Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskriminering!?!


m-k-berr

Diskiriminering?  

70 stemmer

  1. 1.

    • Premierte raser er best
      9
    • Har ingenting med rase og utstilling å gjøre
      62


Recommended Posts

Fullt klar overordets betydning, det er bare så fryktelig negativt ladet. Høres ut som,unnskyld ordbruken, en liten horesønn, eller som ordboken også sier "frillesønn"... Penere med blanding :lol:

En blanding er en gatemix er en bastard er en kjøter er en eventyrmix er en.... You say potato, I say potaaato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Du kjøper deg f. eks ikke Chihuahua og klager over at hindrene i klasse liten er så innmari høye, og at tidskravene er urettferdige. ELLER en ulvehund og klager over at den ikke kommer gjennom tunnellen/pølsa/slalomen :P Og når man skaffer seg en blanding, bør man være klar over hvilke begrensninger det setter. Selv om det ikke har noe med om hunden din er "god eller dårlig" å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hundes rase eller avstemning skal tale for hvor god hunden er i agility.

En blandingshund kan være like smidig og spretten som en rasehund!

Man MÅ da ikke avle på en hund om den har den berømte blå sløyfa! Arrangøren av konkuransen kan f.eks stille et krav om at hunden skal være kastrert / sterilisert før den kan konkurere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hundes rase eller avstemning skal tale for hvor god hunden er i agility.

En blandingshund kan være like smidig og spretten som en rasehund!

Man MÅ da ikke avle på en hund om den har den berømte blå sløyfa! Arrangøren av konkuransen kan f.eks stille et krav om at hunden skal være kastrert / sterilisert før den kan konkurere.

Og hvor får du det i fra at avstamminga taler for at hunden er god i agility eller ikke? Siden du mener at det ikke skal tale for det.... Agility går ut på at man skal fortest mulig igjennom en bane med minst mulig feil, hverken "mer eller mindre".... Og den beste vinner konkurransen. Det er snakk om noen bokstaver foran navnet til hunden som ikke alle hunder får bare...

Og hvordan vil du at det skal foregå at arrangør skal kreve at hunder skal være kastrert? Hvem skal det gjelde? Blandingshunder bare? Hunder som bare får blå på en utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du missforsto inlegget mitt jeg, Nirm.

Det jeg mente, er at hundes rase/opphav ikke har noe å si om hunden er god i agility eller ikke. Hvor god hunden er, avhenger av hor god treneren er til å trene hunden, og hvor godt samarbeid man har. Man kan ikke si at fordi en Border Collie er bra i agility, er alle det, man kan ikke dra alle under èn kam.

Selv den beste hund fra de beste linjer behøver ikke å være like god som foreldrene eller søskene.

Det med kastereing var et eksempel. En måte å forebygge at blandings oppdrettere bruker agility-meritter som unnskylding til å avle.

Les inlegget igjenn, så kanskje du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du missforsto inlegget mitt jeg, Nirm.

Det jeg mente, er at hundes rase/opphav ikke har noe å si om hunden er god i agility eller ikke. Hvor god hunden er, avhenger av hor god treneren er til å trene hunden, og hvor godt samarbeid man har. Man kan ikke si at fordi en Border Collie er bra i agility, er alle det, man kan ikke dra alle under èn kam.

Selv den beste hund fra de beste linjer behøver ikke å være like god som foreldrene eller søskene.

Det med kastereing var et eksempel. En måte å forebygge at blandings oppdrettere bruker agility-meritter som unnskylding til å avle.

Les inlegget igjenn, så kanskje du forstår.

Lest igjennom det flere ganger.. Og lurer fortsatt på hvordan du mener det skal være gjennomførbart med krav om kastrering for å delta på AG konkurranser. Og siden du drar inn den berømte blå, så må du vel mene at det skal gjelde "stygge" hunder også? Blandingshunder kan ikke få denne sløyfen uansett.... Siden du bruker det som et eksempel på hvordan hindre blandingsavl, så må du vel ha tenkt igjennom hvordan dette skal utføres i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke noe vondt mot renraser! Jeg har heller ikke mulighet nå til å kunne konkurrere på toppnivå! Men jeg synes det bare er litt synd at hvis du har en hund som er et resultat av et "uhell", men som likevell er en kjempehund og at den virkelig viser kvaliteter til denne sporten, så kan den ikke konkurrere på det øverste nivået. Jeg er sterkt imot at man skal drive avel på blandingshunder, og jeg fårstår virkelig det med risikoen for dette, men en hund er en hund, uansett rase eller ikke rase, og jeg synes ikke man skal undervurdere det. Jeg tror alle er like glad i hunden sin uansett! Men det viktigste er å ha det morro, noe jeg har absolutt tenkt å gjøre! :D

anbefaler alle å prøve det, uansett alder :D Rallylydighet er jo også noe man kan tenke på om hunden ikke er så begeistret for mye fysiske hindere!

