Gå til innhold
Hundesonen.no

Har HD røntget Obelix........

Recommended Posts

Det er vel strengt tatt ikke anestesi (bedøvelse) det er snakk om, men god gammeldags narkose (neddoping). *pirke*

Nå er vel strengt tatt anestesi og narkose det samme, anestesi betyr at hunden blir følelsesløs og narkose betyr at den blir bedøvet.

Det finnes 2 typer anestesi: 1. Lokalanestesi og 2.Generell anestesi (narkose).

1. Lokalanestesi brukes ved mindre inngrep, og man sprøyter lokalanestesimiddel i eller omkring det området det skal opereres i. I tillegg kan man, dersom man ønsker det, få beroligende medisiner i form av sterke smertestillende og smådoser sovemedisin sprøytet

2. Generell anestesi (narkose) brukes ved større inngrep eller der hvor pasienten ønsker det. Det innebærer en nål (kanyle) på håndryggen eller i armen. I denne nålen gis sovemedisin og smertestillende som garanterer god søvn og en smertefri operasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Jøsses så mye rare vetter det må være i Norge - man leverer da vel ikke hunden inn for å røntge den?

I alle fall så gjør dem ikke det ved de tre store vet.klinikkene i omegn her jeg har vært ved, ei heller hos våre lokale veterinærkontorer. Hos en trenger man heller ikke timebestille (regnes som den beste til å røntge i omegn og litt til...)

Jeg har røntget noen opp gjennom årene, og samtlige ganger har hunden blitt veid, dopet, ventet 20 min. båret inn på røntgen røntget - har ikke vært med inn på de 3 siste fordi det bare ikke har blitt sånn... Bikkjene har fått oppvåkningssprøyte og de har gått selv ut i bilen...... (han som ikke tar timebestilling gir heller ikke oppvåkningssprøyte, dette fordi han bruker ett annet sedeativ enn det som er gjengs over nå om dagen).

Selve seansen har aldri tatt mer enn en time max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da får jeg sjekke med flere veterinærer. På Trøndelag Dyreklinikk sa de at de ville ha hunden der til den våknet, og at det hele derfor ikke kunne gjøres på ettermiddagstid. En kjenning fortalte at hun hadde levert hunden på vei til jobb og hentet den på vei hjem, da var hunden helt våken. Sånn vil jeg IKKE gjøre det, Symreblomst skal ikke våkne blant fremmede folk (jeg blir mer og mer tussete med alderen, jeg var mye tøffere da jeg hadde småbarn!).

Jeg venter på lønna 12 juni, så skal vi til pers! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste veterinæren jeg vet om som ville ha hunden levert og hentet etter røntgen, var en som aldri klarte å få riktig bilde på første forsøk. Det tar brått ikke under en time når man må ta 3-4-5 bilder før man har noe som er bra nok til at man kan sende det inn til NKK.

Sier ikke at det alltid er derfor de vil ha hunden levert og hentet etter røntgen, men det er den eneste jeg vet om som ville ha det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hm, da får jeg sjekke med flere veterinærer. På Trøndelag Dyreklinikk sa de at de ville ha hunden der til den våknet, og at det hele derfor ikke kunne gjøres på ettermiddagstid. En kjenning fortalte at hun hadde levert hunden på vei til jobb og hentet den på vei hjem, da var hunden helt våken. Sånn vil jeg IKKE gjøre det, Symreblomst skal ikke våkne blant fremmede folk (jeg blir mer og mer tussete med alderen, jeg var mye tøffere da jeg hadde småbarn!).

Jeg venter på lønna 12 juni, så skal vi til pers! :P

Vel, det er jo ikke noen krise å levere hunden og hente den når den våkner - men altså - hva betaler dere for røntgen der da?

Mitt inntrykk er at Trøndelag Dyreklinikk har en ugrei tendens til å overdrive ting. Blant annet insisterte de på å dope ned en hund pga. en knekt tånegl (bandasjering) og da snakker vi om en hund som kanskje er blant de tryggeste og mest handterbare hunder jeg noen gang har møtt/hatt. Aller helst burde den vært til observasjon over natten eller noe.........

