Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


TrudeM

Recommended Posts

Siri: Du behöver absolut inte använda bur i träningen :P Ser du inte poängen med det så gör det inte. När jag tränar med hundarna så handlar det ofta om väldigt korta pass, så de hinner ju inte direkt somna innan det är deras tur igen. Men de är tysta och lugna och ligger ner. När jag håller kurs eller gör något annat som tar längre tid, så somnar de ofta, så då får jag väcka dem med namnet innan jag kallar ut dem ofta. Brukar inte bli några våldsamma rivstarter då heller, de behöver lite tid för att komma igång och det är fint tycker jag.

Själv tycker jag att det är svårt att förklara i ord varför burlekarna är så bra, det blir lite som du säger - konstruerat. Därför vill jag gärna att mina kursdeltagare ska prova på det själva. Hittils har folk varit enormt positiva och entusiastiska. Anledningen till att vi har beslutat att alla på kurs ska köra burlekar, är för att det gör sådan enorm skillnad på hur mycket folk får ut av sina hundar i träningen. Vi får så enormt mycket bättre resultat när folk har med sig bur på kurs och aktivt använder burlekarna i träningen. För egen del gör det framför allt stor skillnad för mina fågelhundar, som inte är lika lätta att engagera i träning som border collien. Jag skulle säga att burlekarna är den enskild viktigaste faktorn som gjorde att min setter blev uppflyttad till klass II i lydnad 11 månader gammal. Hon älskar dem och det gör träningen snabb och intensiv.

Men självklart är det inte buren i sig som det är något magiskt med, precis som att en klicker inte har magiska egenskaper. Man kan visst träna effektivt och bra utan bur (och utan klicker, godbitar, kamplek eller vad det nu är man inte gillar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Mener du seriøst at om jeg gikk et kurs hos dere, så MÅTTE jeg brukt bur og disse burlekene?

Kan ju naturligtvis inte tvinga någon till att göra det, men om man tycker att det låter som århundradets sämsta idé så ska man självklart inte komma på kurs hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så rart, da? Du har jo selv ansvar for å sjekke ut hvem du skal på kurs hos og hvordan de trener. Om man skal på kurs i regi canis, så må man forvente å lære å bruke klikker og positiv forsterkning. Går man på kurs hos Fanny må man forvente å bli lært burleker. Går man på kurs hos XX så må man forvente å bruke helstrup og null godis. Går man på kurs hos YY, må man forvente å lære å lokke hunden til å gjøre de forskjellige tingene. Vil du ikke det, har du valgt feil, og det er faktisk kun din skyld som ikke sjekket opp i ting bedre. Men man kan jo alltids, på forhånd, forhøre seg om det er greit at man deltar selv om man ikke trener slik instruktøren lærer bort, men man kan da ikke forvente å få samme utbytte som de andre kursdeltakerne som gjør som instruktøren sier. Dette har vi vel diskutert før, bla da jeg hadde noen negative opplevelser på kurs, og da ble det fastslått at det egentlig var min feil siden jeg ikke hadde sjekket godt nok opp i metodevalget til instruktøren.

Avreagering er en fin ting, Huldra..

Jeg har foreløpig ikke gått et eneste kurs sjøl hvor jeg har "kjøpt" all metodikken som er brukt, jeg. Jeg har vært på "klikkerfrie" kurs med klikker, jeg har brukt de metodene JEG har syns hørtes mest fornuftige ut, selv om "kurspakka" kanskje ikke har inkludert den metoden. Jeg er stor jente jeg, og mener at det er jeg som kjenner hundene mine best - og siden det er jeg som betaler, så velger jeg selv hva jeg vil ta med meg fra et kurs og ikke.

Jeg er åpen for forslag, men da skal instruktøren begrunne hvorfor ditt eller datt skal funke, og jeg skal tro det har noe for seg om jeg skal gidde å prøve - selv om det er såkalte "positive trenere". De får overbevise meg om at burlek er nødvendig, like mye som en "negativ trener" hadde måtte overbevise meg om at tvangsapportering er veien å gå med Dronningen her (som syns apportbukker er noe ordentlig dritt).

Fanny (du skrev mens jeg svarte):

Så det eneste jeg kan lære på kurs hos deg, er burleker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avreagering er en fin ting, Huldra..

