Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hage


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg liker gress. Masse gress. :wub: Faktisk er det noen tulipaner osv. foran utgangspartiet, men de er ikke mn fortjeneste altså. Må bare lade kameraet før jeg kan dele. Har litt bilder av resten av hagen og fra i går. Nå har jeg satt opp ring i hagen, her trengs det trening fram mot hovedutstilling og WDS :lol: Og ja, vi har et sjasmintre som blir veldig fint utover sommeren, og en blodlønn, og en liten syrin. Trær er fint, de dør liksom ikke uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kunn en liten veranda. Jeg har kjøpt litt blomster.

Jeg har også en balkongkasse,men den står mesteparten i skyggen.

noen som har et tips til hva som kan trives der?

post-3079-1210585822_thumb.jpg

post-3079-1210585876_thumb.jpg

post-3079-1210585919_thumb.jpg

slik blir Bajas når matmor driver med "rare ting på verandaen" :wub:

post-3079-1210585950_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje LITT tidlig å sette ut blomster ennå i Trøndelag Lise. 21 mai er den magiske datoen da man regner med at faren for nattefrost er over i Trondheim. Det finnes mye som trives i halvskygge/skygge. Fucsia er en klassiker. I hagen er valmuesøster min skyggefavoritt, men den blomstrer for kort til å fungere på en veranda synes jeg. Rhododendron blomstrer også bare i mai/juni, men den har jo fint, vintergrønt bladverk da.

Jeg har så lyst til å legge ut noe fra hagen min her, men er between cameras. Har bare ting fra i fjor (som dere sikkert har sett før):

Stokkrose1.jpg

hagebilde1.jpg

Pippinhurdal1.jpg

Kommer sterkere tilbake med bilder fra nykameraet mitt! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje LITT tidlig å sette ut blomster ennå i Trøndelag Lise. 21 mai er den magiske datoen da man regner med at faren for nattefrost er over i Trondheim. Det finnes mye som trives i halvskygge/skygge. Fucsia er en klassiker. I hagen er valmuesøster min skyggefavoritt, men den blomstrer for kort til å fungere på en veranda synes jeg. Rhododendron blomstrer også bare i mai/juni, men den har jo fint, vintergrønt bladverk da.

:wub:

Jeg ble litt ivrig og tenkte ikke så langt at det er litt tidlig ja...

Det har jo vært så nydelig vær så lenge.

Takk for fine tips.

Rhododendron synes jeg også er nydelige.

DET var fin hage det !

Jeg burde kanskje finne en inneplass til mine uteblomster. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fine bilder :icon_clapping:

Det har vært veldig tidelig ute her også i år. Normalt har jeg ikke kjøpt ute planter før 17.mai, og selv da er det noen som har daua.

Jeg vil gjerne se flere bilder jeg :thumbs:

Personlig liker jeg trær med blomster på og grønne enger. Bed tar rett og slett for lang tid, og jeg husker som ett mareritt ett stort bed vi hadde som ble angrepet av ugress, og uansett hva vi gjor så ble vi ikke kvitt det *grøsse*

Men potte blomster utenom istedet for bed gir liksom det lille "ekstra" slik at det ser litt mer pro ut :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker gress. Masse gress. :icon_clapping: Faktisk er det noen tulipaner osv. foran utgangspartiet, men de er ikke mn fortjeneste altså. Må bare lade kameraet før jeg kan dele. Har litt bilder av resten av hagen og fra i går. Nå har jeg satt opp ring i hagen, her trengs det trening fram mot hovedutstilling og WDS :banana: Og ja, vi har et sjasmintre som blir veldig fint utover sommeren, og en blodlønn, og en liten syrin. Trær er fint, de dør liksom ikke uten videre.

Jeg har det vel omtrent som deg Caroline. Masse gress :thumbs:

Har faktisk ikke en eneste plante i hele hagen.