Dette er såre enkelt. Norsk Kennel Klub er en organisasjon som arbeider FOR avl og bruk av renrasede, stambokførte hunder. Selvsagt hverken SKAL eller VIL de dele ut titler i hytt og gevær til hunder som ikke oppfyller de kravene som NKK og deres samarbeidspartnere er enige om. Hvis du vil ha en NKK-tittel på bikkja di, så må du altså starte med en hund som oppfyller kravene. Hvis du synes dette er teit, så synes du vel at titlene også er teite, og da spiller det jo ingen rolle.

Forøvrig er ikke en 2. pr i kvalitet noe dårlig stempel - en 2. premiehund skal være "en god representant for sin rase".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest igjennom det flere ganger.. Og lurer fortsatt på hvordan du mener det skal være gjennomførbart med krav om kastrering for å delta på AG konkurranser. Og siden du drar inn den berømte blå, så må du vel mene at det skal gjelde "stygge" hunder også? Blandingshunder kan ikke få denne sløyfen uansett.... Siden du bruker det som et eksempel på hvordan hindre blandingsavl, så må du vel ha tenkt igjennom hvordan dette skal utføres i praksis?

Enkelt, hvis en person med en blandingshund ønsker å konkurere offensielt, må hunden være kastrert. Hvis ikkw , kan de bare delta på kurs og ufoffensielle konkuranser, som ikke gir noen premie å skryte av. Nå skal ikke jeg uttale meg for mye, for jeg kjenner ikke til reglene for å konkurere i agility osv..

Er bare en vill i idè, og er helt sikkert ikke gjenomførbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt, hvis en person med en blandingshund ønsker å konkurere offensielt, må hunden være kastrert. Hvis ikkw , kan de bare delta på kurs og ufoffensielle konkuranser, som ikke gir noen premie å skryte av. Nå skal ikke jeg uttale meg for mye, for jeg kjenner ikke til reglene for å konkurere i agility osv..

Er bare en vill i idè, og er helt sikkert ikke gjenomførbar.

Det synes jeg høres ut som en tullete idè. Da er det mye enklere så bare si at blandingshunder ikke får en tittel. Om hunden i teorien har FORTJENT en tittel, kan man jo enkelt regne seg ut til selv.

En tittel er jo også ment å skulle føres på et papir, i et slags register. Stamtavlen om du vil. Siden en blandingshund (som også kan være en renraset hund, men uten papirer) IKKE har noe papir å føre denne tittelen opp på, vil jo hele tittelen være meningsløs.

Ballene, eller livmoren, kan sikkert være fin å beholde for mange blandingshunder, selv om de ikke har planer om å bruke de. Det finnes så mange grunner til å ikke kastrere/sterilisere, at de få argumentene FOR at en blanding skulle få en tittel, ikke veier opp for disse. Det du egentlig vil ha, er jo et slags forhold mellom baller/livmor vs tittel på et papir som ikke finnes.

PS: Og det finnes ikke SÅ himla mange uoffisielle ag-konkurranser at det blir noe særlig. Det er jo ikke alle som bor på Østlandet heller, hvor jeg antar det generelt arrangeres flere uoffisielle konk'er, sånn i tillegg til den "overfloden" av vanlige, offisielle konk'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du det har med diskusjonen å gjøre?

Kanskje at om man kjøper seg en rase, så er det enklere å forutsi hva slags temperament og aktivitetsnivå den får, enn med f. eks en blanding som kan slå litt i begge retninger? I guess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje at om man kjøper seg en rase, så er det enklere å forutsi hva slags temperament og aktivitetsnivå den får, enn med f. eks en blanding som kan slå litt i begge retninger? I guess.

Men der er det også litt med tanke på individer i den enkelte rasen også. (ikke sånn myntet på deg altså :icon_redface: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok jeg som en selvfølgelig. Selv om du kjøper deg BC KAN du være uheldig og få en som aldri er inspirert til noenting. Men det er MER sannsylig at den oppfører seg som man forventer av en BC, enn om du kjøper deg blanding mellom BC og f. eks irsk ulvehund :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Kunne det være noe å ha egne konkurranser for blandingshunder da eller?

Why?

