Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja, nå tenker jeg på rase! Hvilken?


Isabel

Recommended Posts

Jeg var på en meget aktiv "allemanns-stall" med mine 2 tisper- midt på Stovner i Oslo, og det var aldri noe problem. De gikk løse i stallen, hilste på folk og fe,og kunne være løse på turer. Men det er langt fra alle Basenjier dette kunne ha fungert med, og det krever mye arbeid.

Basenjien har FLUST av jaktinstinkt- Det er tross alt en urhund med instinktene i behold- så det er mulig den utelukker seg selv på det punktet. Jeg har t.o.m opplevd å få en elg jagende MOT meg (når jeg red) av en overlykkelig og ivrig Basenji frøken som ble skrekkelig snurt når mor ikke tok i mot middagen. (De er drivende jakthunder).

Båndtrening er sjelden noe problem, og de er noen flotte hunder å gå i ringen med, dersom du er interessert i utstilling. "Det er beskrevet at de står som en statue og går som en gaselle". For å sitere min egen rasebeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også straks på dalmatiner. Jeg ville også vurdert korthåret collie. Eller hva med en toller?

På Nannestad hestesportsenter har de en whippet som rusler omkring rundt stallene. Ser ut til å fungere kjempebra.

Hva med en grand danois? Eller dansk-svensk gårdshund? Eller skotsk hjortehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro, masse svar! Ja, dalmatiner har jeg egentlig aldri tenkt sånn veldig på, men har jo egentlig en del erfaring med denne rasen, i og med at jeg har vært passer for flere dalmatinere. Egentlig en veldig hyggelig rase! Men hvordan er det med lydigheten på dem? Iallefall de to jeg kjenner, er ikke veldig interesserte med det!:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Norsk lundehund. Du sier du vil ha litt størrelse på hunden.. Lundehunden er jo ikke så stor, men min er hvertfall 38cm :wub:

Han elsker alt av mennesker, unge som gamle.. Spiller ingen rolle. Og såvidt jeg har forstått så er rasen sånn. Han går overens med det meste av dyr. Han er litt redd hester da, ettersom han ble skremt av en når han var liten. Jeg har rotter og ilder og det går veldig bra. Katt går også bra. Det er en enkel rase. Lite pelsstell, lett tilpasselig, blir gjerne med på lange turer. Dette er en utrolig livlig rase som jeg ville anbefalt til hvem som helst.

Som alle spisshunder så kan jo Lundehunden også være gneldrete, men det kommer jo helt an på oppdragelsen også vil nå jeg si :ahappy:

Labradoren er også en fantastisk rase. Sambo har en skikkelig herlig labbis. Så dem er seff også å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du vil ha rasehund da? Hvis du er fryktelig usikker på hva du vil ha, men virkelig ønsker deg en hund som du kan ta vare på - hva med en blandingshund? Det fins mange nydelige vesener som er lettrente og überintelligente, og det er litt spenning i oppveksten, du aner jo ikke hvordan han/hun vil se ut som voksen... Eller vil du ha en utstillingshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Moghrebi at Grand Danois kanskje også er passende..du er jo vandt til å håndtere hester,hehe,så da klarer du vel en GD sånn i forhold til fysisk styrke da..

Ellers er det jo stort sett en rase som er dyrevennlig,glad i folk og ikke særlig hundeaggressiv..

Ellers kanskje en Retriever av noe slag som allerede er nevnt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danois er jo herlige da, hehe! Noen som har litt mere kjennskap til den enn jeg, som har lyst til ä fortelle? Har hört at de desverre kan ha noe kort levetid, er dette sant, eller? Og hvordan er det med sykdommer? Lette for ä fä det? Ellers er det egentlig veldig greit med en temmelig stor hund med hensyn til hestene, som er lite begeistret for sänne smätasser, hehe..

