Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


TrudeM

Recommended Posts

Godt spørsmål :rolleyes:

Stiller motspørsmål og lurer på hvorfor i all verden jeg bør teste det, når jeg likevel vet jeg greier det uten? Jepp mer tid tar det, men så får jeg ett forhold til hunden min på kjøpet og det helt gratis, jeg lærer hunden å kjenne og indvidet jeg trener med.

Selfølgelig greier du deg uten burleker, det gjør jeg også! Men hvorfor skal jeg ikke gjøre burlekene, når jeg ser så mange fordeler med det? Jeg sier heller ikke at du burde teste det.. det er helt opp til deg. Hadde du skrevet en artikkel om noe helt nytt i hundetreningen, og du hadde ramset opp en liste med fordeler, og at jeg ikke så noen bakdeler med det; da hadde jeg virkelig prøvd det, og ikke bare et par treningsøkter heller, men over en lengre periode. Jeg er åpen for nytt i hundetreningen; fordi jeg innser at jeg ikke vet alt. Noen ganger kan ny inspirasjon og en ny måte å trene på være nyttig og en fordel for hundetreningen. Det er ikke alt man tenker på selv.

Og hvorfor skulle ikke burlekene lære deg å kjenne hunden like bra som annen hundetrening? Det er det jeg kaller et dårlig argument.

Jeg har aldri trent burleker, jeg bruker treningstida på andre ting.

Når jeg ser argumentlista forstår jeg jo hvorfor jeg ikke trener burleker. Her ramses det opp mye rart, og noe som har noe for seg. Av de dårligste argumentene er "Man slipper å slite med å få hunden inn i buret, og at den mistrives". Dette er meningsløst argument. Om man ikke forsøker å stenge hunden inne i buret vil man jo ikke ha dette problemet uansett.

De virkelig ille argumentene er dog disse:

"det vil bli lettere å ta den med på besøk siden den liker seg så godt i buret og det vil bli enklere hjemme"

"Det vil gå lettere med å være hjemme alene treningen"

" Hvis du trenger å bruke buret til en time out blir det ikke noe negativt for hunden"

Her ser vi at burbruken utvider seg - kraftig. Fra kun å brukes i korte perioder på treningsfeltet til å bli en oppbevaringsboks som hunden tilbringer store deler av livet sitt i.

Hunden starter dagen med å være i buret, familien skal på jobb/skole og har funnet ut at bur var "praktisk". 7-8 timer senere kommer eier hjem og hunden får endelig litt sosial kontakt. Så får barna besøk og siden hunden aldri har lært å oppføre seg utenfor buret så låser vi den inn igjen Der er den rolig og avslappet. Burlekene gjør virkelig ting enklere hjemme. Så blir det tid for en liten treningsøkt med pappa. Dagens høydepunkt. Deretter bærer det på besøk til onkel og da er det frem med buret igjen. Nyttig oppfinnelse disse burene. Dagen ender med at barna spiller litt Nintendo, hunden blir litt gira og vips så er det timeout en stund. Så blir man tatt ut for en halvtimes kos i sofakroken med mamma før det er nattatid - og natta tilbringes selvsagt i buret.

Forøvrig lærer jeg ikke alle de nevnte punktene "en for en". Den naturlige oppdragelsen hunden får gjør at det blir miljøsterke hunder som vet å oppføre seg også utenfor buret. Å slå seg til ro hos fremmede er rett og slett ikke noe problem.

Når jeg leser innlegget ditt, tenker jeg du aldri har sett burlekene i praksis?

"Om man ikke forsøker å stenge hunden inne i buret vil man jo ikke ha dette problemet uansett." - Så hva med de som tar hundene sine med på flyturer og bilturer? Noen ganger er det faktisk nødvenig med bur, og da er det jo alltids en fordel at hunden trives? Min yngste hund er veldig skeptisk til nye miljøer og å kjøre bil etc. Men etter få treninger med burlekene, elsker han buret sitt, og kan ligge der å slappe av i nye miljøer (med åpen dør). Og han hopper faktisk opp selv i buret for bilturer; før dro han seg unna, og stresset under hele bilturen. Nå slapper han av.

