Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


TrudeM

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Hva er det og hvorfor synes du det er fornuftig?

Les om det her: http://behavoristen.blogspot.com/2008/02/burleker_13.html

Jeg synes det høres fornuftig ut fordi man får en høyere intensitet på øvelser, hunden lærer selvkontroll osv. Egentlig synes jeg det meste som står som fordeler på den siden er fint å kunne. Mener jo selvfølgelig ikke å stenge bikkja i buret, men å bruke det som et "avkoblingssted" før neste treningsøkt osv. Bruker kun bur i bilen, men han ene hunden min mangler intensitet og motivasjon i treningen, og tror dette kan være med å hjelpe han litt.. Jeg vet jo ikke, for jeg har ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres fornuftig ut fordi man får en høyere intensitet på øvelser, hunden lærer selvkontroll osv. Egentlig synes jeg det meste som står som fordeler på den siden er fint å kunne. Mener jo selvfølgelig ikke å stenge bikkja i buret, men å bruke det som et "avkoblingssted" før neste treningsøkt osv. Bruker kun bur i bilen, men han ene hunden min mangler intensitet og motivasjon i treningen, og tror dette kan være med å hjelpe han litt.. Jeg vet jo ikke, for jeg har ikke prøvd.

Nei, av den enkle grunn at jeg klarer å oppnå alt det der uten bruk av bur.

Jeg syns heller ikke noe om å trene "eksplosivt" ut ett glatt bur... ett lite feilsteg fra hunden sin side og du har strekk/brudd eller annen skade på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å lære min hund å like buret sitt. Han går inn frivillig og sover der om han vil ha fred. Burdøra står alltid oppe (untatt i bil og utstillinger) slik at han kan gå inn og ut som han vil. Ingen tvang liksom :whistle:

Hvis han ikke hadde å være i buret så hadde jeg heller ikke trent på at han skulle like det. Da hadde jeg heller droppa det tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å lære min hund å like buret sitt. Han går inn frivillig og sover der om han vil ha fred. Burdøra står alltid oppe (untatt i bil og utstillinger) slik at han kan gå inn og ut som han vil. Ingen tvang liksom :whistle:

Hvis han ikke hadde å være i buret så hadde jeg heller ikke trent på at han skulle like det. Da hadde jeg heller droppa det tror jeg..

Flere "fordeler":

(slenger inn kommentarer underveis)

Fordelene med burtrening er mange, her er noen av dem:

• Hunden din vil lære å elske buret sitt, det vil bli lettere å ta den med på besøk siden den liker seg så godt i buret og det vil bli enklere hjemme Er det ikke bedre å gjøre jobben skikkelig og ikke bare fjerne sympotemer?

• Hunden din blir mer opptatt av deg siden å se etter deg blir den første tingen hunden gjør når den kommer ut av buret, og så har dere det gøy sammen. Minner meg stygt om noe som heter deprivering, altså stenge hunden inne og ha minst mulig kontakt med den så den blir kontaktsugen når den kommer ut

• Det vil bli enklere når man kan ta hunden i halsbåndet uten at den trekker seg unna. Eh jaha? Hvorfor skal den trekke seg unna meg? Og hvorfor trenger jeg halsbåndet å ta tak i?

• Du kan åpne døren, ta på båndet og ikke være redd for at hunden skal trenge seg ut og stikke av Oki... for dette går ikke an å lære inn uten å kalle det fancy ting?

• Det vil bli lettere å lære hunden å ligge i en hundeseng eller en matte fordi det går raskt å overføre burtreningen til dette. Det hørtes jo koslig ut, men hvorfor gå omveien om bur"leken"?

• Det vil gå lettere med å være hjemme alene treningen fordi jo flere belønninger hunden får i buret, jo mer komfortabel blir den med å ligge der og det vil minske stresset. Dette er jo ren skjær oppfordring til burbruk dette!

• Det er en ideell valpelek du kan trene på overalt *ler* Nå skal vi på trening og da lemper vi buret på ryggen og trasker til skogs (satt på spissen)

• Valpen din får masse selvkontroll trening Ja den jobben er jo skikkelig kjedelig å ta selv, så da putter man den i buret

• Du får sikret fri kommandoen din¨Oki, og det kan man ikke gjøre like godt på en annen måte enn at dyret er innstengt bak en dør?

• Hvis du trenger å bruke buret til en time out blir det ikke noe negativt for hunden Ja det er jo fint, men jeg spør meg selv hvorfor? Du kan da legge fra deg hunden eller bruke andre vel så hyggelige metoder for å fortelle at det var feil (timeout er feiling for meg)

• Det er en super måte å trene innkalling på og hunden får masse god trening i å komme når du roper navnet den sitt Javel, og dette kan man ikke gjøre minst like effektivt på andre måter?

