Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne har 48 hunder

Argyr

Recommended Posts

OK - hva er egentlig forskjellen på å stille en diagnose og å ANTYDE at en person har haugevis av likhetstrekk med en på forhånd bestemt diagnose ? I mitt enkle sinn er dette to sider av samme sak og et grovt overtramp mot en person som ikke kan forsvare seg og aldri har bedt om å få noen vurdering av sitt eget sinn. Å sammenligne dette med svare på konkrete spørsmål om en konkret hunds problemer er å skyte laaangt over mål.

Det er nok ikke bare ditt enkle sinn som tenker sånn Siri, vi er i værtfall to her inne med samme enkle sinn.... Og dette viser vel (igjen) hvor farlig der er å komme med sånne antydinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 882
  • Created
  • Siste svar
OK - hva er egentlig forskjellen på å stille en diagnose og å ANTYDE at en person har haugevis av likhetstrekk med en på forhånd bestemt diagnose ? I mitt enkle sinn er dette to sider av samme sak og et grovt overtramp mot en person som ikke kan forsvare seg og aldri har bedt om å få noen vurdering av sitt eget sinn. Å sammenligne dette med svare på konkrete spørsmål om en konkret hunds problemer er å skyte laaangt over mål.

Thank you. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen viser vel mange tegn på en F60.2 (Dyssosial Personlighetsforstyrrelse), kanskje særlig med tanke på følgende kriterier:

#Utvise grov/kald/hard likegyldighet overfor andres følelser, manglende empati.

# Uansvarlighet og manglende ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer, regler og/eller forpliktelser.

# Mangle evner til å opprettholde/forbli i forbindelser med andre mennesker, men uten vansker med å etablere nye forhold

# Manglende evne til å føle skyld eller til å lære av erfaringer eller straff.

# Har tendens til å komme med bortforklaringer og til å være projiserende, dvs. til å gi andre skylden for sine egne negative sider. Bebreider andre.

Man kan også ane et snev av Narcissisisme hos kvinnen, bl.annet ved å lese på hjemmesiden hvordan hun presenterer seg, og de som har sett henne i utstillingsringen kjenner vel også igjen dette.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Bare for å være litt motvekt igjen, så er det ikke alltid gjort "analyser" av hunder her heller, basert på konkrete spørsmål. Jeg syns å huske en tråd hvor det var lagt ut en video av en hund som hadde problemer med en diger ball, og det var vel ikke et konkret spørsmål om en atferdsanalyse der, så vidt jeg husker? I en annen tråd om en hund som stadig bjeffer skjedde noe av det samme, det ble ikke spurt om noen atferdsanalyse der heller :lol:

Nei, jeg syns ikke det er riktig å gjette på folk diagnoser, men jeg tipper at vi alle som har lest denne tråden, har tenkt sitt om hva som er galt med damen (jeg tipper de fleste av oss har lurt på det litt før denne tråden og, faktisk). Det er mulig jeg er en veldig enkel sjel, men jeg ser ikke forskjellen på å "fjern-diagnostisere" en sånn diagnose, kontra denne "hundesamler"-diagnosen - som også er gjort i tråder her? Enlighten me, please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke oppstyret med å diskutere at det er blitt gjort en liten "amatør analyse" på nett.

De fleste som vet hvem det er ,vet godt at det må være mye som er galt der i gården,og jeg tror nok ikke vi skal se bort i fra at BBD girl har rett i noe av det hun sier...

Selv om man ikke kan påstå,eller vite sikkert hva det er...Så nei,ikke så lurt å legge direkte analyser ut på nett..

Uansett så er det ikke noe som bør diskuteres her,det er jeg helt enig i...

Derfor er det jo det beste om moderator faktisk sletter disse innleggene...og dersom de ikke slettes så kan vi vel regne med at det ikke er gjort noe spinnhakkende galt ved å skrive disse antagelsene.

Jeg ser fortsatt at de står,og kan da ikke se hvorfor man skal "bitche" om dette i mediatråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diagnose kan, så vidt meg bekjent, kun stilles av en godkjent fagperson. Å antyde noe og å stille noe - det er stor forskjell det, selv om du og et par andre mener noe annet.

Jeg snakker ikke om å svare på konkrete spørsmål om en konkret hund problemer Siri, jeg snakke rom at det i flere debatter her inne er kommet antydninger og, om du da vil siden du ikke mener det er noen forskjll: diagoser på hunder og hva som måtte feile dem. Dette utelukkende basert på hva andre folk skriver, og jeg kunne vel gjort som Mari skriver da, stilt disse som kommer med slike (dine ord) diagnoser om hunden er en klient ...

Sorry at dere føler dette er så veldig ille, som nevnt: be moderatorer slette innleggene om det er så veldig ille, eller lag en egen tråd om hvor forferdelig det er at jeg skriver det som garantert flere har lurt på, som Inustaff skriver er det ingen hensikt å "bitche" om dette i en mediatråd.

Og beklager at jeg skrev dette i mediatråden.