Jeg har foreløpig ikke gått et eneste kurs sjøl hvor jeg har "kjøpt" all metodikken som er brukt, jeg. Jeg har vært på "klikkerfrie" kurs med klikker, jeg har brukt de metodene JEG har syns hørtes mest fornuftige ut, selv om "kurspakka" kanskje ikke har inkludert den metoden. Jeg er stor jente jeg, og mener at det er jeg som kjenner hundene mine best - og siden det er jeg som betaler, så velger jeg selv hva jeg vil ta med meg fra et kurs og ikke.

Jeg er åpen for forslag, men da skal instruktøren begrunne hvorfor ditt eller datt skal funke, og jeg skal tro det har noe for seg om jeg skal gidde å prøve - selv om det er såkalte "positive trenere". De får overbevise meg om at burlek er nødvendig, like mye som en "negativ trener" hadde måtte overbevise meg om at tvangsapportering er veien å gå med Dronningen her (som syns apportbukker er noe ordentlig dritt).

Fanny (du skrev mens jeg svarte):

Så det eneste jeg kan lære på kurs hos deg, er burleker?

Hehe, ja avreagering var jo ikke din sterkeste side, nei. Det messer du jo om så ofte du har anledning.

Men det er da merkelig at du hadde behov for å skrive et innlegg hvor du tilsynelatende virket noe sjokkert over at du ville lære burleker på kurs hos Fanny. Er det virkelig så rart syns du? Nei, man trenger da ikke slavisk å følge alt instruktøren sier, men man bør ikke havne på et kurs og oppdage at "jøss, var det et RUNDERINGSKURS?! Jeg hadde håpt på et agilitykurs.." LITT undersøkelse bør instruktørene anta at kursdeltakerne har gjort før de meldte seg på. (Og hvis du ikke skjønner sammenligningen, så kan du bytte ut "runderingskurs" med "klikkerkurs", og "agilitykurs" med "pølselokkekurs". Det er akkurat like dumt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men självklart är det inte buren i sig som det är något magiskt med, precis som att en klicker inte har magiska egenskaper. Man kan visst träna effektivt och bra utan bur (och utan klicker, godbitar, kamplek eller vad det nu är man inte gillar)

Takk :P For øyeblikket virker det buret mer magisk enn klikkeren :P Det handler om fører, ikke redskapen man har med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja avreagering var jo ikke din sterkeste side, nei. Det messer du jo om så ofte du har anledning.

Ikke din heller, skjønner jeg, siden du fortsatt gnåler om et kurs og en diskusjon som var for hvor lang tid tilbake siden? :P

Men det er da merkelig at du hadde behov for å skrive et innlegg hvor du tilsynelatende virket noe sjokkert over at du ville lære burleker på kurs hos Fanny. Er det virkelig så rart syns du? Nei, man trenger da ikke slavisk å følge alt instruktøren sier, men man bør ikke havne på et kurs og oppdage at "jøss, var det et RUNDERINGSKURS?! Jeg hadde håpt på et agilitykurs.." LITT undersøkelse bør instruktørene anta at kursdeltakerne har gjort før de meldte seg på. (Og hvis du ikke skjønner sammenligningen, så kan du bytte ut "runderingskurs" med "klikkerkurs", og "agilitykurs" med "pølselokkekurs". Det er akkurat like dumt.)

Ah.. Men så har jeg vært på "pølselokkekurs" med klikkeren min jeg da, og det gikk veldig fint det, merkelig nok. Men kanskje "pølselokkerene" er mer åpne for andre metoder enn andre, hva veit vel jeg?

Nei, jeg forventer ikke at burleker er det eneste jeg kan lære hos Fanny. Så vidt jeg har fått med meg, er hun en av landets fremste klikkertrenere, men jeg var ikke klar over at for å lære "skikkelig" klikkertrening, så måtte man drive med burleker i tillegg. My bad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da merkelig at du hadde behov for å skrive et innlegg hvor du tilsynelatende virket noe sjokkert over at du ville lære burleker på kurs hos Fanny. Er det virkelig så rart syns du? Nei, man trenger da ikke slavisk å følge alt instruktøren sier, men man bør ikke havne på et kurs og oppdage at "jøss, var det et RUNDERINGSKURS?! Jeg hadde håpt på et agilitykurs.." LITT undersøkelse bør instruktørene anta at kursdeltakerne har gjort før de meldte seg på. (Og hvis du ikke skjønner sammenligningen, så kan du bytte ut "runderingskurs" med "klikkerkurs", og "agilitykurs" med "pølselokkekurs". Det er akkurat like dumt.)