• Du trenger ingen medhjelper når du skal trene innkalling ok

• Hunden vil lære at det lønner seg å tilby adferder uten at du lokker eller lurer den. Det har vi vel fått en del andre verktøy til. Jeg nevner kort klikkerdingsen

• Det blir lettere å jobbe med avstandsarbeidet i lydighet eller agility fordi hunden vet det lønner seg å jobbe bort fra deg Igjen føler jeg vi nærmer oss deprivering. Jeg liker ikke å stenge unna hundene mine fordi jeg ikke klarer å oppnå skikkelig kontakt på egenhånd.

• Du kan lære inn vanskelige innganger på ulike hinder lettere Nå driver ikke jeg med ag, så den må noen andre forklare meg

• Du kan overføre verdien fra buret til ulike hinder( eller lydighetsøvelser som jeg har brukt) Igjen ser jeg buret på nakken, og har jeg ikke rygg til jeg altså. Jeg kjører IKKE til enhver appelbane og det er ofte den ligger litt vekk fra parkplassen. Nei høyst upraktiskt føler jeg

• Sist men ikke minst, det trener føreren til å holde på kriteriene sine og gjør dem til en bedre trener. Jeg har lyst til å skrive den settningen litt om: Det er atter en metode å lære fører å holde på kriteriene sine.

http://behavoristen.blogspot.com/2008/02/burleker_13.html

Og poenget med dette er igjen? Jeg fant altså ikke ett eneste argument der inne jeg faktisk fikk åhhhhhja følelsen til. Beklager, forklar meg igjen hvorfor "burlek" er så smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget med dette er igjen? Jeg fant altså ikke ett eneste argument der inne jeg faktisk fikk åhhhhhja følelsen til. Beklager, forklar meg igjen hvorfor "burlek" er så smart!

Jeg henger meg også på det spørsmålet... HVORFOR var det fordeler med denne burlekgreia igjen ? Jeg ser overhodet INGEN argumenter i det Margrete siterer over som man ikke greier å få til på en langt enklere måte enn å måtte drasse med seg dette buret overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed jeg, som bruker bur til tider selv på snuppa, sleit med å finne GODE argumenter i den oppskriften der...

Ikke skjønner jeg hvorfor man skal blande bur borti ting som agilitytrening, innkalling, hjelp til å ta tak i hunden (!), eller annet...

Nei, skal man bruke bur, så holder det vel å bruke det til ting som la oss si sove i, eller i værste fall "tørke i" etter en lang tur ute i møkka osv. Ikke dra bur inn i alt som skal være morsom trening ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt aldri prøvd dette, og bruker kun buret i bilen. Syntes det hørtes fornuftig ut, men etter hva jeg har lest nå, har jeg delte meninger om det. Ville høre andres erfaringer før jeg evt begynte med dette selv. Har ingen erfaringer om burleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg bruker buret som hvilested for hundene mine. I buret skal man lukke øynene og slappe av etter min mening. Som valper lærer de "gå i buret" og får godbit hver gang de går inn. Deretter lærer de at buret er en herlig plass der man endelig kan få litt fred og ro! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trener ikke burleker med mine hunder. Vi trener og konkurrerer i agility, og det tror jeg vi skal klare å fortsette å få til rimelig bra uten bruk av bur. Skjønner ikke helt forksjellen mellom buret og en eventuell target, bortsett fra at buret selvsagt er større og verre å drasse med seg og hunden kan ikke bli såå stengt av fra eier ved å klynge seg til en target. Men som target skjønner jeg tegningen, men jeg skjønner ikke helt omveien via bur. Hvorfor ikke bare bruke en target? Til og med som hunden skal ligge på hos besøk, blir jo som en sutteklut eller noe i den dur, hvis man har problemer med sånt.