En hund som er trent med burlekene har alltid et valg; den kan stikke ut hvis den vil det, men en som trener skal alltid sørge for at det ikke lønner seg. Er det en "oppevaringsboks" fordi hundene velger å ligge i burene sine selv om dørene er åpene? Hva vet du egentlig om time out? Når du skriver opp det punktet og etterpå skriver at "hundene tilbringer store deler i livet sitt i en "oppevaringsboks"". Da tenker jeg at du ikke vet hva time out er; en time out skal være kort, og den skal gjøre at hunden har lyst å kjempe hardere for belønningen etterpå. Og hvem har sakt at buret skal bli brukt i hjemme alene treningen? Hunden lærer seg at det lønner seg å følge reglene som blir satt, og det tar den med seg til hjemme alene treningen. Og hvem har sakt at hunden blir tvinget til å ligge i buret under besøkene? Hundene som har blitt trent med burlekene elsker burene sine, og de har alltid et valg.

I det minste kan du/dere sette der inn i hva det FAKTISK dreier seg om, før dere komme med kvasse utaller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Merkelig nok har alle mine hunder hoppet frivillig inn i buret i bilen OG slappet av der helt uten burtrening/burleker. Det er bare sånn, de skal sitte i bur når vi er i bilen, like naturlig for de som det er for barna mine å ha på seg selen :ahappy: Jeg ser ikke helt at det skal bli noen problemer å få frakta de i flybur heller, de er vant til å være i bur under reiser fra de er valper av.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok har alle mine hunder hoppet frivillig inn i buret i bilen OG slappet av der helt uten burtrening/burleker. Det er bare sånn, de skal sitte i bur når vi er i bilen, like naturlig for de som det er for barna mine å ha på seg selen :ahappy: Jeg ser ikke helt at det skal bli noen problemer å få frakta de i flybur heller, de er vant til å være i bur under reiser fra de er valper av.. :P

Jeg har flere hunder som er slik også.. Men som har jeg en som ble skeptisk på grunn av en uheldig episode, og da har burlekene hjelpt for å få den til å slappe av i bilen. Den hunden er skeptisk til mye (rasetrekk), men nå kan den slappe av i buret flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig greier du deg uten burleker, det gjør jeg også! Men hvorfor skal jeg ikke gjøre burlekene, når jeg ser så mange fordeler med det? Jeg sier heller ikke at du burde teste det.. det er helt opp til deg. Hadde du skrevet en artikkel om noe helt nytt i hundetreningen, og du hadde ramset opp en liste med fordeler, og at jeg ikke så noen bakdeler med det; da hadde jeg virkelig prøvd det, og ikke bare et par treningsøkter heller, men over en lengre periode.

Poenget med vår skepsis er vel at de argumentene som brukes FOR burleker overhodet ikke representerer det jeg vil kalle FORDELER i trening av hund. Det er bare et ekstra moment i treningen som de aller aller fleste som har noe som helst peiling på trening av hund ikke behøver å bruke for å få samme effekt.

Noen ganger er det faktisk nødvenig med bur, og da er det jo alltids en fordel at hunden trives? Min yngste hund er veldig skeptisk til nye miljøer og å kjøre bil etc. Men etter få treninger med burlekene, elsker han buret sitt, og kan ligge der å slappe av i nye miljøer (med åpen dør). Og han hopper faktisk opp selv i buret for bilturer; før dro han seg unna, og stresset under hele bilturen. Nå slapper han av.

Akkurat det forteller meg bare at du har en miljøsvak hund som sannsynligvis ble trent feil fra starten av, men som du nå har fått hjelp til å trene mer riktig... Jeg har aldri hatt noe som helst problem med å få mine hunder til å trives i bur, selv om jeg faktisk aldri har TRENT dem bevisst på å være i bur (sånt finnes ikke i mitt hus og brukes kun i bil og på utstilling).

Jeg har flere hunder som er slik også.. Men som har jeg en som ble skeptisk på grunn av en uheldig episode, og da har burlekene hjelpt for å få den til å slappe av i bilen. Den hunden er skeptisk til mye (rasetrekk), men nå kan den slappe av i buret flere steder.

... og bare sånn for å være litt OT her nå: Hvilken RASE skal være SKEPTISK til ting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med vår skepsis er vel at de argumentene som brukes FOR burleker overhodet ikke representerer det jeg vil kalle FORDELER i trening av hund. Det er bare et ekstra moment i treningen som de aller aller fleste som har noe som helst peiling på trening av hund ikke behøver å bruke for å få samme effekt.

