Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari vurderer valp

Mari

Recommended Posts

Da må du ha selektiv hørsel :lol:

? Tja, eller dere er flinke til å høre det dere vil høre? Jeg kunne fint kun hørt på de DPene som er noen små gneldrebikkjer og sakt at det gjaldt majoriteten, men slik er det ikke.. Vil tro jeg har litt bedre kjennskap til rasen enn det du har når det gjelder denne rasen..

På de utstillinene jeg har vært på har jeg ikke inntrykk av at DP skiller seg ut i forhold til andre raser når det gjelder lydbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 407
  • Created
  • Siste svar
Hey! Hovedgrunnen til at jeg har belger er faktisk mangelen på pelsstell OG røyting! Lokulf røyter en gang i året (august), resten av året er det så vidt det faller noen fjoner her og der. Børste gjør vi maks en gang i måneden og det tar toppen to minutter. Jeg har hatt korthårede, ruhårede, semi - langhårede (toller, retriever) og langhårede hunder og jeg kan med hånda på hjertet si at langhårsbelgeren er den rasen jeg har hatt som krever absolutt minst pelsstell og støvsuging. Det finnes jo alltids noen som krever mer, men hele poenget med pelskvaliteten er at den skal være vedlikeholdsfri..

Om de passer for deg avhenger av om du liker å ha en rase som er oppmerksom på deg og alt annet hele tiden.. de er fryktelig "våkne" om du skjønner..Loke går ikke å snuser rundt i byen som andre hunder, han kikker på livet han...

Akkurat det jeg mente med lite røyting :D

Mari, jeg tror at du tror at belgerne er like pene og pyntelige som de ser ut. (Jeg synes de ser majestetiske og vakre ut, i allefall) Stemmer det, på et eller annet nivå? Det er jo laaang vei til en bullehund, hvor testosteronet ligger utenpå.

Jeg tror det kunne vært en perfekt hund for deg, jeg.

Men altså, du er vel forelsket i en type hunder, og det kommer du til å være helt til du (eventuelt) bestemmer deg for å gi en annen rase sjansen. Sånn er vi bare. Men det Akela og sikkert noen andre også har sagt, om at du er så streng på kriteriene på "din" rase, og at du ikke har mulighet til å være like streng når det gjelder utvelgelse av en ny rase er jo et poeng. Du er litt mer avhengig av flaks hvis du skal skifte beite. Men så er det det med helse, da... Staten over var jo ikke helt hyggelig lesing.

Nei nå sitter jeg og skriver selvfølgeligheter, du :lol: Jaja, jeg har sagt mitt og litt til, ha en deilig dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Tja, eller dere er flinke til å høre det dere vil høre? Jeg kunne fint kun hørt på de DPene som er noen små gneldrebikkjer og sakt at det gjaldt majoriteten, men slik er det ikke.. Vil tro jeg har litt bedre kjennskap til rasen enn det du har når det gjelder denne rasen..

På de utstillinene jeg har vært på har jeg ikke inntrykk av at DP skiller seg ut i forhold til andre raser når det gjelder lydbruk...

Tja, siden DP stort sett alltid er i samme ring som DS'en så har jeg opplevd mange DP'er på utstilling. Etter min mening har også støynivået hos DP økt de siste årene. Selvfølgelig har du nok mer kjennskap enn meg til rasen, men jeg forbeholder meg faktisk retten til å fortelle hvordan den oppleves av andre :lol: Men jeg synes det er merkelig at DP-eiere avfeier andres meninger om rasen..

Men dette er jo fullstendig OT, Mari skal jo uansett ikke ha DP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden DP stort sett alltid er i samme ring som DS'en så har jeg opplevd mange DP'er på utstilling. Etter min mening har også støynivået hos DP økt de siste årene. Selvfølgelig har du nok mer kjennskap enn meg til rasen, men jeg forbeholder meg faktisk retten til å fortelle hvordan den oppleves av andre :D Men jeg synes det er merkelig at DP-eiere avfeier andres meninger om rasen..

Men dette er jo fullstendig OT, Mari skal jo uansett ikke ha DP.

Jada, du skal såklart få ha dine meninger om rasen, jeg syns bare det er dumt enkeltfolks meninger skal være med å ødelegge ryktet til rasen.. men det får nå være, mari skal uansett ikke ha DP :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja en pumi bjeffer ikke all verden det er ikke mere lyd i de en i en helt vanlig annen gjeterhund.