Synes burleker høres ut til å passe til skeptiske hunder og hunder som ikke helt takler verden. Synes også at burlekene drar med seg, og støtter, mye "fjas" og negative ting; som mye burbruk utenom treningen. Men selvsagt er det greit å ha hunden i bur når man er på besøk, når hunden ikke klarer å roe seg, den er redd eller nervøs eller aggressiv... :rolleyes: Jeg ser bare ikke helt vitsen med det for mine hunder. Hvis mine hunder av en eller annen grunn ikke roer seg eller må være under skikkelig god kontroll (og en dekk-kommando ikke løser dette pga ytre årsaker), så er det på med bånd, og gjerne også på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Margretes svært så konsise og to-the-point innlegg viser, hva er poenget? Der er det et eller annet som lugger helt grusomt hos meg ihvertfall, det må være et eller annet jeg ikke har skjønt.. Når folk skal kritisere "positive metoder" og henviser til "ruff love" og burleker, så synes jeg de har et stort poeng.. jeg synes den bruken av bur er direkte usmakelig, en slags hjernevask av bisk som ikke virker helt sunn for å si det slik, synes liksom det er noe "sykt" og unaturlig over det slik jeg har fått det beskrevet så langt ihvertfall.

Bur kan være greit å ha når man er på besøk, noen ganger så får lille basenji ligge i bur når vi er på besøk eller har besøk som ikke kan la henne være i fred. Hun elsker nemlig å ligge i bur - men jeg har søren ikke brukt burleker for å lære henne det - en del av greia for henne er nettopp at hun får aldri ligge i bur unntatt i bilen, så hun synes det er stas hun - så stas at det overvinner engstelsen ved å være på et fremmed sted feks. Allikevel har jeg kanskje brukt noe "burlek-filosofi" for å lære henne å ligge i bur og selv jeg syntes det har vært litt perverst å bruke bur som belønning men det var for å oppnå "stor burkjærlighet" som forsterkes ytterligere av at hun får ligge i bur så sjeldent. (Innlæringen jeg brukte til henne var slik: jeg la masse godsaker i buret og stengte døra, så måtte hun gå hele dagen- noen ganger fler - og se på herlighetene uten å ha tilgang til dem. Så kjørte vi litt øvelser og avsluttet treningsøkta med å åpne burdøra slik at hun kunne legge seg der og kose seg. Fungerte som en drøm det, slik at jeg er sikker på at hun kan ligge i bur når det er nødvendig og at det skal mye til for at hun skal frike ut der inne.)

Poenget er at jeg synes burleker er helt inn i granskauen ekstremt og unaturlig - det smaker nesten litt "stockholm syndrom" av det jo. Bur er unaturlig nok, men å bruke det på den måten for å oppnå ting som ihvertfall i mitt hode til dels er helt triviellt eventuelt kan fås til på helt andre måter.. nei.. må være et eller annet vesentlig poeng jeg ikke har skjønt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere "fordeler":

(slenger inn kommentarer underveis)

Og poenget med dette er igjen? Jeg fant altså ikke ett eneste argument der inne jeg faktisk fikk åhhhhhja følelsen til. Beklager, forklar meg igjen hvorfor "burlek" er så smart!

Regner med du ikke spør meg? Såfall har jeg ikke svar på spørsmålet sitt. Jeg ser heller ingen fordeler, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes burleker er en fin måte å trene selvkontroll og lære inn frisignal på. Det blir utrolig svart/hvitt for hunden, forsøker de å gå ut lukker man igjen, sitter de stille får de belønning eller får lov til å gå ut. Fenris tok dette poenget veldig kjapt.

Selv om man leker burleker innimellom trenger det ikke å bety at man har hunden mer i bur utenom treningen. Mine hunder sitter kun i buret i bil og på trening. Nå har jeg flere hunder, og syntes det er utrolig praktisk å kunne sende dem inn i burene sine fra avstand og rope på den neste hunden, samt at hundene kan ligge i åpne bur og se på treningen. Det at buret har klare grenser har gjort denne treningen mye enklere for hundene mine. Har også fått andre til å stå og

belønne hundene mine for å ligge og vente mens jeg trener den andre hunden samt ta for burdøra hvis de forsøker å gå ut. Jeg klarer ikke å se at dette er slemt mot hundene på noen som helst måte. Hvis jeg skulle brukt et teppe ville det gjort det mye vanskeligere å holde på kriteriene samt få riktig timing iforhold til når hunden reiser seg.

At andre velger å lære inn dette på andre måter er da helt ok, men jeg skjønner ikke at det skal være galt å benytte burleker til dette :P Alternativet for meg er at hundene ligger i bilen langt borte fra oss andre. Det er tydelig at mine hunder hvertfall foretrekker å ha muligheten til å følge med på hvor jeg er og hva jeg driver med.

I tillegg finnes det faktisk hunder som ikke liker buret sitt. Min eldste hund likte buret uten noe spesiell trening, men min yngste er en rar liten skrue, og etter 1 år hvor jeg bare vennlig løftet han inn i buret i bilen uten at det ble noe forbedring, trente jeg noen økter på å belønne han for å gå inn. For en forskjell, og så deilig å slippe å irritere seg over at han kryper sammen og ser mishandlet ut med en gang jeg åpner bakdøren.

