Gå til innhold
Hundesonen.no

Skolegang og hund.


MarieR

Recommended Posts

Jeg er midt oppi et lite dilemma ang. hva jeg skal gjøre til neste skoleår. Saken er nemlig den at hund blir ikke tillatt på internatet neste år, i og med at jeg da ikke bruker hunden i undervisningen. En hverdag uten hund frister ikke overhodet, men jeg har satt opp noen alternativer til hva jeg kan gjøre:

1. Finne en leilighet der det er tillatt med hund, helst i skolens nærområde. (Absolutt førstevalg, men ser ikke ut til å bli noen enkel oppgave, begge kravene er like vanskelige og oppfylle virker det som.)

2. Bo hjemme sammen med hunden, men bruke tre timer til sammen hver dag på reise, stå opp i ørska og være utslitt når jeg kommer hjem, og dermed få svært lite overskudd til hunden...

3. Bo på internatet og sette hunden på fôr eller lignende til noen jeg VET kan gi han det han trenger slik at han trives og får det han har krav på.

4. Bo på internatet og la hunden bo hjemme. Høres sikkert enkelt nok ut, men saken er at hjemme får han en eller to tisseturer hver dag, skikkelig tur to eller tre ganger i uken, og null trening av noe slag. Det er langt, langt, langt fra nok...

So...what to do? Om noen har flere forslag eller innspill blir jeg veldig takknemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du naturforvaltning eller 20 timers påbygging neste år?

Finne en leilighet hadde selvsagt vært det ideelle, men det er nok mye lettere sagt enn gjort. Benedicte har ikke funnet noe med sine to, og selv om du bare har en tror jeg det er en del som har fordommer mot buhunder og ikke vil slippe inn det "bjeffemonsteret" i hybelleiligheten sin... :)

Det er altså absolutt no way i det hele tatt at Ask kan bo på internatet?

Jeg aner ikke jeg, for å være ærlig. Å sette ham ut på fôr e.l. er kanskje det nest beste for dere begge, men da kommer problemet med å finne noen som har tid og lyst til å midlertidig ta over en fire år gammel hannhund som kanskje ikke er den minst aktive og enkleste hunden å ha. Dessuten må du finne ut hvordan du skal løse det - skal du ha ham i helgene, f.eks.? Og hvis ikke, klarer du å leve uten ham hele skoleåret?

Skikkelig hjelpsomt innlegg, altså. Du har vel overhodet ikke tenkt på dette allerede, liksom. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne å lete etter leilighet allerede nå, og heller finne ut en plan B om det er så umulig som det høres ut som. Ellers kjenner jeg flere som har den reiseveien til skolen, som også har hund, og det fungerer. Man kan også slappe av på bussen (eller hva det nå det blir at du skal ta) :closedeyes:

Neida,men skader ikke å begynne å lete etter leilighet, mens du tenker på et alternativ 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finn leilighet, en god nr to er å bo hjemme.. Jeg bruker ca en og en halv time hver vei til skolen, og bruker tiden til å sove (om morgenen), og lese (på vei hjem). Så får jeg gjort unna endel skolearbeid og. Det er ikke så ille som det kan høres ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du naturforvaltning eller 20 timers påbygging neste år?

Finne en leilighet hadde selvsagt vært det ideelle, men det er nok mye lettere sagt enn gjort. Benedicte har ikke funnet noe med sine to, og selv om du bare har en tror jeg det er en del som har fordommer mot buhunder og ikke vil slippe inn det "bjeffemonsteret" i hybelleiligheten sin... :)

Det er altså absolutt no way i det hele tatt at Ask kan bo på internatet?

Jeg aner ikke jeg, for å være ærlig. Å sette ham ut på fôr e.l. er kanskje det nest beste for dere begge, men da kommer problemet med å finne noen som har tid og lyst til å midlertidig ta over en fire år gammel hannhund som kanskje ikke er den minst aktive og enkleste hunden å ha. Dessuten må du finne ut hvordan du skal løse det - skal du ha ham i helgene, f.eks.? Og hvis ikke, klarer du å leve uten ham hele skoleåret?