(oversatt til hvorfor det?)

Jeg tror du har misforstått litt?

En blåsløyfe på utstilling er slett ikke noe "godt" resultat, faktisk noe mange vil være misfornøyd med (spesielt om det kun er utstilling man driver med). Så det er ikke "gode premierte utstillingshunder" som kun kan få bli champions i ag (eller lp eller noe annet), men hunder av middels kvalitet og opp, rasemessig.

Tror vi kan ta en diskusjon på hvem som har missforstått hva?

En blåsløyfe hund er ikke en dårlig hund, den er en god representant for sin rase uten vesentlige feil og mangler. Driver man kun med ustilling så reiser man ikke land og strand rundt med en blåsløyfe hund - det er riktig. Men har man en hund man ønsker å jobbe med å få resultater på i bruks, lydighet eller agility og den har en blåsløyfe fra utstilling - ja, så er den både pen og brukanes og langt fra middelmådig på noen måte.

At man gjør det bra i lp eller agility er ikke ensbetydende med at man har en middelmådig hund eksteriørt.

Jeg kjenner utstillingschampions som til og med har fått gulsløyfe liksom.......

Jeg mente ikke noe vondt mot renraser! Jeg har heller ikke mulighet nå til å kunne konkurrere på toppnivå! Men jeg synes det bare er litt synd at hvis du har en hund som er et resultat av et "uhell", men som likevell er en kjempehund og at den virkelig viser kvaliteter til denne sporten, så kan den ikke konkurrere på det øverste nivået.

Ehh..... blandingshunder og hunder som er så stygge at de får ekstremt dårlig premiering på utstilling kan fint konkurrere på høyeste nivå i både lydighet og agility. Nivået blir ikke høyere om man er på landslaget eller er champion liksom - Klasse III er HØYESTE klasse i agility, og Elite er høyeste klasse i lydighet - og blandingshunder kan fint konkurrere i disse klassene og vinne så mye de vil......

Dog kan de ikke representere Norge i EM, Vm eller delta i NM - men himmel og hav - når det gjelder EM og VM så er 95% av alle deltagerne som konkurrerer i klasse III ag og Elite lydighet ekskludert - så jeg skjønner seriøst ikke problemet ditt.

Jeg har RENraset barn av NUCH`R og kan heller aldri havne på landslaget siden mine vakre ikke er registrerte.

Det blåser jeg i, vi trener LP fordi det er gøy..

Syns det er verre at jeg ikke får mentalteste dem.

Vel, om oppdretteren din hadde valgt å registrere valpene så hadde du fått testet de da.......

Vet ikke jeg.

Men når det er en rase hund vet du jo hvor mye energi den har :icon_redface:

Ehh....??

Jupp, det hørtes lurt ut................ Bare skrekkelig synd at groenendaelene jeg har oppdrettet ikke har lest samme boka som deg, for der står det at de skal være aktive - og det kapittelet har nok belgertottene misset.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan ta en diskusjon på hvem som har missforstått hva?

En blåsløyfe hund er ikke en dårlig hund, den er en god representant for sin rase uten vesentlige feil og mangler. Driver man kun med ustilling så reiser man ikke land og strand rundt med en blåsløyfe hund - det er riktig. Men har man en hund man ønsker å jobbe med å få resultater på i bruks, lydighet eller agility og den har en blåsløyfe fra utstilling - ja, så er den både pen og brukanes og langt fra middelmådig på noen måte.

At man gjør det bra i lp eller agility er ikke ensbetydende med at man har en middelmådig hund eksteriørt.

Jeg kjenner utstillingschampions som til og med har fått gulsløyfe liksom.......

Jeg kjenner ingen som er fornøyd med å få en blåsløyfe på utstilling, jeg. Og jeg vanker ikke spesielt mye på utstilling.. De eneste jeg kan tenke meg at vil si seg fornøyd med det, er det som trenger den "nødvendige blåsløyfa" for å få et annet championat, som du er inne på; ag, lp, bruks, jakt osv. Men hvis man går på utstilling av andre grunner enn det, så har jeg ikke opplevd noen som har vært GLAD for å få en blå. Ikke jeg heller, selv om jeg har null ambisjoner om noe NUCH (men heller NACH). Jeg kjenner noen som har en hund som aldri kommer til å få en rød sløyfe, og de er ute etter en NVCH, og de SIER de er fornøyd med blå, men man ser jo på hele holdningen deres, uttrykket i ansiktet osv, at de egentlig skulle ønske de hadde en rødsløyfehund (så nå har/skal de kjøpt valp av annen oppdretter som har hunder av den kvaliteten).