Angående dette med glatt bur er det jo bare å legge en sklisikker matte inni, og sørge for at buret står støtt. Hvis man har en så intensiv hund at dette ikke er nok får man vel bare droppe og ta innkallinger ut av buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fordeler med burlekene:

  • Hunden lærer selvkontroll, og at det lønner seg med selvkontroll
  • Man slipper å slite med å få hunden inn i buret, og at den mistrives
  • Treningen får en positiv pangstart og en positiv og kjekk slutt
  • Hunder som har problemer å leke/spise godbiter vil etter trening av burleker bli "hjernevasket" på at når den er ute av buret skal det trenes. Susi har lenge ikke villet spise på trening, men brukte verdioverføring ved hjelp av burleker. Nå forventer hun lek og godbiter når hun kommer ut av buret, og det er det hun kjenner, har ikke hatt problemer med verken lek eller godbiter etter jeg begynte med burleker
  • Hunden må sette seg for å få gå ut, noe som gjør at den kommer lettere inn i treningsmodus
  • Effektiviserer treningen, man kan sende hunden inn i buret hvis noe ikke går som planlagt eller man har trent økten ferdig. Hunden blir i buret og slapper av mens man flytter hindere e.l.
  • Man kan lette trene flere hunder samtidig, den ene er i buret mens den andre er og trener. Begge hundene har det kjekt, ingen får noen negative opphold i treninga, hunden i buret blir belønnet for å ligge der.
  • Treningshjelp i agility, fremadsending osv
  • Man ser hvordan man kan bygge verdier for noe som egentlig ikke er så kult
  • Klart skille mellom trening - ikke trening

For å si det sånn, her er mange fordeler, men man vet egentlig ikke hvor stor forskjell det gjør i treningen før man har forsøkt. Og får du det til (er en god hundetrener og skjønner prinsippet og hunden din er frisk) vil det sannsynligvis gjøre treningen mye mer effektiv.

Har ellers en negativ erfaring med burleker, hadde stålburet ute, satte hunden inni og gikk 15 meter ifra og kalte på henne, da hang den ene bakfoten igjen i buret, og jeg så for meg en skadet hund for livet, hun fikk nemlig panikk og forsøkte å slite seg løs. Så det er viktig å passe på at det ikke er stedet hvor hunden kan henge seg fast/skade seg før man begynner med høy fart inn og ut av buret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med burlekene:

  • Hunden lærer selvkontroll, og at det lønner seg med selvkontroll
  • Man slipper å slite med å få hunden inn i buret, og at den mistrives
  • Treningen får en positiv pangstart og en positiv og kjekk slutt
  • Hunder som har problemer å leke/spise godbiter vil etter trening av burleker bli "hjernevasket" på at når den er ute av buret skal det trenes. Susi har lenge ikke villet spise på trening, men brukte verdioverføring ved hjelp av burleker. Nå forventer hun lek og godbiter når hun kommer ut av buret, og det er det hun kjenner, har ikke hatt problemer med verken lek eller godbiter etter jeg begynte med burleker
  • Hunden må sette seg for å få gå ut, noe som gjør at den kommer lettere inn i treningsmodus
  • Effektiviserer treningen, man kan sende hunden inn i buret hvis noe ikke går som planlagt eller man har trent økten ferdig. Hunden blir i buret og slapper av mens man flytter hindere e.l.
  • Man kan lette trene flere hunder samtidig, den ene er i buret mens den andre er og trener. Begge hundene har det kjekt, ingen får noen negative opphold i treninga, hunden i buret blir belønnet for å ligge der.
  • Treningshjelp i agility, fremadsending osv
  • Man ser hvordan man kan bygge verdier for noe som egentlig ikke er så kult
  • Klart skille mellom trening - ikke trening

Beklager... jeg ser fortsatt ikke poenget jeg. Gidder ikke å kommentere hvert enkelt poeng, refererer heller til mitt innlegg lenger opp. ALT dette kan man lære hunden uten burbruk.

Overbevis meg :ahappy: Uten det blir valpen også burløs på trening hos meg. Hun får lære seg å slappe av på egenhånd og ikke i ett bur. Får jeg ikke en av og på knapp på hundene mine så får jeg tasse en tur i boksen min og revurdere treningen jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager... jeg ser fortsatt ikke poenget jeg. Gidder ikke å kommentere hvert enkelt poeng, refererer heller til mitt innlegg lenger opp. ALT dette kan man lære hunden uten burbruk.

