Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøre båt..


12345

Recommended Posts

Nå skal båten snart ut på vann og solen kommer vell etter vært. Vi var og kjøpte splitta ny redningsvest til Kaisa i dag. Men

da var spørsmålet om hun liker seg i båt da ! Har noen av dere tatt med dere hund i båt ? Hvordan reagerte hun eller han. Hvordan skal vi trene henne opp da, akkuratt som bil, bare kjøre mange turer ? Vi har meket at hun tørr ikke gå ut på bryggen også, så noen av dere som har tatt med dere hund i båt og den har vært liv redd ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er det samme som bil ..

Bare de forbinder båt med noe positivt.

Jeg har selv aldri hatt noen problemer med det, fordi Zorba elsker og kjøre båt. Han stiller seg helt fram i båten og står med hodet i været så leppene slenger når vi kjører fort ^^

Får ikke kjøre ut med båten uten at han er med :lol:

Men han er også glad i vann, og bading også da. Har sikkert noe med det og gjøre.

Mitt tips er og ikk tving henne til noe. La henne få noen godbiter ombord i båten ? Ikke dytt Henne uti vannet eller noe skremmede ? Kjør turer i båten fra hun er liten ? Er hun er valp? Eller iværfall kjør turer med båten med henne. :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har i mange år hatt med stor hund i 25 fots båt (og nå de siste åra i større seilbåt) uten problemer. Jeg tror egentlig ikke hun har vært så stor fan av selve båten, men hun godtar den og er storfornøyd med at hele familien er samla. Blir det for ille med bølger kryper hun innerst i den høyre stikkøya :lol:. Største lykken for bernerfrøkna er når hele familien er samla, og er det på båten vi er samla, så er båten et geit sted å være. At det kan være kronglete å komme i lang og ombord når vi legger til ved saberg for en 40 kilos bernerfrøken tar hun på strak (ehh) labb.

Jeg ville ikke trent opp noe som helst jeg. Ta med deg hunden ut på brygga og opp i båten. Vær positiv og ha dette-er-verdens-mest-naturlige-ting-holdninga så går det nok fint. Ikke lag problemer av ting før de er der. Det går sikkert fint og dere får nok mange fine turer sammen i sommer. Også har jo din en litt mer praktisk størrelse i båt enn min har :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron ble dradd med i båt i en alder av 4 mnd. Han tok det som vanlig knusende med ro :lol: Han er veldig miljøtygg pga all sosialiseringen, så nå har jeg en hund som blir med over alt, mens han er 100% trygg. Han kommer nok ikke til å bli med i båt mer, ettersom jeg misstenker at øynene hans tåler dårlig trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin synes det er stas å være med over alt, båten inkludert. Første gang han opplevde litt sjøgang så han spørrende på meg, men siden jeg ikke så redd ut la han seg og sov (at jeg ikke liker sjøgang fikk han ikke vite). Symra har ikke vært i båten ennå, jeg tipper det går kjempefint med henne også.

HeiPipbt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at det skulle være noe veldig stort problem, og har bare løftet bikkja oppi. Redningsvest har de hatt, ja, spesielt han som ikke kunne svømme hensiktsmessig. Selv om det til tider var litt glatt på dekk, tok han hintet raskt og gikk ikke så mye der, men heller inne, hvor det var mer sklisikre tepper. Han var med i gummibåt også og fisket, og det var stas da måkene fløy rundt oss, han ble helt tullete og glemte at båten vippet og holdt på å kantre, bare han fikk lov å kaste seg etter måkene.. Det var kanskje ikke så veldig lurt, men så lenge han opplevde båtturen som morsom, og vi tross alt ikke kantret, gikk det greit. Han var også med en kompis på kanotur, og det trodde jeg ville bli katastrofe, men han hadde visstnok bare hoppet galant oppi kanoen og sittet bom stille under hele turen helt til de kom fram til øyen de skulle være på. Det hadde vært med en annen hund som hadde sittet i en annen kano, så kanskje det at han så den hunden hoppe i kanoen hadde påvirket han? Vi har også overnattet i båt med hund, og selvsagt oppfører de seg litt annerledes; ting er jo litt rart; bølgete, det gynger, og i det hele tatt. Men det har alltid gått bra, og det har ikke kommet på tale at hunden vil bli stående igjen på brygga når vi andre var i båten!

Jeg husker ikke om Tulla har vært i båt eller ikke (ferje ja, men kanskje ikke liten båt?), men det kommer litt an på hvor trygge de generelt er på forskjellig underlag, og spesielt på gyngende underlag. Tulla er ikke redd for noe underlag, og jo mer det gynger, jo flinkere tror hun at hun er! Vi har nemlig trent balanse på gyngende ting, så hun er vant til sånt. Hvis hunden derimot kun har gått på parkett og asfalt, spørs det om den vil reagere likens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har vært i båt stort sett daglig siden han var 8 uker gammel..

Vi bor nemlig i en seilbåt :lol:

Her er gleden like stor hver gang vi er på vei hjem til båten.

Forresten, det er ingenting som heter å kjøre båt.

Man seiler eller er underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har vært i båt stort sett daglig siden han var 8 uker gammel..

Vi bor nemlig i en seilbåt :lol:

Her er gleden like stor hver gang vi er på vei hjem til båten.

Forresten, det er ingenting som heter å kjøre båt.

Man seiler eller er underveis.

Jeg vil se bilde av båten du bor i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil se bilde av båten du bor i!

Det kommer når websiden vår er klar.

Hvis det er en speedbåd så er det faktisk køre og ikke sejle :icon_redface:

Der tar du feil.

En båt kan ikke kjøres..

Den kan seiles, man kan gå for motor med den, og man kan være underveis..

Men den kan ikke kjøres.

Begrepene henger igjen fra gammelt av, og kun gå for motor er relativt nytt.

De andre begrepene henger igjen fra tiden man ikke hadde speedbåter og sånt crap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...