Skikkelig hjelpsomt innlegg, altså. Du har vel overhodet ikke tenkt på dette allerede, liksom. :rolleyes:

Nope, han får ikke være på internatet. Jeg tar naturforvaltning, eller naturbruk studieforberedende som det nå heter.

Det er nettopp det du skriver her som er problemet med fôrvert, ja. Om jeg finner noen med erfaringer med slike hunder og som er villig til å ta han i denne perioden klarer jeg meg sikkert uten han, for da vet jeg at han har det bedre der enn her for øyeblikket. Og at han har det bra er viktigere enn at jeg kommer til å savne han sinnsykt. I bunn og grunn kan det hende han har godt av en slik løsning, men det kommer veldig mye an på fôrvert...

Begynne å lete etter leilighet allerede nå, og heller finne ut en plan B om det er så umulig som det høres ut som. Ellers kjenner jeg flere som har den reiseveien til skolen, som også har hund, og det fungerer. Man kan også slappe av på bussen (eller hva det nå det blir at du skal ta) :closedeyes:

Neida,men skader ikke å begynne å lete etter leilighet, mens du tenker på et alternativ 2.

Prøv å finn leilighet, en god nr to er å bo hjemme.. Jeg bruker ca en og en halv time hver vei til skolen, og bruker tiden til å sove (om morgenen), og lese (på vei hjem). Så får jeg gjort unna endel skolearbeid og. Det er ikke så ille som det kan høres ut:)

Jeg tok buss i fjor, og sov om morgenen og leste på veien hjem. Noe mer overskudd til hunden klarte jeg desverre ikke å oppdrive. Det er absolutt levelig med den reisetiden, og jeg er ikke utmattet når jeg kommer hjem, men det blir tungvindt både for meg og han. Dessuten forventer jeg at mengden lekser øker veldig mye til neste år, og i fjor gjorde jeg aldri lekser hjemme, og var alikevell sliten...

Leilighet er fremdeles det beste alternativet, men kanskje vanskeligere enn å sette han ut på fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da oppe i samme situasjon som Marie, siden vi snakker en del om å flytte sammen til neste skoleår, men hvem vill vell la 2 ungdommer med 2 hyperaktive hunde bo hjemme hos seg?? :rolleyes:

Jeg har tenkt på det samme som Marie, med fòrvert å slike ting til min hund også, men leilighet er nok 1 prioriete, hvis vi er så heldige å finne en..

Litt greit og høre hva andre ville ha gjort.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville som de andre og deg, prøvd først nr 1. få deg en leilighet.

går ikkje det, så ville eg nok gått for nr 4..

Har selv hatt 3-4 timers kjøring til skule, og veit at eg ikkje ville hatt mye ork til bikkje då.

Forvert eller noe i den dur ville eg ikkje tatt sjangsen på. ( men det er meg )

Har litt som deg, det samme her hjemme. hadde blitt tisseturer et par ganger for dagen, og et par skikkelig turer om uken.

Det er ikkje nok. Men mi jenta ville hatt det fint forde. MEN eg ville ha vært sikker på at de hjemme elsker ho øve alt, og ho villa ha hatt det supert ellers. masse kos, tryggheten og alt ho trenge ellers.

så det ville nok ha blitt min avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også opp i ett lignende problem til neste år. Men mine alternativ blir å finne leilighet der det er lov med hund eller å la Fiona være igjen. Men da får hun en eller to turer til sammen på 1-2 timer hjemme. Håper uansett vi finner leilighet i Trondheim. Så om jeg var deg ville jeg også hatt leilighet som første valg og evt hatt han ute på for hos noen som du vet virkelig kan ha han.

