Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt forhold til 17-mai


Symra&Pippin

Recommended Posts

17. mai har jeg et vagt barndomsminne om; tog, glade unger is og russ. Men de siste årene har jeg hatt eksamener i slutten av mai og beg. av juni, dvs at jeg har vært inne å lest samt gått en tur i skogen med hundene hver eneste 17. mai de siste 5-6 årene. herlig :lol: Akkurat nå som jeg sitter fordypt i bok om sosialpsykologi, GLEDER jeg meg til den tiden kommer hvor jeg kan styre med bunad og stresse ned til sentrum for å se på (evt. gå i) tog 17. mai.

Hvis jeg åpner vinduet og konsentrerer meg hardt kan jeg klare å høre korpsmusikken fra sentrum ca 7 km unna... *sukk* Vel, jeg spiser masse is uansett! :)

God 17. mai til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det faktisk skikkelig 17-maisol. Men kaldt. Minner meg om barndommens 17-maier da man frøs nesten ihjel i hvite knestrømper som man hadde mast seg til å få gå i.

Jeg blir hjemme idag. Har endel småting som jeg skal pusle med. Feirer ikke dagen, men man MÅ jo ha noe godt på selveste nasjonaldagen (god mat går man jo ikke frivillig glipp av, selv om man har et skikkelig surmaga forhold til 17 mai). Altså blir det entrecote og greier til middag, og is har vi selvsagt i fryseren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17.Mai! Vi pleier å spise på Akershus festning etter Skaugum-toget, og så litt grilling og sånt på kvelden, men i år er jeg på Sørlandet og skal på tivoli og greier i kveld. 17. Mai er en fiiin dag (jeg tipper jeg forandrer mening når jeg får barn:P). Jeg har spilt i korps i mange år, så jeg har også pleid å rase fra tog til tog hele 17., men det har vært morsomt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke noe spes forhold til 17. mai. Etter å ha blitt tvunget i tog, med på leker osv i flere år når man bodde hjemme, så er det godt å bare kunne velge sofaen om man vil det en dag nå.

Og spes nå som det er kommet snø her i natt, så har jeg ligget på sofaen siden jeg stod opp, kun avbrutt for å ut å ta bilder av bikkja i snøen.

Ellers er det vel egentlig standard med en is, men vi får se. Frister ikke i dette været.

eneste tradisjonen vi egentlig har er å få med oss fyrverkeriet som er i senrum på kvelden... Men i kveld ser jeg ann været først. Skal vi se på fyrverkeri selv, så må vi kjøre to biler avgårde til et sted et stykke uten for sentrum her, sette igjen Bridie i den ene og reise tilbake med den andre.. Så får se hva vi gidder.

Mulig det bare blir sofa, litt høy musikk på stereoen, gjendradde gardiner og kos med bikkja på sofaen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er veldig glad jeg bor i Norge, det er et veldig veldig bra land. Jeg tror vi fort glemmer å sette pris på hva vi har, og ser for mye på hva som skulle vært bedre. Jeg er takknemlig for at jeg får bo her.

Sånn sett synes jeg det er fint å feire 17. mai. Men jeg synes det er et pes uten like. Samme med nyttårsaften og egentlig.

Så i teorien synes jeg 17. mai sparker ass, men jeg orker ikke forholde meg til det i noen slags grad egentlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri likt 17. mai, jeg. Stress, mas, og siden jeg er verdens mest usosiale vil jeg i alle fall ikke til byen. Dette er det 3. året jeg ikke feirer. I dag har vi bare kost oss i skogen og skal ta livet med ro resten av dagen. Jeg har spist en is som jeg klarte å grave frem fra fryseren, men den hadde jeg spist enten det var 17. mai eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her SNØDDE det faktisk tidligere i dag. Men hadde det hvert fint vær i dag så hadde det nok hvert som vanlig og tuslet ned til lillestrøm med bunaden/festdrakten på, sett på russetoget. Hvert hjemme og spist middag, og kanskje tivoli på kvelden. MEN idag har det blitt til at jeg var med å spiste frokost hos familien til typen (vi kom for sent), også være her og spise middag. Bortsett fra dette blir det nok kun å slappe av inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 17 mai som en fridag jeg da,ikke har jeg noen barn så da orker jeg ikke stresse med tog og byturer for å se på heller. Blir nok forandret med årene. Men siste årene har jeg ikke orket å delta på noe denne dagen!