Blandingshund kunne jeg absolutt tenke meg, eneste er at jeg gjerne vil stille litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Lundehunden blir anbefalt over her, og det er en skikkelig morsom rase. Selv har jeg Norsk Buhund, konkurrerer i LP2 og i AG. Morsom hund som byr på mange utfordringer trenings messig. Buhunden er jo litt større en Lundehunden, så den vil kanskje treffe de ønskene dine bedre. Men de fleste individene innen begge raser av lav terskel når det gjelder bjeffing.

Min andre hund ble en Aussie, nå har kanskje jeg vært heldig med min valp, bare 20 uker. Men han er utrolig oppmerksom når vi trener, og har en avknapp som virker. Aussien er er rase som trenger en det hodebry, og litt mosjon. Kan lett finne på ugangsstreker hvis den ikke får brukt hodet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og tenkt, men kommer enda ikke frem til helt den hunden jeg vil ha..

Er liksom alt fra Basenji til Grand Danois :icon_confused: Har det med ä like hunder med litt störrelse da..

Og hunden trenger virkelig ikke väre den som trenger mest hodebry, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo noen spaniel- typer da som ikke trenger så vanvittig med pelsstell. Noen setter- typer (irsk setter/ engelsk setter/ gordon setter) er jo en idè det også, dersom du ikke synes de blir for store. Men om huset ditt er stort, betyr vel ikke størrelsen så mye eller?

Ellers så er jo dalmantineren et gøyalt forslag :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Border Collie?

Dekker det meste av det du ønsker i en hund.

Edit: Bortsett fra når det kommer til utstilling.

Og hunden trenger virkelig ikke väre den som trenger mest hodebry, hehe..

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Jeg fikk med meg den biten.

Men det er jo helt hvordan man legger opp aktiviteten til en Border Collie fra starten av. For det er virkelig ikke alle Border Colliene som trenger å brukes så mye når det kommer til hode trening. Dersom hun har hest, og hunden kan være med på turer osv. Mulighet til å gå fritt i stallen, og i tillegg får lange turer så vil en border fungere fint.

Hunden min trivdes godt den tiden jeg hadde hest. Hun ble med på turer, og gikk løs i stallen. Hun var ute store deler av dagen og fikk aktivisert seg selv. Jeg hadde noen økter der vi lærte ulike lydighetsøvelser, og det har fungert fint det. Når vi gikk inn til oss selv la hun seg fint ned og sov. Etter at jeg ikke hadde hest mere måtte jeg utvide treningen og tilby henne andre ting.

Og jeg bare kom med et forslag til henne ang rase; og ser ikke at det kan være et problem med en border. Har inntrykk av at hun er aktiv, og at en border kan være fornøyd med det. Det er jeg sikker på.

Men man trenger jo ikke akkurat å velge hund fra linjer med et vannvittig aktivitetsbehov heller når man velger seg valp.

Men om hun har ønske om å delta på utstilling sier det seg selv at hun må finne andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand danois har dessverre temmelig lav gjennomsnittlig levealder, ja. Det gjelder egentlig alle gigantraser. De er dessuten forferdelig upraktiske, men ut over dette veldig trivelige hunder!

Jeg ville kanskje også sett nærmere på en whippet eller spansk galgo - de burde greit kunne holde følge med en hest, både sommer og vinter (uten pels som verken snø eller stall-duft fester seg noe særlig i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sä mange raser ä velge i! Ikke rart det er vanskelig ä velge den riktige :rolleyes:

Jeg har egentlig ikke kommet sä veldig mye lenger, for ä si det sänn.. Er facinert over mange av de herlige egenskapene mange av disse hundene har, men allikevel.. seriöst! ;) Tror jeg mä sette enda flere kriterier, ellers kommer det jo til ä ta en evighet ä finne riktig hund..

Ikke for liten (ikke mindre enn 40 cm) og ikke for stor (ikke större enn.. tja.. rundt 70 cm)

Skal ikke ha jaktinstinkter

Ikke röyte eller lukte altfor mye

Ha et.. "glad" humör:P

Ikke tilbaketrukken o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...