Akkurat det forteller meg bare at du har en miljøsvak hund som sannsynligvis ble trent feil fra starten av, men som du nå har fått hjelp til å trene mer riktig... Jeg har aldri hatt noe som helst problem med å få mine hunder til å trives i bur, selv om jeg faktisk aldri har TRENT dem bevisst på å være i bur (sånt finnes ikke i mitt hus og brukes kun i bil og på utstilling).

Du har sett så mye burleker at du kan avgjøre det? De fleste som er skeptisk, bærer veldig preg av at de ikke har peiling på hva burlekene er snakk om. Som sagt trodde ikke jeg på det fra begynnelsen av heller.

Hva vet du om min trening av hund, hvor mye jeg har trent hund, og hvordan mine hunder har gjort det.. Jeg har ikke brukt burleker i alle år for å si det slik...

Flere av hundene jeg har/har hatt er heller ikke trent til å trives i bur, ingen av mine hunder har sett bur inne i huset heller.

... og bare sånn for å være litt OT her nå: Hvilken RASE skal være SKEPTISK til ting ?

Jeg mener ikke at den skal være skeptisk til ting, men at det ikke er urasetypisk. Og det sier jeg om flere raser, selv om flere individer i rasen absolutt ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett så mye burleker at du kan avgjøre det? De fleste som er skeptisk, bærer veldig preg av at de ikke har peiling på hva burlekene er snakk om. Som sagt trodde ikke jeg på det fra begynnelsen av heller.

Hva vet du om min trening av hund, hvor mye jeg har trent hund, og hvordan mine hunder har gjort det.. Jeg har ikke brukt burleker i alle år for å si det slik...

Jeg har sett inngående beskrivelser av metodikken ja, men kunne fortsatt ikke greie å se noen som helst fordeler med det... Men det er jo sånn når man blir frelst også - man ser ikke helt det som er uhensiktsmessig.

Nei, jeg vet overhodet ingenting om din trening av din hund, men den reaksjonen du beskriver er liksom veldig typisk for en miljøsvak hund som har fått feil læring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett inngående beskrivelser av metodikken ja, men kunne fortsatt ikke greie å se noen som helst fordeler med det... Men det er jo sånn når man blir frelst også - man ser ikke helt det som er uhensiktsmessig.

Nei, jeg vet overhodet ingenting om din trening av din hund, men den reaksjonen du beskriver er liksom veldig typisk for en miljøsvak hund som har fått feil læring...

Jeg bryr meg ikke om du trener det eller ikke. Jeg ser hvor mye lettere treningen går på de to yngste, sammenlignet med de elste som jeg ikke bruker burleker på enda.

Viss jeg har gjort så mye feil med siste hunden, så er det litt rart han takler mange flere miljøer nå en han gjorde for kun få måneder siden. Han er enda veldig ung. Og enda merkligere er det med tanke på hvor mange hunder jeg har hatt.

IW: Jo raskere hunden kommer til buret, jo fortere kommer yndlingsbelønningen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare legge belønningen på slutten, da? Hvorfor omveien om buret? Ser for meg litt risky å sprinte inn i et bur med hodet først også :ahappy:

Fordi viss hunden gjør feil på feks. kontaktfeltet for eksempel skal den ikke få belønning, og det kan man utlavere med buret. Den forbinder buret med noe mer posetiv enn "feil-kommando" eller at belønningen ikke kommer. Om den ikke får belønningen i buret, vet den at den har en ny mulighet med en gang "mor sier "fri"". Men uansett er det akkuratt som med klikkertrening, man skal ikke henge seg for mye opp i klikkeren, men det som er "bak". Bruk gjerne ei fille, men det er enklere med et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg har gjort så mye feil med siste hunden, så er det litt rart han takler mange flere miljøer nå en han gjorde for kun få måneder siden. Han er enda veldig ung. Og enda merkligere er det med tanke på hvor mange hunder jeg har hatt.

