på- landslaget- nivå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det være noe å ha egne konkurranser for blandingshunder da eller?

Hvorfor? De kan delta, de kan vinne. Så ser ikke helt problemet. Eneste er at de ikke kan få den ene tittelen eller delta på landslaget.

Ser ikke på renrasede som bedre i sporten, enn blandinger. Men syns det er helt greit at det er som det er. Det gjør ingen stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det diskriminering av renrasede hunder som ikke har en anatomi eller av andre grunner ikke egner seg for agility også?

Vil man drive aktivt på konkurransenivå, kjøper man seg en hund som egner seg for agility. Vil man ha komme på landslaget og representere Norge, må man kjøpe seg en hund som er registrert i NKK. Vil man ha agilitychampionat, må man kjøpe en registrert hund som ikke avviker så mye fra rasestandarden at den umulig kan få en blå. Enkelt og greit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det diskriminering av renrasede hunder som ikke har en anatomi eller av andre grunner ikke egner seg for agility også?

Vil man drive aktivt på konkurransenivå, kjøper man seg en hund som egner seg for agility. Vil man ha komme på landslaget og representere Norge, må man kjøpe seg en hund som er registrert i NKK. Vil man ha agilitychampionat, må man kjøpe en registrert hund som ikke avviker så mye fra rasestandarden at den umulig kan få en blå. Enkelt og greit :lol:

Nettopp :)

Jeg har ingenting i mot blandingshunder, men med tanke på hvor mange raser man faktisk kan velge mellom, så er det faktisk veldig enkelt å finne seg en rasehund om man har mål om championat og landslag.

Som andre har nevnt, så synes jeg det er fint med denne regelen, rett og slett fordi man burde bevare de rasene som allerede eksisterer. Jeg skjønner heller ikke hvorfor championat er så fryktelig viktig, man kan da ha det moro med hunden sin likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på min første kurskveld i agility i kveld. Der fikk jeg opplyst at blandingshunder (som jeg har..) ikke kan bli chapion i agility. Det er nemlig bare rasehuder som har fått blå sløyfe, tror jeg, på utstilling og som vinner konkurrasen som blir champion. Er gode premierte utstillingshunder bedre enn blandingshunder i sport som agility?? Er dette rettferdig.... eller er det bare noe med meg....?

Jeg tror du har misforstått litt?

En blåsløyfe på utstilling er slett ikke noe "godt" resultat, faktisk noe mange vil være misfornøyd med (spesielt om det kun er utstilling man driver med). Så det er ikke "gode premierte utstillingshunder" som kun kan få bli champions i ag (eller lp eller noe annet), men hunder av middels kvalitet og opp, rasemessig. Da utelukkes selvsagt blandingshunder - fra utstilling (!), men ikke fra agility. Blandinger kan konkurrere på lik linje med renrasete, noe jeg synes er flott. Men man kan da ikke komme og kreve at blandingshunder skal få ta championat? Hva skulle vært vitsen med det? Man kan jo selv ha oversikt over sine egne resultater, og se om man ville vært god nok i agility for å få et agilityshampionat når man har blandingshund. Det er jo faste regler for å få cert i ag, og oppnår man disse med en blandingshund, får man ikke cert, men man kan jo "late som", uten at det gir noen tittel av noe slag. Er det på død og liv så nøye med et championat, så kjøper man renraset, hvor man i alle fall har mulighet til å få det pga ren rase. Det kan jo likevel være utallige ting som IKKE stemmer med en renraset hund; den er for tung, for treig, for dårlig bygd osv, men dette gjelder jo også blandinger.

Det du egentlig lurer på, er jo hvorfor blandingshunder ikke kan bli champion, men da spør jeg heller; hvorfor skulle de blitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at man ikke får delta på landslag med blanding, eller "bastard" som noen så ufyselig kaller det.

OT.

"bastar'd m1 (norr bastarðr 'frillesønn', fra gfr): 2. dyr el. plante som er resultat av en krysning" (Link til bokmålsordboka)

Folk må slutte å være så hårsåre... :rolleyes:

Ellers stiller jeg meg bak MartineH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan hunder bli gode i en gren uavhengig av papirer, men man må faktisk ha registrert hund og den berømte "blå" for å få championatet. Dette gjelder lydighet også. Og jeg støtter det... trenger vel ikke enda fler "gode grunner" til å avle blandingshunder?

Har ikke noe imot blandinger altså, har hatt en selv. Men akkurat det med å nå "den store" toppen i konkurranse kan man da glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på min første kurskveld i agility i kveld. Der fikk jeg opplyst at blandingshunder (som jeg har..) ikke kan bli chapion i agility. Det er nemlig bare rasehuder som har fått blå sløyfe, tror jeg, på utstilling og som vinner konkurrasen som blir champion. Er gode premierte utstillingshunder bedre enn blandingshunder i sport som agility?? Er dette rettferdig.... eller er det bare noe med meg....?

Jeg mente ikke noe vondt mot renraser! Jeg har heller ikke mulighet nå til å kunne konkurrere på toppnivå! Men jeg synes det bare er litt synd at hvis du har en hund som er et resultat av et "uhell", men som likevell er en kjempehund og at den virkelig viser kvaliteter til denne sporten, så kan den ikke konkurrere på det øverste nivået. Jeg er sterkt imot at man skal drive avel på blandingshunder, og jeg fårstår virkelig det med risikoen for dette, men en hund er en hund, uansett rase eller ikke rase, og jeg synes ikke man skal undervurdere det. Jeg tror alle er like glad i hunden sin uansett! Men det viktigste er å ha det morro, noe jeg har absolutt tenkt å gjøre! :lol:

anbefaler alle å prøve det, uansett alder :) Rallylydighet er jo også noe man kan tenke på om hunden ikke er så begeistret for mye fysiske hindere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT.

"bastar'd m1 (norr bastarðr 'frillesønn', fra gfr): 2. dyr el. plante som er resultat av en krysning" (Link til bokmålsordboka)

Folk må slutte å være så hårsåre... :rolleyes:

Ellers stiller jeg meg bak MartineH.

Fullt klar overordets betydning, det er bare så fryktelig negativt ladet. Høres ut som,unnskyld ordbruken, en liten horesønn, eller som ordboken også sier "frillesønn"... Penere med blanding :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke noe vondt mot renraser! Jeg har heller ikke mulighet nå til å kunne konkurrere på toppnivå! Men jeg synes det bare er litt synd at hvis du har en hund som er et resultat av et "uhell", men som likevell er en kjempehund og at den virkelig viser kvaliteter til denne sporten, så kan den ikke konkurrere på det øverste nivået.

Igjen - den kan konkurrere på det øverste nivået, den kan bare ikke oppnå et championat eller delta på landslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RENraset barn av NUCH`R og kan heller aldri havne på landslaget siden mine vakre ikke er registrerte.

Det blåser jeg i, vi trener LP fordi det er gøy..

Syns det er verre at jeg ikke får mentalteste dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...