Gå til innhold
Hundesonen.no

Knøttis lekker ?

Raksha

Recommended Posts

Skrevet

Knøtt lå på sofaen her og gumla på et bein etter tissetur, plutselig så ser jeg at hun resier seg litt forfjamsa opp, snuser der hun har ligget og går for å legge seg en annen plass. Der hun har ligget er det en ganske stor våt flekk (ok. stor er relativt, men vi snakker veldig liten hund her) og det drypper godt av henne når hun går. ;)

Jeg har sett det har dryppet av henne tidligere, men da bare et par tre dråper etter at hun har tissa inne, men aldri etter at hun har tissa ute. Da har hun vel dryppa ferdig innen hun er kommet inn, tenker jeg.

Det er et par tre aspekter jeg tenker på nå, det ene er at hun går på metacam pga. ryggsmerter. Det andre er ryggsmertene i seg selv. Det tredje er hormoner på villspor. Alt dette kan være grunner i seg selv.

Jeg har langt i fra panikk, men jeg lurer på om noen har vært borti det samme? Knøtt ble 1 år i januar.

Skrevet

Det er ikke noen bivirkning av medisinene hun går på da? Og nei, jeg har ikke vært borti noe lignende, bortsett fra på en skikkelig gammel hund som ble inkontinent, men det er jo noe helt annet.

Skrevet

Tenkte litt på det jeg og, ja. Det står ikke oppført som kjent bivirkning, og hun har gått på det før uten at det har skjedd. Men det er jo ikke utenkelig. Avventer og ser an om det bare var engangstilfelle. En annenting jeg tenker på er at det kanskje gjør vondt å tisse, og at hun derfor ikke gjorde seg helt ferdig ute og så kom det da hun lå der. Men da burde hun vel merka at det kom.

Skrevet

Ja, jeg tenkte også det. Urinveisinfeksjon gjør jo fryktelig vondt, og da hadde hun vel ikke blitt overrasket over at hun plutselig lå i tiss? Har ikke hatt hund med UV, men har hatt det selv, og jeg skulle tro hundene ble urolig og noe stressa av å ha det? For det gjør jo snabla vondt!

Skrevet

Du skriver at hun har haft rygsmerter, ved du præcis hvad det er?

På mennesker kan ryproblemer, og mere bestemt diskus prolabs gøre at man har nemmere ved at blive inkontinens/lække, eller er hun stresset? Da stress på mennesker også kan give inkontinens.

Skrevet

Symra tissa plutselig i sofaen for kanskje tre måneder siden. Jeg vet ikke hvem som ble mest overrasket av meg eller henne selv. Det var akkurat som hun var så opptatt med det hun holdt på med at hun ikke tenkte over at hun tissa på feil sted. Hun har ikke gjort det hverken før eller etter (etter at hun ble husren). Og sofaen ute av huset <_< .

Skrevet

Vi mennesker kan jo også helt plutselig lekke, uten at det er noen åpenbar grunn til det, uansett alder, eller at det gjentar seg. Men når man allerede har en hund med litt problemer, er det lett å sette det i sammenheng med det, og bli helt fra seg.. Håper det bare var et engangstilfelle, og at det ikke blir noe mer problemer med det!

Skrevet

Huff da, det var da liksom ikke måte på til "problemer" hos dere da?

Hunder med infeksjon pleier vel å merke det er slik jeg har forstått det... Dette høres ut som sånn Buffy var da hu ble inkontinet. Hu kunne ligge å sove, og plutselig reise seg og da var det allerede en diger dam under henne.

Hu gikk jo med bleie inne i lang lang tid, og hu ga aldri tegn til når hu tisset på seg. Jeg bare oppdaget det på at Tena Lady'n ble sæggebukse på henne.

Men det er i morra du skal på MR med henne? KAN det være noe som klemmer på nerver i ryggen hennes så hun ikke kjenner hu skal tisse av den grunn? eller?

Skrevet

Gidder ikke styre med sitater her, men takk for tanker fra alle.

Ang. urinveisinfeksjon så tviler jeg på at det er det hun har, men har sett mange rare symptomer på urinveisinfeksjon på forskjellige hunder, så det er ikke godt å vite. Tenkte mer på at det kan være vondt i ryggen når hun tissa ute sånn at hun derfor ikke ble ferdig, og at hun så bare har glemt seg ut da hun kom inn. Akkurat hva ryggsmertene innebærer vet vi ikke enda, håper det bare er låsninger, men det er også mulighet for at det er adskillig verre enn som så.