*ler* Kan ikke for det, men nå må jeg le litt, Huldra

Om jeg nå skal på kurs til Fanny, vet jeg jo rimelig godt hva jeg drar til, men det er vel neppe slik at jeg ikke får lov til å være med om "nekter" burleken, eventuelt bli moden underveis for den leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anledningen till att vi har beslutat att alla på kurs ska köra burlekar, är för att det gör sådan enorm skillnad på hur mycket folk får ut av sina hundar i träningen. Vi får så enormt mycket bättre resultat när folk har med sig bur på kurs och aktivt använder burlekarna i träningen.

Er det så å forstå at dere begge, både du og Thomas, kjører burleker på alle kursene dere har?

Så hvis det feks kommer en jeger med fuglehund og skal prøve "disse nye greiene" (klikker etc), så må vedkommende gjennom burleker? Er det så lurt da? Hvis man får noen av disse fuglehundjegerne på "gli" slik at de faktisk prøver seg på kurs, og så skal de altså kjase rundt med bur i allverdens situasjoner for å lære hunden noe som enten er a) triviellt å lære inn på andre måter og/eller b)helt unyttig i jaktsammenheng (kan liksom ikke se jeger med bur på rypefjellet slik at setteren kan ruse ut etter fugl..)

Hilsen Tonje som fremdeles ikke fatter at "burleker" skal ha noe for seg og som i tillegg synes at bur i hundeholdet er blitt så ekstremt at når man lager "leker" av det også, gir det bare en vemmelig smak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje: Ja, i stort sett använder vi burlekar på alla kurser vi har. Vi har inga fågelhundkurser just nu, så den frågan är ju inte helt aktuell. De jägare vi har på kurs har faktiskt ingenting emot burlekarna, jag tror att de förstår att det faktiskt har stora fördelar även för fågelhundar. Burlekarna är ett jättebra hjälpmedel i träningen av en jakthund. Bara för att man använder burlekar i träningen behöver det inte betyda att man alltid behöver släpa med sig en bur (till exempel på fjället) . Det trodde jag att du också fattade. Dessutom tar det inte speciellt lång tid att lära in burlekarna, så det känns nog inte speciellt betungande för någon. Jag förstår inte att burlekar ger en vemmelig smak, det har väldigt lite med förvaring av hund att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje: Ja, i stort sett använder vi burlekar på alla kurser vi har. Vi har inga fågelhundkurser just nu, så den frågan är ju inte helt aktuell. De jägare vi har på kurs har faktiskt ingenting emot burlekarna, jag tror att de förstår att det faktiskt har stora fördelar även för fågelhundar. Burlekarna är ett jättebra hjälpmedel i träningen av en jakthund. Bara för att man använder burlekar i träningen behöver det inte betyda att man alltid behöver släpa med sig en bur (till exempel på fjället) . Det trodde jag att du också fattade. Dessutom tar det inte speciellt lång tid att lära in burlekarna, så det känns nog inte speciellt betungande för någon. Jag förstår inte att burlekar ger en vemmelig smak, det har väldigt lite med förvaring av hund att göra.

OK.. takk for at du svarer Fanny! Dette her vil jeg veldig gjerne finne ut av, for jeg skjønner at det er "et eller annet" med disse burlekene men jeg fatter bare ikke hva det er. Bur handler for meg om forvaring, ikke at det egentlig er noe galt med det - for lets face it - vi driver alle og oppbevarer hund på et eller annet vis i tilværelsen. Men bur som generell oppbevaring og dresseringsverktøy liker jeg ikke. Hva er den prinsipiell forskjellen feks i å bruke bur som renslighetstreningsverktøy og å bruke bur som treningsverktøy i form av disse burlekene feks.?