Da har nok du, som andre her inne, litt selektiv hørslel. De ungarske gjeterhundene har ganske lav terskel for lyd, og man må faktisk jobbe noe med denne gapinga om man ikke vil ha det. Det er ganske mange andre gjeterhunder som det er mye mindre lyd i, enn de ungarske.

Meld deg på et RIK grunnkurs Mari. Man må ikke gå med hund. Så får du sett litt mer. Dra på treninger, og få sett mye. Ikke minst, dra på sportreninger. Sporet er, som du sikkert veit, et skikkelig pirkearbeid. For en ting som du bør se etter i hos en rase, er at det er en potensiell god sporhund. Husk at hinderet i RIKen er 1 meter også. I tillegg er mønet ganske bratt. Så en hund må jo kunne klare den biten også. På den måten så forsvinner en del raser automatisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sykdom på staff legger jeg ved litt informasjon fra Sverige:

Sammenlign RAS til Staff kontra RAS til Whippet som Barmand linket til på første side. Se på forkjellen på kartlegging f.eks, tilbakemeldinger fra eiere og oppdrettere og hvilke tall man sitter igjen med. Jeg er ikke mektig imponert over raseklubben jeg, og det virker fortsatt ikke som det er veldig mange som tester.

Raseklubben peker også på immunrelaterte lidelser, som er det jeg har sett mest av på staff, særlig i form av hudproblemer. Det går det ikke an å teste for, og jeg vet med sikkerhet at mange oppdrettere overser eller minimaliserer problemstillingen på egne avkom.

Jeg tør ikke ta sjansen på utstillingsstaff, helse er én av årsakene.

I tillegg vet jeg at mange i rasemiljøet i Norge argumenterer imot mentaltesting, imot røntging, benekter at det finnes hudsykdommer på rasen, og rosemaler til de grader.

En av de mest respekterte oppdretterne avler på hunder hvor det florerer Demodex på tidligere valper, og alver videre på valper fra kull hvor det har vært nevrologiske lidelser på flere av kullsøsken.

I tillegg ser jeg at mange av staffene jeg møter er stressa og ukonsentrerte (nei, ikke "aktive"), de er altfor myke på grensen til feige, og jeg synes de er blitt en skygge av det de "skal" være. Jeg er helt sikker på at du har et annet inntrykk, men så er det din rase også.

Mulig jeg er for streng med dem, det får så være. Jeg har møtt mange staffer siden jeg har vært en engasjert del av bullehundmiljøet i Norge i noen år nå, jeg har også deltatt på flere staffespesialer. Så min mening er ikke bare tatt utifra lufta. Den er basert på erfaring, etter å ha møtt sannsynligvis mer enn hundre hunder.

Mulig jeg tar feil, men jeg overtales ikke til en utstillingsstaff. Men så er det heldigvis ikke et tap for noen heller. :(

Så la oss heller spare staffediskusjonen til en annen gang? (Jepp, jeg vet jeg er skyldig i å la det skli ut selv ;))

Hadde det ikke vært for størrelse kravet ditt kunne en Dogo tispe passet deg bra, den har hvertfall de fleste kravene dine! :P

Nja... Jeg synes jeg ser for mye frynsete nerver på de også jeg. Så har man HD problematikk også. Jeg har møtt et eksemplar jeg likte veldig godt, men han var visst ikke spesielt rasetypisk. :lol: Det er vel et tegn på at rasen ikke er noe for meg. :P Jeg ønsker heller ikke en territoriell vakthund. Den kommer om noen år, og da blir det nok en Boerboel.

Belger blir det ikke røyting eller ei. :D De er vakre, virkelig vakre, men jeg tror ikke de passer for meg. Jeg synes belger-eierne her inne har vært flinke til å portrettere rasen gjennom både personlige erfaringer med egne hunder, og gjennom råd på generell basis. Jeg tror ikke en Belger ville trives hos meg, og jeg vet ikke om jeg ville trives med en heller.

Lancashire Heller? Mmmm, nei...