Overbevis meg :ahappy: Uten det blir valpen også burløs på trening hos meg. Hun får lære seg å slappe av på egenhånd og ikke i ett bur. Får jeg ikke en av og på knapp på hundene mine så får jeg tasse en tur i boksen min og revurdere treningen jeg driver med.

Jeg var akkuratt slik som deg før jeg faktisk så det i praksis, og så hvor nyttig det var. Uansett: Hvorfor vil du lærer hundene alle disse tingene en for en, når du ved hjelp av bur får alt på kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkuratt slik som deg før jeg faktisk så det i praksis, og så hvor nyttig det var. Uansett: Hvorfor vil du lærer hundene alle disse tingene en for en, når du ved hjelp av bur får alt på kjøpet?

Godt spørsmål :rolleyes:

Stiller motspørsmål og lurer på hvorfor i all verden jeg bør teste det, når jeg likevel vet jeg greier det uten? Jepp mer tid tar det, men så får jeg ett forhold til hunden min på kjøpet og det helt gratis, jeg lærer hunden å kjenne og indvidet jeg trener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trent burleker, jeg bruker treningstida på andre ting.

Når jeg ser argumentlista forstår jeg jo hvorfor jeg ikke trener burleker. Her ramses det opp mye rart, og noe som har noe for seg. Av de dårligste argumentene er "Man slipper å slite med å få hunden inn i buret, og at den mistrives". Dette er meningsløst argument. Om man ikke forsøker å stenge hunden inne i buret vil man jo ikke ha dette problemet uansett.

De virkelig ille argumentene er dog disse:

"det vil bli lettere å ta den med på besøk siden den liker seg så godt i buret og det vil bli enklere hjemme"

"Det vil gå lettere med å være hjemme alene treningen"

" Hvis du trenger å bruke buret til en time out blir det ikke noe negativt for hunden"

Her ser vi at burbruken utvider seg - kraftig. Fra kun å brukes i korte perioder på treningsfeltet til å bli en oppbevaringsboks som hunden tilbringer store deler av livet sitt i.

Hunden starter dagen med å være i buret, familien skal på jobb/skole og har funnet ut at bur var "praktisk". 7-8 timer senere kommer eier hjem og hunden får endelig litt sosial kontakt. Så får barna besøk og siden hunden aldri har lært å oppføre seg utenfor buret så låser vi den inn igjen Der er den rolig og avslappet. Burlekene gjør virkelig ting enklere hjemme. Så blir det tid for en liten treningsøkt med pappa. Dagens høydepunkt. Deretter bærer det på besøk til onkel og da er det frem med buret igjen. Nyttig oppfinnelse disse burene. Dagen ender med at barna spiller litt Nintendo, hunden blir litt gira og vips så er det timeout en stund. Så blir man tatt ut for en halvtimes kos i sofakroken med mamma før det er nattatid - og natta tilbringes selvsagt i buret.

Forøvrig lærer jeg ikke alle de nevnte punktene "en for en". Den naturlige oppdragelsen hunden får gjør at det blir miljøsterke hunder som vet å oppføre seg også utenfor buret. Å slå seg til ro hos fremmede er rett og slett ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Margrete har jeg store problemer med å se noen som helst hensikt med disse såkalte bur-lekene.... og nei, jeg er ikke overbevist om burlekers fortreffelighet og fordeler ut fra utsagnene over heller.

Har ellers en negativ erfaring med burleker, hadde stålburet ute, satte hunden inni og gikk 15 meter ifra og kalte på henne, da hang den ene bakfoten igjen i buret, og jeg så for meg en skadet hund for livet, hun fikk nemlig panikk og forsøkte å slite seg løs. Så det er viktig å passe på at det ikke er stedet hvor hunden kan henge seg fast/skade seg før man begynner med høy fart inn og ut av buret...

Og du mente bur var bra fordi ???

Godt spørsmål :rolleyes:

Stiller motspørsmål og lurer på hvorfor i all verden jeg bør teste det, når jeg likevel vet jeg greier det uten? Jepp mer tid tar det, men så får jeg ett forhold til hunden min på kjøpet og det helt gratis, jeg lærer hunden å kjenne og indvidet jeg trener med.

Det er liksom det jeg konkluderer med også. Hvorfor i all verden dra inn enda et ekstra remedium som treningshjelp om man fikser alle de ovenfor nevnte punktene helt greit uten bur ? Faktisk kanskje mye lettere også ?

*rister litt oppgitt på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...