Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap?


Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hvor denne tråden skal plasseres, så prøver å legge den her.

Nå har det seg sånn at Elwira akkurat har hatt løpetid. Mens jeg er på skolen er mamma hjemme med henne, og hun har en hundegård bak huset (det er kun ca 1. m høyt gjerde). Mamma passer godt på henne under løpetid, men måtte løpe inn for å ta en telefon i noen minutter. Når hun kom ut igjen var det selvfølgelig en hannhund på besøk (en stor engelsk setter). Mamma fikk straks Elwira inn, og tror ikke de kan ha vært ute alene i mer enn fem min. Jeg tror vel ikke at det har skjedd noen parring på denne korte tiden, ihvertfall ikke når jeg tenker at det er kresne Elwira det er snakk om. Hun har ikke vært veldig glad i denne hannen før (om mamma har klart å beskrive rett hann da..). Men er det mulig at en parring skjer på så kort tid?

Jeg hadde vel egentlig mer eller mindre slått meg til ro med tanken på at dette ikke kunne ha vært tilfelle. Men nå merker jeg stor forskjell på tispa. Hun er kjempe sulten hele tiden, har lagt på seg (kan ha noe med at jeg tror mamma mater mer i smug nå som hun er mye sulten) og oppførselen hennes har forandret seg. Hun er veldig kosete, og vil ha masse oppmerksomhet. Elwira er nå snart 4 år, og vi har aldri tidligere hatt noen problemer med innbilt svangerskap.

Er det noen som har noen tips til hva denne forandringen kan være? Jeg begynner å blitt smånervøs. Jeg snakket også med veterinær i går, og hun sa vi skulle komme tilbake om tre uker om vi fremdeles var usikre. Er ikke det litt seint å gi hund en eventuelt sprøyte om tre uker? Nå det er 1 1/2 uke siden hun var med denne hannhunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunder trenger ikke å "henge sammen" for å ha gjennomgått en "vellykket" parring. Hunder kan bli befruktet selv om de ikke henger sammen etterpå. Dessuten er det veldig individuelt hvor lenge de henger fast når de først henger. Noen henger bare noen minutter mens andre henger fast 3 kvarter har jeg hørt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er mulig det er jeg som overdriver. Men jeg merka forndring før jeg fikk vite om det. Mamma informerte meg ikke før for noen dager siden når jeg påpekte det. Men håper du har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha en vellykket parring uten "heng".

Det skal være nærmest umulig å merke noe som helst (annet en muligens noe annerledes oppførsel) før tidligst 3 uker etter parring. Iallefall klarer ikke jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må iallefall ha gått tre uker fra paring før man kan diagnostisere drektighet. Fra dag 21 kan dette gjøres med enten ultralyd eller relaxintest.

Alizin heter det preparatet som vanligvis brukes til å indusere abort hos hund og dette kan gis inntil dag 45 etter paring. Så er ikke for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tegn er det man kan se etter om tispen er drektig da?

Når begynner pupper og mage og vokse f.eks? Vanlig å få mer matlysst? Bli slappere? Mer kostete?

Oppførselsforandringer kan merkes fra noen dager til uker etter paring, med at tispa blir roligere og mer kosete. Men er veldig individsavhengig, noen skjønner omtrent ikke at de er drektige før fødselen skjer (litt satt på spissen). Forstørrelse av juret kan sees ved 2-3 uke og er spesielt markant på førstegangsdrektige tisper. Kan ha økt appetitt ganske raskt etter paring ( ofte noe nedsatt igjen rundt implantasjonstidspunktet), men markant vektøktning bør ikke komme før uke 4-5.Endring i kroppsform sees ca. 5 uker etter paring, buken får appelsin form. Først de siste dagene før valping faller livmoren helt ned mot den nedre bukveggen og buken får en tydelig pæreform.

Alt kan selvsagt variere fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de tegnene jeg legger først merke til (eller prøver å se etter) er litt blank eller hvit utflod rundt uke 3 i svangerskapet. Det er også vanlig (selvom det slettes ikke er nødvendig) med kvalme rundt den samme perioden, samt uke 4-5.

Slik Staff nevner er økt størrelse og farge på pattene også et tidlig tegn. (De blir gjerne lyserosa og struttende. Legg merke til hvordan de ser ut nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...