Akkurat nå titter litt videre på Schäferhund og Pinscher, uten at noe er bestemt hverken fra eller til. Skal prate med han som muligens kan hjelpe meg med en bra staff i løpet av uken. Jeg faller liksom hele tiden tilbake til en sånn en. Også stoler jeg litt på Julie som tror jeg klarer å håndtere en liten dritt. :( Jeg tenker litt sånn at om jeg klarer å unngå utageringsproblemer, og får en hund som takler å gå båndturer med andre, så er det fullstendig til å leve med. :P Jeg har ikke hatt løsslippshunder på en stund, og det har egentlig ikke vært et stort savn forsåvidt.

Tusen takk for alle råd hittil! Dere er supre! Keep it coming!

Mari, jeg tror at du tror at belgerne er like pene og pyntelige som de ser ut. (Jeg synes de ser majestetiske og vakre ut, i allefall) Stemmer det, på et eller annet nivå?

Nei, egentlig ikke. Jeg synes Belgerpia, 2ne og Loke spesielt har vært flinke til å beskrive rasen, jeg har iallefall det jeg tror er et godt inntrykk av dem. På ingen måte pingler, men at de fort kan lære å få litt rare ting for seg. På godt og vondt. De virker kjappe i hodet, og at de er ganske reaktive.

For all del, jeg tror de er flotte hunder og gode brukshunder, men alikevel ser jeg ikke at vi hadde trivdes med hverandre. En rase jeg hadde likt å hatt i hundeomgangskretsen, men ikke nødvendigvis i hus.

Det er jo laaang vei til en bullehund, hvor testosteronet ligger utenpå.

Øh? Nå skjønner jeg ikke helt hva det er du mener.

Meld deg på et RIK grunnkurs Mari. Man må ikke gå med hund. Så får du sett litt mer. Dra på treninger, og få sett mye. Ikke minst, dra på sportreninger. Sporet er, som du sikkert veit, et skikkelig pirkearbeid. For en ting som du bør se etter i hos en rase, er at det er en potensiell god sporhund. Husk at hinderet i RIKen er 1 meter også. I tillegg er mønet ganske bratt. Så en hund må jo kunne klare den biten også. På den måten så forsvinner en del raser automatisk...

Det synes jeg var et godt tips gitt! Visste ikke at man kan gå uten hund. :P Jeg har jo god tid før det blir valp, så det skal jeg jammen gjøre. Takk for tipset.

Jeg har gått bittelitt IPO-spor, og vet hvor limt i bakken hundene skal være. Pirk er det definitivt. :P En god staff hopper glatt to meter, og er atletiske som pokker, så det er intet problem.

Om det blir IPO så er det jo en fordel å tenke Schäfer på fler enn én måte.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Jeg synes Belgerpia, 2ne og Loke spesielt har vært flinke til å beskrive rasen, jeg har iallefall det jeg tror er et godt inntrykk av dem. På ingen måte pingler, men at de fort kan lære å få litt rare ting for seg. På godt og vondt. De virker kjappe i hodet, og at de er ganske reaktive.

For all del, jeg tror de er flotte hunder og gode brukshunder, men alikevel ser jeg ikke at vi hadde trivdes med hverandre. En rase jeg hadde likt å hatt i hundeomgangskretsen, men ikke nødvendigvis i hus.

Jeg tror du har rett..Belgere er en smakssak som mange andre raser;) Det finnes ingen fornuftig grunn til at jeg insisterer på rasen (bortsett fra det med pelsen *flir*), faktisk så synes jeg ikke de er så himla pene engang. Men det er noe må ha bare må ha opp i det hele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden vi er inne på belgere, og schæfere (som jeg liker men aldri i verden ville turt å kjøpe pga. alle problemene...)... sett på malanois?

Med en Schäfer fra brukslinjer tror jeg det er litt enklere å finne en frisk en. Det virker som de er flinkere til å kartlegge sånt no, uten at jeg skal være for skråsikker når jeg uttaler meg. Dessuten har jeg et knippe mennesker i bakhånd som kan hjelpe meg med å finne en god en tror jeg.

Med Schäfer er jeg mer redd for at jeg ikke kan tilby den nok trening til at den skal trives optimalt. Det virker som Schäferne fra brukslinjer er arbeidsjern til de grader og trenger å virkelig få utløp for "driftene" sine. Jeg kan tro og håpe at jeg har det som trengs for å gi den det de behøver, men jeg lurer på om jeg beviselig må ha fått til noe "ordentlig" med en litt enklere hund enn bruksschäfer først. Töddel var en solid pakke med hund han, virkelig. Men jeg rakk aldri å gjøre noe organisert og målrettet med ham. Og han var ofte en kilde til dårlig samvittighet i en følelse av at jeg ikke gav ham nok.

