Gå til innhold
Hundesonen.no

Har HD røntget Obelix........


Recommended Posts

I alle dager,nå tok jeg det bare på sparket her.Likegreit å få det gjort.

Har snakket om det i evigheter at etter han ble 2 år skulle jeg gjøre det...og på Tirsdag er dagen!

Gruer meg!Håper det går bra! :shocked:

Kan alle her inne krysse fingrer og labber for at det går bra eller?

Fatter ikke at det skal bety så mye,men det gjør jo det!

Nervevraket...

FRI FRI FRI FRI FRI FRI FRI! :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
I alle dager,nå tok jeg det bare på sparket her.Likegreit å få det gjort.

Har snakket om det i evigheter at etter han ble 2 år skulle jeg gjøre det...og på Tirsdag er dagen!

Gruer meg!Håper det går bra! :shocked:

Kan alle her inne krysse fingrer og labber for at det går bra eller?

Fatter ikke at det skal bety så mye,men det gjør jo det!

Nervevraket...

FRI FRI FRI FRI FRI FRI FRI! :);)

det går nok kjempefint skal du se!!

tvi tvi...

helg helg helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Dratini

Jeg kan fortelle deg at jeg som oppdretter er "dri**nervøs" hver gang noen av "valpene" her skal røntges. Jeg springer på do 2-3 ganger HVER time (blir skikkelig løs i mage, allerede fra jeg får vite at de har bestillt time til resultater er offentlig). Fenrisgutten kan sikkert bekrefte dette :frantics: Så ta det med ro, oppdretteren er helt sikkert mer nervøs enn det du er :angry:

Håper at alt er bra med "boffen" din :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff snart er det Oscars tur også. Jeg husker jeg var helt nervevrak da Aysha kom ut, og vi skulle få "dommen." Han sa ( i skikkelig tulle trist stemme) "Jeg beklager men, HUN ER FRI!" Gjett hvem som hoppet opp å ga mannen en klem a? Haha :thumbsdown:

Han hadde sett at jeg satt og skalv, og var nesten på gråten. Jeg var nettopp fyllt 13 år, og hadde fått høre om at alle hunder med HD måtte avlives med en eneste gang!

Lykke til med røntging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Lykke til, jeg kjenner selv den på kroppen i disse tider. Min første egen oppdrettete valp som jeg selv har skal HD/AD og partella undersøkes 09.april... Enda jeg vet at på mor og far siden er alt fritt i 3 generasjoner (av søsken i generasjonene også) så er jeg alikavel nervøs :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen god grunn til å sjekke ellers friske og fine hunder, hvis de ikke skal brukes i avl? Og er HD (eller andre skavanker) noe problem hos BC (er jo litt annet der også, bl a. litt schäfer...)

Lykke til alle dere som stresser. Det er ikke no vits i, resultatet er jo det samme uansett om dere har det bra eller er helt ødelagt? og det er jo greit å vite, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Er det noen god grunn til å sjekke ellers friske og fine hunder, hvis de ikke skal brukes i avl? Og er HD (eller andre skavanker) noe problem hos BC (er jo litt annet der også, bl a. litt schäfer...)

Lykke til alle dere som stresser. Det er ikke no vits i, resultatet er jo det samme uansett om dere har det bra eller er helt ødelagt? og det er jo greit å vite, da?

Selv om en hund ikke skal brukes i avl er det jo veldig bra for rasen at hunden blir røntget (for oppdretteren også). Oppdretteren får da også vite om de linjene de bruker i avl er lite/mye belastet med HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen god grunn til å sjekke ellers friske og fine hunder, hvis de ikke skal brukes i avl? Og er HD (eller andre skavanker) noe problem hos BC (er jo litt annet der også, bl a. litt schäfer...)

Lykke til alle dere som stresser. Det er ikke no vits i, resultatet er jo det samme uansett om dere har det bra eller er helt ødelagt? og det er jo greit å vite, da?

Det er veldig greit å sjekke uansett, fordi en HD-diagnose som regel vil bli verre med årene, og det er ganske mye man kan gjøre for å forebygge. Det er dessverre ganske mye HD hos både BC og Schäferhund, så jeg synes absolutt du skal røntge både hofter og albuer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan noen si litt om hvordan HD-røntging foregår? Jeg må bestille time til Symra. Jeg regner med at vi snakker full anestesi her? Det betyr vel at Symra må være hos vet'en til hun våkner og vel så det? (Jeg vil være der når hun våkner!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si litt om hvordan HD-røntging foregår? Jeg må bestille time til Symra. Jeg regner med at vi snakker full anestesi her? Det betyr vel at Symra må være hos vet'en til hun våkner og vel så det? (Jeg vil være der når hun våkner!)