Men jeg kan spørre litt om andre ting jeg også lurer på:

Et av momentene jeg ser her, er at hunden "lærer å sitte og vente på å gå gå ut når man åpner burdøren". Mine hunder har lært det de også, jeg bruker bur i bilen og kan ikke ha hunder som styrter ut så snart man åpner burdøra - de må sitte pent og vente slik at jeg kan ta på dem bånd feks eller at jeg er klar til at de kan komme ut. Dette er jo "almenn fornuft i hverdagen" - så hvorfor dette skal være en spesifikk greie med burleker skjønner jeg ikke?

Så var det dette med den "eksplosive starten ut av buret", bruker man bur i bil så er man slets ikke interessert i noen "eksplosiv start ut av buret" - selv om det skjer på kommando - hvordan funker det i praksis - hund trent med burleker og det hverdaglsige å ta dem ut av bilen?

Kunne man ikke oppnådd det samme med å ha hundene liggende på et teppe feks? For det dreier seg om å ligge i bur med åpen dør, dvs at det er ikke innesperring i seg selv som er poenget - buret synes egentlig litt unødvendig annet enn jeg skjønner at det er lettere å lære med bur siden man har en dør som kan smelles igjen hvis hunden gjør feil.. men med teppe ville man kunnet ha hunden i et bånd som hindrer den fra å fyke avgårde når den ikke skal.. Så hvorfor akkurat bur?

Dette med doggie-zenen er visst også et moment, at hunden lærer å beherske seg for å oppnå en belønning - men er ikke det veldig mye av generell oppdragelse da? Mine hunder må være rolige mens jeg kler på meg når vi skal gå tur, ellers blir det ingen tur, de får ikke gå ut av dører/bur uten å være rolige, det er ikke lov å kaste seg inn i bilen uten videre (hos oss tilsvarer kanskje bilen, bur i burleker pga bilen tar en jo med til morsomme ting) osv osv. Hele ens hundehold er jo gjennomsyret av den tankegangen (og Learn to Earn) så hvorfor styre rundt ekstra med bur?

Jeg skjønner jo at burleker inneholder masse av disse hverdagstingene, men hverdagstingene lærer man jo inn uansett fra dag 1 man har fått valpen - så jeg skjønner ikke hvorfor man involverer buret liksom..? Og når buret synes unødvendig samtidig som det tilsynelatende er blitt ekstremt mye burbruk i hundeholdet ellers, så blir det litt usmakelig synes jeg, det blir jo en del av å legitimisere enhver burbruk liksom. Hvis man hadde operert med "el.halsbånd-leker" feks, så hadde vel mange reagert og blåst av fordelene. Ikke at jeg skal trekke sammenlikning mellom el.halsbånd og bur for langt, men begge deler er verktøy som kan gå utover hundevelferd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger på et lite ekstra spørsmål til det som TonjeM sier her...

Jeg har forstått at det blir brukt burleker i trening ellers også... At hunden skal ville INN i buret.. Men hvor er det blitt av feks musematta som er brukt på "samme måte" før? At hunden VIL løpe til musematta og ikke buret? Eller har jeg misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke din heller, skjønner jeg, siden du fortsatt gnåler om et kurs og en diskusjon som var for hvor lang tid tilbake siden? :)

Min avreagering er faktisk ganske så grei, den. Jeg kom med et eksempel, og eksempler er ofte ting som har skjedd før. Avreagering er ikke det samme som å glemme ting som har skjedd, det trodde jeg du visste?

Ah.. Men så har jeg vært på "pølselokkekurs" med klikkeren min jeg da, og det gikk veldig fint det, merkelig nok. Men kanskje "pølselokkerene" er mer åpne for andre metoder enn andre, hva veit vel jeg?

Nei, jeg forventer ikke at burleker er det eneste jeg kan lære hos Fanny. Så vidt jeg har fått med meg, er hun en av landets fremste klikkertrenere, men jeg var ikke klar over at for å lære "skikkelig" klikkertrening, så måtte man drive med burleker i tillegg. My bad..

Jeg antar du lærer mer enn bare burleker på kurs hos Fanny, men burleker er en "metode" for å lære hunden disse andre tingene. Vanskelig å skjønne det også?