Jeg trenger å prate med litt folk som trener og lever med bruksschäfer tror jeg. Hvilke motivasjoner de gjerne har, og hvordan de gir seg til syne.

Jeg håper jeg er ydmyk nok til å ikke ville ta på meg mer enn jeg kan håndtere om du skjønner?

Med en Malinois kan du doble de reservasjonene jeg har med en bruksschäfer. :lol: De er virkelig hunder av et visst kaliber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle raser kan starte i RIK, er jo ikke dermed sagt at du kommer til å komme så langt med de heller. Ikke alle individer innen de typiske rasene for sporten egner seg, så du trur du skal ha mye flaks for å finne eksempel en cocker spaniel som kommer til å bli bra nok til å konkurrere i RIK. For skal man drive med C arbeidet (og bruke opp horder av tid til et annet menneske), så bør man i hvert fall ha såpass ambisjoner at man skal starte. En annen ting er at du bør sjekke i klubber som er aktuelt å trene RIK i om de gidder å figurere for en eller annen merkelig rase som kanskje aldri blir startklar.... Dessuten er det mer enn bare C arbeidet i den sporten, selv om de fleste er ser ut som glemmer faktisk at det er mer enn "litt kul biting utpå en gressbakke" :rolleyes:

Angående RIK så er jeg selvsagt ikke så wannabe at jeg tror at det bare består av bitearbeid og/eller at det er tøft av noe slag. Jeg håper ikke jeg har gitt det inntrykket. (Selv om jeg er halvhomo, så er jeg ikke så testosteronbefengt. :lol:) Det jeg liker med sporten er at den er veldig allsidig, og er en god test av både fører og hund. De samme kan sies om bruks for den saks skyld, men det er noe fascinerende med den stålkontrollen man skal/burde ha på RIK-hundene. Det hadde vært gøy å se om jeg hadde klart å komme meg dit. Det bare appellerer mer med RIK pr dags dato.

Det er godt mulig at RIK-miljøer ikke er spesielt åpne for noen som "bare" er interessert i sporten uten de store ambisjonene. Men det er bare en måte å finne ut av det på, og det er å melde seg på grunnkurs?

Hvis du har lyst til å drive med RIK er det kanskje lurt å tenke på at feks hinderet i lydigheten (iallefall i IPO) er 1 meter høyt, da er det kanskje lurt å kjøpe en hund som faktisk har fysiske forutsetninger for å klare å hoppe den høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å drive med RIK er det kanskje lurt å tenke på at feks hinderet i lydigheten (iallefall i IPO) er 1 meter høyt, da er det kanskje lurt å kjøpe en hund som faktisk har fysiske forutsetninger for å klare å hoppe den høyden.

En god staff hopper glatt to meter, og er atletiske som pokker, så det er intet problem.

Om det blir IPO så er det jo en fordel å tenke Schäfer på fler enn én måte.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du med deg forslaget om welsh terrier? Men hvis du har lyst til IPO blir den vel for liten :lol:

Mitt inntrykk av de fleste bruksrasene, er at det finnes ulike linjer og individer. Noen er hardpakka hardcore arbeidshunder som MÅ arbeide MASSE for å være tilfredse, mens andre har mer ro i seg og en mer tydelig avknapp. Det siste synes jeg kjennetegner en virkelig GOD brukshund, den skal kunne koble av, i flere dager, om ikke uker i strekk, når det ikke skjer noe, uten å gå på veggen eller bli gal. Det jeg mener er at du ikke nødvendigvis trenger å arbeide ræva av deg med en bruksschæfer eller malle, ikke alle er like intense og, dette er noe jeg mener og tror, så synes jeg at den typen hund som ikke har ro i sjela til noen hviledager, heller ikke er noen hund å ha i hus og er noe å trakte etter. Joda, de skal stimuleres, men alt med måte. Men hvis du helst ikke vil ha lyd, er kanskje verken schæfer eller andre gruppe 1 hunder noe å trakte etter. Malle og dens slektninger har jeg inntrykk av er litt mer stille.