Jeg er klar over at blå er en såkalt "god" representant for rasen, men det er jo nærmest flaut å få en blå, man føler med de som får det, sier kanskje "stakkars deg, det går nok bedre neste gang, hadde det ikke vært for ditt og datt..". Med mindre det faktisk er snakk om noen som kun er ute etter den blå, som er på utstilling kun den ene gangen -eller så mange ganger det tar- å få den blå. Man opplever at de som får blå, bortforklarer det, og får man blå selv kommer folk med oppmuntrende kommentarer om bedre lykke neste gang.

Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at de aller, aller fleste hunder som er på utstilling får nettopp rød. Mulig det er noe spesielt i min rasering? Men siden det også er mindretallet som får blå, blir det jo også ekstra "ille"; det er ikke noe kult å være blant de to som får blå, når alle andre 20 har fått rød. Jeg kan forsåvidt være enig i at kanskje dommere burde være mer strenge, men nå er det en gang slik at de aller fleste dommere gir rødt til gode hunder, og så graderer de heller i konkurranseklassen. Det er i alle fall mitt inntrykk, i min rasering, og da blir det til tider litt "tøft" å møte på dommere som er strengere, som gir de aller fleste blå (selv om joda, det er GODE representanter for rasen). Har ikke selv stilt for en slik dommer, men var på en utstilling hvor dette skjedde i "min" rasering. Mange reagerte på dette, fordi hundene deres vanligvis pleide å få rød. Så enten er det folks oppfatning det er noe galt med (inkl min), eller så er dommerne blitt for "snille" med rødsløyfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet liksom ikke helt hva jeg skal svare på pollen, for jeg skjønner ikke helt alternativene, eller er i hvert fall ikke enig i noen av dem. At championatet kun kan tildeles renrasete hunder handler vel om at NKK ikke vil oppmuntre til bevisst avl av blandingshunder. At de likevel får konkurrere, tar jeg som et tegn på at NKK ikke mener blandingshunder er dårligere agilityutøvere.

Sånn er det, og det kan en vel forstå også.

Ang. dårligere eller bedre så blir det en latterlig debatt :icon_confused: - en hund er en hund og det er individuelt samt også med trening etc. å gjøre om den blir god / bedre / best eller ev. dårlig - dette uavhengig om det er en rasehund eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å lese hva som er kriteriene for å få en blåsløyfe, så finner man ut hva som er bra eller ikke!

1. premie i kvalitetsklasse: Typisk, i alt en vesentlig riktig bygget hund, hvis fortrinn er så påtagelige, og hvis feil er så uvesentlige, at den kan sies å være en meget god representant for sin rase. Rød sløyfe.

2. premie i kvalitetsklasse: Hund av god type og bygning, hvis eksteriørfeil ikke er mer fremtredende enn at den kan sies å være en god representant for sin rase. Blå sløyfe.

3. premie i kvalitetsklasse: Hund av godtagbar type, hvis eksteriørfeil ikke er av en slik art at den kan sies å være en dårlig representant for sin rase. Gul sløyfe.

0. premie i kvalitetsklasse: Diskvalifiserende betegnelse. Den anvendes om hunder som har diskvalifiserende anatomiske, typologiske eller psykiske feil (herunder hunder som biter). Hund med testikkelmangel skal ha full kritikk, som avsluttes med p.g.a. testikkelmangel får 0. premie. Champions kan tildeles 0. premie. Hunder med 0. premie skal ha full kritikk. Hunder som 3 ganger for 3 forskjellige dommere får 0. premie p.g.a. testikkelmangel eller gemytt, gis utstillingsforbud.

http://www.nisk.no/hva-betyr-premiene.4455976-85216.html

Det kan sikkert stemme at mange er midfornøyd med blå sløyfe. Det tyder kanskje på at oppdretter synes eksteriør er veldig viktig. På en annen side mener jeg at mange dommere er litt "rause" med den røde fargen. Dette gjør at mange blir litt "bortsjemte" og ser på alt annet enn rød som "dårlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kommenterte jeg agility, ang. eksteriør / krav etc. sier det vel seg selv at rasehunder har alle fortrinn - blir nærmest umulig å bedømme an blandingshund jf. dette.