Håper du finner ei løsning som funker både for deg og han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville funnet meg en leilighet. :) Hvis det er umulig ville jeg kanskje ha bedt noen jeg kjente om å passe hunden hvis det var mulighet. Siste mulighet ville jeg latt den være hjemme. Jeg ville ikke ha reist så langt hver dag ihvertfall. Da blir man fort sliten, og da er det jo egentlig like greit å la hunden bo hjemme egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia.

Er det ingen som går sisteåret på skolen som leier leilighet/ hus utenfor skolen. Mulig noen av dem bor på plasser der det er tillat å ha hund? Kan være et alternativ å finne ut av det. Sikkert flere av dem som har hatt samme problemet som deg før dem fant noe utenfor skolen.

Kan kanskje være lurt å høre med noen lærere/ ansatte om dem veit av noen i nærområdet som leier ut til elever.

Det var i allefall det rundt der jeg gikk på landbrukskole, og det lå litt øde til.

Ønsker deg lykke til i letingen etter boplass.

Er dere to, kan det jo lønne seg å sette inn en annonse på finn.no eller adressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg misunner deg ikke denne situasjonen :) .

Jeg har selv takket nei til jobb og skole, fordi at jeg ikke ville reise fra hesten min. Dette får man betale for i ettertid, selvfølgelig. Sånn er det jo bare. Jeg går høgskole nå, med to barn i tillegg til hest, hund og eget hus. Jeg hadde tre hester da jeg begynte, men etter et halvt år på skolen solgte jeg føllet, og etter halvannet år på skolen, solgte jeg to -åringen. Nå har jeg bare den voksne hesten min igjen. Det var bare null tid igjen til trening av unghest. Det ble bare et samvittighetsgnag.

Nå går det går helt greit, men kan jo ikke nekte for at jeg har for lite timer i døgnet innimellom. Cluet er jo at man må være så lur at man prioriterer utdannelse. Hvis jeg hadde vært fulltids student, så hadde jeg ikke orket å hatt hverken hund eller hest. Jeg er desentralisert student, med en ukes samling pr. mnd. Da har jeg hunden med meg i bilen, og lufter henne i pausene mine. Jeg kunne aldri latt henne ligge hjemme alene i 9 timer pr. dag.

Jeg tenker at du må sette deg ned å tenke over hva som er den virkelig beste løsningen for deg og for hunden din. Du har påtatt deg et ansvar som eier, for å sørge for at han får det best mulig. Hvis han bor hjemme, har du ikke noen da som du kan betro å komme hjem (til foreldrene dine?) for å gå tur med han jevnlig? Det kan hende at du angrer deg hvis du skal bo i en dyr leilighet på grunn av hunden? Kan du dele leilighet med noen? Som de før meg har svart, så begynn å sjekke nå. Averter. Er du riktig griseheldig, så finner du noen med hybelleilighet el. som liker hund, og som kanskje til og med vil tilby seg å gå tur med ham når du har travle perioder. Verden er full av hyggelige mennesker, det gjelder bare å finne dem :) . I tillegg skal man jo ikke bare jobbe seg fordervet med skolearbeid. Å ha hund er jo verdens mest kjærkomne avkobling til lekser, stress og mas. Det er jo bare terapi!

Ønsker deg uansett masse lykke til, og håper at det løser seg for deg. Prøv å kjenn etter hva som føles riktig, og så satser du hardt på å få dette til. Du klarer det du må klare, og du får til det som du virkelig fighter for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få deg en leilighet du! :)

Jeg hadde vertfall aldri klart å sette ut hunden min til en fôrvert, da hadde jeg heller reist mange timer for å komme til skolen. Mange som må gjøre det for å komme til min skole vertfall. Er heldig å bo 30 meter unna jeg. Håper du finner deg en leilighet til deg og voffsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo finne deg en leilighet som er nærmere skolen enn hjemmet ditt? Dvs at du får litt lengre reisetid enn folk uten hund, og selvsagt i forhold til de som bor på internat, men samtidig får du ha hunden din hos deg, og du har litt mer overskudd enn om du skulle reist fire timer hver dag.