Catteldogen synes jeg du skulle ta å titte litt nærmere på, kontakt oppdretteren i Norge (tror det bare er en her) og snakk med henne. Kennel Willcarra. Trivelige mennesker som har holdt lenge på med hund. Sosialt har jeg inntrykk av at de har fått frem gode hunder. Helsemessig vet jeg ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare møtt (og trener med) en bruksschæfer, men jøye meg for en hund! Skal jeg noen gang ha et sånt dyr i hus, blir det en bruksvariant. Aner ikke om hun er spesiell eller ikke, men hun er i alle fall en veldig enkel sjel. Tulla er steike meg MYE vanskeligere! Og klarte du Töddel, klarer du en slik en! (Sier jeg, med all min erfaring..) (Hun har av-knapp ja, som Lone skriver om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
(...) Men hvis du helst ikke vil ha lyd, er kanskje verken schæfer eller andre gruppe 1 hunder noe å trakte etter. Malle og dens slektninger har jeg inntrykk av er litt mer stille.

(...)

Jeg vil si det er å gå litt for langt å utelukke alle i klasse 1 pga. lyd. Altså, alle hunder lager jo lyd. Men det er forskjell på terskelen for å bjeffe, hvorfor de bjeffer og hvordan de bjeffer. Jeg har ikke inntrykk av at mallen er hverken bedre eller værre enn schäferen ifht lyd (men vil som Mari si at den ofte nok er et par hakk for heftig bruks-/IPOavlet til hennes formål). Schäferen vokter jo gjerne huset med bjeff. I tillegg har jeg inntrykk av at de mer heftige schäferene har lett for å lage frustrasjons pip/bjeffing og en del lyd under trening også. Også har jeg møtt en god del utstillingsschäfere som har laget en del lyd ved hundemøter (men det har ikke de få bruksschäferne jeg har kjent gjort, uten at det sier noe om helheten). Og det skal man selvfølgelig ha i bakhodet. Men jeg har allikevel ikke inntrykk av at de har generelt lav terskel for bjeffing som f.eks. DP og Mudi (og jeg liker begge rasene og vil ingen noe vondt så det er sakt <_< ). Eller, isåfall har de lav terskel for bjeffing på en annen måte. Æsj, jeg klarer ikke forklare hva jeg mener. Men Mari klarer sikkert gjøre seg opp en mening her for egen maskin.

Men jeg vil allikevel henge meg på bølgen og si at en god bruksschäfer vil kunne passe deg bra. Den vil jo også kunne gjøre det bra i IPO og tilfredstiller alle de andre kravene du stiller. Etter det jeg har hørt Marit skrive her på forumet vil jeg tro hun takler en bruksschäfer bra. Schäferen er jo en brukshund som er veldig tilpassningsdyktig og gjerne tar en rolig dag uten å gå på veggen, hvis den ellers får det den trenger. Den passer også alle kravene dine, bortsett fra at de nok er litt over størrelsen du skrev i startinnlegget. Men bruksschäferne er ofte mindre og lettere bygd enn utstillingsschäferne. Sykdom er det selvfølgelig en del av på schäfere, og det er det som gjør at jeg ikke tør satse på dem, men jeg vet mange bruksoppdrettere av schäfer er flinke til å fokusere på helse i avlen. Så med bevisthet og godt forarbeide vil jeg tro du skal klare å finne deg en frisk, god bruksschäfer. Her vet du vel også omtrent hva du skal være oppmerksom på. Og det er ihvertfall ikke noe problem å finne ut av det etter alle anti-schäfer diskusjonene her og på andre forum :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En AH til noen som vurderer RIK? Lykke til med å finne den som duger til det, ingen av de jeg har kjent eller møtt har hatt nok kamplyst i seg til sånt, og de er ikke så glade i å jakte på "døde" ting heller (det er jaktlyst og det er jaktlyst.. At de jakter rådyr og hare betyr ikke at de jakter ball og kong).

Jeg tror - uten å prøve å presse frem egen rase - at du hadde hatt det kjempegøy med en belger. Du har humor, og det er omtrent det man må ha for å kunne eie en - evnen til å le når bikkja fjoller fordi den går forbi det helt plutselig superskumle kumlokket vi har passert 3579 ganger før, eller skape seg fordi at det bare er sånn den dagen. Det en belger trenger derimot, er en som ikke syns synd på eller tar hensyn til at bikkja skaper seg, det ER ikke farlig, og vi SKAL gå forbi, og dette overlever du helt fint. Jeg ser for meg en hel haug med morsomme historier med deg og en belger, helt klart..