Gratulerer med dagen til de som feirer den! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 17. mai er en helt fin dag jeg. Nå nyter jeg å kunne velge å ikke feire den i særlig grad, syns liksom den skal være barnas dag. Spiser is og lager meg god mat, men thats about it. Nå er det forøvrig sol her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt blanda forhold til 17.mai. Liker tradisjonen og synes det er fint og alt det der, men personlig gidder jeg ikke å feire. De siste 10 årene har jeg tilbrakt i stallen (det er liksom ikke forskjell på hverdag og fest når man har hest), så da blir det ikke den store feiringen. Ikke orker jeg å labbe rundt i bunad heller, misforstå meg rett- jeg synes bunad er veldig fint, men jeg synes det er upraktisk å gå i det. Ikke synes jeg det er den helt store gleden å gå i tog heller. Bortsett fra det er vel 17.mai en fin dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er den dagen over alle da jeg føler meg FEIT..for jeg SKAL jo ha på bunaden og der GÅR IKKE. Sy ut? Sta er jeg og sta blir jeg, var inni der for 4 år siden, og for 3 år siden, så ble det litt trangt, men vi skal jo tilbake dit, ikke sant? Nei, seriøst, passer den ikke til jul, syr jeg ut. Tror jeg.

Ellers er det en flott turdag, og tur har vært tradisjon i min familie siden jeg bodde hjemme hos mamma og pappa. Med små barn blir alt litt mer intenst, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en helt ok dag. Best om det fint vær, såklart! Syns det er hyggelig når alle pynter seg og har litt ekstra god mat. Kanskje best dag for barna, hehe.. for foreldre er det kanskje mye mas om klær, is på bunaden og kjøring frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er svært få jeg veit av som faktisk feirer Norge på 17. mai. Det har jo egentlig bare blitt en festdag med masse tradisjoner - og alle land har vel sine variasjoner av slike arrangement? Riktignok er det nok ikke alle som i utgangspunktet hadde en nasjonalistisk årsak til sine festdager, men allikevel.

På 17. mai går jeg i toget og spiser is og slapper av litt i byen med vennene mine etterpå, også spiser jeg en god middag med familien min før jeg tar med bikkjedyret ut på tur. Sånn er det i alle fall nå når jeg går på skole. Når jeg er ferdig på vgs kommer jeg derimot, sannsynligvis, ikke til å dra ned i sentrum på 17. mai. I stedet ser jeg for meg å bruke dagen til å slappe av og gå tur i skogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai er en koselig dag for oss. Nå er guttene blitt så store at alt stresset med å kle dei er over. (heldigvis) Her starter ikke barnetoget å gå før halv ti, så vi får tid til en god frokost og sånt først.

Når vi har gått barnetoget så er det rett tilbake til skolen og der er det leiker og kafesalg med en gang. Det holder på til ca kl 15.00 og da er det heim og slappe av. Om kvelden er det fest på samfunnshuset for dei som vil det. (vi skipper det, lager heller god mat og blir hjemme)

Men eg husker godt tiden med 3 små, sutrete, masete og grinete unger meget godt.... Var ikke alltid like gøy da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for 17. mai, men feirer den ikke selv. I dag har jeg bare vært hjemme med unntak av tur med hundene, og såvidt tittet litt på barnetoget på TV. Orker ikke stresset og maset i sentrum gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker 17. mai jeg :lol: Vi trosset været, tok med ungene og så på toget i Lillestrøm, kjøpte is og kaffe og spiste resten av maten hos pappa :) Hadde været vært bedre hadde vi rast videre og stått i ørten karusellkøer på tivoli. Jeg elsker karuseller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn 17.mai er en kjempefin dag jeg, og jeg synes det er storveis å se så mange festkledde mennesker. Bare det å titte på forskjellige bunader er gøy synes jeg, og spesielt enkelte kjekkaser i nikkers... :lol:

Familien min og familien til pappa's fetter har i mange mange år hatt tradisjon med å gå på Gamle Rådhus og spise middag. Utroooolig god mat (asparges med Hollandais er standart forrett, og jeg gleder meg til den hvert år).

Før det ble hund i heimen, var det som regel tur i sentrum før middag, og ut eller hjem til venner på kvelden. Etter at hunden kom i hus har det stort sett vært skogtur på dagen, middag og en pubtur, for så å vende nesa hjem igjen til hunden. Alltid en veldig, veldig hyggelig dag...

I år ble utgikk Gamle Rådhus fordi farfar døde på onsdag. Det ble i stedet god mat hjemme hos farmor sammen med den nærmeste familien. Veldig hyggelig og litt mer "passende" med tanke på situasjonen. Ett veldig tomrom uten farfar selvfølgelig, men godt å være sammen, ha det hyggelig og minnes verdens beste farfar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...