Om de ikke tar noe ekstra for å ha bikkja oppstallet i flere timer så er det jo greit nok - men det er jo bare tull egentlig.

Når det er sagt så er det bare tull å tro at bikkja bryr seg, for såvidt jeg skjønner så er Symra en helt ok og velfungerende hund - og de tåler å våkne hvor som helst selv om du ikke er der...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet'en jeg har brukt de siste gangene (Lørenskog Dyreklinikk) er sånn at man kommer med hunden, den får sprøvte, og man får (kan) vente til den sover - og så kan man gå ut en tur (en time eller to) - for så å komme tilbake til nærmest våken hund igjen...

Det funker helt fint (kanskje mest fordi det er et stort shoppingsenter vegg-i-vegg..)

Men ja, har vært med inn og holdt hunden alle de gangene jeg har røntget hund på f.eks. Oslo Dyreklinikk. (Men nå er det noen år siden jeg røntget hund der, da..)

Men uansett hvordan det gjøres - fy søren så nervøst...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha og Oscar ble røngtet ved Oslo Dyreklinikk. Vi kom --> Hund dopet ned --> Røngtet + oppvåkning --> Betal og ut. Tilsammen var vi der kanskje 1 time +/-. Oscar ble røngtet for et par uker siden, og han var fri :P Litt mindre nervevrak denne gangen siden vi ikke visste HD status sikkert hos Ayshas foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo ikke noen krise å levere hunden og hente den når den våkner - men altså - hva betaler dere for røntgen der da?

Mitt inntrykk er at Trøndelag Dyreklinikk har en ugrei tendens til å overdrive ting. Blant annet insisterte de på å dope ned en hund pga. en knekt tånegl (bandasjering) og da snakker vi om en hund som kanskje er blant de tryggeste og mest handterbare hunder jeg noen gang har møtt/hatt. Aller helst burde den vært til observasjon over natten eller noe.........

Om de ikke tar noe ekstra for å ha bikkja oppstallet i flere timer så er det jo greit nok - men det er jo bare tull egentlig.

Når det er sagt så er det bare tull å tro at bikkja bryr seg, for såvidt jeg skjønner så er Symra en helt ok og velfungerende hund - og de tåler å våkne hvor som helst selv om du ikke er der...........

Det er mitt inntrykk også at Trøndelag dyreklinikk er unødvendig nøye med alt mulig. Pippin fikk munnkurv da de skulle lære meg kloklipping, da var han en bamsesnill unghund ...

Jeg tror de skulle ha 1400 omtrent for røntgingen.

Når det gjelder den siste setningen har du nok helt rett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg røntget Ask på strinda kom vi, bedøvde han, var der sammen med han, og fikk han med hjem når bildene var tatt. Trur det var billigere også..var hvertfall ikke noe snakk om å ha han til observasjon, han fikk sånn oppvåknigssprøyte, men det tok alikevell en stund før han var på føttene igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca 1200 for røntging på Trøndelag Dyreklinikk - men det var bare for HD (og ja, hun var der hele dagen). Mitt inntrykk er også at de gjør litt mer utav ting en nødvendig - for eksempel stakk jeg innom der på en tur en ukes tid etter at Tinka hadde hatt en større operasjon, og vips var hun dopet ned fordi de skulle skifte plaster (og hun er en vennlig og trygg hund som bare spreller litt med beina av og til). :lol: Samtidig er det ikke alt som er like nøye heller - da jeg forklarte hva slags symptomer Tinka hadde og de hadde fått bekreftet at det ikke var noe galt med urinprøven, ble det bestilt time for kastrering med en gang. Nå var det jo forsåvidt riktig at hun hadde eggstokkcyster, men allikevel... Jeg var jo egentlig glad for å ha forsikringsgrunnlag for å få kastrert henne, men enn om hun hadde vært potensiell avlshund og det viste seg at hun ikke hadde cyster allikevel? Skjønt, da hadde jeg jo gått inn for røntgen etc først.

Det er vel kanskje unødvendig å si at vi har byttet veterinær nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Obelix røntget,og ifølge dyrlegen og bildene er det dessverre ikke mye hofteskål forhofte kulen å ligge i.