Har ett par epletrær, syrin og en blomsterbusk jeg ikke vet hva er :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker definitivt også best GRESS. hehe. Der jeg leide i en periode på 3 år, så var det en gartner som hadde bodd før, så hele hagen var full av blomsterbed og flotte busker og vekster. Potensielt nydelig, men ikke noe for en person som ikke har grønne fingre. :icon_clapping:

I hagen her nå så er det TO blomsterbed, eneste som gjøres med dem er å fjerne døde greier på våren... Så vokser de vilt. Ellers har vi visst 2 kirsebærtrær i hagen, og noen småbusker. Var rips og solbær her også, men de gravde vi visst opp når vi flytta hit .. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hage nr. 1

Blomsterbed med roser, yulipaner og krokus. Et gigantisk tre med røde blader, små trær rundt hele hagen (tuja?) og gress. Som det "lille ekstra" har vi svær trampoline og sandkasse.

Hage nr. 2

Masse blomster overalt. Syrin, rhododendron, tulipaner, roser og masse mer. Dette er forresten "pappahagen" han elsker blomster og trær, og legger skikkelig sjela si i hagen. Og det blir skikkelig fint :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns gress og trær med fine blomster på er finest.. :wub: . Kan ikke noen navn, menmen..

Blomsterbed er sikkert fint hvis du har anledning og intresse til å ta deg av de, men det hadde antagelig ikke fungert til meg.. :P

Her er det to passe store plener (En er Maja sin :P, og brukes noen ganger som sportsbane, fotball, slåball osv. Den andre bruker vi ikke enda, den bare er der) og pære, eple og kirsebærtre. Har også et gjengrodd blomsterbed, som skal bli platting.. :P Ellers er det solbærbusker og noen sånne blomstertrær som er fine... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første har vi verdens styggeste plen. Den er en salig blanding av to forskjellige typer gress, løvetann, rare blomster, gressløse flekker og annet rusk. Tror vi dropper bilde av den. :wub:

Også har vi et utrolig mongo tre som sannsynligvis skal hogges ned:

hage1.jpg

MEN. Søsteren min plantet noen blomster rundt forbi i helgen da. De er ganske fine.

hage2.jpg

hage3.jpg

hage4.jpg

Også må vi jo for all del ikke glemme fineste hagegnomen som setter sitt personlige plen på hagen med valpegrinder foran alle åpninger så han ikke skal stikke av, masse leker strødd ut på plenen, hull i jorda i bedene, og innimellom litt bimmelom og bommelom:

hage5.jpg

Min drømmehage er stor med fin og ugressfri plen, et epletre eller to og ikke minst et høyt gjerde rundt alt sammen. Drøm videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo legge ut noen bilder eg og då...

Starter med noen bilder av epletreet i blomster.

051.jpg

053.jpg

Så har jeg Rhododendron, 5 stk, men dei to store er ikke i blomster enda.

039.jpg

012-1.jpg

040.jpg

043.jpg

Kjempekonvall har eg og.

037.jpg

Sånn ser blomsten ut på nært hold.

023-1.jpg

Så har eg ett skråbed som nesten er fullt av Lupin.

019-1.jpg

Og selvfølgelig har eg Stemorsblomster.

006-1.jpg

003-2.jpg

Og tulipaner.

002-3.jpg

Så har vi en busk med nydelige gule blomster på, men eg veit ikkje kva den heiter...

013-3.jpg

014-1.jpg

015-1.jpg

Så har eg nokre busker og...

030.jpg

En stor Spirea som snart blir full av kvite blomster.

029.jpg

046.jpg

Etterkvart som fleire kjem i blomster kjem nok fleire bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hage og hage.. Villniss er vel mer rett ord. :rolleyes:

Epletrær

IMG_2987.jpg

Kirsebærtrær (og linselus)

IMG_2986.jpg

IMG_3011.jpg

En enslig tulipan (som linselusa tok knekken på to sekunder etter, selvsagt)

IMG_2990.jpg

Og så en masse jeg ikke aner hva er..

IMG_2979.jpg

IMG_3007.jpg

IMG_3005.jpg

IMG_2996.jpg

IMG_2991.jpg

Disse flommer det over av, denne var jo ganske liten og søt

IMG_3020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...