Alternativt; hva med en psykologerklæring på at Ask er så viktig for deg og omvendt, at du må ha han på internatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen av dere som kjører bil? Finn dere en leilighet midt i mellom hjemmet og skolen, sammen? Spleis på bil/kjøring? Evt prøv å finn en plass å bo sammen med flere, som kan være hjemme og passe litt på hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke finner en leilighet i nærheten, hadde jeg latt han bo hjemme hos foreldrene dine jeg. Så kan jo du heller reise hjem i helgene og få trent med han og gått skikkelige turer da. Om foreldrene dine går 2 til 3 turer med han i uken, og du har masse tid i helgen, så kan jeg da ikke se at han skulle lide noen nød av noe slag.

Håper det ordner seg for dere, uansett hvilken løsning du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo finne deg en leilighet som er nærmere skolen enn hjemmet ditt? Dvs at du får litt lengre reisetid enn folk uten hund, og selvsagt i forhold til de som bor på internat, men samtidig får du ha hunden din hos deg, og du har litt mer overskudd enn om du skulle reist fire timer hver dag.

Alternativt; hva med en psykologerklæring på at Ask er så viktig for deg og omvendt, at du må ha han på internatet?

Er det mulig? :ahappy:

Leilighet er selvfølgeg førstevalg, og da helst nære skolen, men skjetlein ligger ikke veldig sentralt, og det er ikke bare bare å finne leilighet der prisen og lokalisjonen(?) er riktig, selv uten hund.

Å la han bo hjemme er egentlig ikke aktuellt, det er værre for han å bare få trening og tur i helgene enn å settes ut på fôr. Understimulerte hunder er det værste jeg ser, da spesiellt min egen. Evt. får jeg ta et skikkelig oppgjør med pappa å få han til å love å stimulere han mer, men ting er oftere enklere sagt enn gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for å finne leilighet eller eventuelt bo hjemme.. Vet ikke hvordan boligmarkedet er der du bor, men nå som skoleåret nærmer seg slutten må det da være mulig at det etterhvert blir ledig noe som passer for dere...? Lykke til hvertfall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ta skibum-løsningen - hvis dere kjører bil, da...

Kjøp en gamal kassebil, isoler og innred, bo på en parkeringsplass i nærheten av gymsal el. for dusj og vann/motorvarmer/eluttak. Med to jenter og to bikkjer fryser dere ikke ihjel, kan evnt kjøre hele veien og bo hjemme om det blir sprengkulde. Litt sprøtt, men er dere litt sprø, kan det gå helt greit ;-) Dessuten er det jo veldig billig, da.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? :ahappy:

Tja, alt er mulig. :rolleyes: Men jeg må si jeg egentlig ikke liker "sånne" som gjør det, uten at det virkelig er en grunn. Likevel foreslår jeg det.. :) Kanskje heller en dyrlege-erklæring for Ask, om at han må være nær deg? :) Nei, jeg vet ikke, men at du kan finne en lege/psykolog som du kan syte deg til en sånn erklæring fra, ja det kan du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å skrive en søknad til skolen eller noe?

Jeg ville først forsøkt å finne en leilighet, deretter latt hunden være hjemme og til slutt hadde jeg tatt den lange reiseveien tror jeg. Blir så sliten og lei av lang reisevei selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå på en annen skole som har allmenn påbygg?

Da går du en annen studiespesialisering enn naturforvaltning feks samfunn eller realfag og da kan du bo hjemme med Ask i tillegg til at du får kortere vei til skolen. Alle skoler med yrkesfaglig studieretning har som regel dette tilbudet i tilegg til noen allmenne skoler :ahappy:

Jeg skulle selv gå naturforvaltnig på den skolen jeg gikk på før, men jeg orket ikke å pendle et år til når det ikke var nødvendig. Nå går jeg allmenn påbygg med studierettning samfunn og har mye kortere skolevei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...