Og det var siste ord fra meg ang. mine skriverier om likhetstrekk i forhold til diagnoser, da dette ikke er rette tråden for videre diskusjon om dette.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, vi som her vært her en stund og kanskje andre med, vet da at denne dama ikke er helt god. Når vi tenker litt tilbake, så satt hennes omgang med både diagnoser og andre merkelapper på folk ganske løst, så hun tåler nok å bli kalt både det ene og det andre. "What goes around, comes around." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å tenke på hundene her, og prøve å sørge for at dette ikke skjer igjen - som hvis vedkommende får etablert seg på nytt om noen år, og begynner å pådra seg hunder fra andre oppdrettere igjen. Forebygging, ikke sant? For ifølge ekspertene så VIL folk som har unormalt mange dyr uten å ta seg godt nok av dem, gjøre det igjen og igjen og igjen...

Derfor er det interessant, det som Tufts-universitetets seksjon for dyresamlere tar for seg; at dette ikke "går over" og at det kreves oppfølging. Hvis man mener seg urettferdig behandlet, uten evne eller ønske om å snu på flisa, så er det ingenting som hindrer at dette skjer på ny - og det gjør det visstnok gjerne.

Samtidig kan dette med å si at det er en "lidelse" også skape unnskyldninger, som gjør at ting i hvert fall ikke blir bedre. http://www.tufts.edu/vet/cfa/hoarding/pubs/excuses2.pdf

Når man leser det som skrives på for eksempel dette nettstedet til det anerkjente universitetet, så høres saker som denne norske for en legmann så "etter boka" (rettere sagt etter de mange sakene som omtales) at man kjenner igjen ting for ting - og det må det da være lov å påpeke? At dette ikke er en situasjon som brått er blitt vanskelig, men at dette er helt typiske måter å oppføre seg på - som rett og slett "bare" er blitt oppdaget og fersket.

http://www.tufts.edu/vet/cfa/hoarding/pubs/berry.pdf

Omtaler hvordan studier viser hvordan folk som har overmange dyr og som oppfyller øvrige beskrivelser av samlere, og som kanskje endatil er dømt, viser at de begynner å skaffe seg flere dyr IGJEN. Uten en langtidsplan med oppfølging og faktisk også støtte til samleren, så er tilbakefallsprosenten ifølge Tufts på 100 prosent - selv der folk blir dømt.

Fra det amerikanske veterinærtidsskriftet:

http://www.avma.org/onlnews/javma/may03/030501f.asp (om hva man kan gjøre og om det virker - det er visstnok bare strenge lover som virkelig gjør en forskjell)

Slik loven er idag, er det bare å flytte til en annen kommune, og sette igang igjen - kontrollen er ikke-eksisterende, og det finnes ikke noen sentrale register som gjør at en nyinnflyttet hundeeier blir sjekket. Dette har dyrevernet bekymret seg om i tidligere saker. Blir man "bare" dømt, og ferdig med det, er det bare å sette i gang på ny - hundehold er jo nærmest definert som en privatsak og hunder som eiendeler. I saken med Johannes var det vel også en med høyt antall hunder som flyttet til et nytt sted og "begynte på ny"?

En av de første offentlige sakene (som ble mye omtalt, that is) var en kar i samme område som trådtemaet, der en rekke hunder ble reddet fra helt jævlige forhold. Vel, samme folk har hund fortsatt, selv om de ikke engang har flyttet. Og ingen følger dem visstnok opp...

Som Ida skriver, så var vedkommende svært, svært hard mot andre i ulike nettfora over år. Nei, det rettferdiggjør ikke at "vi" er like ille, det er jeg enig i. Man skal jo da snu det annet kinn til, er det ikke så? Men jeg tror en slik nettdebatt her inne er det minste problemet akkurat nå, og dette er forøvrig barnemat i forhold til det som står på langt mer offentlige fora - som TV2.

Uansett så er vi "snille" her i Norge - jeg så akkurat en trivelig "nabolagsavis", gratis var den også, fra en amerikansk stat, der det var bilde og navn på lokale lovbrytere - komplett med hva de var dømt for.... kjekt hvis du får en ny nabo liksom; sjekk i avisen før du sier ja til å la den hyggelige nabokaren passe ungene dine. Jeg vet iallfall hvem som aldri skal få kjøpt en hund av noen jeg har den minste mulighet til å påvirke, fordi jeg ikke vil ta en slik sjanse på hundens vegne...

Helt ærlig - så tenker jeg mindre på mennesket bak dette, og mest på hundene, og på hunder som dette ikke bør få skje med i fremtiden. Det er synd på folk som gjør kriminelle handlinger, som brudd på dyrevernloven jo er - men jeg synes mer synd på OFRENE. For å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt at man bare kan flytte til en annen kommune og så starte opp igjen. Alt for enkelt.

Men, kvinnen kommer neppe til å få kjøpt noen hund fra Norge (får man da inderlig håpe), og jeg vil tro at flere av de utlandske oppdrettere som hun kjenner får høre om dette og forhåpentligvis tar det på alvor og ikke tror det er en vendetta mot kvinnen.