Ang pelsstell, så er det litt ettersom. Ingen av tervhannene mine har krevd mye pelsstell, ikke Emma heller, det har vært en kjapp børsting når jeg kommer på det, samt en real avbørsting (med fineste schäferkarden, den tar underull den!) når de røyter, ikke mer.. Jeg husker ikke når jeg børsta Emma sist, det er vel en 3-4 mnd siden?

Frk. Dina derimot, MÅ børstes (vel, ikke for øyeblikket, nå er hun totalt nedrøyta og ser litt lurvete ut, stakkar *flir*). Men hun har ikke typisk belgerpels, hun har unormalt mye pels (når hun er i pels).

Men som Annette sier, en belger er ikke for alle, og liker man ikke sånt "fjoll", så kan man ikke ha belger (de bjeffer forøvrig ikke, de "yapper". Vi trente på hundeskolen til millitæret på Hauerseter forrige helg, og det var ingen tvil om hva som var schäfer og hva som var malle, for å si det sånn *ler*). Men pelsstell burde ikke være grunnen for å avfeie de, for det er det ikke så mye av som det ser ut som det burde være (bare for å formulere seg krøkkete).

At en schäfer fra brukslinjer skal være mye enklere å ha med å gjøre enn en springer spaniel? Mulig, men det sier mer om den schäferen enn rasen generelt.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror - uten å prøve å presse frem egen rase - at du hadde hatt det kjempegøy med en belger. Du har humor, og det er omtrent det man må ha for å kunne eie en - evnen til å le når bikkja fjoller fordi den går forbi det helt plutselig superskumle kumlokket vi har passert 3579 ganger før, eller skape seg fordi at det bare er sånn den dagen. Det en belger trenger derimot, er en som ikke syns synd på eller tar hensyn til at bikkja skaper seg, det ER ikke farlig, og vi SKAL gå forbi, og dette overlever du helt fint. Jeg ser for meg en hel haug med morsomme historier med deg og en belger, helt klart..

Seriøst..nå ble jeg veldig gira på at Mari skal få seg belger faktisk... Har man en belger i hus (og humor) har man alltid noen historier å skrive om og jeg kan levende forestille meg hvor mye artig Mari og et belgerkrapyl kunne snuble bort i*flir*Jeg vil gjerne lese!

Belgere har et litt sånn skjevt syn på livet, jeg insisterer på at de faktisk HAR humor, så Mari og en belger hadde passet perfekt! Har forøvrig en for tiden understimulert svarting til utlån, bortsett fra at han er nervesterk og hypersosial er han sånn ca det "verste" du kan få innen rasen belger. Han er en sove-slask inne, bortsett fra at han gjerne har en periode i løpet av dagen hvor han stjeler hva enn han måtte finne sånn bare for å vise det frem, men det kan man overse med mindre han kommer med tapetkniver og mobiler etc (det har skjedd).

Ute er han PÅ PÅ PÅ, fra seg av lykke og omfavner hele verden, finner på alt mulig hyss og er i lykkerus hvis han får henge i et eller annet, det være seg pinner, håndkler, bitepølser, jakka di eller rumpa til typen din (det har også skjedd...3 ganger..Hurra). Heldigvis har han en relativt god slipp komando så lenge det er et hunnkjønn som sier det, menn hører vi nemlig ikke på. Trives du med han i hus er belger rasen for deg *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer virkelig ikke å se for meg Mari med en belger. :lol: Ikke fordi jeg ikke tror hun klarer det, men det slår meg ikke som den hunden hun virkelig vil ha. Sånn jeg kjenner mari så liker hun hunder med litt mer tyngde bak meningene sine. En belger mener mye om mangt, men mitt intrykk er at de ikke mener det så veldig hardt.

Når det er sagt, så er det vel bare bullehund jeg klarer å se for meg Mari med, og jeg er fryktelig farget av at jeg har kjent henne med 3 forskjellige bullehunder også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer virkelig ikke å se for meg Mari med en belger. :lol: Ikke fordi jeg ikke tror hun klarer det, men det slår meg ikke som den hunden hun virkelig vil ha. Sånn jeg kjenner mari så liker hun hunder med litt mer tyngde bak meningene sine. En belger mener mye om mangt, men mitt intrykk er at de ikke mener det så veldig hardt.

