Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er det å klippe klør på din hund.?

Tore

Recommended Posts

Skrevet

Med klipping var det skjelving og sikling (tross at det var gjort etter alle kunstens regler, langtekkelig og positivt.). Da vi gikk over til filing, ble det bare kosestund :D Og penere klør.

Skrevet

tini ligger som en baby i fanget mitt når vi klipper neigler..

Mico prøver å dra seg unna, men han er jo flink da...

Den gamle hunden våres Jappo måtte vi til dyrlege.. han likte det ikke!

Skrevet

Tinka er ikke akkurat overbegeistret for det, for å si det sånn. Hun kan finne på å plutselig rykke bort, og hvis jeg da holder på å klippe så er det lett at jeg klipper nerven også. Da er hun enda verre når jeg skal klippe neste gang (forståelig nok), også øker sjansen for at jeg bommer fordi hun rykker mer osv, og dermed er vi inne i en ond sirkel. Så nå skal jeg kjøpe fil (for da er det ikke fare for å treffe en nerve om hun rykker ut) og lære henne at klofiling er helt ok.

Skrevet
Med klipping var det skjelving og sikling (tross at det var gjort etter alle kunstens regler, langtekkelig og positivt.). Da vi gikk over til filing, ble det bare kosestund :) Og penere klør.

Hva slags fil bruker du? Har tenkt til å gå over til å file klør da Romeo HATER klotanga.. Bruker du en spesiell fil eller bare en sånn negle fil til folk?

Skrevet

Hva slags fil bruker du? Har tenkt til å gå over til å file klør da Romeo HATER klotanga.. Bruker du en spesiell fil eller bare en sånn negle fil til folk?

Metallfil. :) Litt skarpere enn til folk. Kjøpte en i hundebutikk ("Aktive hunder" e.l. tror jeg det var) som er bøyd etter kloen på en måte, så den er enklere å file helt inntil nerven. Den er på en måte "hul" inni. Sånn: C

Fungerte med en liten verktøy-fil også. Lånte en av pappa da jeg somlet bort min en gang.

Men nå har vi nettopp kjøpt elektrisk fil (for menneskenegler. I USA har de el-fil til hunder også. Jeg bestilte fra Amazon, men den kortsluttet pga jeg kjøpte feil strømovergang..og med avgifter og toll og sånn så ble den ganske dyr desverre..) Denne kjøpte jeg på Ellos :D Så nå skal vi begynne å trene inn at den ikke er skummel. Spent på om det funker enda bedre :D Går jo raskere tenkte jeg. Mine sliter nesten ikke klørne i det hele tatt, siden de står litt "ut", så må ta en del hver uke.

Skrevet

Metallfil. :) Litt skarpere enn til folk. Kjøpte en i hundebutikk ("Aktive hunder" e.l. tror jeg det var) som er bøyd etter kloen på en måte, så den er enklere å file helt inntil nerven. Den er på en måte "hul" inni. Sånn: C

Fungerte med en liten verktøy-fil også. Lånte en av pappa da jeg somlet bort min en gang.

Men nå har vi nettopp kjøpt elektrisk fil (for menneskenegler. I USA har de el-fil til hunder også. Jeg bestilte fra Amazon, men den kortsluttet pga jeg kjøpte feil strømovergang..og med avgifter og toll og sånn så ble den ganske dyr desverre..) Denne kjøpte jeg på Ellos :D Så nå skal vi begynne å trene inn at den ikke er skummel. Spent på om det funker enda bedre :D Går jo raskere tenkte jeg. Mine sliter nesten ikke klørne i det hele tatt, siden de står litt "ut", så må ta en del hver uke.

Oki! Kult :D Takk!

Skrevet

Oki! Kult ;) Takk!

:D Tittet forresten på hjemmesiden deres nå, og så at de hadde flyttesalg, så mulig de legger ned den butikken eller er utsolgt

: http://www.aktive-hunder.no/ De har ikke lagt ut noe særlig varer på nettsiden da. Er (var ihvertfall) mer enn det man ser der. Tror jeg skal løpe å kjøpe meg en reservefil selv hvis jeg rekker det :roll:

Skrevet
her er et klipp av buster når vi klipper...

http://www.home.no/tjnorum/klippeklor.wmv

Har hørt at noen må til dyrlege å ha narkose å fult oppstryr...

Er dtte vanlig, eller er de fleste som buster.? :?

her ligger de som regel på fanget mitt eller rettere sagt imellom bena mine når jeg klipper klørene og de ligger rolig men liker det ikke. og bank i bordet på de hundene vi har nå så har jeg aldri klippet feil. :wink:

Skrevet

Tror kanskje jeg klipper for nært jeg da... jeg har regnet ut at hver 5.gang altså hver 90.klo treffer jeg en nerve...

Som Elisa sa så har Buster korte klør, å da var d nesten en uke siden sist...

Som oftest kjenner jeg d myke inne i kloa før jeg sier meg fornøyd...

Å Buster har sånne svarte kraftige klør som man ikke aner hvor nerven er...

kanskje la de være litt lengre.? men så irri å høre på når han går på parket...... :)

Skrevet

ja det klikker godt på praketten. Har laminat selv, og hører ikke det, men drar vi på besøk legge vi merke til klikkingen. Skjønner det blir irriterende hehe :) men ta å klipp mindre hver gang dere klipper. Eller vent til feks. hver 2 uke, hvis du klipper mye. Så får kanskje nerven tid til å trekke seg inn. Vi får sammenligne klør neste gang vi treffes, så ser du hvor korte klør Buster har. :D Dere får legge gummibelegg på klørne så slipper dere klikkingen. :D

Skrevet

:) Tittet forresten på hjemmesiden deres nå, og så at de hadde flyttesalg, så mulig de legger ned den butikken eller er utsolgt

: http://www.aktive-hunder.no/ De har ikke lagt ut noe særlig varer på nettsiden da. Er (var ihvertfall) mer enn det man ser der. Tror jeg skal løpe å kjøpe meg en reservefil selv hvis jeg rekker det :roll:

Takk, takk :P Det var ingen fil der, men jeg skal sjekke neste gang jeg er på Hero's om dom har det :P Dom har det meste til hund, så jeg tror(og håper) at dom har ei fil :P

Skrevet

:) Tittet forresten på hjemmesiden deres nå, og så at de hadde flyttesalg, så mulig de legger ned den butikken eller er utsolgt

Takk, takk :P Det var ingen fil der, men jeg skal sjekke neste gang jeg er på Hero's om dom har det :P Dom har det meste til hund, så jeg tror(og håper) at dom har ei fil :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...