Og at du får lov å gjøre litt dine egne ting på kurs er jo flott. Jeg har også fått lov å gjøre mine egne ting når jeg har vært uenig med instruktøren, eller jeg mener jeg har hatt bedre utbytte av å gjøre ting annerledes. Man trenger ikke å sluke alt rått, og det er vi jo enige om, enten det er snakk om den ene eller den andre retningen. Men når du først har meldt deg på et kurs hos noen, så burde du ha gjort såpass undersøkelser at du ikke står der med hunden din og er uenig i alt, og gjør dine egne ting under hele kurset. I så fall har du, i mine øyne, meldt deg på feil kurs/hos feil instruktører. Da kunne du heller spart de pengene. For å ta et annet eksempel (ikke fra meg denne gangen, sånn at du ikke mistenker dårlig avreagering); noen som skulle på valpekurs, og hadde valget mellom to kurs. Det ene passet bra i forhold til tidspunkt (valpen var passe gammel), men de var ikke helt enige i metodene på kurset, og neste kurs, med metoder de kunne godta, var om flere måneder. De lurte på om det ville vært bedre å ventet, eller om selve kurssituasjonen ville gi valpen et utbytte det var verdt å betale for, og heller drive med sitt på siden av de andre. Joda, instruktører burde være åpne for å gjøre ting litt annerledes, samtidig har man som kursdeltaker "sagt seg enig i" at man vil lære det instruktøren lærer bort. Og når de bruker metode A, så er det metode A de kan best. Kanskje de kan være behjelpelige med å vise litt med metode B også, men er det i hovedsak metode B man skulle ønske man lærte, får man heller melde seg på kurs hos en instruktør som bruker metode B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min avreagering er faktisk ganske så grei, den. Jeg kom med et eksempel, og eksempler er ofte ting som har skjedd før. Avreagering er ikke det samme som å glemme ting som har skjedd, det trodde jeg du visste?

Jeg antar du lærer mer enn bare burleker på kurs hos Fanny, men burleker er en "metode" for å lære hunden disse andre tingene. Vanskelig å skjønne det også?

Og at du får lov å gjøre litt dine egne ting på kurs er jo flott. Jeg har også fått lov å gjøre mine egne ting når jeg har vært uenig med instruktøren, eller jeg mener jeg har hatt bedre utbytte av å gjøre ting annerledes. Man trenger ikke å sluke alt rått, og det er vi jo enige om, enten det er snakk om den ene eller den andre retningen. Men når du først har meldt deg på et kurs hos noen, så burde du ha gjort såpass undersøkelser at du ikke står der med hunden din og er uenig i alt, og gjør dine egne ting under hele kurset. I så fall har du, i mine øyne, meldt deg på feil kurs/hos feil instruktører. Da kunne du heller spart de pengene. For å ta et annet eksempel (ikke fra meg denne gangen, sånn at du ikke mistenker dårlig avreagering); noen som skulle på valpekurs, og hadde valget mellom to kurs. Det ene passet bra i forhold til tidspunkt (valpen var passe gammel), men de var ikke helt enige i metodene på kurset, og neste kurs, med metoder de kunne godta, var om flere måneder. De lurte på om det ville vært bedre å ventet, eller om selve kurssituasjonen ville gi valpen et utbytte det var verdt å betale for, og heller drive med sitt på siden av de andre. Joda, instruktører burde være åpne for å gjøre ting litt annerledes, samtidig har man som kursdeltaker "sagt seg enig i" at man vil lære det instruktøren lærer bort. Og når de bruker metode A, så er det metode A de kan best. Kanskje de kan være behjelpelige med å vise litt med metode B også, men er det i hovedsak metode B man skulle ønske man lærte, får man heller melde seg på kurs hos en instruktør som bruker metode B.

Mulig at det bare er meg, men om jeg hadde meldt meg på et kurs i feks hverdagslydighet, ag eller lp hos Fanny, hadde jeg faktisk regnet med at burleker ikke var en del av kurset. I hvert fall ikke en stor del, og ikke noe jeg "måtte" gjøre for å få utbytte av kurset (eller for å ikke føle meg som en "kurssabotør"). Hadde jeg derimot meldt meg på et kurs som heter "burlek" som jeg ser de også har, er det jo ganske opplagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det bare er meg, men om jeg hadde meldt meg på et kurs i feks hverdagslydighet, ag eller lp hos Fanny, hadde jeg faktisk regnet med at burleker ikke var en del av kurset. I hvert fall ikke en stor del, og ikke noe jeg "måtte" gjøre for å få utbytte av kurset (eller for å ikke føle meg som en "kurssabotør"). Hadde jeg derimot meldt meg på et kurs som heter "burlek" som jeg ser de også har, er det jo ganske opplagt...