Når det er sagt, så er det vel bare bullehund jeg klarer å se for meg Mari med, og jeg er fryktelig farget av at jeg har kjent henne med 3 forskjellige bullehunder også da.

Nja..mine to siste belgere har virkelig ment ting. Loke er den første hunden jeg har hatt som jeg har mått sloss fysisk med opptil flere ganger. Nå høres det ut som om jeg banker bikkjedyret mitt, det gjør jeg ikke, men det hender (svært svært sjelden nå, nesten daglig når jeg fikk han) at han får for seg at han skal banke meg litt. Han mener det han mener og han gir seg ikke uten kamp hvis han tror han kan vinne.Nei, det er ikke i situasjoner jeg har truet han eller skremt han, det er i situasjoner han har blitt sur rett og slett fordi han ikke fikk viljen sin. Men han er ikke helt typisk for rasen der og bærer preg av å ha fått "rulet" flere hjem ved hjelp av vold.

Lyra mener virkelig ting, veldig...Terje Østlie var helt enig med meg der *flir* Men hun er en Laekenois og det aner meg at den varianten er helt utelukket for de fleste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..mine to siste belgere har virkelig ment ting. Loke er den første hunden jeg har hatt som jeg har mått sloss fysisk med opptil flere ganger. Nå høres det ut som om jeg banker bikkjedyret mitt, det gjør jeg ikke, men det hender (svært svært sjelden nå, nesten daglig når jeg fikk han) at han får for seg at han skal banke meg litt. Han mener det han mener og han gir seg ikke uten kamp hvis han tror han kan vinne.Nei, det er ikke i situasjoner jeg har truet han eller skremt han, det er i situasjoner han har blitt sur rett og slett fordi han ikke fikk viljen sin. Men han er ikke helt typisk for rasen der og bærer preg av å ha fått "rulet" flere hjem ved hjelp av vold.

Lyra mener virkelig ting, veldig...Terje Østlie var helt enig med meg der *flir* Men hun er en Laekenois og det aner meg at den varianten er helt utelukket for de fleste :(

Godt mulig mitt intrykk er feil altså, men som du sier så er ikke Loke rasetypisk på det punktet.:lol: Laekenois er jo bare :D, men den utgår vel på flere punkter, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fortsette å presse på med belger når hun har sagt hun ikke vil ha det?

For det første - om man føler seg pressa til å kjøpe belger etter å ha lest en diskusjon på sonen, så burde man helt seriøst ikke kjøpe seg hund i det hele tatt. JEG svarte fordi at det stadig nevnes at det er så innmari mye pelsstell på belgeren, og det er tull..

For det andre - jeg svarte først og fremst fordi at det var foreslått AH, og de er ikke allroundhunder slik JEG kjenner de. Snarere tvert i mot, de er rimelig enspora på trekking, men det kan ha noe med at de jeg har kjent, har vært ordentlige AH, ikke noe som tilfeldigvis har en polarhund bak seg ett sted..

For det tredje - grunnen til at vi fortsatt snakker om belger, er fordi at folk SPØR om belger, selv om det ikke er Mari selv.. Som Lone som jeg siterer under her..

Seriøst, røyter virkelig terv og groendal så lite som dere sier? :shocked:

Ja, hunder med korrekt belgerpels røyter så lite som vi sier. Av de fire jeg har hatt, er det bare Dina som røyter mer, men så er hun også veldig mye mer pelsa enn vanlig er på ei belgertispe.

Og sånn apropos røyting.. AH med polarhundpels røyter HELE året om de bor inne, med topper hver vår og høst..

EDIT: Ang tyngde bak belgeren, så kommer det an på. Jeg tror ikke det er rare tyngden i Dina og Emma, Zarten var det ikke tyngde i i det hele tatt, mens Herverket ville jeg nok ikke kødda med om jeg ikke kjente han (Zarten og Herverket var halvbrødre, btw). Man kan få begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, røyter virkelig terv og groendal så lite som dere sier? :shocked:

Jeg har hatt to Groendal'ere til vask og føn på jobben, og det var fy fasan til en jobb, hår overalt :rolleyes:

(litt ot, men måtte bare nevne det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...