Gå til innhold
Hundesonen.no

Danglebær hos hund


Mirai

Recommended Posts

Mona får en del danglebær, selv om jeg klipper baki der med jevne mellomrom. Avføringa hennes har alltid vært litt myk, så kanskje derfor det setter seg lett fast? Noen tips til hvordan man får det vekk på en enkel og ikke oppkastfremkallende måte? :) Det ser ikke fint ut, og det lukter ikke spesielt bra. Beste alternativet til nå er å klippe det vekk med en saks når det har tørket :closedeyes:

Langpelsa hunder f. eks, er det bare at de har hard avføring som gjør at det ikke setter seg fast..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det har noe med pelskonsistensen å gjøre? I tillegg til bajsen selvsagt. Tulla får aldri danglebær, med mindre det renner av henne, og da er vel grunnen at pelsen henger i veien, eller at bajsen ikke er "ferdig-rent" før hun reiser seg. :) Har ikke ulvehunder litt stri pels? Kanskje det fester seg bedre i denne type pels? Hos cairn terrier, som jeg jo har litt erfaring med, så skal det ikke så mye til før de får danglebær. Bajsen kan være bare litt myk, ikke noe diarè-aktig, bare litt klissete liksom, og vips så er det danglebær, og ja, det er selv om de er klippet ganske bra bak..

Syns det beste er å klippe, men hvis det ikke går, eller man vil spare pels, er det greit med en vask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehe.... de gangene dronningen måtte være uheldig og har danglebær-konsistens på avføringen, så ender hun opp i dusjen for en vask. Det er nok den minst oppkastframkallende metoden *flir*.

EDIT: Jeg bruker ikke hansker da, men dusjer litt godt først før jeg såper inn med litt velduftende shampo - så blir alt så bra så :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg på oppvaskhansker og vasker det vekk med hånda, da? Urk. Men det blir vel helt klart renest på den måten.

Det er det jeg har gjort på de hundene jeg har opplevd det på i alle fall.. :) Litt ekkelt, og ikke alltid man får det løst uansett. Kommer kanskje litt an på hvor lenge det har hengt der og tørket. :rolleyes: Og hvis jeg ikke har fått av alt, så har jeg klippet. Det er sikkert greit å holde det jevnt kort da, men det har du vel funnet ut selv også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheatenterriere skal heldigvis klippes helt kort der bak. Jeg lurte veldig på hvordan det skulle bli med en hund som ikke skal klippes noe særlig bak, men igrunnen ser jeg aldri noe søl på Symra. Håper det ikke bare er godt gjemt ... Jeg tror hun bare har en veldig grei og stabil fordøyelse. De få gangene det har vært nødvendig har jeg gjort som Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund som er meget ømfindtlig i magen og eneste foret jeg har funnet som han tåler, er Hills i/d. I halvannet år har jeg måttet vaske skjørtene hans med jevne mellomrom når det bløte har vært litt bløtere enn vanlig :closedeyes:

Men så begynte jeg å gi ham hemovital i maten, og vips så er det blitt mye bedre.. Det er jo blodpulver da, så kan nok ha noe med det å gjøre.

Kanskje v&h er verdt å førsøke på hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet med ulvehunden min. Hårene vokser jo inn mot "utgangen", istendenfor utover som det er hos mange hunder. Jeg har brukt barbermaskin og fjernet hårene rundt, men jeg har og savnet en enklere løsning.. En stund brukte jeg t.o.m våtservietter :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har fått litt i pelsen et par ganger i løpet av hele sitt liv, og dette har vært i sammenheng med diaré. Til vanlig har jeg ingen problemer med danglebær, til tross for at han har fine "bukser" bak :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har min lille slitt med løs mage siden påske, så i dag var vi hos dyrlegen, og småen hadde visst magekatarr :) Så nå håper jeg på at magen ordner seg snart og at det blir mindre danglebær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke noe med basjestilling også da.?

Decoy krommer ryggen så mye at basjen faller rett ned uten å røre et hår...

Har sett noen hunder som ikke krommer ryggen i heletatt,

basjer som en hest, å da kan det vel fort bli dangebær i rauva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nokså langhåret hund som aldri har hatt bæsj hengende i pelsen bak selv om han til tider (nedrøytet nå) har hatt ganske mye pels bak. Belgerpels er tydeligvis geniale greier. :blink:

Underskriver denne her. Var aldri noen problem med min forrige "grønnis".

Det hjelper jo ikke akkurat IW å vite det da, men vi hadde en Border Terrier for mange år siden som hadde dette problemet. Vi løste det med å sette en bolle med lunkent vann på trappen når vi gikk tur også vasket vi henne når vi kom hjem. Ingen lettvint løsning akkurat, men det rakk aldri å tørke og bli klumper, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...