Nå vet ikke jeg hva som står på hjemmesidene til Fanny & co ang kurs, men det er jo selvsagt noe de burde opplyse om, altså at burleker er en viktig del av innlæringen av ting. Akkurat som andre opplyser om at klikker er et redskap de bruker (jada, selv om Morten E. er uenig i at det bør opplyses om, og heller være en selvfølge..). Syns det er greit at filosofien som instruktører bruker, kommer klart frem av annonser/hjemmesider.

At DU ikke hadde regnet med det, er jo din sak. Hvis de opplyser om det på hjemmesiden eller ellers hvor kurs utlyses, så burde det jo ikke komme som et sjokk. Likevel håper jeg jo at de kunne gitt instruksjon også til de som ikke vil bruke burleker, og det virker jo sånn utifra hva Fanny skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poängen är ju inte att folk måste hålla på med burlekar bara för att de går kurs hos oss, lika lite som vi tvingar någon att leka med hunden eller använda en klicker. Poängen var väl snarare att jag inte ser någon större poäng i att övertyga folk om burlekarnas förträfflighet om de inte går på kurs hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poängen är ju inte att folk måste hålla på med burlekar bara för att de går kurs hos oss, lika lite som vi tvingar någon att leka med hunden eller använda en klicker. Poängen var väl snarare att jag inte ser någon större poäng i att övertyga folk om burlekarnas förträfflighet om de inte går på kurs hos oss :)

Det er jo greit du ikke orker bruke masse energi på å overbevise folk om at burleker er bra når du ikke får betalt for det. Likevel hadde det vært veldig interessant å få noen ord om hva burlek faktisk er, hva det er godt for og hvorfor det gir gode resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit du ikke orker bruke masse energi på å overbevise folk om at burleker er bra når du ikke får betalt for det. Likevel hadde det vært veldig interessant å få noen ord om hva burlek faktisk er, hva det er godt for og hvorfor det gir gode resultater!

Jag trodde att det var det vi har diskuterat i hela tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag trodde att det var det vi har diskuterat i hela tråden?

Tolket ditt svar dithen at du ikke orket å forklare/svare på de spørsmålene, at de som lurer heller får komme på kurs. Slik jeg ser det er vel du den eneste her inne som vet hva burleker er og går ut på og dermed hadde jeg håpt på svar på spørsmålene stilt av flere som det enda ikke er kommet svar på. Det er jo interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den prinsipiell forskjellen feks i å bruke bur som renslighetstreningsverktøy og å bruke bur som treningsverktøy i form av disse burlekene feks.?

Tja. För mig är skillnaden mellan bur som verktyg för att göra hunden rumsren och burlekarna milsvid! Burlekarna är något av det roligaste mina hundar vet :) Det är aktiv träning, någonting som de verkligen gillar. Det är fart och fläkt och jättekul. Som rumsrenhetsverktyg antar jag att buren bara är ett sätt att kontrollera att valpen inte får möjlighet att göra ifrån sig inomhus (om den nu inte vill göra det i sin bur). Ungefär som att fråga vad som är skillnaden mellan att ha hunden i koppel och att använda koppelkorrigeringar i lydnadsträningen.

Men jeg kan spørre litt om andre ting jeg også lurer på:

Et av momentene jeg ser her, er at hunden "lærer å sitte og vente på å gå gå ut når man åpner burdøren". Mine hunder har lært det de også, jeg bruker bur i bilen og kan ikke ha hunder som styrter ut så snart man åpner burdøra - de må sitte pent og vente slik at jeg kan ta på dem bånd feks eller at jeg er klar til at de kan komme ut. Dette er jo "almenn fornuft i hverdagen" - så hvorfor dette skal være en spesifikk greie med burleker skjønner jeg ikke?

Självklart är det inte specifikt för burlekarna, det är många som lär in det ändå. Men det är en del av burlekarna.