Vi får også håpe at NKK endelig reagerer og gir kvinnen registreringsforbud - utestengelse fra NKK, men dette har jo blit løst før da, ve då registrere oppdrett på en annen persons navn, og kvinnen hadde jo i flere år sine hunder registrert på sin mor av ulike årsaker.

Synes også veldig synd på hundene, og jeg tror vel ikke det blir så lett å finne nye gode hjem til disse. Selv om de titt og ofte er annonsert som "kosebamser". Flere av dem har jo totalt mangel på sosialisering og har vel knapt hvert inne i et hus før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte at det er feil rå unnskylde alt mulig reart med psykiske problemer, Fol k vet forskjell på rette og galt... Det er faktisk jikke så veldig avansert... kMan trenger ikke å være god i hodets for å forstå dette. Helt grusomt trist er det ihvertfall. Stakkars, stakkars dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden hvor flinke noen er i å være hobby psykolog... makaløst.

Hadde du virkelig hatt kunskap om disse lidelsene så hadde du sett vesens forskjeller, nytter ikke å google seg frem til sånn karakteristikker av folk.

Dine innlegg skulle umiddelbart blitt fjernet fra forumet... men det finnes vel ikke moderatorer som evner å se overtrampet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker ikke her heller..

som nevnt tidligere i tråden, denne dama kan ikke ha så mye mellom topplokket, og klarte bla på dette forumet å kaste dritt og spydige komentarer over en lav sko..

så som ida sier , what goes around , comes around"

har sympati for dama jeg, for hu kan ikke ha det mye godt med seg selv, om hu vet om hun har gjort noe galt da..

uten å bevege meg inn på diagnoser eller noe i den rettningen..

Men at det er litt løst oppi der.. finnes det ingen tvil om i mine øyne, hva det er, får fagpersoner ta seg av..

Jeg vet i allefall at jeg advarer alt som kan krype og gå mot dette kvinnemennesket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker ikke her heller..

som nevnt tidligere i tråden, denne dama kan ikke ha så mye mellom topplokket, og klarte bla på dette forumet å kaste dritt og spydige komentarer over en lav sko..

så som ida sier , what goes around , comes around"

har sympati for dama jeg, for hu kan ikke ha det mye godt med seg selv, om hu vet om hun har gjort noe galt da..

uten å bevege meg inn på diagnoser eller noe i den rettningen..

Men at det er litt løst oppi der.. finnes det ingen tvil om i mine øyne, hva det er, får fagpersoner ta seg av..

Jeg vet i allefall at jeg advarer alt som kan krype og gå mot dette kvinnemennesket...

Sympati for henne?? Nei om det er noe jeg ikke har så er det det. Har et helt annet ord på tungen, men skal ikke skrive det. Fikk rett og slett vondt inni meg då eg såg kor redde og usikre valpene i det innslaget var. Stakkars, stakkars dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sympati for henne?? Nei om det er noe jeg ikke har så er det det. Har et helt annet ord på tungen, men skal ikke skrive det. Fikk rett og slett vondt inni meg då eg såg kor redde og usikre valpene i det innslaget var. Stakkars, stakkars dyr.

Ja sympati for at man kan være så idiot mot dyr.. det er en sykdom..

men det er ikke rett å handle sånn...

men om hu er født med noe dritt så er det ikke hennes feil,selvom dama er klin gal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg synes ofte at det er feil rå unnskylde alt mulig reart med psykiske problemer, Fol k vet forskjell på rette og galt... Det er faktisk jikke så veldig avansert... kMan trenger ikke å være god i hodets for å forstå dette. Helt grusomt trist er det ihvertfall. Stakkars, stakkars dyr...
Jeg er ikke så sikker på det. For enkelte "baller det bare på seg" - ens egen oppfatning av virkeligheten og hvordan andre oppfatter den kan avvike sterkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj... Det var veldig mange skrivefeil i det forrige innlegget mitt... :P Har nok gått litt fort for seg. Jeg forstår at det er noen som sliter så mentalt, at de ikke har beina helt på jorda. Men jeg synes det oftere og oftere har dukket opp som unnskyldning for ganske alvorlige handlinger. I omtrent alle de siste dyretragediene vi har sett her i landet, så skyldes det på en personlig krise el. Jeg synes ikke dette er riktig... Jeg mener det er ett stort skille mellom dårlige personlighetstrekk og psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det oftere og oftere har dukket opp som unnskyldning for ganske alvorlige handlinger. I omtrent alle de siste dyretragediene vi har sett her i landet, så skyldes det på en personlig krise el. Jeg synes ikke dette er riktig...

Det er i min mening stor forskjell på å forklare noe, og å unnskylde noe.

En større innsikt i hvordan ting skjer, hvorfor de skjer, og hvilke variabler som har klaffet i forkant av en hendelse, kan bidra til at vi kanskje unngår noen av de lignende hendelsene i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2 nyhetene hadde nylig innslag fra Standal Hundepensjonat som tar vare på hundene. De så friske og fine ut, til og med Goliat som de mener var den hardest rammede, men de var usikre på om han ville la seg omplassere.

Standal søker nye eiere til hundene kan det late som ut fra tittelen på innslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...