Når Fenris ble røntga for snart et år siden var jeg med på hele prosessen. han sovna i fanget mitt, jeg var med å bar ham inn på røntgenrommet, jeg holdt hodet hans under røntgen og satt med ham på et rom til han våkna. Nå kjenner jeg denne dyrlegen godt så det kan være hun gjorde unntak for meg , ikke vet jeg om det er vanlig å få være med på alt.

Dopa skal de være ja -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Fenris ble røntga for snart et år siden var jeg med på hele prosessen. han sovna i fanget mitt, jeg var med å bar ham inn på røntgenrommet, jeg holdt hodet hans under røntgen og satt med ham på et rom til han våkna. Nå kjenner jeg denne dyrlegen godt så det kan være hun gjorde unntak for meg , ikke vet jeg om det er vanlig å få være med på alt.

Dopa skal de være ja -_-

Hvor lang tid tok det? Jeg vil være der hele tiden, men det betyr vel rett og slett at jeg må ta fri fra jobb .... :whistle:

Takk for svar begge to forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tok det? Jeg vil være der hele tiden, men det betyr vel rett og slett at jeg må ta fri fra jobb .... :icon_confused:

Takk for svar begge to forresten.

Det kommer an på om hunden får oppvåkningssprøyte eller ikke, og generelt hvordan den reagerer på å bli dopet ned. Noen kommer raskere "tilbake" enn andre, for å si det sånn, bla pga "forbrenning". Men noen timer må du vel regne med tenker jeg. Personlig måtte jeg vente en stund fra jeg leverte hunden (jeg var ikke med inn), til jeg hentet henne, og da var hun fremdeles rimelig groggy. Tror jeg leverte henne i tolv-ett-tida, og hentet henne i tre-fire tida. Men ta det med en klype salt, da. Det sikreste er vel å høre med dyrlegen som du skal røntge hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi har røntget har vi kommet litt før, fått beroligende,og sittet og ventet den halvtimen det tar før den virker. Så har de tatt bilde, vi har ordna opp og jeg har fått med hunden tilbake. Har ikke ventet til de har våknet opp nei, de har sovet det ut hjemme. Vi har dyreklinikk som er oppe til ganske seint på ettermiddagen, så det er ingen problemer å gjøre det etter normal arbeidstid. Jeg har dog tatt det på dagtid ettersom jeg er hjemme med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var med min hund så var jeg så heldig å fikk være med hele veien. Vet. dopa hun ned. var med å holde henne i de stillingene som trengtes. Så sjekket hun patella i dopa tilstand og våken tilstand. Hunden var groggy resten av den dagen, men det gikk nå greit :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos en normal veterinær blir hunden dopa (nei, det er langt fra noen narkose...). Det tar jammen meg ikke lange stunda å dope ned en hund, deretter er eier veldig ofte med inn og hjelper til med å holde hunden mens bildene blir tatt. De fleste gir deretter ei oppvåkningssprøyte og hunden er på beina etter noe minutter. Litt groggy, men selvgående. SÅnn har det vært alle de gangene jeg har røntget egen og andres hunder. Gjøres kjapt i løpet av noen kveldsstunder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos en normal veterinær blir hunden dopa (nei, det er langt fra noen narkose...). Det tar jammen meg ikke lange stunda å dope ned en hund, deretter er eier veldig ofte med inn og hjelper til med å holde hunden mens bildene blir tatt. De fleste gir deretter ei oppvåkningssprøyte og hunden er på beina etter noe minutter. Litt groggy, men selvgående. SÅnn har det vært alle de gangene jeg har røntget egen og andres hunder. Gjøres kjapt i løpet av noen kveldsstunder det.

Å snille Siri, nå slapp jeg å skrive et helt innlegg selv :icon_confused: Akkurat sånn foregikk det når Orry ble røntget for 4-5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er veldig forskjellige, Zima vil ikke sovne og Knott detter i bakken bare hun ser en sprøyte, men jeg har hatt oppvåkningssprøyte på begge, og har ikke ventet mer enn en ti minutter/kvarter etter de har fått den. Er forresten også med på alt, etter å ha hatt ledd-kroniker pleier vet'en min bare å finne frem mine beskyttelsesklær samtidig som han henter sine egne, uten å spørre om noe annet enn om jeg har blitt gravid siden sist *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...