Nettopp... hunden er ung og uerfaren, og kanskje hadde han lært akkurat det samme som han kan nå, ved å trene på vanlig vis også ? For nå har du jo trent - og trening hjelper gjerne, det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg editet innlegget mitt, og skriver musematte istedet. Da har du jo mulighet til å la hunden løpe til musematta i en forrykende fart, og allikevel trenger den ikke å få belønne seg selv om det ikke er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Hunden din blir mer opptatt av deg siden å se etter deg blir den første tingen hunden gjør når den kommer ut av buret, og så har dere det gøy sammen. Minner meg stygt om noe som heter deprivering, altså stenge hunden inne og ha minst mulig kontakt med den så den blir kontaktsugen når den kommer ut

Når jeg trener lydighet med min hund sammen med den lokale hundeklubben ser jeg at jo lengre hunden min må ligge i bilen før vi skal trene (vi trener én og én ekvipasje), jo mer gira blir den. Dette er sikkert ikke nødvendig for dere med BC, men for oss med hunder som ikke er veldig utholdende og der ting går i saktere tempo, er nettopp "understimulering" noe som gjør at dem blir mer ivrige. Det betyr ikke at hunden skal være alene dagen lang til du skal trene, men om den er litt alene blir den mer ivrig enn om den hadde tilbragt hele dagen med deg. Du trenger selvfølgelig ikke å bruke bur til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp... hunden er ung og uerfaren, og kanskje hadde han lært akkurat det samme som han kan nå, ved å trene på vanlig vis også ? For nå har du jo trent - og trening hjelper gjerne, det...

Selvsakt, han hadde helt sikkert lært mye av det han kan nå selv uten burlekene. Men jeg tror ikke treningen hadde blitt like effektiv, og gått like raskt uten burlekene. Husker ikke om det er skrevet før; men en annen fordel med burlekene er jo at de lærer hundene å ikke ta belønninger før de får lov. At de lærer seg å ligge i ro selvom det står ei løpetispe ved siden feks. Det kan man lærer uten burleker også, men jeg tror burlekene gjør at det går mye raskere og enklere. Fordi buret gjør det så tydelig for hunden hva den skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig greier du deg uten burleker, det gjør jeg også! Men hvorfor skal jeg ikke gjøre burlekene, når jeg ser så mange fordeler med det? Jeg sier heller ikke at du burde teste det.. det er helt opp til deg. Hadde du skrevet en artikkel om noe helt nytt i hundetreningen, og du hadde ramset opp en liste med fordeler, og at jeg ikke så noen bakdeler med det; da hadde jeg virkelig prøvd det, og ikke bare et par treningsøkter heller, men over en lengre periode. Jeg er åpen for nytt i hundetreningen; fordi jeg innser at jeg ikke vet alt. Noen ganger kan ny inspirasjon og en ny måte å trene på være nyttig og en fordel for hundetreningen. Det er ikke alt man tenker på selv.

Nå høres jeg sikkert utrolig ekkel ut, men jeg har annet å gjøre enn å teste ut slike ting. Jeg har ambisjoner og gidder da vel ikke å drive med noe som jeg helt fint får til på egenhånd, med eller uten bc.

or skulle ikke burlekene lære deg å kjenne hunden like bra som annen hundetrening? Det er det jeg kaller et dårlig argument.

(noe av settningen din ble borte fordi den ble det... noe med insertknappen)

Nei jeg synes ikke det er ett dårlig argument. Om jeg nå sliter med fremadsending i lp og virklige sliter med tempoet mitt der. Så må jeg tenke litt, jeg må vite hva dyret, DET dyret, liker best, hva den funker best med og hvordan det skal virke best for det dyret (dyret = individet). På den måten lærer jeg unghunden min å kjenne til senere tid, hvor pirkeprobleme dukker opp, da har jeg verktøy av ymse slag som jeg kan dra frem og jeg slipper å gå omveien rundt ett bur.

Når jeg leser innlegget ditt, tenker jeg du aldri har sett burlekene i praksis?

Du har rett, jeg har ikke sett det i praksis, så ser jeg for meg at jeg da setter opp buret i enden av ruta og sender hunden ut dit. For meg blir det litt rart, for hva lærer hunden? Ser den de fire kjeglene, har den lært at midten er bra? Det er vansklig nok å fade vekk en ball... Altså hvordan få dette til å virke i f.eks LP eller bruks, eller gjeting for den sak skyld.

"Om man ikke forsøker å stenge hunden inne i buret vil man jo ikke ha dette problemet uansett." - Så hva med de som tar hundene sine med på flyturer og bilturer? Noen ganger er det faktisk nødvenig med bur, og da er det jo alltids en fordel at hunden trives?