Så var det dette med den "eksplosive starten ut av buret", bruker man bur i bil så er man slets ikke interessert i noen "eksplosiv start ut av buret" - selv om det skjer på kommando - hvordan funker det i praksis - hund trent med burleker og det hverdaglsige å ta dem ut av bilen?

När jag står nära blir inte starten speciellt explosiv. Dessutom brukar jag låta hundarna hoppa mot min famn när jag säger "fri" ut ur buren i bilen, för att kunna hjälpa dem ner utan att behöva belasta deras fronter så mycket.

Kunne man ikke oppnådd det samme med å ha hundene liggende på et teppe feks? For det dreier seg om å ligge i bur med åpen dør, dvs at det er ikke innesperring i seg selv som er poenget - buret synes egentlig litt unødvendig annet enn jeg skjønner at det er lettere å lære med bur siden man har en dør som kan smelles igjen hvis hunden gjør feil.. men med teppe ville man kunnet ha hunden i et bånd som hindrer den fra å fyke avgårde når den ikke skal.. Så hvorfor akkurat bur?

Jag gillar buren för att den har tydliga gränser för både förare och hund. När hunden väl kan burlekarna kan man gärna föra över beteendet till stol/fäll/hundsäng eller liknande. Jag gillar dock att ha hundarna i bur när de ligger och vilar på träning eller tävling. Får för mig att de blir lite mer skyddade från andra hundar, sol, regn och vind. En annan fördel är mycket riktigt den du nämner - att det går att stänga buren. Om hundarna försöker gå ut utan lov, eller börjar låta, stänger jag burdörren en liten stund.

Hele ens hundehold er jo gjennomsyret av den tankegangen (og Learn to Earn) så hvorfor styre rundt ekstra med bur?

Visst är det sant. En sak som jag verkligen gillar med att använda burlekarna till självkontroll är möjligheten till att stänga dörren. Det är ju inte alltid man kan ta bort det som hunden vill ha (fågel, andra hundar som springer etc.). Med hjälp av burlekarna kan man effektivt använda negativt straff om hunden inte kan hålla positionen genom att stänga dörren.

Ikke at jeg skal trekke sammenlikning mellom el.halsbånd og bur for langt, men begge deler er verktøy som kan gå utover hundevelferd..

Nej, det tycker jag verkligen inte att du ska göra. Jag upplever inte att överdrivet burbruk är ett problem bland de som kommer på kurs hos oss och tränar med oss. Det är som regel upplysta hundfolk som är väldigt aktiva med sina hundar och ger hundarna mycket uppmärksamhet och stimulans.

Varför inte använda musmatta istället?

Mina hundar får en massa belöning nästan varje gång som de går in i en bur. Eftersom de som regel gör det flera gånger om dagen så byggs det upp en massa värde för buren. De älskar den! Därför är den så effektiv att använda till exempel till vissa typer av framåtsändningar i agility (som mål när jag tränar löpende kontaktfält till exempel, eller när jag tränar på framåtsändingar generellt). Om jag skulle försöka skapa samma drag till en musmatta hade jag fått lägga en massa träningstid på något som jag redan har fått gratis genom burlekarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför inte använda musmatta istället?

Mina hundar får en massa belöning nästan varje gång som de går in i en bur. Eftersom de som regel gör det flera gånger om dagen så byggs det upp en massa värde för buren. De älskar den! Därför är den så effektiv att använda till exempel till vissa typer av framåtsändningar i agility (som mål när jag tränar löpende kontaktfält till exempel, eller när jag tränar på framåtsändingar generellt). Om jag skulle försöka skapa samma drag till en musmatta hade jag fått lägga en massa träningstid på något som jag redan har fått gratis genom burlekarna.

Om du skal si dette allment da? Altså, hvorfor bør jeg bruke burleker på valpen min, når jeg vet at jeg kan få samme resultat med musematte?

Fint du tar deg bryet med å forklare dette så godt du kan, blir litt lettere å være positiv når man vet mer en bare punkter. Begynner å se lyset i tunnelen her nå ;) Få svar på musemattegreiene nå, så blir det bra tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke lyset, jeg...

du lever i et evig mørke du, Siri.... :o

Jeg skjønner vel poenget med burlekene, men jeg ser vel også at det finnes alternativer liksom. Og at jeg nok ikke kommer til å benytte meg av burleker på min hund. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...