Hoftekula var vel egentlig bare i løse luften kunne det se ut som...

Kan tenke meg at 20 % av hofteskålen var inni den såkalte skålen...

Så det var med andre ord veldig trist :)

Vi har vel egentlig glemt ut hvordan hunden var ettersom tiden har gått,og siste tiden har jeg merket at han er tregere.

Han var en atlet,en spettert,en gladgutt.Sinnsyke hopp og sprett og alt det der..Jeg trodde jo bare han var blitt litt kjedeligere.

Jo mer jeg tenker på det så ser jeg at jeg har glemt hvordan han var fordi det har så gått gradvis.Føler meg dum.

Når vi kaster leker gidder han ikke løpe etter dem lengre om de lander 100 meter vekk.Noen dager har han ikke engang giddet på 50 meter..Men jeg tenkte ikke over det,for jeg "hadde jo" den spreke mastiffen..

Vi har fått olje,og tabletter for å gjøre livet lettere visstnok??.

Har dårlig samvittighet for at han er brukt på saccovogn,selv om dette ikke er gjort "mer enn" en ca 15 ganger over siste året,og har vært i en innlæringsperiode hvor det ikke har vært mye stress og lange turer.

Håper at han ikke blir så veldig plaget med dette,og at vi får ha ham så lenge som mulig!

Vet at mange hunder kan ha sterk HD uten å være plaget,så jeg håper at Obelix er redusert i fart og lek blir det eneste vi får legge merke til.

Det blir maskoten vår,og han skal få ta ting i eget tempo.

Ble veldig lei meg da..så jeg er ganske deprimert,fordi jeg blir redd for at han skal få store problemer med det.

Men får prøve å ikke male det så svart og bare ta ting som det kommer...En helt nydelig hund er han uansett!

Så sånn gikk det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var trist lesning.. :icon_redface:

Glukosamin, kondroitin og MSM er gode tilskudd å ta ved leddplager. Moren min som har skikkelig ille leddgikt ble markant bedre da hun startet på Trioflex, hun bruker også selolje i tillegg, jeg vet om et par hunder som går på det samme kosttilskuddet med god effekt. Kanskje det kan være verdt å prøve for å forhindre brusk betennelse og forkalkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA vi fikk ikke noe mer enn ArthroCare,som hjelper ledd,og fiskeolje..Så håper vi det forbedrer eller noe..

Får håpe han ikke plages mer som sagt..Vi vil ikke medisinere masse om han ikke viser seg å være plaga mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har fått råd av veterinæren og har lest mye om hd ulike steder..så han får gå til han evetuelt viser smerte..han regulerer egentlig seg selv...

Høres fornuftig ut. Men ikke glem å la ham være hund oppe i det hele også. Om det korter ned på livet hans fordi han få lov til å gjøre noe han elsker (løpe villbass rundt for eksempel), så ville jeg latt ham gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har vi diskutert i kveld på siste runden..og er egentlig glad for at det ser ut som vi kan gi ham mye glede samtidig som han regulerer seg selv...når han ikke gidder mer så legger han seg ned og slapper av...

Vi fikk beskjed om å helst ha han i bånd og ikke la han styre å leke for mye med de andre hundene..men da synes jeg at vi tar fra han alt han ønsker.Han må få lov å løpe løs/daffe løs...alt etter hva han orker..

Marka er bare rett oppi her/overalt..så de løper og koser seg som de vil!

Obelix har i det siste vært fæl med å bare dilte i våre bein istedenfor å gå å løpe med de andre...så vi har mye "nærkamper/leker" med ham..og kaster lekene bare noen meter for gøy..

(Vi har lurt på hvorfor han ble så diltete,og alt bare stemmer nå..Så DUMME vi er!!)

Jeg vil ikke behandle ham som en funksjonshemmet pga at han har fått påvist HD,men jeg skal ta hensyn til AT han har det,og heller holde pittelitt tilbake om det er ekstremsport de driver med..Men daglig lek og løp kan jeg ikke få meg til å begrense...Det får han som sagt selv gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...