Dette er sannsynligvis det dårligeste argumentet for hele styret. Ingen av mine hunder har blitt trent til burbruk, hverken de jeg vokste opp med eller de jeg har hatt etter at jeg flyttet hjemmenifra. INGEN av dem har slitt med å være i bur om de MÅTTE. Selv ikke den rare, miljøpåvirkede saken jeg har nå har jeg trengt buret til hos veterinæren. (bilen er en selvfølge)

I det minste kan du/dere sette der inn i hva det FAKTISK dreier seg om, før dere komme med kvasse utaller. :rolleyes:

Det må man tåle :P

Jeg er skeptisk og jeg har hatt øyne åpne for å lese/lytte til deres argumenter, men de faller til jorden med ett brak for min del. Alt det dere skriver/sier, klarer jeg fin fint på egen hånd. Og nei, jeg har ikke bare trent bc hele mitt liv. Har hatt malamute i kl 2 for ørtogførti år siden, med den gang myke metoder, men uten bur. Så jeg sliter litt med argumentene til deg med nuffer å jeg... sorry. Har trent ett stykk treg polarhund og vet hva mest sannsynlig hva du sliter med.

Selvsakt, han hadde helt sikkert lært mye av det han kan nå selv uten burlekene. Men jeg tror ikke treningen hadde blitt like effektiv, og gått like raskt uten burlekene. Husker ikke om det er skrevet før; men en annen fordel med burlekene er jo at de lærer hundene å ikke ta belønninger før de får lov. At de lærer seg å ligge i ro selvom det står ei løpetispe ved siden feks. Det kan man lærer uten burleker også, men jeg tror burlekene gjør at det går mye raskere og enklere. Fordi buret gjør det så tydelig for hunden hva den skal gjør

Du må jo lære hunden din det i utgangspunktet, sant? Ingen av mine hunder får gå ut av posisjon før beløningen kommer, og det har vært godt innarbeidet fra de var små, "frys". Dette med løpetisper har jeg aldri slitt med på skal vi se, *telle*, på 4 konkurranse hannhunder (en malamute med sterk kjønnsdrift, to hannschæfere og en bc). Man må jo lære inn ting skikkelig før man utsetter de for så sterke påvirkninger.

Jeg lover at jeg skal stille opp ved en ag.ringen å se på under NKK Kongsvinger, håper da noen av dere står frem og forteller meg hvem som bruker burleker i treningen sin :P Nei, jeg er hyggelig og i møtekommende her nå. Hører gjerne med lp folket å jeg, enda der har jeg ikke hørt at burleker er brukt. Men vis meg :P

Edit: Det er fører som skal vise hunden tydelig hva den skal gjøre, ikke ett bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Vilken diskussion :P Jag älskar burlekar. Jag använder en massa burlekar i träningen och skulle aldrig vilja vara utan dem. Men om andra väljer att göra det eller inte, det struntar jag faktiskt i (så länge de inte går kurs här). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Vilken diskussion :P Jag älskar burlekar. Jag använder en massa burlekar i träningen och skulle aldrig vilja vara utan dem. Men om andra väljer att göra det eller inte, det struntar jag faktiskt i (så länge de inte går kurs här). :P

hva slags type burleker er det du bruker? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt med innlæring av en slags burlek med mine hunder, og det er enkelt og greit for at jeg vil at buret skal være kuuuult og at jeg vil ha en kommando på å løpe inn i buret som jeg etterhvert kan ta med på fellestreninger også (jeg har ikke bil og må bruke bur i pausene)

Noe mer halleluja enn det er det egentlig ikke for meg. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man er så negativ her i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke slemt ment :P bare lurte..... er jo så lite populært med bur her inne :P