Hun var ikke stressa, hvertfall ikke synlig stressa. Vi hadde vært ute å tissa ti min tidligere og hun lå helt vanlig i sofaen og koste seg med et tyggebein. Jeg hadde ikke begynt å gjøre meg klar til jobb, så satt bare ved pcen og surfa litt.

Tenkte å Buffy da jeg så det ja, bortsett fra at det fortsatte å dryppe godt da hun gikk reiste seg og gikk.

Jeg satser på at det bare var et engangstilfelle, og som Psycho nevnte så skal vi til Jeløy i morra for mr av ryggsøyla, så er det noe der så avdekkes det i morga.

*edit fiksa noen setninger. *

Skrevet

Huff, nå ble jeg forskrekket av denne tråden... Knøttis skal ikke være syk. Jeg mener bestemt at jeg har satt sykdomsstopp på hund, både på din og på min. <_<

Som andre skriver kan det være et nerve i klem som gjorde at hun ikke merket at hun tisset på seg, eller bare et uhell fordi hun var veldig opptatt med tyggeben og hadde ikke tid til å tisse..?

Sølve og jeg sender lykke til vibber til i morra, vi krysser poter og fingre for at Knøttis blir bra, fort. ;)

Skrevet

Du har ikke sett noe mer til det nå?

Jeg vil liksom ikke ta noe mot fra deg her nå, men slik som på Buffy så begynte det jo med en sjelden gang i begynnelsen der også... Og det rant nok litt etter hu reiste seg også.

MEN, det rare her er jo at du hadde vært ute med henne på forhånd.. Hu burde vært tom, eller.. Iallefall ikke så full i blæra at det sku "renne over" liksom.

Nei, lykke til i morra! Send meg en mld når du er ferdig der da.. Ordnet det seg med skyss forresten?

Skrevet

*kupper tråden bittelitt*

Sita har "lekket" et par ganger når hun har fått ligge på fanget og sove. Ikke stor flekk, kanskje 2-3cm i diameter, og det drypper heller ikke av henne. Har ikke trodd at det var noe spesielt, kanskje det bare ble sånn av å ligge på et varmt fang (som når man legger hånda til en sovende person i lunkent vann.. hehe). Men nå ble jeg biiittelitt betenkt her egentlig..

Skrevet

Har ikke sett noe mer til det. Har tenkt på en ting til da, som kanskje kan forklare det, og det er at hun var nok veldig tissetrengt da vi var ute. For jeg la meg veldig tidlig i går, og stod opp sent til oss å være. Så det kan jo bare være at hun ikke fikk tømt seg helt og at resten kom når hun var veldig opptatt av tyggebeinet. Jeg har det hvertfall sånn at om jeg er fryktelig tissetrengt, sånn at det nesten er vondt, så må jeg på do igjen rimelig kjapt etterpå for å få tømt blæra skikkelig.

LivB: ja, er rimelig frustrert her jeg, vet. og. Hun har tilogmed skrevet i journalen til knøtt "Skal holde seg frisk!" men lille frk. dings gidder visst ikke høre på sånt.

Psycho: Ja, det ordna seg med transport. ;) Har time ganske tidlig i morgen, så drar herfra tiiiidlig. Veldig fint, for da slipper jeg å sitte her i mange timer og male fanden på veggen.

Takk for klemmer og gode vibber. Jeg skal komme hjem i morga og skrive her at knøtt IKKE er alvorlig syk. Sånn er det bare.

Skrevet

Sånn har skjedd her med lille svarte et par ganger også, sånn helt ut av det blå. Sist gang var før jul, tror jeg. Merkelige greier.

Lykke til i morra! Må nesten si at jeg håpere de finner noe, men ikke noe alvorlig. Bare noe som kan fikses greit! *klem*

Skrevet
Takk! Håper jeg kommer hjem med noen svar, ja.

Keep me posted? Gjerne på sms :) Jeg er skikkelig spent *krysse fingrene*

Skrevet

Lykke til i morgen, håper dere får positive svar!

Orry lekket jo en periode for litt siden, uten at veterinærene fant ut hvorfor. Plutselig stoppet det bare :)

Skrevet

Fikk nettopp melding fra henne... Hun skriver:

Abby har en mild grad av syringomyeli og en liten prolaps bak i korsryggen. Prognosen er uviss, det blir vel å prøve kortison og se hva som skjer.

Stakkars lille... Og stakkars Raksha, dette fortjener du virkelig ikke, vennen :)

Skrevet

Jeg hørte også noe om et brokk i lillehjernen også jeg... :)

Fy flate, dette er forbanna ufortjent!

Du all min medfølelse, og du vet hvor du har meg. klem

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...