Ja, det var ikke ment mot deg :icon_confused:

Forøvrig blir det umulig å bedømme en blandingshund på annet enn bevegelser og hva den presterer. Det er jo også en grunn til at NKK ikke ønsker at disse skal alves på - det er vanskelig å føre retningslinjer, statistikk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner virkelig ikke problemet jeg. NACH er bare en tittel på en stamtave, og siden blandingshunder ikke har (registrert) stamtavle skjønner jeg ikke hva de skal med tittelen? Klasse 3 er jo øverste klasse for både blandinger og rasehunder, hvor de konkurrerer på helt lik linje. Har man kommet så langt at man vinner konkurranser i klasse 3, bør man også være nok inne i konkurranseverden til at man klarer å regne ut om man er på championatnivå også. Har du kommet så langt at du hadde hatt championatet hvis den var renrasa har du all grunn til å være stolt. Men hvorfor skal blandingshunden ha titlen?

Hvis titler betyr noe for deg får du kjøpe rasehund. Det er rasehundverdnen som har oppfunnet titlene... det er rasehundentusiastene (eller rettere sakt rasehundorgansiasjonene) som holder system i stamtavler og titler. De som avler blandingshunder bryr seg stort sett ikke om stamtavler, registrering, titler, helseundersøkelser osv osv. Hva skal man da med titler? Avle frem den perfekte blandingshunden til agility. Og hva skal man basere avlen på? Det må jo bli agilityresultatet det da. Vel, etter min mening betyr agilityresultater fint lite avlsmessig.

Og når det kommer til pollen så ja, selvfølgelig kan blandingshunder være like egna til agility som rasehunder kan være. Men det er tydeligvis ikke det det er snakk om i denne tråden... Ellers vil jeg si eiers ferdigheter som trener og handler er vel så viktig som hvor god renrasa eller blandingshund er i agility :rolleyes:

Når det gjelder å være med på landslaget skjønner jeg litt bedre at noen kan synes det er urettferdig. Der blir det plutselig konkurranser man blir utestengt fra hvis man har blandingshund. Man blir utestengt fra kremen av kaka fordi man har blandingshund. Det kan jeg skjønne og til dels være enig i at er "urettferdig". På den andre siden så er det ytterst få som blir tatt ut til landslaget hvert år. Og de som blir tatt ut har jobba hardt, bevist og systematisk for det. Det første steget på veien er å velge ut valpen. Selv om blandingshunder kan være like gode agilityhunder som rasehunder kan være, så har kjøp av en blandingshund enda fler usikkerhetsmomenter enn kjøp av en renrasa hund. Kjøper du valp fra et godt planlagt renrasa kull kan du til en viss grad forutse hva du får og om den hunden vil egne seg for agility på høyt nivå. Derfor kan jeg ikke helt se at noen som satser på å komme på landslaget velger blandingshund uansett. Ikke fordi blandingshundene ikke kan være gode nok, men fordi du stort sett ikke vet hva du får. Og det er ikke sånn at man plutselig: "oooops, datt visst innom landslaget jeg..." De som kommer på landslaget kan å planlegge og trene bevist mot et mål. Og den planlegginga og bevistheten vil ihvertfall jeg tro starter i utvelgelsen av valpen. Men nå spora jeg kanskje litt av...

Og jeg er en av de få som i tidligere diskusjoner ikke har vært imot godt planlagt blandingsavl, men dette skjønner jeg ikke poenget med å krangle på...

Hihi, jeg hadde vært sabla fornøyd med en blå :icon_confused::lol::P

Hihi jeg har stilt to ganger og røk ut med en elegant gul begge gangene :P Ene gangen med kommentaren at hun så ut som en setterblanding. Hun var riktignok iferd med å røyte av seg pelsen, men det er en berner sennen vi snakker om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia

Det mangler et svar alternativ her... Overskriften er "kan blandingshunder være like gode i agility", mens svar alternativene dine ikke gjenspelier dette.

Personlig ser jeg ikke hvorfor alle hunder inkludert renrasede og mix kan stille likt i agility. Mens rene utstillinger synes jeg burde være forbeholdt renrasede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke hvorfor alle hunder inkludert renrasede og mix kan stille likt i agility. Mens rene utstillinger synes jeg burde være forbeholdt renrasede.

De stiller jo likt, blandinger kan jo til og med bli norgesmestere... Eneste de ikke kan få er cert og dermed championat. De kan heller ikke komme med på landslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia
De stiller jo likt, blandinger kan jo til og med bli norgesmestere... Eneste de ikke kan få er cert og dermed championat. De kan heller ikke komme med på landslaget.

Når man utelukker mixene slik så stiller de ikke likt etter min mening. Jeg ser ikke hvorfor de ikke kan få cert og championat eller hvorfor de ikke kan komme på landslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...