Ja, jag använder väl de samma burlekarna som det har diskuterats om i den här tråden. Burlekar i samband med träning. För mina fågelhundar är det verkligen guld för träningsmotivationen och koncentrationen, burlekarna är inte bara en kul lek i sig som jag blandar in i resten av träningen, de ger också en fartfylld början och ett positivt slut på träningspasset. När jag håller kurs ligger hundarna i öppna burar och slappnar av tills jag ber dem komma ut och visa något. Samma sak om jag tränar flera hundar, de är väldigt fint att de kan ligga och slappna av i öppen bur medan jag tränar en annan hund och sedan springa in/ut på kommando. Det viktigaste i burlekarna är väl att de älskar att få springa till sin bur och att vi får massor med action i träningen. Tydliga pauser. Dessutom är det väldigt skönt när jag flyger att de verkligen älskar att gå in i buren och att jag kan lita på att de inte försöker smita ut när jag öppnar dörren. Det jag lär hundarna är: 1) Springa entusiastiskt in i buren på kommando 2) Slappna av i öppen bur utan att gå ut om jag har bett dem gå in 3) Sätta sig när jag tar i burdörren 4) Komma till mig när jag säger "fri" (har jag flera hundar ute blir det "namn" + "fri")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk og jeg har hatt øyne åpne for å lese/lytte til deres argumenter, men de faller til jorden med ett brak for min del. Alt det dere skriver/sier, klarer jeg fin fint på egen hånd. Og nei, jeg har ikke bare trent bc hele mitt liv. Har hatt malamute i kl 2 for ørtogførti år siden, med den gang myke metoder, men uten bur. Så jeg sliter litt med argumentene til deg med nuffer å jeg... sorry. Har trent ett stykk treg polarhund og vet hva mest sannsynlig hva du sliter med.

Hehe, det er ikke argument, det er fakta for min hund iallefall og de fleste jeg vet om som trener nuffer gjør det samme, så det virker tydeligvis for dem også. Det har egentlig ikke noe med burlek å gjøre, så det blir OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Vilken diskussion :P Jag älskar burlekar. Jag använder en massa burlekar i träningen och skulle aldrig vilja vara utan dem. Men om andra väljer att göra det eller inte, det struntar jag faktiskt i (så länge de inte går kurs här). :P

Mener du seriøst at om jeg gikk et kurs hos dere, så MÅTTE jeg brukt bur og disse burlekene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at om jeg gikk et kurs hos dere, så MÅTTE jeg brukt bur og disse burlekene?

Er det egentlig så rart, da? Du har jo selv ansvar for å sjekke ut hvem du skal på kurs hos og hvordan de trener. Om man skal på kurs i regi canis, så må man forvente å lære å bruke klikker og positiv forsterkning. Går man på kurs hos Fanny må man forvente å bli lært burleker. Går man på kurs hos XX så må man forvente å bruke helstrup og null godis. Går man på kurs hos YY, må man forvente å lære å lokke hunden til å gjøre de forskjellige tingene. Vil du ikke det, har du valgt feil, og det er faktisk kun din skyld som ikke sjekket opp i ting bedre. Men man kan jo alltids, på forhånd, forhøre seg om det er greit at man deltar selv om man ikke trener slik instruktøren lærer bort, men man kan da ikke forvente å få samme utbytte som de andre kursdeltakerne som gjør som instruktøren sier. Dette har vi vel diskutert før, bla da jeg hadde noen negative opplevelser på kurs, og da ble det fastslått at det egentlig var min feil siden jeg ikke hadde sjekket godt nok opp i metodevalget til instruktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När jag håller kurs ligger hundarna i öppna burar och slappnar av tills jag ber dem komma ut och visa något. Samma sak om jag tränar flera hundar, de är väldigt fint att de kan ligga och slappna av i öppen bur medan jag tränar en annan hund och sedan springa in/ut på kommando.

Ok - nå må du forklare... hvordan kan hunden samtidig ligge og slappe av, for så på DIN kommando komme som et olja lyn ut av buret for å trene ? Det sier meg bare at hunden IKKE ligger og slapper av, men ligger på lading... hvilket da også sier at hunden egentlig trener HELE tida, og ikke slapper av mellom passene ??

Og de argumentene som fortsatt kastes ut som så fortreffelige med disse burlekene forekommer meg som litt - ehhhh - konstruerte bare for å forsvare at bur er så bra når man trener ? Jeg greier fortsatt ikke å se hva et bur kan gjøre som annen motiverende trening ikke gjør...

Jeg syntes også at klikkeren var noe forb... herk da folk begynte å introdusere den - den var jo noe ekstra som man måtte holde styr på i tillegg til belønninger av alskens slag, båndet til bikkja, bikkja, seg selv etc etc, men her så jeg så klart hensikten med den, at jeg likevel var overbevist om at klikkeren hadde noe for seg. Men jeg har ennå ikke blitt overbevist om at bur skal være noe mer effektivt treningsmiddel... For om man skal ta i bruk et ekstra hjelpemiddel i treningen, så må det vel da gi treningen en ekstra dimensjon, og ikke bare være en omveg til "Rom" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...