Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


TrudeM

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Jeg skjønner vel poenget med burlekene, men jeg ser vel også at det finnes alternativer liksom. Og at jeg nok ikke kommer til å benytte meg av burleker på min hund. :o

Sånn tenker jeg å, men er fortsatt nysgjerrig på musematten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å forsøke burlek, ok å ha noe nytt å gjøre inne på en regnværsdag som dette.

Har et nylonbur som er enkelt å ta ut og inn, så får vi teste ut litt med det i første rekke :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å forsøke burlek, ok å ha noe nytt å gjøre inne på en regnværsdag som dette.

Har et nylonbur som er enkelt å ta ut og inn, så får vi teste ut litt med det i første rekke :o

Tenkte litt på det samme. :o

Charlie er redd for bur, etter en ekkel hendelse inni et. Og som du sier så hadde det vært fint å trene på en dag jeg ikke får dratt ham ut på tur uansett. Jeg kan huske at Fanny har skrevet en side (i bloggen sin?) om hvordan man lærer inn. Er det noen som har den linken? (Dere får unnskylde om den allerde ligger i tråden her... :o )

Edit. Fant en link i denne tråden...

Et spørsmål til Fanny: Jeg synes burleker virker som er godt hjelpemiddel i treningssammenheng, og har ingen problemer med at det blir brukt på denne måten. Dere bruker det som en del av deres kurs, og jeg lurer på om dere tar for dere utstrakt burbruk i hverdagen på de samme kursene? Det jeg mener er, siden dere viser at bur kan brukes svært positivt, snakker dere om forvaring av hund i bur f.eks når hunden er hjemme alene og/eller på natten? Eller lar dere kursdeltakerne få ta stilling til det selv uten at dere blander dere bort i det?

Om det er det første, advarer dere mot burbruk på en daglig basis sånn utenom når man bruker burlekene?

Edit 2

Enda et spørsmål til Fanny: Jeg har skummet linken fra side en i denne tråden. Utgangspunktet her en en hund som allerede har et ok forhold til bur. Hvordan går jeg fram i begynnelsen med en hund som er redd for bur, og absolutt ikke kan stenges inne i det? Må jeg først bruke masse tid på å fjerne frykten? Isåfall er dette ganske meningsløst for oss. Poenget var å ha det gøy fra starten av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, dette! :o Kjekt at det virker så motiverende for noen hunder, spesielt de typene som ikke ellers lar seg tenne så lett. Tro hva det kommer av? At eier blir flink til å ha korte, intensive økter? At det er motiverende å ligge å "ladde"? Hvorfor er det i så fall motiverende å ligge å "ladde"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til Fanny: Jeg synes burleker virker som er godt hjelpemiddel i treningssammenheng, og har ingen problemer med at det blir brukt på denne måten. Dere bruker det som en del av deres kurs, og jeg lurer på om dere tar for dere utstrakt burbruk i hverdagen på de samme kursene? Det jeg mener er, siden dere viser at bur kan brukes svært positivt, snakker dere om forvaring av hund i bur f.eks når hunden er hjemme alene og/eller på natten? Eller lar dere kursdeltakerne få ta stilling til det selv uten at dere blander dere bort i det?

Om det er det første, advarer dere mot burbruk på en daglig basis sånn utenom når man bruker burlekene?

Edit 2

Enda et spørsmål til Fanny: Jeg har skummet linken fra side en i denne tråden. Utgangspunktet her en en hund som allerede har et ok forhold til bur. Hvordan går jeg fram i begynnelsen med en hund som er redd for bur, og absolutt ikke kan stenges inne i det? Må jeg først bruke masse tid på å fjerne frykten? Isåfall er dette ganske meningsløst for oss. Poenget var å ha det gøy fra starten av. :D

*bump*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit 2

Enda et spørsmål til Fanny: Jeg har skummet linken fra side en i denne tråden. Utgangspunktet her en en hund som allerede har et ok forhold til bur. Hvordan går jeg fram i begynnelsen med en hund som er redd for bur, og absolutt ikke kan stenges inne i det? Må jeg først bruke masse tid på å fjerne frykten? Isåfall er dette ganske meningsløst for oss. Poenget var å ha det gøy fra starten av. :P

Jeg er ikke Fanny, men jeg prøver å svare likevel. Jeg har vært på kurs hos Fanny og Thomas hele uken, og gjort nettopp det du spør om. Min nygamle hund har hatt dårlige erfaringer med burbruk, og beveget seg ikke frivillig inn i et når han kom til oss. Vi har et nettingbur i størrelse extra large som han etter en tid begynte å legge seg i med åpen dør. I forkant hadde jeg ofte kastet godbiter inn der, og han fikk mat der inne en del ganger (først rett innenfor døren, og deretter litt lenger inn). Men han fikk fortsatt panikk når jeg tok i døren - han ville ikke ha noe av at den ble stengt. På kursen lå han derfor bundet i en festekrok mens den gamle hunden lå i buret. På den måten fikk han over to dager erfaring med at jeg tok i døren stadig vekk uten at det skjedde noe negativt. Den tredje dagen fikk jeg i løpet av en - 1 - økt ham til å tåle å ligge i buret med stengt dør. Jeg begynte med å kaste godbiter inn i buret som han måtte gå inn for å ta. Jeg belønnet også inne i buret slik at han ble stående der. Så begynte jeg å ta i døren, samtidig som jeg belønnet ekstremt hyppig. Dette gjentok jeg en god del ganger, før jeg lukket døren helt igjen og åpnet den umiddelbart samtidig som jeg belønnet. Deretter økte jeg tiden døren var stengt, mens jeg fortsatt hadde stor belønningsfrekvens. Den siste gangen var døren lukket i ca. 5 min, og han var helt rolig og avslappet. Når jeg åpnet døren og ga frisignal, løp han ut og rett inn i buret igjen - til stor begeistring, selvsagt. Jeg har ikke fått jobbet mer med det etterpå, men han har vist stort ønske om å gå inn i buret, og prøvde å komme før den gamle hunden et par ganger. Jeg vet ikke hva du definerer som "gøy", men jeg synes definitivt dette var gøy :) Jeg brukte selvsagt verdens beste godbiter i denne prosessen.

Rådene jeg fikk i forkant var å velge et stort, åpent bur fordi det ofte føles mindre skummelt, og å legge vekt på å betinge inn dørlyden på nytt da det var den som trigget redselen hans.

Og for ordens skyld: jeg bruker ALDRI bur i hverdagen, kun til burleker, og buret står der bare som frivillig liggeplass ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...